ق
قيصر ميلفات
زائر
"مع الوقت كل حاجة بتعدي" مقولة قديمة واغلبنا سمعناها وكتير من الناس مؤمنة بيها، بس هل فعلا مع الوقت تقدر تتخطي كل شئ ؟ من احزان...او علاقات؟؟
الحقيقة انا كنت فاكر ان مع الوقت هقدر اتخطي علاقاتي وحياتي القديمة وابدأ جديد ..بس هنا كان اول كل شئ.
في مساء يوم من الايام :
راجع من شغلي فمعادي الطبيعي علي حوالي الساعة العاشرة.
(انا حسام الأعصر اسمي واسم عيلتي، 19 سنة ،شغال فري لانسر (فمجال الجرافيك) بجانب شغلي الاساسي. طولي 182 تقريبا،جسمي رياضي ،شكله حلو خصوصا من منطقة الضهر والاكتاف، مش بهتم بالسيكس باك كتير عشان محتجة ابقي ظابط اكلي وحاسب كل حاجة وانا مش بعرف امشي علي نظام معين اكتر من اسبوع مثلا، بشرتي بين الابيض والقمحي ومايله للقمحي اكتر، و وسيم الي حد ما اكتر حاجة مميزاني هي عيني.. عندي حالة اسمها Heterochromia وهي ان عيني اليمين لونها اخضر غامق والشمال لونها اسود ..دي كانت مقدمة سريعة عني)
دخلت علي الريسبشن ولقيتها قاعدة علي الكنبة، ندا.
(دي صاحبتي ،مرتبطين ببعض بقالنا سنة وشوية، اهلها متحررين جدا وبيسبوها تبات عند اي حد عادي و بتبات كتير عندي ومعاها نسخة من مفتاح شقتي، هي تعتبر شبه بتوع شرق اسيا، طويلة نسبيا حوالي 178 ، جسمها حلو واكتر حاجة بتميزها هي طيزها متوسطة وفيها تدويرا كدة من جناب طيزها ،بزازها صغيرين ،بس كمجمل هي تعتبر جميلة جدا)
انا : ايه يحبي، جيتي امتي؟
(ندا كانت لابسة روب بينك طويل حبة بس قفلاه وفاتحة التلفزيون)
ندا : بقالي ساعة كدة اتأخ...
انا : اصبري هرد علي الفون
ساعتها الفون رن وكان المتصل هي اختي التؤام، نور فضلت لحظات بتأكد من الاسم ومتفاجئ ،لأن دي اول مرة تكلمني بعد تقريبا 3 سنين!
نسيت اقولكو، انا هربت من البيت من لما كان عندي 16 سنة بسبب احداث حصلت هتعرفوها قدام.
رديت عليها وانا لسة متفاجئ، جوايا مشاعر متلغبطة ضربت لما سمعت صوتها، مابين حب وحنين واشتياق، لحزن وزعل وحاجة مش عارف اوصفها.
نور: ازيك يحسام؟
حاولت اتمالك نفسي عشان اعرف ارد عليها
انا: ت-تمام ، انتي لسة فاكرة نمرتي؟
نور: *حسيت انها ارتاحت لما رديت وسمعت صوتي* اكيد هفضل فاكرها *كانت هتقول حاجة بس سكتت*
ذكرياتي انا وهي فالوقت ده بدٱت ترجعلي تاني بعد ما حسيت اني خلاص نسيتهم
*فنفس الوقت ده كانت صاحبتي، ندا، بدأت تفك الروب براحة وهي علي الكنبة قدام وكانت لابسة برا وكلوت بينك برضو،
انا بدأت اهيج فحاولت اخلص المكالمة عشان افضالها.*
انا: لسة فاكره تتصلي بيا يعني، عالعموم مش موضوعنا ده دلوقتي. متصلة عليا ليه؟
نور: *اتنهدت*خالد في مشكلة كبيرة..ومحتاجينك في البيت بسببها
انا: (خالد ده يبقي ابويا) خالد؟ هو مبطلش مشاكل حتي بعد المدة دي كلها؟ *قولتها وانا كنت بقولها بصوت فيه كره وبضان كدة*
نور: *حاولت متجبش سيرة تاني عشان عارفة المشاكل اللي بيني وبينه* اه..بس احنا كلنا محتاجينك و وحشتنا *سكتت شوية* وماما عايزة تشوفك ولا هي موحشتكش؟
انا: *لما قالت ماما، ساعتها افتكرتها ووحشتني جامد ونسيت خالد خالص فقولت خلاص ارجع زيارة اشوفهم واشوف المشكلة وامشي عشان فعلا كانت ماما ونور وحشني* ها؟ طيب ماشي عايزني اجي امتي؟
نور: *فرحت من كلامي* تعالي علي يوم السبت (احنا كنا يوم الخميس)
انا: تمام ماشي، *بصيت علي ندا لقيتها عمالة تعض علي شفتها وتولي اخلص بصوت واطي وبدات تحط ايدها وتلعب فبزازها من تحت البرا* ينفع اجيب حد معايا؟
نور: ماشي ،بس هتجيب مين؟
انا: واحدة صاحبتي *قلتها وندا قامت من الكنبة وجاية نحيتي وواقفة قدامي*
نور: *حسيتها مدايقة* ماشي ،متنساش تيجي بس،سلام
انا: سلام
اول ما قولتها ونور قفلت ندا بدأت تبوسني وهي اقصر مني فكانت شابة شوية انا قمت رافعها شوية من عند طيزها بإيدي واندمجنا فالبوسة وعمالين نقطع شفايف بعض وانا واخد شفتها اللي فوق بمص فيها شوية وبعدها ابدل علي الشفة التانية وكان طعمهم حلو حدا وقريب شوية من الفراولة وفضلت دقايق ببدل بين شفتها اللي فوق واللي تحت وعمالين نحسس علي اجسم بعض انا ايدي واحدة عمالة تدعك فطيزها وهي لابسة الكلوت فتلة ،والتانية علي بزازها وهي ايدها علي راسي وضهري، قمت مقلعها البرا واحنا واقفين لسة قدام الكنبة وهي بدأت تقلعني القميص اللي كنت لابسة، قمت واخدها ومنيمها علي الكنبة ورجعت تاني لشفتها بنبوس بعض كام ثانية كدة وايدي واحدة علي كسها من فوق الاندي والتانية بلعب فحلمة بزها الشمال قمت نازل علي ودناها وقايلها:
مالك هيجانة كدة ليه
ندا: مش قادرة يحبيبي ايدك حلوة اويي
بدات ابوس ودنها ورجعت تاني لشفايفها بوستها وقمت نازل علي دقنها وبوسته وفضلت ابوسها فرقبتها لحد ما وصلت لاول صدرها وهي عمالة تتنهد جامد وبتفك زراير البنطلون وقمت قالعة وهي طلعت زبي من البوكسر وبتحسس عليه بأيدها وبتضربلي عشرة "انا زبي يعتبر متوسط الطول 18 سم ومش عريض ولا رفيع بس راسه محمرة شوية وعروقه نافره وشكله حلو يعني* انا قمت نازل لحس لحد الحتة اللي بين بزازها ووقمت مقلعها الكلوت وبلعب فكسها بايد وبمص البز اليمين وعمال العب فبزها الشمال بايد وهي نايمة علي الكنبة ونفسها بدأ يعلي فضلت عمال ادعك فكسها والعب فزنبورها واحسس علي ضفرات كسها باطراف صوابي لحد ما قامت مصوته وقافلة علي ايدي برجلها وعرفت انها جابت.. قمت سايبها وطلعت الكنبة من راسها وهي نايمة علي ضهرها وبدات ادخل زبري فبوقها وهي تمصه بطريقة حلوة جدا وتلعب فبضاني بايدها فضلت كدة 4 دقايق وحسيت اني هجيب فقمت مقومهما وجبتها وضع الدوجي بدأت العب فزنبورها بأيدي وادخل زوبري فكسها هي قامت شاهقة ومصوتة علي خفيف ولفت تبوسني وانا بدأت ادخل زبري فينا وبنيكها براحة فضلنا فالوضع ده حبة بنبوس بعض وانا بقفش فبزازها وبنيكها لحد ما جابت مرة كمان قمت منيمها علي ضهرها وخدت رجل علي كتفي وهي لفت التانية حوليني ورجعت انيكها وانا بمض بزازها وخلاص مقدرتش استحمل وهي عمالة تصوت من المتعة قمت مطلع زبري وناطرهم علي بطنها.
عدي شوية وقت ودخلنا نستحمي مع بعض بس معملناش حاجة تاني عشان كنت مهدود، دخلنا اوضتي هي طلعت علي السرير وبتنام انا قعدت 10 دقايق علي المكتب براجع شغل علي اللاب خلصت وطلعت جنبها ودار الحوار التالي:
انا: انتي هتباتي هنا انهاردة؟
ندا: اه قلت لماما وهي موافقة عادي
انا: *ضحكت كدة عشان مستغرب امها علطول من ساعة ما اتصاحبنا وهي سايباها عادي كدة*
ندا: قولي صحيح انت كنت بتكلم مين؟
انا: *سكت كام لحظة كدة* كنت بكلم نور،اختي.
ندا: *بان عليها الاستغراب شوية عشان عرفه اني مبكلمش عيلتي بقالي تلت سنين* كانت عايزه منك حاجة ولا ايه
انا: بتقولي ان خالد(ابويا) عمل مشكلة كبيرة ومحتاجيني فالبيت..وبيني وبينك كدة انا ماما وحشتني جدا وبتقول انها عايزه تشوفني.
ندا: *مسكت ايدي عشان حست اني مضايق حبة* طيب انت هتروح امتي؟
انا: كمان يومين علي يوم السبت كدة، اه وهاخدك معايا يقمر.
*حسيتها فرحت وقالت*
مقولتليش ليه من بدري؟ كدة مش هعرف اجهز نفسي
وجاية تقوم من السرير عشان تحضر شنطتها
انا: احا انتي بتعملي ايه ،بقولك لسة يومين يعني في وقت كتير فشخ
ندا: وقت كتير ايه انا كدة مش هعرف احضر اي حاجة ومش هلحق اخد هدومي ولا حاجاتي وكمان عايزه هظوم جديدة وبرفيومز جديدة وحاجات شعري وحاجات بشرتي ووو
انا قمت شادد ايدها وخدتها جمبي علي السرير وحضنتها بحيث متعرفش تتحرك عشان عارف اني لو نمت وسبتها تحضر حاجاتها هتقلب الشقة وهتخليني ابيع هدومي.
انا: نامي بس يا ندند وبكرة هنجبب كل حاجة محتا..انا قمت نايم علي نفسي وهي كمان نامت عدي تاني يوم بين اننا خرجنا نعمل شوبينج وضيعنا اغلب اليوم فالتدوير علي حاجات ليها وهي مشترتش اغلبهم اصلا *ندا غنية جدا* وبتقول مفيش حاجة حلوة خالص انا جبت كام برفيوم جديد علي تشيرتان مثلا ولا حاجة وخلص اليوم علي كدة
يوم السبت
صحيت علي الساعة 11 كدة وملقتش ندا جمبي علي السرير دخلت الحمام خدت دوش ومسكت الموبايل رنيت علي ندا وهي قالتلي انها بتعملي مفاجأة فقولتلها نتتأخرش بس عشان نلحق نوصل*اهلي عايشين فمحافظة تانية* رحت اتمرنت كام تمرين خفاف فأوضة انا عاملها بديل للجيم وفطرت.
الساعة بقت اتنين كنت لبست هدومي تيشرت ابيض ماسك عليا ومبين عضلاتي بنطلون اسود وكوتشي ابيض في خط اسود من الجناب سرحت شعري ولبست ساعة تشبه لحد كبير ساعات ال rolex الفضي وكانت ندا جات ساعتها
ندا داخلة بتصوت وبتجري وانا واقف قدام المراية فاوضتي فطلعت بسرعة اشوف مالها:
ندا : *بتصوت لحد ما انا جيت لها *
انا: ايه انتي مجنونة بتصوتي كدة ليه يبت
ندا: *كانت فاردة شعرها ورا ومسكاه وبتوريهوني وبتضحك زي الهبلة * حلو لون شعري الجديد؟
هي شعرها كانت دهبي الاول وصبغتة خلت في كام خصلة فيه silver او فضي وكان شكلها حلو جدا بيه
انا: ايه القمر ده كله ياروحي دانتي كنتي شبه البوابين قبل كدة
ندا: *ضربتني فصدري وقالت* دانا علي طول قمر انت بس اللي مش مقدر النعمة اللي معاك.
انا: داحنا كدة هنتعاكس ومش هنعرف نعدي اليوم النهاردة بسلام بقي يقمر وغمزتلها
ندا: خلي حد يفكر بس وانا هندمه انت متعرفش اني كنت بتمرن كارتيه وانا صغيرة ولا ايه؟ *وبدأت زي العبيطة تلطش برجلها فكل مكان وقمت شايطه الحيطة برجلها وبدأت تصوت وتعيط*
انا : انا قلت اليوم مش هيعدي من اوله *و خدتها قعدتها علي الكنبه شوية وخدنا الشنطة وحطناها فالعربية وهي كانت لسة رجلها بتوجعها قمت موديه لدكتور فطريقنا وهي راحت وانا مستني فالعربية الحوار بينها وبين الدكتور:
*طلعت ونامت علي السرير وقالتله ان رجلها بتوجعها جامد*
الدكتور: طيب ينفع تقلعي البنطلون عشان اكشف كويس؟ *وبيبصلها بنظرات حمدي الوزير*
هي عملت كدة وهو فضل يلعب فاخر رجلها من عند الكعب وبعد السمانة كدة،
شوية وقام ربط رجلها من نفس الحتة، وقالها ان هي سليمة ومش هتحتاج لأدوية او حاجة.
الدكتور : تقدري تتفضلي
ندا كانت شايفة انه هيجان عليها فقالت تهيجه اكتر شوية عليه، قامت نامت علي بطنها ورافعة طيزها لفوق وهي كانت قالعة البنطلون وكانت بالكلوت وفضلت تحركها يمين وشمال وبترفع البنطلون الدكتور مستحملش والقلم وقع من ايده وقالها خمس دقايق رايح الحمام وراجع ودخل جري وهي فضلت تضحك شوية علي منظره ولبست ومشيت
وصلت بالعربية خلاص انا وندي القاهرة،الشيخ زايد عند فيلا كبيرة هناك، المكان اللي كانت كاره طول ال3 سنين، المكاناللي كانت بحاول 3 سنين انساه وبدأت ذكرياتي كلها تتدفق لي تاني.
الظاهر مش هقدر المكان ده مهما حصل وبدأت انزل من العربية.
الي هنا انتهي الجزء الاول من قصة هنا ابتدي كل شئ، ارجو اللي من اعجبته القصة التعليق والتشجيع للاستمرار بها. اللي اللقاء
.
الفصل التاني
وصلت بالعربية خلاص انا وندي القاهرة،الشيخ زايد عند فيلا كبيرة هناك، المكان اللي كنت كاره طول ال3 سنين، المكان اللي كنت بحاول 3 سنين انساه وبدأت ذكرياتي كلها تتدفق لي تاني.
الظاهر اني مش هقدر انسي المكان ده مهما حصل وبدأت انزل من العربية.
كنت خلاص عديت البوابة وركنت فحتة قدام الجراج الخاص بالفيلا..(الجراج يمين الباب الاساسي للفيلة بس بعديه بمسافة كبيرة).
وصلنا علي المغرب كدة وكانت ندي عمالة ترغي فحاجات كتير بس مخدتش بالي من اغلبها وعمال افكر فالمشكلة اللي نور وخالد(ابويا) محتاجني فيها دي.
ندي: مقولتليش يعني انك كنت ساكن في فيلا كبيرة كدة.
انا: عادي يا ندود مجاتش فرصة قبل كدة اقولك يعني.
ضربت كلاكس عالي شوية عشان اعرفهم اني جيت ،قفلت شبابيك العربية ونزلت انا وهي ومشينا لحد ما شوفتها، نور.
الفرق بيني وبينها كان سنة وكنا شبه بعض لدرجة كبيرة فالملامح لدرجة ان الناس كانت بتفتكرنا تؤام ومعتقدش اني مهما فضلت اوصف جمالها مش هعرف اديها حقها.
وصلت انا وندي لقدام الباب وكانت نور واقفة هناك ومستنايني، مشاعر كتير بدأت فالاضطراب لما عيننا اتلاقت ووصلت قدامها انا وندي.
نور: حسام،وحشتني اوي.
انا قمت مقرب اكتر وحضنتها حضن اخوي منغير اي شهوة ساعتها لاني فعلا كنت مفتقدها جامد،حضنا بعض ثانيتين كدة وانا بقولها :وانا كمان. وبعدت خطوة ورا
ندي: هااي نور ،انا ندي صاحبة حسام، عاملة ايه؟
نور :*لما انا رجعت ورا هي فضلت باصة فعيني نظرة اشتياق وبعدها التفتت لندي* كويسة يا حبيبتي *سكتت حاجة بسيطة وقالت* طيب تعالو اتفضلوا جوا.
فامشيت فاهنا فاراها.
انا فدماغي *كنت حسيت بارتياح كبير لما شفتها وشوفت عيونها وحسيت انها فرحانة بس كمان حسيت...انها حزينة.*
ندا فدماغها*لما شوفت نظراتهم لبعض حسيت ان في حاجة غريبة..بس مهتمتش اوي..الموقف كله غريب واكيد حسام كان واحشهااا اعععععع..بس انا مش مهتمية* هه
دخلنا جوا وكانت نور لابسة بنطلون ضيق اسود وتيشرت رمادي غامق مبين سوتها وهي طويلة حوالي 180 سم وجسمها حلو جدا ومتناسق فكان شكلها مغري جامد وهي ماشية قدامي. وكنت بقول ساعتها فراسي :فعلا كبرتي يا نور ، بصيت علي طيزها بصة سريعة، لا كبرتي اوي الصراحة.
وصلنا الريسبشن كان ديكور الفيلا متغير شوية عن زمان..قعدت فكنبة وشها للتلفزيون اللي متعلق علي الحيطة وكان في كانبتين محطوطين بالطول علي يميني وشمالي كانت نور علي الكنبة اللي علي شمالي ، وندا علي التانية اللي علي يميني.
انا وحاولت افتح اي موضوع عشان كان في صمت غريب وخايف ندي تاخد بالها من نظرات نور ليا :
حلو التغيير الجديد فالديكور ده
نور: دي حاجات بسيطة هن لكن المطبخ هو اللي اتغير بالكامل *سكتت حبة* واوضتك غيرنا فيها شوية حاجات برضو.
ندي: انت ناوي تقعد قد ايه يحسام؟
انا: يومين تلاتة كدة.
انا: اومال خالد فين؟ مش شايفه يعني.
نور: بيحاول يخلي الmustang تتمشي تاني عشان عطلت وضحكت.
انا: يااه هو لسة سايبها ومبعهاش..(كنت زمان انا وهو لما كنت صغير بنروح نبعبص فعربية خالد الmustang 1969 هو كان من هواه تجميع السيارات، وكان حابب العربية دي بالذات بس كل فترة والتانية بتعطل ونروح نبعبص فيها عشان تشتغل) *سكت حبة وانا بفتكر زكرياتي معاه*
ندا: انت مش كنت بتقول عندك اختين؟ فين التانية؟
انا: (افتكرت روان، اختي الصغيرة. وابضن حد عرفته طوال حياتي،عيلة بضان ومن زمان لما منت صغير كانت علطول تتخانق وتوقعني فمشاكل مع ماما او خالد وكنا بنكره بعض)
انا: هي روان بيضة لسة عايشة هنا صحيح؟
نور: اووف متفكرنيش بقي.
انا: هي لسة بضان وطفلة زي ما هي؟
نور: دي بقت ابضن مقولكش ..مبقتش طايقاها خالص. سكتت وطلعت تنهيدة.
ندي باستغراب : ليه كل الكره ده؟ هي مالها؟
انا: دي ابضن حد اتعاملت معاه ودماغها مهوية..علطول بتجبلي مشاكل مع كل الناس وتوقعني فحوارات.
نور: هي هتيجي هتحاول تتعامل معاكي بحنية وبلاطفة عشان توقعك فشبكها، وبعدين تبدأ البضينة عليكي فخلي بالك.
فضلت اضحك انا وندا علي طريقة نور وكلامها وعدي حبت وقت واحنا بنتكلم.
انا: ها قوليلي يا نور كنتي بتقوليلي في مشكلة كبيرة حصلت لخالد وانتو محتاجني؟
نور: *بدأ يبان عليها علامات حزن وقالت لندي* ممكن يا ندي تسيبنا شوية؟
انا فدماغي : احااا دي ندي هتفشخ كسمي نكد عشان مبتحبش تحس انها متروكة وملهاش فالحوار وفضلت اأح أح(جمع احا لول) فدماغي للي هيحصلي بعدين.
ندي ارتبكت واتبضنت وقالت: اه اه ماشي انا ه-هروح اجيب الشنط.
وقامت ماشية بسرعة وخرجت، ونور بدأت تتكلم: بص يحسام انا عايزاك تفهم اللي هقوله ده كويس..سارة(امي) ...*وسكتت حبة.*
انا وبدأ صوتي يعلي وفيه تون غضب وحزن ووقفت قدامها: احا ماما حصلها حاجة؟ نور لو قولتي انها ماتت انا همشي من هنا ومش هتشوفوني تاني خالص. وبدأت احس بدماغي بتدور ومليان قلق.
نور ردت بسرعة: لا لا ماما مامتتش..ماما عملت حادثة..و-و من ساعتها مقالتش اي كلمة ...*وبدأ يبان عليها حزن جامد*
انا هديت حبة من انها مامتتش بس رجعت زعلت تاني وقولتلها : حصلت الحادثة دي امتي؟
نور: 6 شهور
انا: احا 6 شهور!! و مقولتليش ليه من بدري
نور حزن بان عليها اكتر وكانت قربت تعيط : اقولك ايه يحسام..ازاي ازاي..انا كنت فاكره انك كارهنا *وبدأت تعيط فعلا ودموعها تنزل* ومش عايز تعرفنا تاني خالص..حسام انت قبل ما تمشي بيوم كنت معاك التاني علطول اختفيت ومحدش عرف يوصلك وسبتنا ومشيت يحسام...سبتني ومشيت *وبتعيط اكتر*
انا بدأت احاول اهديها عشان فعلا مكنتش بستحمل اشوفها بتعيط كدة : ينور خلاص انا اسف..انا مكنتش اقصد..انتي عارفة كويس ايه اللي حصل اليوم ده..انا كنت لازم امشي واسيبكوا..علي الاقل عشانك.
قلتها وخدتها فحضني حبة لحد ما هديت شوية وهي قالت لي انها عايزه تخش الحمام،دخلت وانا فضلت فمكاني بفكر ان ازاي ممكن يكون قراري ساعتها كان غلط ،ورجعت هي بعدها ب3 دقايق كدة
*فنفس الوقت عند ندي*
ندي وهي بتكلم نفسها بصوت عالي وشوية بتزعق : ممكن تكلعي برة شوية *بتقولها بطريقة بضان* عععععع دانتي بضضضان، ندي ما تروحي تشوفي اي حتة عشان عايزة حسام حبة لوحدينا (وفضلت عمالة تشتمها وغيرانه فشخ وبتدبدب برجلها فالارض)
صوت جيه من وراها: انتي يابت.. بتعملي ايه هنا *بصوت تخين شوية بس حلو*
ندي اتخضت مرة واحدة لما سمعته ووقفت بسعرة شتيمة ودبدبة فالارض ولفت وقالت وهي بتقول : انت مين؟
شخص: انا خالد..*سكت كأنه افتكر حاجة * انتي جاية مع حسام؟
ندي: اه، انا صاحبته
خالد: امال كنتي بتعملي ايه؟ *ومتسغرب من تصرفها اللي فات*
ندي: انت شايفني بعمل ايه؟ *كانت ماسكة شنطة سفر وبتنزلها عالارض*
حط ايده علي شعره من ورا*هو كان شعره طويل ورابطه توكة* وقال : ااا..بتنزلي الشنط؟
ندي: واو حسام مقالش انه عندهم شيرلوك فالبيت
خالد بصوت جد شوية: كفاية هزار ونزلي الشنط عشان ادخلهم لك معايا وانا داخل
بعد حبة وقت كانت نزلت الشنط وقاعدة بترتاح علي واحدة منهم وحبة تكسر الصمت الغريب اللي بينهم
ندي: قولي بقي انت بتفطر عادي زينا ولا بتفطر استيرويدز؟(دي هرمونات بياخدها لاعبي كمال الاجسام عشان تزود العضلات وكدة) (خالد يعتبر جتة وطوله 179سم وهو اعرف مني كمان عشان هو بيلعب جيم بقاله اكتر من 20 سنه وهو دلوقتي عنده 43 عام)
خالد ضحك وقالها: طبيعي ده بس شكرا
ندي مستغربة ازاي حجمه كدا وطبيعي،قام خالد قالها : بس انتي كمان شكلك حلو وجسمك متناسق
هي ضحكت ضحكة خفيفة وقالت : بتجاملني بقي وكدة؟
قالها: انا مش بعرف اجامل بس بعرف اقدر اللي قدامي.
ندي حبت تغير الموضوع وقامت وقالتله : مش يلا ندخل الشنط بقي؟
خالد قالها : ماشي يلا انا تقريبا عارف هما هيدو حسام أني اوضة
بعد بضع دقايق
خالد دخل الشنط لأوضة حسام القديمة، وقعد علي كنبة فوش السرير وندي نتطت وريحت ضهرها علي السرير قدامه وشكرته وهو قام ماشي من الاوضة.
نرجع عندي انا:
ورجعت نور من الحمام بعد 3 دقايق تقريبا
نور :معلش اتأخرت عليك.
هي كانت هديت من العياط وغسلت وشها وظبطت شكلها.
انا: لا عادي مفيش حاجة *سكت ثانية* ها كنتي بتقوليلي سارا(ماما) منتطقتش ب ولا كلمة؟
نور: م-ماما متكلمتش اي كلمة خالص من ساعة الحادثة
انا بتعجب : ولا اي كلمة؟خالص؟
نور: اه..وكمان انا حسه ان الحادثة دي كانت متدبرة...*سكتت وقالت*خالد جي يحسام.
خالد كان دخل عندنا بعد ما نزل من عند ندي لما طلع الشنط.
جه قعد قدامي فالكنبة اللي كانت في وشي (مكان ندي) وقالي بصوت متوتر شوية: عامل ايه يحسام؟
انا سكت شوية ورديت عليه: كويس
في الوقت ده نور كانت قامت من مكانها ومشيت عشان نعرف ناخد راحتنا اكتر.
خالد: قابلت ندي كانت بتنزل الشنط برة
انا: طيب تمام
خالد حس اني مبضون من ردودي عليه وقام قايلي : بص يحسام انا عارف انك..متضايق مني لسة..وانا مقدر ده جدا بس اتمني انك تسامحني ومتفضلش شايل مني.
انا حسيت اني مش لازم اضغط عليه واحاول انسي) لا يخالد مفيش حاجة وانا مش شايل منك بس الحوار مضايقني شوية لسة
خالد:وانا مقدر ده جدا وححاول اعمل حاجة اعوضك بيها.
خالد: نور حكتلك عن سارة؟ *قالها وبص فالارض*
مش عارف ليه بس حسيت ان في حاجة زيادة هو يعرفها عن الموضوع وقولت: اه، قالتلي *سكت* ينفع اشوفها؟
خالد: اكيد طبعا تقدر تشوفها ،هي فالاوضة بتاعتها فوق ابقي اطلعلها اي وقت.
انا حبيت اغير الكلام: بس ايه اللي حصلك سكلك خسيت وضحكت.
خالد: الدنيا صعبة يبني...والوقت بقي قليل..وانا من ساعة الحادثة ومش عارف افكر كويس.
انا: متقلقش انا هحاول اكلم ماما
خالد: حاول..ممكن تتكلم معاك..مكنش وراها سيرة غيرك طول ال3 سنين.
خالد خلص كلام وسلم عليا وطلع فوق.
انا وصلت لاوضه سارة وبدٱت اكلم نفسي:
دي اوضيتها...احا انا متوتر وقلقان فشخ ..افرض مكنتش عايزه تشوفني..انا مشيت منغير ما اسلم عليها ممكن تكون غضبانة مني ومش هلومها الصراحة...خد نفس جامد وخش بقي واللي يحصل يحصل.
دخلت وقولت: سارة *كح كح*
انا بصوت واطي لنفسي بداية حلوة يغيي اتعلم تكح بعد كدة قبل ما تدخل.
بصيت حوالين الاوضة بعيني ومالقيتهاش قولت لنفسي:
ممكن تكون مشيت ومحدش خد باله؟ منا معتقدش انها هتقول لحد باي باي يعني وهي ماشية...ههه
دخلت جوا شوية وكان النور مفتوح:
ممكن تكون فالحمام؟
بصيت جنبي ولقيت السرير بتاعها وافتكرت لما كنت صغير وباجي انام سارة وخالد وانا خايف..وافتكرت برضو لما كنت بنام علي سرير نور او بمعني اصح هي كانت بتغصبني انام جنبها..الظاهر نور كمان ممكن تحس بالوحدة. انا مفتقد ايام مكنت صغير وطيب ..ومعملش حاجة غير اني العب مع نور او روان..منغير ميكون عندي مسؤولية..او اقلق من المستقبل...او الماضي!
*صوت حركة ورايا*
لفيت و..احا هي سارة كانت قاعدة كل ده ورايا علي الكنبة؟(سارة كانت لابسة قميص نوم اسود واصل بالعافية لنص فخادها وهو اصلا شفاف من تحت الصدر لحد السوة ومن الجناب كمان، وسارة اصلا ميلفاية اصيلة ملامحها تحسها اجنبيه عينها ازرق غامق وجسمها حاجة كدة تتحط فالنيش وتبقي مجرد عرض بس وهي شعرها اسود وتقريبا صبغاه سيلفر كام خصلة كدة او ده من السن مش عارف)
قلبي بدأ يدق جامد وهي مجرد بصالي وهي قاعدة...انا قولت بتوتر شوية : ا ازيك يا سارة؟
انا لنفسي: احا انا ليه محضرتش الي هقوله .
قولتلها تاني: بقالي مدة مشوفتكيش...و-و انا سمعت عن..حالتك*قلتها بصوت غريب نيك من التوتر*
*كان في صمت غريب بينا وهي وقفت علي ركبها علي الكنبة كدة انا حسيت نفسي عايز احضنها وفعلا قربت منها وحضنتها* ريحتها كانت حلوة..وبدٱت احس بحانين للماضي..متعيطيش يحساام..
رفعت وشها وبصتلي وهي فحضني: وحشتيني جدا يسارة.
كنت فعلا ساعتها نفسي اسمع صوتها
احا ايه ده؟ (طرف القميص وقع من علي كتفها وبزازها كانت باينة وهم كبار كدة وحلوين ومش مدلدين خالص) دي ندي ممكن تعمل اي حاجة عشان يبقي عندها نص البزاز دي وضحكت فدماغي. وافتكرت لما سمعتها وهي كانت زعلانة ان بزازها صغيرين كدة...فقولت ممكن ابقي احاول انيكلها بزازها عشان متحسش انهم وحشين..بس لازم ابقي حريص اصلا لو اتكلمت عن بزازها عشان لو قلت حاجة غلط ممكن تقطعلي بضاني..
مقدرتش مبصش علي بزازها الصراحة وهم يعتبروا ظاهرين قدامي اصلا *لقيت مرة واحدة سارة بتشدني وخلتني اقعد علي الكنبة وهي طلعت علي حجري وضهرها ليا ومخلياني احضنها* مجاش فبالي حاجة ساعتها وقولت ان ممكن ده بسبب انها مشفتنيش بقالي كتير والوحدة الي بقت فيها.
الي هنا انتهي الفصل الثاني من قصة هنا ابتدي كل شئ، ارجو من اللي اعجبته القصة التعليق والتشجيع للاستمرار بها. اللي اللقاء.
يرجي العلم اني بنزل الاجزاء وقت ما اكون فاضي ونزلت جزئين فيومين ورا بعض علطول ممكن وقت تاني مبقاش فاضي واتاخر. شكرا
الفصل الثالث
تنوية: الجزء ده مليان حوارات كتير وبيوضحلك شخصية كل واحد عاملة ازاي اكتر وبصورة اكبر، ومليان كلام كتير بين السطور فيه خيوط لاحداث ومواقف وعلاقات كتيرة قدام، فخليك مركز وانت بتقرأ واتمني لو عجبك الفصل تسيب كومنت لطيف ليا، شكرا.
سارة (ماما) فضلت مخلياني احضنها لفترة مش قليلة...لحد ما حسيت ان كفاية كدة ولازم امشي عشان الجو كان مريب فعلا.
وكنت نازل ارجع علي الدور الاول تاني وانا فالوقت ده بدأت اكلم نفسي : سارة كانت وحشاني..جدا..بس
انا: بس ايه؟
انا تاني : فيها حاجة غريبة
انا: انها مبتتكلمش مثلا؟
انا: كسم الغباء يعم..ما انا عارف انها مبتتكلمش انا قصدي..تصرفاتها
انا: عندك حق تصرفاتها كانت مريبة شوية بس..ممكن متكونش خدت بالها انها بتعمل حاجة غلط راعي برضو ان انت مشيت منغير اي سلام ومرة واحدة..اكيد كنت واحشها جامد ومصدقت لقيتك تاني.
*نرجع عند ندي تاني فالوقت ده*
ندي كانت نامت شوية بعد ما خالد طلع لها الشنط فوق،صحيت وقعدت علي السرير وبتكلم نفيها :
انا احلامي غريبة ليه؟..حتي الارنب اللي حلمت بيه كان عنده بزاز اكبر مني..اعععع كسمه *قامت من السرير ووقفت*
كانت ريحة هدومها عرق، وهي اصلا مش بتحب تنام وهي لابسة حاجة وقالت : خلاص هروح اخد شاور...بس هشوف الاول هلبس ايه.. *وبدأت تبص للشنط* ..بس اغير الاول هدومي العرقانة دي.
ندي قلعت كل هدومها وفضلت بالكلوت بس واللي كان يعتبر مش مغطيها ولونه اسود ،وقالت: انا هيجانة جداا..هو حسام هيرجع امتي؟..عايزاه يجي ينيكني لما نخلص ..
راحت للهدوم وهي عريانة كدة وبدأت تدور فيها ومسكت كام حاجة منهم وقالت: شكلهم مش بطال..بس ايه ده..ده اغلبهم شكله وحش اووف..
ولمحت فالهدوم اللي فالشنط هدومها القديمة خالص وقالت : انا لازم ارميهم خلاص *سكتت حبة*.. عشان بيفكروني بحاجات كتير...*ابتسمت شوية* كدة هحتاج اعمل شوبينج تاني هنا *وفضلت فرحانة* يا ** بس حسام يبقي جاهز انه ينيكني لما يرجع.
ولبست الروب بتاعها ،ومحتاجة انها تلاقي الحمام بس.
بعد حبة دقايق
ندي فدماغها: فين كسم الحمامات اللي هنا..ايه ده؟
ندي كان قدامها باب كبير شوية ناحية مفتوحة حاجة صغيرة والتانية مقفوله والناور مطفي وهي مضلمة اصلا وقالت: دي مكتبة؟ غريبة مكنتش اعرف انهم بيحبو الكتب لدرجة انهم يعملو مكتبة كبيرة كدة...(حست انها سمعت حاجة) ممكن متكونش مكتبة ويكون فيها جن وعفاريت؟ (ابتسمت شوية)..او ممكن الاقي فيها سر مدفون عن عيلة حسام! ..(سكتت حبة) يا *** انا محتاجة فعلا ابطل جيمز كتيرة.
مشيت ندي من هناك ورجعت تدور تاني علي الحمام لحد ما لقته بعد عناء ..وافتكرت الارنب ابو بزاز اللي حلمت بيه وفضلت تضحك شوية
*نرجع عندي*
كان الجو ليل خلاص وكنت وصلت الدور الارضي وروحت المطبخ عشان اجيب حاجة لندي تاكلها عشان اكيد هتبقي مبضونة اني سبتها الوقت ده كله.
بس كنت حاسس باحساس غريب..كأني مش مرتاح..او في حد بيراقبني!
فالوقت ده كانت روان (روان اصغر مني بسنة يعني 18 سنة، تقريبا 178 سم ، بزازها وسط وطيزها وسط بس حلوين، بشرتها سمرة شوية بس ملامحها جميلة، قاصه شعرها لحد قبل كتافها كدة بحاجة بسيطة هو لونه اسود ومن اخر شعرها كدة صبغاه بينك شوية وشكلها جامد) واقفة عند اول المطبخ وسانده بأيد علي الحيطة وبتقول فسرها: ده حسام فعلا جيه. (ابتسمت ابتسامة غريبة ومشيت)
انا ف دماغي: هاه؟ ..انا حسيت اني شوفت حد هناك..ممكن تكون سارة؟ ..مش مهم انا شكلي بتخيل اصلا..انا تعبان جدا..انشاء *** تكون ندي نايمة عشان مستحيل متكونش هيجانة دلوقتي وعايزاني انيكها..
مشيت عشان اروح علي فوق وكنت معدي من حنب الحمام وكان في صوت جوه..والباب متوارب...
نفس اللي تخيلته يعزيزي القارئ عملته وفتحت الباب حبة اكتر عشان اشوف وكان في الحمام...
خالد..خالد شافني وقام قايلي: انت بتعمل ايه؟(وبان عليه نظرات تعجب)
انا: ا-انا كنت بحسب ندي ه-هنا...اصلي ملقت..هاش فوق (بقولها بتوتر وشكلي كان كلوت مخروم)
خالد: طيب ندي مش هنا، ولو انت مش عايز تشوفني وانا بشخ، تقدر تقفل الباب.
انا: مماشي، معلش مرة تانية.
انا قفلته وفدماغي: كسم الاحراااج (وكنت محرج نيك)
وكان في صوت ضحك جمبي، انا اتخضيت طبعا وبصيت كانت روان اللي بتضحك، وقولتلها: احااا انتي خضيتي ديك امي!
روان: انا مكونتش متوقعة خالص انك تبقي شاذ، بتتفرج علي خالد؟(بتقولها وبتغمزلي وهي لسة بتضحك)
انا: انا مش شاذ
روان: يعني انت كان نفسك يبقي في بنت جوه بدل خالد؟
انا: اا لا مش كدة..بس اه اكيد ببفضل النسوان علي خالد يعني.(قايلها بحبة تهتها)
روان :يعني انت لسة منحرف(؟هي قالتها perverted بس انا ترجمتهالك عزيزي القارئ اي خدمة) انا حسبت انك المفروض عقلت شوية يعني الفترة دي كلها
انا حاولت اغير الكلام: انتي قابلتي ندي؟
روان: لا بس شوفتها وهي بتنزل الشنط من العربية(فاردة اديها تحتها ومشبكة اطراف صوابعها مع بعض) امم نور كلمتك، صح؟
انا: اه
انا تاني: ومتجيش جمب ندي خالص.
روان: (بضحكة بيض كدة)انت عارف اني مقدرش (وبنفس الابتسامة السمجة)
انا: ده لمصلحتك انتي علي فكرة
روان: ليه انت هتيجي تضربني؟
انا: (ضحكت)لا ، بس هي هتعمل
روان: ابقي خليها تفكر..وهخلبها تشوف الرعب
انا: دانتي لسة بضان زي ما انتي
روان: يحبيبي (قربت مني) اجيبلك منديل؟ عايز تعيط؟
انا: كسمك
روان: (عاملة نفسها مضايقة واني انا الشرموط اللي ببضن عليها) ليه..ليه بتعاملني كدة..وتشتمني..(بصتلي فعيني) انت شايفني بضان للدرجادي؟
انا: اه
روان(عملت نفسها هتعيط وقامت رجعت لنفس الابتسامة البضان وقالت): عندك حق الصراحة(وفضلت تضحك)
انا: متغيرتيش خالص لسة بضان زي ما انتي.
روان: (بصوت واطي وقربت حبة مني) لا اتغيرت..دلوقتي مش محتاجة خالد عشان يكرهك فحياتك..انا بقيت كفاية لوحدي.
انا فضلت باصصلها حبة وعايز امسك دماغها ارشقها فالحيطة بس مينفعش عشان خايف علي الحيطة تتبضن منها ،وعدي حبة وقت واحنا بنبص لبعض بس
روان: انا بهزر معاك..(بنفس كسم الابتسامة السمجة) متعيطش تاني بقي.
خالد فالوقت ده فالحمام بيكلم نفسه: شكل حسام وروان شافو بعض..انا خايف بس لحسن تضايقه لحد ما يمشي تاني..(سامعهم برة الحمام بيتكلمو)مش عارف حقيقي افهم او احدد هما بيتكلمو عن ايه..انشاء*** ميكونوش بيتخانقو.
نرجع عندي، كنت بشتم روان وهي حطت ايدها علي ودنها وعاملة زي ******* وبتقول مش سامعاك
انا: انتي فعلا كبرتي..معادا صدرك (وضحكت)
روان سكت وبصتلي وهي مضايقة.
انا: ايه الشكاء بكاء عايزة تبكي؟ اجبلك منديل؟(ولسة مكمل ضحك عليها)
روان: انت متاكد؟ متاكد فعلا انك عايز تضايقني؟
انا: اها
روان: ماشي..بس ابقي جهز نفسك.
روفان: ليلة سعيدة
انا: Good night(انا فدماغي :محتاج اروح انام بقي دلوقتي)
وصلت الاوضة وكانت ضلمة انا فدماغي(يا** تكون نايمة..يا** تكون نايمة) وداخل براحة خالص ولقيتها نايمة علي جنبها علي السرير (حمدت *** )وطلعت انام
ندي: اهلاا
انا فدماغي: (احا..كسمي )
ندي : اتعدت علي السرير وهي كانت ملط وبتقولي : انت كنت فاكر انك هتنام كدة عادي منغير ما تنيكني ولا ايه؟(معلونة عالسريع ندي مبتشبعش نيك وعلطول هيجانة)
انا حاولت اعمل نفسي نايم لقيتها نزلت تحت الغطا وراحت عند زبري وبدات تقلعني البنطلون والبوكسر، اول ما شالت زبري من البوكسر قامت واخداه علطول فبوقها وهو نايم بدات تمص فيه شوية لحد ما انا هيجت وزوبري بقي حديدة فبوقها وقالت لي : انا هنام بقي وجاية بتسيب زبري قمت رافعها لفوق ليا وبدأت ابوس فشفايفها والحسهم وانزل لرقبتها وابوسها برضو وعمال اقفش في بزازها والعب فحلمات بزازها بأيدي وهي اصلا كانت هيجانة فبقت هيجانة اكتر بكتير وعماله تتلوي عليا، بعد حبة من التحسيس والتقفيش والبوس والمص واللحس خلتها تقعد علي بطني وتركب زبري وهي الاول فضلت تحرك شفايف كسها عليه من برا وتحكه فزنبورها وبعد دخلته كسها، كان سخن وضيق سوية واحساس جميل، وفضلت تتطلع وتنزل كتير وهي عماله تصوت وتقول: نيكني نيكني اجمد اسرررعع وتصوت عالي وبصوت جامد وانا بحاول اخليها توطي صوتها بأني ابوسها او احط صوابعي فبوقها تموصهم لحد ما جابت عسلها وبعدها انا قلبتها وبقيت انا فوقها وهي تحتي علي ضهرها وفضلت انيكها فترة من الزمن لحد ما خلاص مبقتش قادر وقمت جايبهم علي وشها وهي فضلت تلحسهم من وشها ومصت بتاعي ونضفته وبلعت كل اللبن.
ندي: انا بحبك اويي.
انا:وانا كمان بحبك.
ندي تصبح علي خير.
انا: وانتي من اهله.
فضلت اتقلب فالسرير، بفكر، بحاول اعرف ايه اللي خلاني ارجع تاني هنا بعد ما كنت واخد قرار ان حياتي القديمة انتهت هنا خلاص،ممكن رجعت عشان نور؟ انا فضلت فترة كبيرة بعد ما سيبت البيت مش بفكر غير فيها بس مظنش اني رجعت عشانها. او مش عارف.
ممكن عشان خالد؟ لا معتقدش خالص، انا وهو علاقتنا مكنتش حلوة خالص، ممكن تكون كانت حلوة لما كنت صغير، بس خلاص انا مبقتش صغير.
ممكن بسبب سارة؟ ممكن تمون هي اكبر احتمال خلاني ارجع بس مش متأكد، علاقتي مع سارة كانت كبيرة ومظنش ان سارة كانت زي خالد.
ممكن روا..احا روان مين اللي افكر ارجع عشانها اصلا....
تاني يوم الصبح
صحيت من النوم،فضلت علي السرير شوية زي ما انا، مكنتش نومة حلوة الصراحة قلت كدة لنفسي، بصيت جمبي كانت ندي مش موجودة علي السرير، دورت عليها بعيني فالاوضة وكانت واقفة جمب شبالك الاواضة فاخرها.
انا : صباح الخير يا حبيبتي
ندي: صباح النور، نمت كويس يحبيبي؟ بلذت بعد لعب امبارح(وبصتلي وهي بتضحك)
انا: مكنتش نومة مريحة خالص، مانتي عارفه اني مبعرفش انام فسرير مش متعود عليه.
ندي: انا نمت عادي معنديش مشاكل
*سكتنا حبة*
انا: انا هقوم كدة اشوف في حد صحي ولا لسة نايمين
ندي: ماشي روح انت وانا هخش الحمام اخد شاور، هقابلك تحت
انا (حركت راسي بمعني ماشي) : تيجي نفطر برة؟ في كافية هنا عارفة كنت بروحه كتير وانا صغير.
ندي: ماشيي
انا: تمام، وهبقي اشوف نور لو عايزه تيجي معانا بالمرة.
ندي: (سكتت ثانية)...طلاما مش هتقولي امشي تاني زي امبارح معنديش مشاكل
انا: مش هتقولك حاجة، متقلقيش. خلصي بقي وانا نازل تحت.
فالمطبخ تحت:
(نور كانت لابسة شورت اسود قصير شوية بسيطة وتيشرت اسود مفتوح شوية من ناحية الصدر ولامة شعرها كحكة من فوق ومنزله شعرتين يمين وشمال من عندي وشها وماسكة مج قهوة ، نور لابسة بنطلون ابيض قماش تقريبا وواسع بس ضيق حبة من عند الخصر وتيشرت اسود كات وشعرها زي ما هو عادي)
روان: خلصي بقي، هرجعهملك تاني
نور: لا! انتي استلفتي مني 400 جنية الاسبوع اللي فات ولسة مرجعتهيومش.
روان: بلييز، انا محتاجة الفلوس دي يا نور
(انا دخلت المطبخ ونور شافتني وانا داخل):
نور: صباح الخير يحسام
انا: صباح النور ينور
انا (مشيت جوه اكتر وبقيت جمب نور، وروان قاعدة علب رخامة المطبخ فالزاوية) انا وندي هنروح نفطر في Barista ، عايزين تيجو معانا؟
نور: اشطا انا جاية، عايز حبة قهوة؟ في شوية متبقين
انا: ماشي ليه لا. (قامت نور لفت عشان تطلعلي المج وتصبهم)
روان: لا شكرا، مش عايزة اضيع وقتي مع ناس مملة.(ونزلت من فوق الرخامة وماشية)
نور: الحمد *** مفيش عيال صغيرة
انا : اه مش هببقي في شكاء بكاء
(روان مشيت وعدت من قدامي وهي بصالي بغيظ)
(عزيزي القارئ مش عايزك تستغرب علاقتي مع روان عاملة كدة ليه، هي علطول بتبضن عليا زي ما حكيت الفصل اللي فات )
(بعد بضع دقايق)
نور: نمت كويس فاوضتك القديمة؟ (وكانت حطت مج القهوة على الترابيزة فنص المطبخ، وقدام باب المطبخ هي بس فيه مساحة تتحرك يعني، وراحت نور تغسل كوباية فالحوض)
انا: الصراحة شكلها اتغير جامد عن زمان خالص
(نور كانت موطية شوية وهي بتغسل كوباية ومش باصة عليا، انا مقدرتش اقاوم وبصيت شوية علي طيزها وكان شكلها مغري جدا )
نور: احنا جددنا الديكور بتاعها بعت ما انت مشيت، عشان كان واضح جدا انك مش هترجع هنا تاني خالص
انا: مين كان واخد اوضتي لما مشيت؟
نور: محدش، خالد حب بس انه يخلي شكلها احلي
نور: بس...روان ساعات كانت بتنام هناك بس مسألتهاش قبل كدة ليه.
انا: (انا استغربت برضو زي زيك ساعتها عزيزي القارئ) غريبة
(صوت حاجة بتتخبط)
بصيت انا ونور عند باب المطبخ بس مكنش في حاجة.
نور: ايه الصوت ده؟
انا: مش عارف، ندي انتي هنا؟(ندهت عليها عشان ممكن تكون نزلت وهي اللي عملت صوت الخبطة بس محدش رد)
نور: المهم، روان قالتلي ان انت وندي كان عندكو... ليلة متعبة(وضحكت)
انا: نعم؟ هي سمعتنا؟
نور: اه، وقالتلي انها كانت قربت تخش تقتلكو بس الدوشة اللي عملتوها
انا: انا فضلت اقول لندي توطي صوتها شوية .
ندي: صباح الخير يا نور
نور: صبح النور يندي
انا فالوقت ده مسكت القهوة بتاعتي وبدأت اشربها.
ندي: اخيرا لقيتكو.
انا: ايه يندي جاهزة نروح دلوقتي؟
ندي: اه..بس ايه ده الحمام هنا ووحش
نور: انتي تقريبا روحتي الصغير؟
ندي: هو في واحد اكبر؟
نور: في واحد اكبر بكتير هبقي اوريهولك
ندي: ماشي شكرا
نور: طيب انا هحتاج اروح اجهز والبس روحو انتو وانا هقابلكو هناك.
نور اتحركت وفي طريقها لباب المطبخ..وندي ثامت مرة واحدة بايساني في بوقي بصوت شوية وفضلت ثانيتين كدة
نور: يلا عشان تمشو ولا انتو لسة مخلصتوش؟
انا: اه خلاص يلا
نور طلعت وندي كانت لابسة وماشية قدامي وانا روحت لبست تيشرت قميص ابيض بيتمط وشادد عليا وسايب اول زرارين مفتوحين وبنطلون اسود وجزمة بيضا وحطيت من برفان عندي اسمه (Ysl Y نسخة Eau de Parfume) وانصحك جدا انك تجربة عزيزي القارئ لٱن ريحته فريدة جدا وعالية اوي.
نزلت انا وندي وبعد 10 دقايق كنا وصلنا الكافية.
الي هنا انتهي الفصل الثالث من قصة هنا ابتدي كل شئ،
مين اكتر شخصية عجباك لحد دلوقتي ومفضلها؟ قولى فالكومنتات.
وارجو من اللي اعجبته القصة التعليق والتشجيع للاستمرار . اللي اللقاء.
تنوية: القصة خيالية ومحصلتش فالحقيقة ف مش عايز حد يستغرب من علاقة ندي وحسام علي سبيل المثال وطريقة كلام حسام مع روان مثلا، لانها فالاول والاخر خيالية.
ويقدر اي حد عادي انه ينتقدني فشئ لو لم يعجبه.
الفصل الرابع
مهم جدا: معلش يشباب انا بعتذر لكم بس في غلطة في عمر الابطال عملتها غلط وعشان تكون الاحداث مضبوطه وماشية صح هيبقي عمر الابطال كالتالي:
حسام : 24 سنة وهربت من البيت من 5 سنين (يعني وانا 19 سنة).
نور: 25 سنة
روان: 18 سنة
خالد: 47 سنة
وسارة: 45 سنة
(احتمال بسيط اغيرهم تاني بس خليكو حافظين دول دلوقتي لحد ما ابقي متاكد ان كل حاجة ماشية سلسة)
تنوية: ماضي البطل واسباب انه ساب البيت وال 5 سنين اللي مشي فيهم دول كلهم هنكتشفهم مع بعض فالقصة،ومش في فلاش باك واحد لا هيبقي في كتير عشان في احداث واشخاص كتير هما اللي غيرو و شكلو البطل بشخصيته الحالية ، فخليك متابع القصة وكل حاجة هتتكشف واحدة واحدة.
نزلت انا وندي وبعد 10 دقايق كنا وصلنا الكافية،.ومعانا نور.
انا بصيت علي الكافية بعيني وقولت فسري : لسة المكان زي ماهو ماتغيرش. دخلنا، ولما شوفت البنت اللي لابسة لبس الوايتر شكلها مكانش غريب عليا، كنت عارف اني شوفتها قبل كدة بس مش فاكر كويس.
نور للبنت: هاي يقمر
البنت: هااي، واحشاني بقالي كتير مشوفتكيش
نور: مكنش بيبقي عندي وقت للفطار.
البنت ليا انا وندي: اهلا، انا رنيم.
انا فسري: (اهاا..افتكرتها دلوقتي)
رنيم: انتو جداد هنا؟
نور: رنيم ،ده اخويا حسام
رنيم: نعم؟
رنيم تاني: حسام؟ يا *** شكلك اتغير خالص وكبرت.
انا: شكرا، بس انا فاكر انك كنتي...
رنيم: تخينة؟
انا: اه
رنيم: اختك روان فضلت تزن عليا لحد ما خلتني اروح الجيم.
انا فسري: (روان عملت حاجة حلوة لحد؟ ياه علي للزمن) رنيم دي ندي صاحبتي، ندي رنيم
ندي: اهلا
رنيم بصت ليها: ازيك يقمر، شكلك كيوت.
ندي: شكرا وانتي كمان قمورة خالص
رنيم: اووو ميرسي
رنيم: اجبلكو ايه؟
ندي طلبت نيسكافية بلاك، انا طلبت قهوة سادة، ونور طلبت دابل اسبريسو. كان المكان من جوا مش كبير ومفيش ناس كتير عشان لسة الصبح، قعدنا علي طرابيزة جمب الحيطة والكراسي بتاعتها منغير ضهر شبه بتوع ماكدونلز شوية، نور قعدت قدامي وندي جمبي.
انا: فاكرة لما كنا حبسنا روان هنا؟
نور: اااه فاكره، انا مشوفتهاش بتعيط جامد زي ساعتها.
رنيم: انا فاكرة برضو، ماما فشختني ساعتها بسبب اني اديتكو المفتاح وخلتني منزلش من البيت شهرين!
انا: لامؤخذة (وكنت بضحك جامد علي كلام رنيم)
رنيم: بس غريبة انا كلمت روان امبارح ومقالتليش انك رجعت.
انا كنت باصص لندي وهي كانت بتضحك وانا اكتر حاجة بتعجبني فيها ضحكتها الصراحة،
انا: احا ايه ده؟
لقيت مرة واحدة ندي بقت رفيعة فشخ ووشها تحسه اتشفط وعينها كبرت (شبه الفضائين اللي بتشوفهم فالافلام)
ندي: ايه؟
انا وقعت من الكرسي لورا. ومفزوع نيك وندي بتحاول تقرب مني بس انا خايف وبزعق عشان تبعد، ولقيت حاجة زي روح تقريبا بتطلع من الحيطة جنبي، انا حاولت اقوم لفيت وشي ورجعت تاني ابص علي ندي ونور ملقتهمش
انا: خخخخخ يديك امي هو ايه اللي بيحصل؟ ندي؟
اناكنت لسة فمكاني علي الارض وندهت علي ندي، بعدها حسيت عيني بتزغلل.
انا: انا اكيد لسة بحلم ومصحتش، لا يمكن يكون الي بيحصل ده ححقيقي!
سمعت صوت حاجة بتدب وعيني بطلت زغللة ببص قدامي، لقيت...فار كبير نيك فحجم بني ادم مثلا.
انا غمضت عيني وبقول فدماغي: غمض عينك وهو هيمشي..انت بتتخيل..انت لسة بتحلم..ده مش حقيقي..غمض عي
انا فتحت عيني ولقيته جي عليا وبيقرب مني. بقيت عمالة اهوش برجلي عشان يمشي وعمالة اشتم وازعق.
بعدها سمعت صوت جي من فوق ،بصيت وانا لسة خايف من الفار ابن الوسخة ده..لقيت عنكبوت فنفس حجم الفار تقريبا ونازل من السقف عليا، صوت صرير عالي.
بعدها..ظلام.
فتحت عيني لقيت في سقف ابيض "ااه..انا فين..؟" قولت فسري، بصيت تحت شوية كان في تليفزيون متعلق ، بصيت جمبي لقيت ندي نايمة جمبيعلي كرسي،وانا متغطي بملاية تقريبا وعلي سرير مستشفى
انا: ااه
ندي صحيت بسرعة وجت جمبي: انت كويس؟ ممنتش بحسبك هتصحي بدري كدة، الدكاترة قالو انك المفروض هتفضل نايم لخمس ساعات تانين.
انا : (جاتلي فكرة جامدة فشخ) اا نعم؟ انتي..انتي مين؟
ندي وبان عليها قلق كبير: متهزرش
انا: اا انا..ا ف فين؟
ندي: انت بتهزر صح؟ (وحطت ايدها علي بقها وحسيت انها حبة وهتعيط)
انا: يا انسة، انا مش عارف انتي تقصدي ايه؟ وانا كسم فين..هي..دي مستشفى؟
ندي مش عارفة تتكلم وبتقول : يا ر** يا ** (جات وحطت راسها علي اخر السرير بتاعي بتعيط) اانا..مش قاددرة اصدق ده...
انا فضلت احاول امنع ضحكتي بس مقدرتش: ههههخههههخخهههزززهه
ندي بصتلي ووقفت عياط.
انا: معلش بس مقدرتش اقاوم بصراحة.
فخلال اقل من ثانية لقيتها ناطة عليا..وبتصرخ : انت حيوااان حيواان وجزمممة وحيييواااان
انا: خلاص بقي، معلش
ندي وهي لسة متعصبة مني: ماشي انت اللي جبتو لنفسك...هتنيكني ..ودلوقتي حالا.
وطلعت عليا اكتر.
انا: انتي عارفة اننا فمستشفى عامة؟
ندي وبتحط ايدها علي زرار البنطلون: انت شايفني مهتمة؟
انا: اسكتي طب دلوقتي ،سامع حد جي.
ندي لسة مكملة وفكت اول زرار بس
مساعد الدكتور: اهلا انا اسلا...ا اسف اني بقاطعكم.
انا قمت فرضت ضهري: لا لا مفيش حاجة (بهمس لندي) قومي من عليا يلا.
مساعد الدكتور: صباح الخير استاذ حسام ، انا جبت نتايج تحاليل الدم.
انا: فيه مشكلة او حاجة؟
مساعد الدكتور: اه، كان عند حضرتك نسبة عالية من Dimethyltryptamine (ثنائي ميثيل تريبتامين، دي مادة بتسبب هلوسة بتبقي في شكل مسحوق، ابحث عنها لو عايز تفهم اكتر ايه اللي حصلي قبل ما اروح المستشفى)
انا: Dmt ؟ قصدك مهلوس(Hallucinogen)؟
مساعد الدكتور: ايوة
انا: انا مخدتش حاجة. معرفش جالي ازاي اصلا.
مساعد الدكتور: الحقيقة..احنا محتاجين نبلغ الشرطة بحادثة المخدرات دي.
انا: بقولك مخدتش حاجة! اكيد حد حطه ليا فحاجة. (ندي كانت ماشية طالعة من الاوضة)انا فسري: احا انتي جاية تمشي دلوقتي!
مساعد الدكتور: انا اسف.. بس انا واجب عليا اني ابلغ دي من القوانين..بجانب ان اي مدمن هيقول كدة.
واحدة بتتكلم من قدام باب الاوضة : انت مش هتعمل حاجة
المساعد: دكتور مع كل الاحترام، ده المريض بتاعي. وبعدين مش الشيفت بتاعك خلص؟
انا فسري : ثانية..انا عارف الصوت ده!
الست: خلصت، وانت قدامك 5 ثواني وتمشي من هنا.
المساعد: دكتور ا-انا...انتي مينفعش تتصرفي كدة انتي في مستشفى!
الست: ولو انت ممشيتش انت هتبقي فالمستشفي برضو، بس ك دكتور.
المساعد: تصرفك ده هيبقي ليه عواقب! انتي مينفعش تفضلي تحركيني زي كيس جوافة كدة!
الست: الظاهر اني اقدر عادي. امشي من هنا يلا.
(المساعد مشي من الاوضة والست دخلت ليا)
الست: فين ابني اللي بحبو؟
انا: المفروض انه انا؟
رنا: (دي صاحبة ماما "سارة" من زمان جدا ويعتبر كانت بتربيني وانا صغير وهي بالنسبة ليا زي ام تانية وهي بتعتبرني ابنها مع انها مخلفة بنت وولد بس هنرجعلهم بعدين، هي 177 سم تقريبا بس بتبلبس كعب عشان تبان اطول، شعرها اصفر صابغاه وهي قصير يعني مش معدي دقنها بس شكله حلو، بزازها متوسطة مايلة لكبير وطيزها كبيرة وحلوة جدا من الاخر ميلفاية علي حق) ..رنا جت لحد السرير عندي وهب مبتسمة ومرة واحدة ضربتني قلم خفيف على وشي وبتقول: ده عشان سارة! انت كسرت قلبها وهي عشان بتحبك مقدرتش انها تضربك القلم ده.
انا: الصراحة انا استحق القلم ده
رنا: (بتهز دماغها بمعني اه ورجعت تبتسم تاني زي الاول) بس خلاص تعالا دلوقتي هات حضن لاحلي واحدة تعرفها فحياتك (وطلعت علي السرير وبتحضني والصراحة منظر بزازها كان مغري جامد بس مسكت نفسي من اني اقفشهم)
رنا: انا قولتلك قبل كدة اني كنت عايزاك تبقي ابني بدل علي؟
انا: اه، انتي حتي قولتيلي كدة كمان فاغلب اعياد ميلاد علي، وخلتيه يعيط اكتر من مرة بسبب الكلمة دي.
رنا: انت عارف اني بحب علي وسلمي..بس علي اهبل زي.. ابوه وسلمي شرموطة.
انا: زي ..
رنا: هاا خلي بالك من كلامك (متستغربش عزيزي القارئ انها بتشتم عيالها وبتقول علي بنتها شرموطة، هي بتحبهم جدا بس هما مصريين يفضلو كدة فهيا بقت تتقبل الامر الواقع، وكمان رنا شايلة بنا حبة حدود فبتشتم قدامي عادي)
رنا: بس عارف انت لو كنت ابني وسبت البيت كدة، خليك متأكد اني كنت هجيبك وهقتلك.
انا: الحمد *** بقي انك مش امي.
رنا ووطت راسها كأنها حزينة او ندمانة مش عارف : انا عارفه انت سبت البيت ليه (عارف انك تدهتموت وتعرف انا مشيت ليه وايه اللي حصل بس مش هقولك اتقل على رزقك)..بس انت مجتليش ليه؟ كنت تقدر تيجي وتقعد عندنا. انا كان ممكن اطرد علي وانت تاخد اوضته.(لول بتحب علي نيك)
انا فدماغي: انا بعز رنا..بس مش لازم تبقي جامدة اوي كدة علي عيالها..بلذات علي.هي علطول كانت بتكره الناس اللي مش احتماعية ومنطوية.
بس برضو،علطول كانت بتبقي معاه وواقفة جمبه، انا فاكر لما كان في عيال بتدايقه فاعدادي وهي عرفت وراحت المدرسة مسكتهم فشختهم، كانت فاجرة.
رنا: بس اوعدني انك مش هتسيب البيت تاني. وانا هوعدك اني مش هقول لسارة انك كنت بتبص علي صدري.
انا: (احا) اتفقنا.
ندي رجعت علي الاوضة وكانت رنا لسة فمكانها لما كانت بتحضني.
ندي فسرها: امشي دقيقتين من جنبه الاقي واحدة راكبة عليه .(وعملت صوت كحة عشان نعرف انها جت)
رنا نزلت من عليا وواقفة جمبي: انتي مين؟
ندي: انا صاحبته، انتي اللي مين؟
رنا: انتي بقي اللي خلتيه يسيب البيت؟
ندي : ا لا؟ احنا مكناش نعرف بعض ساعتها اصلا
رنا:عارفة، انا بهزر معاكي (لول ضحكت عليك عزيزي القارئ) انا صاحبته القديمة المفضلة.(قلتها وهي حاطه ايدها علي وسطها) بس انا لازم اقولك انتي حلوة اوي يا ندي.
ندي اتكسفت شوية: هاها ششكرا
انا: دي تاني مرة ست تجاملها انهاردة.
رنا: بجد؟
انا: اه، تعرفي رنيم؟
رنا: البنت بتاعة Barista ؟
انا: اه.. قالتلها كدة برضو.
رنا: اهه..مش بحبها هي وعيلتها
انا: نعم؟ ليه؟
رنا: سمعت عن عصابة اسمهم Keisters؟ (دي عصابة زي ال gangs اللي فامريكا لو حد يعرفهم، وجو العصابات والجانج مش منتشر اوي فمصر بس موجود ،واعتبر دي عصابة وفي منهم ناس جنسيتهم مش مصرية وخليك فاكر الحتة دي كويس)
انا: لا؟ هو في جانج فمصر؟
رنا: اه، واخو رنيم عضو فيها، وسخ.
انا: انا مكنتش اعرف الحوار ده
رنا: وسمعت كمان انه كان هدد امه قبل كدة.
انا: احمد عمل كدة؟ ده كان طيب فشخ وعلي نياته جامد
رنا: المهم، سمعت انك خدت DMT كتير لحد ما روحت المستشفى؟ شكلها كانت ليلة حلوة.
انا: لا، انا مخدتش حاجة.
رنا: علي حسب تحاليل الدم اللي عملناها ونسبة ال DMT ، ف انت اكيد اخدت مخدر جديد اسمه Vermin.
انا: مسمعتش عنه
رنا: احمد *** انها جات علي كدة بس ، كان في واحد فمكانك ده جالنا عشان فتح بضانه بسبب المخدر ده، ولقينا واحدة فطيزه والتانية لحد دلوقتي ملقينهاش.
ندي: شكل المخدر ده قوي
رنا: اها، وده كله بسبب الKeisters ،هما اللي بينشروه.
رنا: ممكن..تكون رنيم الشرموطة خدرتك. اكيد حطتلك حاجة فالقهوة بتاعتك.
ندي: لا مينفعش، احنا مكناش لسة خدنا القهوة او اللي طلبناه.
رنا: امم
انا: رنا ، انتي مش كدة ممكن تخشي فمشاكل عشان الدكتور اللي مشتيه؟
رنا: ههههه الاهبل ده؟ ميقدرش يعملي حاجة هنا.
انا: بس ممكن يقول للمدير بتاعك.
رنا: ساعتها انا هقول لمراته.
انا: انتي جاية مستعدة بقي؟
رنا: هنا فالمستشفي، محدش يقدر يلمسني. وكمان قولت للشرطة اللي كانت جيالك انها تمشي عشان احنا لقينا انك برئ.
انا: شكرا يا رنا
رنا: كله عشان حبيبي حسام
رنا: اه قبل ما انسي، واحد من الشرطين كان مالك.
انا:..مالك؟..(محتاج ابقي اتكلم معاه عشان احاول اعرف اللي حصل لسارة)
رنا: اه، اللي انت نيكت اخته فالمطبخ عندي فعيد ميلاد ابني.
ندي بدأت تبان عليها علامات الغيرة وتضايق
انا:...شكرا يا رنا.
رنا: العفو يحبيبي.
رنا: انا هضطر امشي بقي دلوقتي، بس انا احب اني اعزمكو انتو الاتنين عندي علي العشا.
رنا: اه وقبل ما انسي برضو، علي هيبات عندكو فالبيت، هو واخته اتخانقو خناقة كببرة وانا مش قادرة استحملهم هما الاتنين فالبيت.
انا: ماشي اشطا، انا بقالي كتير مشوفتهوش..واه احنا نحب نبقي نيجي عندك للعشا.
ندي فسرها ولسة مضايقة: شكرا عشان بتاخد رائي
رنا: تمام، وتقدر تمشي دلوقتي المفروض المخدر بقي برة جسمك خلاص. سلام.
انا: سلام
ندي: باي
مشيت رنا من الاوضة
ندي: انا كنت المفروض اقولها حاجة تانية؟
انا:... هي ممكن تبقي صعبة شوية فالاول بس.
ندي: اها، خدت بالي
انا: بس بجد هي شخص كويس انا بحبها جدا.
ندي: اه...وانت نيكت بقي اخت مالك ده فالمطبخ عندها؟
انا: اه...وبقولك صحيح..احنا هنضطر نقعد هنا فترة اكتر.
ندي: ليه؟
انا: عشان سارة
ندي: اه صح، انا مقابلتهاش لسة
انا: خليني احكيلك اللي نور قالتهولي.(اللي نور حكته فالفصل الثاني)
بعد فترة من الزمن
انا: وانا دلوقتي محتاج الاقي مالك
ندي: ياساتر..انا مش مصدقة..واو
انا: اها..ومحتاج اتكلم دلوقتي مع مالك عشان احاول اعرف ايه اللي حصل بلضبط.
ندي: همم...انت طب تفتكر مين اللي حطلك المخدر؟
انا:...(كنت بفكر اقولها اني شاكك في روان عشان انا كنت اتريقت علي بزازها امبارح..بس المراضي الحوار كان كبير فمكنتش متاكد الصراحة هي ولا لا..) مش عارف (كدة كدة لو طلعت روان اقدر اقول لندي قدام بقي).
نهاية الفصل الرابع
الصراحة ايدي وجعتني من الكتابة فكفاية كدة علي الشابتر الرابع .
وارجو من اللي اعجبته القصة التعليق والتشجيع للاستمرار، مين اكتر شخصية مهيجاك ونفسك تشوفها بتتناك؟ ياريت الكل يقولي عشان اقدر انفز طلبات الجميع. اللي اللقاء.
اسف جدا يشباب علي التأخير ده بس كان في مشاكل فالبيت عندي وكمان امتحاناتي قربت وانا 3ع فياريت تدعولي يشباب اني مقلش عن 98%.
الفصل الخامس
ندي: همم...انت طب تفتكر مين اللي حطلك المخدر؟
انا:...(كنت بفكر اقولها اني شاكك في روان عشان انا كنت اتريقت علي بزازها امبارح..بس المراضي الحوار كان كبير فمكنتش متاكد الصراحة هي ولا لا..) مش عارف (كدة كدة لو طلعت روان اقدر اقول لندي قدام بقي).
انا: (افتكرت اني مشوفتش نور خالص لما صحيت) اومال هي نور فين؟
ندي: نور فضلت قاعدة كام ساعة هنا معايا بس بعدها جاتلها مكالمة واضطرت تمشي وانت فوقت بعدها بنص ساعة كدة.
بعد حبة وقت كنت خلصت اجرأت المستشفى وقدرت امشي وكنت كويس.
واحنا فالريسيبشن بتاع المستشفى كانت ندي بتقولي انها عايزه تروح تعمل شوبينج هنا وتجيب هدوم جديدة...(وهي جايبة شنطتين سفر ليها لوحدها)...روحنا فضلنا نلف شوية وهي عمالة تدور علي محل حلو واختارت واحد بعد ما انا كنت خلاص مش قادر اتحرك من المشي..(المحل كان كبير فشخ وفي حتة جواه شوية كدة فيها 6 اوض بروفه بس مش لازقين فبعض في مساحة بين كل واحدة والتانية) فضلت ندي عمالة تتحرك يمين وشمال وانا لقيت في زي كنبة فالمحل للانتظار فقعدت علبها وهي بتغير فالبروفة وتيلفوني رن:
انا: الو
شخص: الو يحسام..موافق؟
انا: موافق علي ايه مين معايا؟
رنيم: اه سوري انا رنيم ..هي ندي مقالتلكش؟
انا: هي كانت المفروض تقولي حاجة؟
رنيم: اه شكلها نسيت..لما وصلناك المستشفي فضلت مع ندي شوية وبعدها اتفقنا اننا نبقي نروح في دابل ديت مع بعض فيوم وهي قالتلي هتبقي تسألك موافق او لا..فأيه الدنيا معاك؟
انا: (فكرت شوية) اشطا ماشي..ظبتي يوم انتي وصاحبك وهنبقي نيجي.
رنيم: طيب ماشي..انت طلعت من المستشفى امتي؟
انا: بقالي ساعة كدة
رنيم: انت كان ايه اللي حصلك اصلا؟
انا: حد حطلي مخدر اسمه فيرمين فحاجة شربتها..فجالي زي هلوسة كدة..الدكتور قالي
رنيم: (اتخضت حبة)يكون في علمك انا مكنتش لسة قدمتلك الطلبات
انا: عارف يا رنيم انا مش شاكك فيكي
رنيم: انت شاكك فحد معين؟
انا: اه روان.
رنيم: روان؟
انا: مانتي صاحبتها المفروض تكوني حفظتي حركاتها خلاص.
رنيم: بس هي مش هتعمل حاجة للدرجة دي يعني.
انا: مش عارف بس انا شاكك فيها هي.
*رنيم*
بعد ما مكالمتي مع رنيم خلصت، رنيم رنت علي روان وبعد حبة سلامات
رنيم: في حاجة عايزه تقوليهالي؟ (بصوت جاد شوية)
روان: احا..انا قولت ل لانا ترجع كل حاجة مكانها بعد ما خلصنا .. وو**** احنا معملناش علي سريرك!
رنيم: ثانية..نعم؟
روان: اييي..انتي..
رنيم: يشرموطة! هنرجع للحوار ده بعدين..انا قصدي حاجة تانية.
روان: انا بعمل حاجات كتير حددي
رنيم: انتي خدرتي حسام؟
روان: ايه رائيك؟ عمل حاجة غبية ولا ايه؟(وبتضحك)
رنيم: انتي غبية؟
روان: ايه؟
رنيم: انتي مدياله ڤيرمين (ده اسم انا جايبه من دماغي للمخدر اللي انا خدته) وبتتكلمي كأنك مدياله بوق بيرة؟
روان: انتي مجنونة؟ انا مديتهوش فيرمين! انا اديتله جرعة صغيرة من LSD (ده مخدر حقيقي بقي)
رنيم:لا؟ ده كان فيرمين..الدكتور قاله كدة.
روان: شكلي اديتله الحباية الغل..حا انتي بتقولي دكتور؟ هو حسام في المستشفى؟؟(صوتها في قلق)
رنيم: كان..طلع بقاله ساعة
روان: احا طب هو كويس؟
رنيم: تقريبا..لسة مكلماه من حبة
روان: (ساكته)
رنيم: روان؟
روان: هو...هو عارف انها انا؟
رنيم: هو شاكك فيكي، بس انا قولتله انك متعمليش كدة عدي الجمايل.
روان: ...بس احا لو نور او بابا عرفو ممكن يرموني من البيت.
رنيم: .(حبت تخليها تبطل قلق)...بس انتي عملتيها ازاي؟
روان حكت لها ان لما كنت انا ونور الصبح فالمطبخ وبنتكلم هي دخلت زحف علي بطنها وحطتلي نص حباية فالقهوة بتاعتي و وهي طالعة ررجلها خبطت فكرسي من بتع الطرابيزة وانا حسبتها ندي بس بعدها لما رجعت اتكلم تاني مع نور هي طلعت(راجع اخر الفصل التالت عشان تفتكر المشهد) .
رنيم: انا مش عايزه اتخيل ايه اللي كان ممكن يحصل لو ادتيله الحباية كاملة.
روان: انتي مهتمية ليه؟ ده بضان
رنيم: لا لا خالص، وكمان شكله بقي قمور اوي.
روان:انتي بتهزري صح؟ ...متقوليلش انه عاجبك...
رنيم: نعم؟ لا. انا مرتبطة
روان: ههه مرتبطة بواحد اهبل وبضان.
رنيم: اقعدي ساكتة يلبوة! متتكلميش كدة عليه!
روان: يستي بهزر وبعدين صاحبك بيضحك فشخ اصلا...بس بصي..ارجوكي متتناكيش من اخويا.
رنيم: افرضي طب لو انا سينجل..ليه هيبقي غلط لو انا ارتبط حسام؟
روان: بصي متعمليهاش وخلاص.
رنيم فسرها : غريبة
وفضلو يرغو رغي النسوان ده ويطلعو من موضوع يخشو فالتاني..وخلصت المكالمة.
*نرجع عندي*
بعد ما خلصت مكالمتي مع رنيم، كانت ندي بتنده عليا من البروفه وحتلها وخبطت عليها وهي فتحت بسرعة وشدتني دخلتني جوه، وكان في زي حتة طالعة من الحيطة كدة تقدر تقعد عليها ويبقي فوشك باب البروفة.
ندي: ايه رائيك؟ (كانت لابسة تيشرت اسود هاف تقريبا ،مبين بطنها وسوتها ومبين كتافها..وجيب ابيض قبل الركبة بشوية ومنفوشة حبة كدة.)
انا: ايه ده! (وعملت ان في حاجة وراها)
ندي لفت : ايه في اا..
انا حضنتها من ضهرها، وبوستها من خدها: في قمر كدة؟
وقمت نازل بأيدي شوية علي صدرها وبلمسه لمس خفيف من فوق الهدوم
ندي: (كانت هاجت فشخ من فكرة اننا بنعمل كدة برة وبينا وبين الناس باب البروفة بس ) ايه بتعمل ايه..عيب كدة انا مرتبطة وحبيبي مستنيني برة
انا: طب ينفع تطلعي له كدة؟ وقمت نازل بسرعة شادد الاندر بتاعها وبحسس علي كسها.
ندي عمالة تغمض عينها ونفسها بيزيد وعمالة تأن.
انا : وطي يلا عشان اجهز كسك لحبيبك.
قمت رجعت قعدت وخليتها توطي قدامي وضربت كسها كام خبطة خفيفة كدة.. بدات ادخل صوباع جواها وهي صوتها بيعلي فضلت عمال ادخله واطلعه وكسها بيتبل اكتر.
دخلت صباعين وهي شهقت وعماله تقولي اسرع اسرعع وتأن بصوت عالي شوية.
انا: وطي صوتك بدل ما يسمعك.
ندي: بعبصني اكتر وهو واقف ورا الباب مستنيني وانا هنا بتبعبص اااههه.
فضلت ادخل الصوباعين واطلعم بسرعة جامدلحد ما حسيت انها هتجيب قمت موقف وحسيت انها كانت هتشخرلي.
ندي: ااهه اهه وقفت ليييه (وعمالة تحك رجلها فبعض)
انا: بس كفاية كدة عشان يطلع يلاقيكي مستوية وجاهزة.
وقمت ملبسها الكلوت تاني وهي كل ما تيجي تحاول تلمس كسها بأيدها اقوم شاددها عشان تفضل هيجانة كدة.
ندي غيرت هدومها ولبست لبسها تاني وهي طلعت الاول عشان تبقي تشتري الهدوم وانا استنيت جوه شوية.
*ندي*
طلعت من البروفة وانا هيجانة جامد وحاسه بحرقان رهيب فكسي بس حاولت استحمل شوية بقي ولما هنروح هتناك من حسام خمس مرات ورا بعض عشان يحرم يعمل فيا كدة تاني.
انا كنت ماشية عادي رايحة عشان احاسب علي الهدوم اللي خدتها..فحسيت بحد ماشي ورايا مهتمتش وكملت مشي بعد خطوتين كدة..لقيت ايد بتلمس طيزي.
انا فالاول حسبته حسام وبعدها لفيت عشتن اقوله يبطل عشان الناس..وطلع واحد غريب
الشخصى ايه يقمر حد يمشي لوحدة كدة؟
(كان راجل اسود شوية واقرع فطولي تقريبا وعندها عضلات خفيفة، لابس تيشرت احمر وبنطلون اسود ضيق ومقطع وشكله خول اصلا)
انا لما لاقيت انه مش حسام قمت نازله برجلي اليمين علي راسه بسرعة وبالرجل التانية فبطنه..(تحس كدة يعزيزي القارئ انك شوفت لاعب محترم فال martial arts ومش عايزك تستغرب هي عملت كدة ازاي كل حاجة هنعرفها قدام.. وبسبب الضربة دي هو وقع فالارض وبعد شوية بسبب ضربة اخر رجل شوية)
الراجل اللي واقف كاشير لما شاف اللي حصل حسب ان دي خناقة او حاجة فرن بسرعة علي البوليس وفي اقل من 3 دقايق كانو جم.
وكانت ندي واقفة بتشتم الواد. والشرطة دخلت المحل.
*نرجع تاني ليا انا حسام*
انا كنت كل ده جوه لسة فالبروفة ولما لاقيت في دوشة برضة وصوت البوليس قمت طالع بسرعة اشوف في ايه.
كانت لقيت ندي واقفة وقدامها واد واقع واتنين شرطين جايين عليها، ندي حكتلهم اللي حصل وهما مكانوش مقتنعين وعايزين يخدوها
انا روحت لهم
انا: ايه يا ندي حصل ايه؟
كان واحد من الشرطين دول انا اعرفه..كان مالك..اللي انا كنت نيكت اخته..بس مش عارف الصراحة هو يعرف ولا لا..بس اخته كانت جامدة الصراحة..
والشرطي التاني انا معرفهوش ..بس الظاهر انه كان رتبه اعلي من مالك.
ندي:الحيوان ده كان بيحاول يتحرش بيا (وبتشاور علب الواد اللي فالارض)
الشرطي الثاني بيكلمني: اقعد علي جمب يلا انت
انا: يلا؟ انت اهبل ولا ايه
ندي كانت واقفة جمبي وماسكة فدراعي الظابط كان جي عليا بس الناس كانت بتصور اللي حصل من اول ما الواد كان بيتحرش بندي لحد دلوقتي فالظابط مرداش يجي جمبي عشان ميحصلوش مشكلة ويطلع غلطان..فالوقت ده كان مالك حاسس انه يعرفني لحد ما افتكرني
مالك: حسام؟ ايه ده انت رجعت امتي؟
انا: ايه ياخوياا عامل ايه يسطا واحشني..لسة راجع بقالي يومين كدة.
مالك سلم عليا وبعدها هدي الشرطي التاني واللي كان اسمه سيف. اضطرينا بعدها نروح القسم عشان نسجل اللي حصل وكام اجراء قانوني بسبب الواد اللي اتحرش بندي..بس انا عرفت اني اروح انا القسم لوحدي اخلص الحاجات دي واخلي ندي تمشي هي.
*ندي*
خلصنا الموضوع اللي حصل وانا جبت الهدوم وراجعة على بيت حسام وكان حسام لية فالقسم بيخلص كام حاجة كدة مش فاهماها. كنت ماشية فالشارع وكان في صوت عربية جمبي ، انا كنت زهقت وحسيت انه واحد بيعاكس برضو بس نزل منها شخص.
شخص:ندي نديي
ندي لفت وكانت مستغربة هو عرف اسمها منين: ااا عمر؟ اهه عامل ايه
عمر(شاب ابيض وسيم شوية شعره طويل حبة جسمه رياضي شوية وقصير حبة): ايه اخبارك ايه وايه جابك هنا؟(وقرب عليها وحضنها)
ندي: (خدت بالها انهم حاضنين بعض فبعدت منه) ااا سوري يا عمر بس انا مرتبطة.
عمر(بان حزن شوية عليه): انتي مرتبطة؟ من مين؟
ندي: معرفش انت تعرفه ولا ايه بس هو اسمه حسام كان ساكن هنا، مامته عملت حادثة وبتاع فهو رجع هنا كام يوم وانا جيت معاه.
عمر: حسام خالد؟ اه اه عارفه وعارف قضية مامته
ندي: ايه ده انت عرفت ان في قضية ازاي؟
عمر: مانا اتنقلت للقسم اللي هنا وبقيت ضابط فالمنطقة دي وكان عندنا قضية الحادثة دي
ندي: طب انت متعرفش ايه اللي حصل او ليه؟
عمر: بصي يا ندي الحقيقة احنا مفيش حد فالقسم عارف حاجة احنا جاتلنا القضية بعدها بكام ساعة جات اوامر من ناس اعلي مننا بكتير ان القضية تتقفل ومحدش يتكلم فيها تاني خالص وده اللي حصل.
ندي: اها..( بصت لعربيته)بس شكل شغلانة الضابط جايبه همها اهو
عمر: هههه لا لا انا بشتغل فوتوجرافر فالاوقات اللي ببقي فاضي فيها من القسم وعندي ستوديو مشهور هنا فالمنطقة.
نادية: و نعم
عمر: انتي رايحة فين كدة بقي؟
ندي: المفروض هروح بس مش عايزه اروح دلوقتي حاسه ان زهقانة وحسام لسة قدامه حبة عقبال ما يجي.
عمر: طب تحبي اوريكي الاستوديو؟ تضيعي وقت يعني
ندي: (فكرت شوية)طيب ماشي يلا
وركبت العربية معاه واتحركوا.
حوار فالعربية
عمر: بس انتي جسمك وشكلك بقي احلي بكتير من زمان علي فكرة
ندي: (اتكسفت شوية) ميرسي
عمر :ايه رائيك تشتغلي موديل معايا؟ انا محتاج موديل تبقي حلوة ومش هلاقي احسن منك الصراحة.
ندي: امم..فرصة حلوة احنا احتمال نقعد هنا فترة طويلة شوية فهشوف لو حسام هيوافق.
وفضلت ندي تكلمو عني شوية لحد ما وصلو.
*في مكان ما فاليابان*
ليلة باردة، مكان مظلم قليلا، يدخل رجل في باب ثم يغلقه ويضع اصبعه في جهاز علي باب اخر ويقول شئ ما باليابانية.
يفتح الباب اوتوماتيكي، خلف الباب توجد امرأة تبدو وكأنها في الاربعينات من عمرها بجانبها فتاة تبدو فالعشرينات، ملامحهم يابانية قليلا لكن الاثنان اجمل من بعض وحين تنظر لهما تشعر كٱنك تنظر لقمر يمشي علي الارض في هيئة انثتان.
تكلم الرجل بضع كلمات يابانية(سوري يا عزيزي القارئ بس مش بفهم ياباني فمش هترجملك اللي قاله) ثم تهز المرأة الاربعنية رأسها فيخرج الرجل.
الفتاة: (وتتكلم الانجليزية فهترجملك عادي، عد الجمايل) خلاص لقيناها بعد ما كانت مختفية 3 سنين، لقيناها وموجودة فمصر.
السيدة: كانت تعتقد انها بتغير اسمها ل ندي لن نعثر عليها، اعتقد انها نست من نحن وكم من حكومات العالم والهاكرز يخضعون لنا.
يخرج المشهد من شباك المكتب بجوار السيدة، ويطلع بالمشهد اللي القمر النصفي ثم يرجع المشهد مرة اخري الي مصر واللي شباك فيلا خالد والد حسام، وكان حسام قد رجع للتو من القسم.
نهاية الفصل الخامس
وبعتذر تاني علي التأخير وهحاول متأخرش تاني فنزول الاجزاء، وارجو من اللي اعجبته القصة التعليق والتشجيع للاستمرار، مين اكتر شخصية مهيجاك ونفسك تشوفها بتتناك؟ ياريت الكل يقولي عشان اقدر انفز طلبات الجميع. اللي اللقاء.
الفصل السادس
الفتاة: (وتتكلم الانجليزية فهترجملك عادي، عد الجمايل) خلاص لقيناها بعد ما كانت مختفية 7 سنين، لقيناها وموجودة فمصر.
السيدة: كانت تعتقد انها بتغير اسمها ل ندي لن نعثر عليها، اعتقد انها نست من نحن وكم من حكومات العالم والهاكرز يخضعون لنا.
يخرج المشهد من شباك المكتب بجوار السيدة، ويطلع بالمشهد اللي القمر النصفي ثم يرجع المشهد مرة اخري الي مصر والي شباك فيلا خالد والد حسام، وكان حسام قد رجع للتو من القسم.
دخلت اللي الفيلا بعد انتهاء جميع الإجراءات القانونية.
انا بعد نظرة سريعة للكوتشيات المحطوطة برة: ندي شكلها لسة مرجعتش..هبقي ارن عليها كمان حبة
انا: *صوت حد بيتكلم* هممم.. ده صوت رنا؟
دخلت علي الريسبشن.
كانت رنا قعدة علي كرسي وماما(سارة) نايمة علي الكنبة بس بصالها، ورنا عمالة تتكلم.
رنا: ....ههههه انا اتفاجأت ساعتها ساعتها اصلا، انت مينفعش تعمل كدة لست كبيرة.
رنا: بس بصراحة...انا كان عندي...فضول...وجربته
ماما بان علي وشها غضب
رنا: هو ده كان نفس احساسي ساعتها..اصغر زبر شوفته فحياتي كلها يدوبك
سارة بتهز راسها وهي باصة في الارض بنظرة استهزاء كدة
انا: اهلا
رنا: انت لسة جي تيجي دلوقتي؟
انا: مكنتش عارف انك جاية لو كنت اعرف كنتي هتلاقيني قاعد هنا فالبيت من النجمة
رنا: ههههه انا هنا علطول كل يوم خميس
انا: انهاردة الحد
رنا: بس يولا
رنا: اومال فين صاحبتك؟
انا: لسة برة وهتيجي كمان شوية كدة
رنا: قولتلي اتأخرت ليه؟
انا: ...واحد حاول يتحرش بندي واحنا في محل وهي طحنته والبوليس جه فمشيت ندي وفضلت انا
رنا: مين اللي جه من الشرطة؟
انا: واحد كدة اسمه سيف
رنا: اهه..ده راجل غبي ومبيفهمش
سارة ضربتها في رجلها
رنا: عارف انت سيف ده؟ كان مع امك في مدرستها
انا: عمري ما سمعت عنه او شوفته قبل كدة
رنا: اتنقل هو هنا بعد ما انت مشيت بكام شهر كدة..مبحبهوش خالص
انا: انا بقيت حاسس انك مبتحبيش حد خالص الصراحة
رنا: لا لا هما بس عيالي، الجرسون بتاع ستار داست، سيف، رنيم...
بعد 40 اسم تانين
رنا: هما دول بس
انا: اه طبعا بس مش قليلين دول شوية؟
رنا: بس بحبكو انتو ..وانت بالذات
وجاية بتقرب عليا عشان تبوسني ر انا كنت بفكر اني اقولها لا بس الحقيقة انا شوفت صدرها ومقدرتش اتكلم بعدها، رنا باستني من خدي وفالاخر قامت مطلعه حتة خفيفة من لسانها ولحست مكان البوسة.
رنا:....بس السبب الحقيقي اللي خلاني اجي يحسام
رنا: اني دلوقتي بقيت امك الجديدة ، سارة وضحتلي خلاص انها عايزه تبدلك مع علي(ابن رنا).
سارة هتضربها تاني فرجلها ف رنا بعدت حبة وقالت: مجرد قولي ' لا ' يسارة لو انتي مش عايزانا نبدل ولادنا.
انا : رنا..
رنا:... يعم بهزر ايه دانتو عيلة سامجة....
سارة بتبصلي وهي بتبتسم
رنا: *اغهه* انا هنا عشان اوصل علي، ما انا ثولتلك انه هيفضل عندكو هنا شوية.
انا: هو هنا؟
رنا: اه، قاعد فوق
رنا : انا همشي بقي دلوقتي، خليك فاكر انا عازماك علي العشي!
انا: قوليلي بس امتي
رنا: بكرة بليل؟
انا: خلاص ماشي
رنا وهي ماشية : و متقلقش يحسام انا مقولتش لامك انك كنت في المستشفى. بااي.
انا: (يا بنت المرة الوسخة)
سارة قربت عليا وبتبصلي بغضب كدة ومسكت دراعي.
انا: متخافيش يماما كل حاجة بقت كويسة.
انا: انا..همشي..ا اشوف لو علي محتاج حاجة او كدة.
انا قمت وهي لسة ماسكاني وعايزه تعرف اللي حصل
انا: ا-انا جالي هلوسه بسيطة..بس..خلاص مشيت...وبقيت احسن دلوقتي.
سارة ضغطت علي دراعي اكتر وحسيتها مش مصدقة وقامت ماشية
انا: (لما اشوف الواد علي فين)
رنا واقفة قدام باب الفيلا من جوا، فضلت كام ثانية كدة بتفكر اتحركت كام خطوة وقامت مدخله ايدها علي كسها من جوا البنطلون وبالايد التانية ماسكة بزها
انا: (احا هو كل الدوشة دي علي اللي عاملها؟)
دخلت علي اوضة كانت الانوار مطفية فيها وصوت ال ps عالي فشخ. انا فتحت النور وكحيت عشان ياخد باله اني جيت.
علي اتخض وقام رامي الدراع من ايده: ااا حسام؟؟
انا: عامل ايه يبروو، بقالي كتير مشوفتكش.
علي: حسام؟ انا مكنتش عارف انك رجعت.. هي ماما مقالتليش ليه؟
انا: تقريبا كانت عايزه تفاجئك
علي..ممكن
انا: قولي يا ولد، انت عامل ايه؟
علي: مش كويس للدرجة..سلمي الغبية..
انا: انا مكنتش اعرف انكم عندكم مشاكل كبيرة كدة.
علي: كل حاجة اتغيرت بعد ما سارة عملت الحادثة دي.
انا: ليه!؟
علي: سارة كانت اتجننت! كانت بتتعصب وتغضب منغير سبب! ..انا اقصد..هي اخيرا هديت دلوقتي شوية..بس برضو على: وكانت بتطلع عصبيتها علينا، وده خلي سلمي تتضايق وتتعصب فتقوم مطلعه كله عليا انا!
انا: ااهه..خلاص مش مهم مش هنخلي ده يبوظ مقابلتنا يعم.
انا: انت بتعمل ايه كدة بقي؟
علي بص علي شاشة التلفزيون: مفيش كنت بلعب شوية كدة..انت عارف..حاجتي الطبيعية
انا: امم..انا مش عارف صاحبتي هترجع امتي لسة ف تحب نعمل حاجة؟
علي: اه اكيد
انا: قولي يا لول..معندكش حد..ها..مميز؟
علي وقف
علي: حسام..بصلي كدة..انا مش الشخص اللي ....يقدر يكلم بنات او الشخص.. الروش.
انا: ومين عايز يبقي روش؟ خليك علي طبيعتك .
علي: دي كمان مش شغالة..
انا: انا هساعدك
علي: وده ازاي؟
انا: هنبدأ خطوة خطوة
انا: تعالي معايا
علي: هنروح فين؟
انا: هتعرف لما نوصل.
في الشارع
علي: حسام انت مودينا فين؟
انا: الكبارية
علي فتح عينه اوي ورفع حواجبه وفرح: بجد؟
انا: لا يسطا!
على بص في الارض: اه ..ماشي.
انا: (لو الدنيا مشيت غلط..هبقب اشتريله شرموطة بقي الصراحة)
علي: ايه المكان ده؟
انا: ده Bar
علي وقف قدامي: مش عارف..بس انا حاسس اني مش مستريح.
انا: روح
علي مشي حبة ووقف قدام الباب: بس مفيش هنا ناس كتيرة
انا: كدة احسن فشخ ليك وإلا كنت هتبقي متوتر
علي: (معاه حق الصراحة..انا مش بحب الزحمة)
وعلي ماشي بضهره ومش شايف وخبط في جتة كبيرة فشخ.والجتة لفتله.
علي: اااناا اسس..ف...مععل.شش
انا حطيت ايدي علي كتف علي: ارجع كدة يعلي.
الجتة بصتلي وبعدها بان عليه ملامح مفاجأة
انا: منغير شعر انا مكنتش عارفك خاالص
الجتة بتفتح دراعاتها عشان تحضني: حسام! اخويا!
انا: تامر!
تامر: مش معقولة! انا مش مصدق..انت رجعت امتي؟
انا: امبارح! بس الاول خليني اعرفك علي علي
علي: ااهلااا
تامر: اهلا! صاحب حسام يبقي صاحبي انا كمان!
انا: تيجي تخش نشرب حاجة؟
تامر: مش هعرف، انا الامن هنا.
انا: انت؟ انت متاكد ان دي الشغلانة...المناسبة ؟
تامر بيهمسلي: ميعرفوش هما
علي: ميعرفوش ايه؟
انا بصوت واطي: انه خواف جدا
علي بتعجب: بب بس هو!!
تامر: انا عارف. انا شكلي بطل وجامد. بس انا..مش بحب..العنف، فرصتي الوحيدة ان الناس تخاف من شكلي، غير كدة انا هترفد
انا: اهه تامر واحشتني جامد يسطا
تامر: وانا كمان يحسام...وانا كمان.
انا: بس متقدرش تاخد كام شوت كدة في السريع؟ الدنيا شكلها هادية.
تامر: انا كنت هحب اني اشرب معاك بس انا لازم اشتغل. بس انا هستقيل قريب.
انا: ليه؟
تامر: كسم العصابات يسطا..دول معاهم مسدسات وسلاح..ومش بيخافو مني..وانا خايف فشخ
انا: امم اعمل كدة. انا مقدرش اخسر الجتة بتاعتي، ومعتقدش انهم عندهم تابوت علي مقاسك.
تامر: هههههههه.
تامر: بس بقولك ياخويا ينفع اطلب منك طلب؟
انا ايه هو؟
تامر: ينفع تسألي خالد لو عنده شغل ليا؟
انا: اه اكيد حاضر
تامر: تمام ماشي، دلوقتي خشو يلا جوا
انا: هات موبايلك اديلك رقمي.
تامر: ماشي يحبيبي هبقي اكلمك قريب بقي.
علي راح وقعد علي طرابيزة بكرسين قدام بعض جمب الحيطة وانا قعدت قدامه.
علي: **** نشوف مزز انهاردة
انا: في واحد هنا واثق اوفر في نفسه.
علي: انا حاسس كويس النهاردة! ومتحمس جدا
انا: هنشوف..المهم تفضل واثق في نفسك
علي: تفتكر..ممكن اعمل اول مرة ليا انهاردة؟
انا: ههاااا؟ خلبنا نبقي واضحين قدام بعض. دي لسة اول خطوة وبعدين انت ليه مهتم اوي كدة انك متبقاش ڤيرجن(virgin)؟
علي: اصلي زهقت..وسلمي كل شوية بتلمحلي انها جربت وانا لا...
انا: وانت تفتكر انك لما متبقاش ڤيرجن كدة حليت المشكلة؟
علي: ا اه انا فاكر كدة
انا: لا خالص، هي كدة هتدور علي حاجة تانية تتريق وتضايقك بيها، او ممكن تتريق عليالبنت اللي انت عملت معاها. فلازم تخلي اول مرة مميزة فمتستعجلش.
عند البار نفسه، واحد نايم علي نفسه من كتر الشرب تحسه ميت.
الساقية: ولا يا يوسف لو رجعت هنا علي التربيزة هخلبك تمسحها بوشك!
كانت الساقية طولها متوسط شعرها اصفر غامق وعملاه ديل حصان و بشرتها بيضا وملامحها حلوة لابسة شيرت وجيب اسود.
يوسف: ه-هاتي..هاتي كمان واحد..بس...بس وخلاص...ككدة
الساقية: لا تعالا هطلبلك تكسي تروح
الساقية فضلت بصاله حبة وهو تحسه ميت وبعدها بصت ليا انا وعلي وقالت في سرها:
اتنين زباين جداد ،**** ميكنوش مستنيين بقالهم كتير
الساقية: تشربو ايه يشباب؟
الساقية: ايه؟ علي؟ انا حسبت انك مش هتخرج من البيت خالص
علي: هه-ههه انا ..اه -ا...
انا: (علي اهداا)
الساقية: ا-ا تحبو اجبلكو حاجة تشربوها الاول؟
علي كان منزل راسه في الارض من الاحراج اللي هو فيه.
انا: انا هاخد واحد hurricane (نوع خمرة)
علي: وانا ه-هاخد ..ا..
انا: هو هياخد زي برضو
الساقية: تمام، اسمي رحمة btw .(بالمناسبة بس لازم الواحد يتفزلك ويتكلم حبة انجليزي انت فاهم بقي)
انا: شكرا يا رحمة.
مشيت رحمة تجيب الحاجة.
انا: يسطا...
علي: ا-انا مكنتش اعرف انها..شغالة هنا.
انا: انت تعرفها؟
علي: اه..معايا في فالفصل.
انا: هي عجباك؟
علي: (بيوطي صوته) دي اجمل واحدة عندنا في المدرسة!
انا: اه هي حلوة
علي: ومش بس حلوة..شخصيتها كمان لطيفة اوي وذكية جداا..كل الولاد في المدرسة عايزين يكلموها.
انا: هي سينجل؟
علي: تقريبا اه هي...*بيهمس لي* انت فرحت ليه؟ ..حسام متعملش حاجة عشان خاطري، ارجوك يحسام؟
بعد حبة وقت
رحمة : اتنين hurricane .
انا: hurricane ؟ مش ده اللي صاحبتك يعلي كانت بتوصفك بيه في السرير؟ (hurricane بمعني اعصار)
علي باصصلي بتبريقة
رحمة: هههههه ده بجد؟ مين كان يتخيلها!
رحمة قربت مني وبتكلمني: قولي، انا مشوفتكش هنا قبل كدة، انت لسة جي جديد؟
انا: انا صاحب علي
رحمة: حسام صح؟
انا: انتي عارفه اسمي؟ دانا مشهور بقي
رحمة: اكيد عارفه اسمك، واحدة صاحبتي حكتلي عنك.
انا: مين؟
رحمة: دي..(وبتشاور ورايا)
كانت روان..ومعاها اتنين صحابها وهما الاتنين طيازهم كبيرة فشخ ودي اول حاجة لاحظتها يعني
انا: (يكسمي ياني)
روان: (انت اكيد بتهزر)
روان جاتلي: انت بتعمل ايه هنا؟
روان: علي، عامل ايه؟كويس؟
علي: ااه
روان: ليه بتضيع وقتك مع الشئ ده؟
لانا: داخلة فيهم شمال كدة ليه يا رو؟
لانا كانت البيست بتاع روان سمرة شوية جسمها كل حاجة كبيرة بس مش مدلدل فاهم وطيزها كبيرة اوي الصراحة على حد في سنها.
لانا بصتلي: حسام! احا..يروان! ليه مقولتيليش؟
رحمة: اهه لانا انتي بتعملي اييه!
كانت لانا عمالة تحسس علي صدر روان
روان بتكلم لانا: شششش اقعدي ساكتة بقي
لانا قامت مديالها سبانك علي طيزها
روان: احا يا لانا انتي عبيطة ولا غبية عشان تعملي كدة قدامه؟
وقامت ماشية الناحية التانية
رحمة: ليه عملتي كدة؟
لانا: تستاهل، ما هي اللي مخبيه سر كبير زي ده عني.
علي: هي راحت فين؟
رحمة: الحمام، هروح اشوفها انا طب.
انا: شكلها كان مضايقة جامد
لانا: بتبقي احلي وهي مضايقة فانا كدة كدة كسبانة. وبتغمزلي.
انا فضلت ساكت بحاول استوعب اللي قالته
لانا: ايه ده انت مكنتش عارف؟
انا: مكنتش اعرف انها ليسبيان!! اا انتو متصاحبين؟
لانا وطت وبتكلمني وفلق بزازها باين وانا بحاول قدر المستطاع مبصش: اها
انا: بس ايه ده انتي شكلك اتغير خالص ،انا مكنتش ملاحظك في الاول.
كانت لانا زمان البنت اللي ينفع جدا عليها مصطلع ال Nerd بس دلوقتي هي صابغه شعرها ازرق ولابسه قصير وشكلها شراميطي خالص.
لانا: مبقتش البنت الطيبة الغلبانة خلاص.
انا: امم مش متاكد من دي الصراحة.
لانا: انت بتحسبني طيبة؟
لانا: *بتهمس* انت معندكش فكرة انا بقيت ايه...
انا: وانا المفروض اعرف ازاي؟ انا كنت مش هنا بقالي كتييير.
لانا: بت! يافرح! تعالي هنا حركي طيزك شوية.
لانا بصوت واطي ليا انا وعلي: يشباب خليكو لطاف معاه بليز
لانا رفعت ايدها حوالين كتف فرح: دي الpadawan بتاعتي، فرح.
علي: هههه..زي في ستار وارز؟(star wars ) صح صح؟ هه
كلنا ساكتين
علي: اسف
(مش هشرحلك النكتة دي عشان لو شرحتها هتبوظ دور انت علي معاني الكلمات وحاول تفهم)
فرح: هاي
انا: اهلا
علي: هاي
انا: انتي بتعلميها ايه بقي؟
لانا: الوردة بتاعتها لسة متقطفتش
فرح: لانا!
علي: ها؟ يعني ايه؟
لانا قامت موطية بسرعة وساندة ايد علي كتفه وايد علي فخدته
وعلي رجع لورا متفاجأ ورفع ايديه
لانا: احا يعلي! معناه انها لسة متناكتش، لسة مفيش حنكش دخل فيها.
علي: اه..اه صح اسف
طبعا مش محتاج اقولك علب الاحراج بتاع فرح
انا: لول ايه الصدف دي..علي كمان ال padawan بتاعي!
لانا وحاطه ايد علي وسطها: وايه اللي يخليك تنفع تبقي Master؟ فين الرخصة بتاعتك؟
انا: انتي فين بتاعتك؟
لانا وقامت لفت مدياني ضهرها: اهي وبتشاور علي طيزها، دي دكتوراه في التهيج .
انا: مش هعترض الصراحة.
علي بيشرب بق من الكاس
علي: اعععععععع *ووقع الكوباية* اعرررعهههه
كانت شمسية صغيرة في حجم خلة سنان دخلت في بوقه ومتسألنيش ازاي وقام مطلعها : اه اه كنت هموت!
لانا وفرح بصينله بصة استغراب
لانا: ...روان مش هتحب كدة، بس احنا هنروح نعمل camping في واحة كدة قريب، انا وناس صحابي، وانا عايزاكو تيجو معانا
لانا قربت عليا وبصوت واطي: وانا في واحدة في دماغي كدة عارفه انها هتعجبك.
انا: انا مرتبط
لانا: ايه ده بجد؟
انا: اه
لانا: حلوة؟
انا: جدا
لانا: هاتها معاك، انا هحب اني اقابلها
انا: مش مستريح لمقابلتك ليها دي
لانا: متخافش انا بهزر..انا لية مع روان،بس احنا مجربناش ثريثم(threesome) قبل كدة ومش عارفه هي هتقول ايه للفكرة..متسلفلنا صاحبتك ليلة
لانا: وهخليك تتفرج..ولا اقولك هخليك تعمل كمان..بس معتقدش روان هتوافق علي كل ده. متقولش حاجة دلوقتي ونبقي نشوف الدنيا ساعتها هتمشي ازاي.
لانا: يلا يفيرو
فرح: باي
انا: باي
مشيت لانا وفرح
انا: ها ايه رائيك؟
فرح: ايه رائي؟
لانا: اه
علي: مش عارف
فرح: هو مش النوع بتاعي الصراحة
انا: ليه لا؟
فرح: انا بحب..الراجل الواثق في نفسه ..القوي.
علي: انا بحب الجسم الفرنساوي اكتر هي..مش نوعي
فرح: بس هو شكله لطيف
علي: انا عارف... انها اول مرة ليها هي كمان..فهتبقي كويسة
فرح: ا-انا بفضل ال- التاني
لانا وعلي: حسام؟
انا: ايه؟ معلش كنت سرحان.
علي: اعمل ايه دلوقتي؟
انا: لو انت مش حابب فرح. هنحتاج بنت تانية ،وفي بنات كتيرة هنا.
علي: ماشي
روان طلعت من الحمام وبتبصلي، انا ابتسمت ليها، وهي كملت مشي وهي تحسها مبضونة مني.
لحد هنا الجزء ده انتهي لو حسيت انه خلص بسرعة ده عشان انت بس بتحب القصة اوي وانا كاتب جامد عرفت اشوقك لحد الاخر ..تفتكر اليوم هيعدي كدة عادي منغير متحصل مشكلة؟ ده اللي هنعرفه في الجزء الجديد ومعلس يشباب عشان بتأخر في تنزيل الاجزاء بس انا عندي الفترة دي لحد اول شهر 2 امتحانات ف ادعولي.
وياريت لو حد عنده نقد ليا يقدمه.
الحقيقة انا كنت فاكر ان مع الوقت هقدر اتخطي علاقاتي وحياتي القديمة وابدأ جديد ..بس هنا كان اول كل شئ.
في مساء يوم من الايام :
راجع من شغلي فمعادي الطبيعي علي حوالي الساعة العاشرة.
(انا حسام الأعصر اسمي واسم عيلتي، 19 سنة ،شغال فري لانسر (فمجال الجرافيك) بجانب شغلي الاساسي. طولي 182 تقريبا،جسمي رياضي ،شكله حلو خصوصا من منطقة الضهر والاكتاف، مش بهتم بالسيكس باك كتير عشان محتجة ابقي ظابط اكلي وحاسب كل حاجة وانا مش بعرف امشي علي نظام معين اكتر من اسبوع مثلا، بشرتي بين الابيض والقمحي ومايله للقمحي اكتر، و وسيم الي حد ما اكتر حاجة مميزاني هي عيني.. عندي حالة اسمها Heterochromia وهي ان عيني اليمين لونها اخضر غامق والشمال لونها اسود ..دي كانت مقدمة سريعة عني)
دخلت علي الريسبشن ولقيتها قاعدة علي الكنبة، ندا.
(دي صاحبتي ،مرتبطين ببعض بقالنا سنة وشوية، اهلها متحررين جدا وبيسبوها تبات عند اي حد عادي و بتبات كتير عندي ومعاها نسخة من مفتاح شقتي، هي تعتبر شبه بتوع شرق اسيا، طويلة نسبيا حوالي 178 ، جسمها حلو واكتر حاجة بتميزها هي طيزها متوسطة وفيها تدويرا كدة من جناب طيزها ،بزازها صغيرين ،بس كمجمل هي تعتبر جميلة جدا)
انا : ايه يحبي، جيتي امتي؟
(ندا كانت لابسة روب بينك طويل حبة بس قفلاه وفاتحة التلفزيون)
ندا : بقالي ساعة كدة اتأخ...
انا : اصبري هرد علي الفون
ساعتها الفون رن وكان المتصل هي اختي التؤام، نور فضلت لحظات بتأكد من الاسم ومتفاجئ ،لأن دي اول مرة تكلمني بعد تقريبا 3 سنين!
نسيت اقولكو، انا هربت من البيت من لما كان عندي 16 سنة بسبب احداث حصلت هتعرفوها قدام.
رديت عليها وانا لسة متفاجئ، جوايا مشاعر متلغبطة ضربت لما سمعت صوتها، مابين حب وحنين واشتياق، لحزن وزعل وحاجة مش عارف اوصفها.
نور: ازيك يحسام؟
حاولت اتمالك نفسي عشان اعرف ارد عليها
انا: ت-تمام ، انتي لسة فاكرة نمرتي؟
نور: *حسيت انها ارتاحت لما رديت وسمعت صوتي* اكيد هفضل فاكرها *كانت هتقول حاجة بس سكتت*
ذكرياتي انا وهي فالوقت ده بدٱت ترجعلي تاني بعد ما حسيت اني خلاص نسيتهم
*فنفس الوقت ده كانت صاحبتي، ندا، بدأت تفك الروب براحة وهي علي الكنبة قدام وكانت لابسة برا وكلوت بينك برضو،
انا بدأت اهيج فحاولت اخلص المكالمة عشان افضالها.*
انا: لسة فاكره تتصلي بيا يعني، عالعموم مش موضوعنا ده دلوقتي. متصلة عليا ليه؟
نور: *اتنهدت*خالد في مشكلة كبيرة..ومحتاجينك في البيت بسببها
انا: (خالد ده يبقي ابويا) خالد؟ هو مبطلش مشاكل حتي بعد المدة دي كلها؟ *قولتها وانا كنت بقولها بصوت فيه كره وبضان كدة*
نور: *حاولت متجبش سيرة تاني عشان عارفة المشاكل اللي بيني وبينه* اه..بس احنا كلنا محتاجينك و وحشتنا *سكتت شوية* وماما عايزة تشوفك ولا هي موحشتكش؟
انا: *لما قالت ماما، ساعتها افتكرتها ووحشتني جامد ونسيت خالد خالص فقولت خلاص ارجع زيارة اشوفهم واشوف المشكلة وامشي عشان فعلا كانت ماما ونور وحشني* ها؟ طيب ماشي عايزني اجي امتي؟
نور: *فرحت من كلامي* تعالي علي يوم السبت (احنا كنا يوم الخميس)
انا: تمام ماشي، *بصيت علي ندا لقيتها عمالة تعض علي شفتها وتولي اخلص بصوت واطي وبدات تحط ايدها وتلعب فبزازها من تحت البرا* ينفع اجيب حد معايا؟
نور: ماشي ،بس هتجيب مين؟
انا: واحدة صاحبتي *قلتها وندا قامت من الكنبة وجاية نحيتي وواقفة قدامي*
نور: *حسيتها مدايقة* ماشي ،متنساش تيجي بس،سلام
انا: سلام
اول ما قولتها ونور قفلت ندا بدأت تبوسني وهي اقصر مني فكانت شابة شوية انا قمت رافعها شوية من عند طيزها بإيدي واندمجنا فالبوسة وعمالين نقطع شفايف بعض وانا واخد شفتها اللي فوق بمص فيها شوية وبعدها ابدل علي الشفة التانية وكان طعمهم حلو حدا وقريب شوية من الفراولة وفضلت دقايق ببدل بين شفتها اللي فوق واللي تحت وعمالين نحسس علي اجسم بعض انا ايدي واحدة عمالة تدعك فطيزها وهي لابسة الكلوت فتلة ،والتانية علي بزازها وهي ايدها علي راسي وضهري، قمت مقلعها البرا واحنا واقفين لسة قدام الكنبة وهي بدأت تقلعني القميص اللي كنت لابسة، قمت واخدها ومنيمها علي الكنبة ورجعت تاني لشفتها بنبوس بعض كام ثانية كدة وايدي واحدة علي كسها من فوق الاندي والتانية بلعب فحلمة بزها الشمال قمت نازل علي ودناها وقايلها:
مالك هيجانة كدة ليه
ندا: مش قادرة يحبيبي ايدك حلوة اويي
بدات ابوس ودنها ورجعت تاني لشفايفها بوستها وقمت نازل علي دقنها وبوسته وفضلت ابوسها فرقبتها لحد ما وصلت لاول صدرها وهي عمالة تتنهد جامد وبتفك زراير البنطلون وقمت قالعة وهي طلعت زبي من البوكسر وبتحسس عليه بأيدها وبتضربلي عشرة "انا زبي يعتبر متوسط الطول 18 سم ومش عريض ولا رفيع بس راسه محمرة شوية وعروقه نافره وشكله حلو يعني* انا قمت نازل لحس لحد الحتة اللي بين بزازها ووقمت مقلعها الكلوت وبلعب فكسها بايد وبمص البز اليمين وعمال العب فبزها الشمال بايد وهي نايمة علي الكنبة ونفسها بدأ يعلي فضلت عمال ادعك فكسها والعب فزنبورها واحسس علي ضفرات كسها باطراف صوابي لحد ما قامت مصوته وقافلة علي ايدي برجلها وعرفت انها جابت.. قمت سايبها وطلعت الكنبة من راسها وهي نايمة علي ضهرها وبدات ادخل زبري فبوقها وهي تمصه بطريقة حلوة جدا وتلعب فبضاني بايدها فضلت كدة 4 دقايق وحسيت اني هجيب فقمت مقومهما وجبتها وضع الدوجي بدأت العب فزنبورها بأيدي وادخل زوبري فكسها هي قامت شاهقة ومصوتة علي خفيف ولفت تبوسني وانا بدأت ادخل زبري فينا وبنيكها براحة فضلنا فالوضع ده حبة بنبوس بعض وانا بقفش فبزازها وبنيكها لحد ما جابت مرة كمان قمت منيمها علي ضهرها وخدت رجل علي كتفي وهي لفت التانية حوليني ورجعت انيكها وانا بمض بزازها وخلاص مقدرتش استحمل وهي عمالة تصوت من المتعة قمت مطلع زبري وناطرهم علي بطنها.
عدي شوية وقت ودخلنا نستحمي مع بعض بس معملناش حاجة تاني عشان كنت مهدود، دخلنا اوضتي هي طلعت علي السرير وبتنام انا قعدت 10 دقايق علي المكتب براجع شغل علي اللاب خلصت وطلعت جنبها ودار الحوار التالي:
انا: انتي هتباتي هنا انهاردة؟
ندا: اه قلت لماما وهي موافقة عادي
انا: *ضحكت كدة عشان مستغرب امها علطول من ساعة ما اتصاحبنا وهي سايباها عادي كدة*
ندا: قولي صحيح انت كنت بتكلم مين؟
انا: *سكت كام لحظة كدة* كنت بكلم نور،اختي.
ندا: *بان عليها الاستغراب شوية عشان عرفه اني مبكلمش عيلتي بقالي تلت سنين* كانت عايزه منك حاجة ولا ايه
انا: بتقولي ان خالد(ابويا) عمل مشكلة كبيرة ومحتاجيني فالبيت..وبيني وبينك كدة انا ماما وحشتني جدا وبتقول انها عايزه تشوفني.
ندا: *مسكت ايدي عشان حست اني مضايق حبة* طيب انت هتروح امتي؟
انا: كمان يومين علي يوم السبت كدة، اه وهاخدك معايا يقمر.
*حسيتها فرحت وقالت*
مقولتليش ليه من بدري؟ كدة مش هعرف اجهز نفسي
وجاية تقوم من السرير عشان تحضر شنطتها
انا: احا انتي بتعملي ايه ،بقولك لسة يومين يعني في وقت كتير فشخ
ندا: وقت كتير ايه انا كدة مش هعرف احضر اي حاجة ومش هلحق اخد هدومي ولا حاجاتي وكمان عايزه هظوم جديدة وبرفيومز جديدة وحاجات شعري وحاجات بشرتي ووو
انا قمت شادد ايدها وخدتها جمبي علي السرير وحضنتها بحيث متعرفش تتحرك عشان عارف اني لو نمت وسبتها تحضر حاجاتها هتقلب الشقة وهتخليني ابيع هدومي.
انا: نامي بس يا ندند وبكرة هنجبب كل حاجة محتا..انا قمت نايم علي نفسي وهي كمان نامت عدي تاني يوم بين اننا خرجنا نعمل شوبينج وضيعنا اغلب اليوم فالتدوير علي حاجات ليها وهي مشترتش اغلبهم اصلا *ندا غنية جدا* وبتقول مفيش حاجة حلوة خالص انا جبت كام برفيوم جديد علي تشيرتان مثلا ولا حاجة وخلص اليوم علي كدة
يوم السبت
صحيت علي الساعة 11 كدة وملقتش ندا جمبي علي السرير دخلت الحمام خدت دوش ومسكت الموبايل رنيت علي ندا وهي قالتلي انها بتعملي مفاجأة فقولتلها نتتأخرش بس عشان نلحق نوصل*اهلي عايشين فمحافظة تانية* رحت اتمرنت كام تمرين خفاف فأوضة انا عاملها بديل للجيم وفطرت.
الساعة بقت اتنين كنت لبست هدومي تيشرت ابيض ماسك عليا ومبين عضلاتي بنطلون اسود وكوتشي ابيض في خط اسود من الجناب سرحت شعري ولبست ساعة تشبه لحد كبير ساعات ال rolex الفضي وكانت ندا جات ساعتها
ندا داخلة بتصوت وبتجري وانا واقف قدام المراية فاوضتي فطلعت بسرعة اشوف مالها:
ندا : *بتصوت لحد ما انا جيت لها *
انا: ايه انتي مجنونة بتصوتي كدة ليه يبت
ندا: *كانت فاردة شعرها ورا ومسكاه وبتوريهوني وبتضحك زي الهبلة * حلو لون شعري الجديد؟
هي شعرها كانت دهبي الاول وصبغتة خلت في كام خصلة فيه silver او فضي وكان شكلها حلو جدا بيه
انا: ايه القمر ده كله ياروحي دانتي كنتي شبه البوابين قبل كدة
ندا: *ضربتني فصدري وقالت* دانا علي طول قمر انت بس اللي مش مقدر النعمة اللي معاك.
انا: داحنا كدة هنتعاكس ومش هنعرف نعدي اليوم النهاردة بسلام بقي يقمر وغمزتلها
ندا: خلي حد يفكر بس وانا هندمه انت متعرفش اني كنت بتمرن كارتيه وانا صغيرة ولا ايه؟ *وبدأت زي العبيطة تلطش برجلها فكل مكان وقمت شايطه الحيطة برجلها وبدأت تصوت وتعيط*
انا : انا قلت اليوم مش هيعدي من اوله *و خدتها قعدتها علي الكنبه شوية وخدنا الشنطة وحطناها فالعربية وهي كانت لسة رجلها بتوجعها قمت موديه لدكتور فطريقنا وهي راحت وانا مستني فالعربية الحوار بينها وبين الدكتور:
*طلعت ونامت علي السرير وقالتله ان رجلها بتوجعها جامد*
الدكتور: طيب ينفع تقلعي البنطلون عشان اكشف كويس؟ *وبيبصلها بنظرات حمدي الوزير*
هي عملت كدة وهو فضل يلعب فاخر رجلها من عند الكعب وبعد السمانة كدة،
شوية وقام ربط رجلها من نفس الحتة، وقالها ان هي سليمة ومش هتحتاج لأدوية او حاجة.
الدكتور : تقدري تتفضلي
ندا كانت شايفة انه هيجان عليها فقالت تهيجه اكتر شوية عليه، قامت نامت علي بطنها ورافعة طيزها لفوق وهي كانت قالعة البنطلون وكانت بالكلوت وفضلت تحركها يمين وشمال وبترفع البنطلون الدكتور مستحملش والقلم وقع من ايده وقالها خمس دقايق رايح الحمام وراجع ودخل جري وهي فضلت تضحك شوية علي منظره ولبست ومشيت
وصلت بالعربية خلاص انا وندي القاهرة،الشيخ زايد عند فيلا كبيرة هناك، المكان اللي كانت كاره طول ال3 سنين، المكاناللي كانت بحاول 3 سنين انساه وبدأت ذكرياتي كلها تتدفق لي تاني.
الظاهر مش هقدر المكان ده مهما حصل وبدأت انزل من العربية.
الي هنا انتهي الجزء الاول من قصة هنا ابتدي كل شئ، ارجو اللي من اعجبته القصة التعليق والتشجيع للاستمرار بها. اللي اللقاء
.
الفصل التاني
وصلت بالعربية خلاص انا وندي القاهرة،الشيخ زايد عند فيلا كبيرة هناك، المكان اللي كنت كاره طول ال3 سنين، المكان اللي كنت بحاول 3 سنين انساه وبدأت ذكرياتي كلها تتدفق لي تاني.
الظاهر اني مش هقدر انسي المكان ده مهما حصل وبدأت انزل من العربية.
كنت خلاص عديت البوابة وركنت فحتة قدام الجراج الخاص بالفيلا..(الجراج يمين الباب الاساسي للفيلة بس بعديه بمسافة كبيرة).
وصلنا علي المغرب كدة وكانت ندي عمالة ترغي فحاجات كتير بس مخدتش بالي من اغلبها وعمال افكر فالمشكلة اللي نور وخالد(ابويا) محتاجني فيها دي.
ندي: مقولتليش يعني انك كنت ساكن في فيلا كبيرة كدة.
انا: عادي يا ندود مجاتش فرصة قبل كدة اقولك يعني.
ضربت كلاكس عالي شوية عشان اعرفهم اني جيت ،قفلت شبابيك العربية ونزلت انا وهي ومشينا لحد ما شوفتها، نور.
الفرق بيني وبينها كان سنة وكنا شبه بعض لدرجة كبيرة فالملامح لدرجة ان الناس كانت بتفتكرنا تؤام ومعتقدش اني مهما فضلت اوصف جمالها مش هعرف اديها حقها.
وصلت انا وندي لقدام الباب وكانت نور واقفة هناك ومستنايني، مشاعر كتير بدأت فالاضطراب لما عيننا اتلاقت ووصلت قدامها انا وندي.
نور: حسام،وحشتني اوي.
انا قمت مقرب اكتر وحضنتها حضن اخوي منغير اي شهوة ساعتها لاني فعلا كنت مفتقدها جامد،حضنا بعض ثانيتين كدة وانا بقولها :وانا كمان. وبعدت خطوة ورا
ندي: هااي نور ،انا ندي صاحبة حسام، عاملة ايه؟
نور :*لما انا رجعت ورا هي فضلت باصة فعيني نظرة اشتياق وبعدها التفتت لندي* كويسة يا حبيبتي *سكتت حاجة بسيطة وقالت* طيب تعالو اتفضلوا جوا.
فامشيت فاهنا فاراها.
انا فدماغي *كنت حسيت بارتياح كبير لما شفتها وشوفت عيونها وحسيت انها فرحانة بس كمان حسيت...انها حزينة.*
ندا فدماغها*لما شوفت نظراتهم لبعض حسيت ان في حاجة غريبة..بس مهتمتش اوي..الموقف كله غريب واكيد حسام كان واحشهااا اعععععع..بس انا مش مهتمية* هه
دخلنا جوا وكانت نور لابسة بنطلون ضيق اسود وتيشرت رمادي غامق مبين سوتها وهي طويلة حوالي 180 سم وجسمها حلو جدا ومتناسق فكان شكلها مغري جامد وهي ماشية قدامي. وكنت بقول ساعتها فراسي :فعلا كبرتي يا نور ، بصيت علي طيزها بصة سريعة، لا كبرتي اوي الصراحة.
وصلنا الريسبشن كان ديكور الفيلا متغير شوية عن زمان..قعدت فكنبة وشها للتلفزيون اللي متعلق علي الحيطة وكان في كانبتين محطوطين بالطول علي يميني وشمالي كانت نور علي الكنبة اللي علي شمالي ، وندا علي التانية اللي علي يميني.
انا وحاولت افتح اي موضوع عشان كان في صمت غريب وخايف ندي تاخد بالها من نظرات نور ليا :
حلو التغيير الجديد فالديكور ده
نور: دي حاجات بسيطة هن لكن المطبخ هو اللي اتغير بالكامل *سكتت حبة* واوضتك غيرنا فيها شوية حاجات برضو.
ندي: انت ناوي تقعد قد ايه يحسام؟
انا: يومين تلاتة كدة.
انا: اومال خالد فين؟ مش شايفه يعني.
نور: بيحاول يخلي الmustang تتمشي تاني عشان عطلت وضحكت.
انا: يااه هو لسة سايبها ومبعهاش..(كنت زمان انا وهو لما كنت صغير بنروح نبعبص فعربية خالد الmustang 1969 هو كان من هواه تجميع السيارات، وكان حابب العربية دي بالذات بس كل فترة والتانية بتعطل ونروح نبعبص فيها عشان تشتغل) *سكت حبة وانا بفتكر زكرياتي معاه*
ندا: انت مش كنت بتقول عندك اختين؟ فين التانية؟
انا: (افتكرت روان، اختي الصغيرة. وابضن حد عرفته طوال حياتي،عيلة بضان ومن زمان لما منت صغير كانت علطول تتخانق وتوقعني فمشاكل مع ماما او خالد وكنا بنكره بعض)
انا: هي روان بيضة لسة عايشة هنا صحيح؟
نور: اووف متفكرنيش بقي.
انا: هي لسة بضان وطفلة زي ما هي؟
نور: دي بقت ابضن مقولكش ..مبقتش طايقاها خالص. سكتت وطلعت تنهيدة.
ندي باستغراب : ليه كل الكره ده؟ هي مالها؟
انا: دي ابضن حد اتعاملت معاه ودماغها مهوية..علطول بتجبلي مشاكل مع كل الناس وتوقعني فحوارات.
نور: هي هتيجي هتحاول تتعامل معاكي بحنية وبلاطفة عشان توقعك فشبكها، وبعدين تبدأ البضينة عليكي فخلي بالك.
فضلت اضحك انا وندا علي طريقة نور وكلامها وعدي حبت وقت واحنا بنتكلم.
انا: ها قوليلي يا نور كنتي بتقوليلي في مشكلة كبيرة حصلت لخالد وانتو محتاجني؟
نور: *بدأ يبان عليها علامات حزن وقالت لندي* ممكن يا ندي تسيبنا شوية؟
انا فدماغي : احااا دي ندي هتفشخ كسمي نكد عشان مبتحبش تحس انها متروكة وملهاش فالحوار وفضلت اأح أح(جمع احا لول) فدماغي للي هيحصلي بعدين.
ندي ارتبكت واتبضنت وقالت: اه اه ماشي انا ه-هروح اجيب الشنط.
وقامت ماشية بسرعة وخرجت، ونور بدأت تتكلم: بص يحسام انا عايزاك تفهم اللي هقوله ده كويس..سارة(امي) ...*وسكتت حبة.*
انا وبدأ صوتي يعلي وفيه تون غضب وحزن ووقفت قدامها: احا ماما حصلها حاجة؟ نور لو قولتي انها ماتت انا همشي من هنا ومش هتشوفوني تاني خالص. وبدأت احس بدماغي بتدور ومليان قلق.
نور ردت بسرعة: لا لا ماما مامتتش..ماما عملت حادثة..و-و من ساعتها مقالتش اي كلمة ...*وبدأ يبان عليها حزن جامد*
انا هديت حبة من انها مامتتش بس رجعت زعلت تاني وقولتلها : حصلت الحادثة دي امتي؟
نور: 6 شهور
انا: احا 6 شهور!! و مقولتليش ليه من بدري
نور حزن بان عليها اكتر وكانت قربت تعيط : اقولك ايه يحسام..ازاي ازاي..انا كنت فاكره انك كارهنا *وبدأت تعيط فعلا ودموعها تنزل* ومش عايز تعرفنا تاني خالص..حسام انت قبل ما تمشي بيوم كنت معاك التاني علطول اختفيت ومحدش عرف يوصلك وسبتنا ومشيت يحسام...سبتني ومشيت *وبتعيط اكتر*
انا بدأت احاول اهديها عشان فعلا مكنتش بستحمل اشوفها بتعيط كدة : ينور خلاص انا اسف..انا مكنتش اقصد..انتي عارفة كويس ايه اللي حصل اليوم ده..انا كنت لازم امشي واسيبكوا..علي الاقل عشانك.
قلتها وخدتها فحضني حبة لحد ما هديت شوية وهي قالت لي انها عايزه تخش الحمام،دخلت وانا فضلت فمكاني بفكر ان ازاي ممكن يكون قراري ساعتها كان غلط ،ورجعت هي بعدها ب3 دقايق كدة
*فنفس الوقت عند ندي*
ندي وهي بتكلم نفسها بصوت عالي وشوية بتزعق : ممكن تكلعي برة شوية *بتقولها بطريقة بضان* عععععع دانتي بضضضان، ندي ما تروحي تشوفي اي حتة عشان عايزة حسام حبة لوحدينا (وفضلت عمالة تشتمها وغيرانه فشخ وبتدبدب برجلها فالارض)
صوت جيه من وراها: انتي يابت.. بتعملي ايه هنا *بصوت تخين شوية بس حلو*
ندي اتخضت مرة واحدة لما سمعته ووقفت بسعرة شتيمة ودبدبة فالارض ولفت وقالت وهي بتقول : انت مين؟
شخص: انا خالد..*سكت كأنه افتكر حاجة * انتي جاية مع حسام؟
ندي: اه، انا صاحبته
خالد: امال كنتي بتعملي ايه؟ *ومتسغرب من تصرفها اللي فات*
ندي: انت شايفني بعمل ايه؟ *كانت ماسكة شنطة سفر وبتنزلها عالارض*
حط ايده علي شعره من ورا*هو كان شعره طويل ورابطه توكة* وقال : ااا..بتنزلي الشنط؟
ندي: واو حسام مقالش انه عندهم شيرلوك فالبيت
خالد بصوت جد شوية: كفاية هزار ونزلي الشنط عشان ادخلهم لك معايا وانا داخل
بعد حبة وقت كانت نزلت الشنط وقاعدة بترتاح علي واحدة منهم وحبة تكسر الصمت الغريب اللي بينهم
ندي: قولي بقي انت بتفطر عادي زينا ولا بتفطر استيرويدز؟(دي هرمونات بياخدها لاعبي كمال الاجسام عشان تزود العضلات وكدة) (خالد يعتبر جتة وطوله 179سم وهو اعرف مني كمان عشان هو بيلعب جيم بقاله اكتر من 20 سنه وهو دلوقتي عنده 43 عام)
خالد ضحك وقالها: طبيعي ده بس شكرا
ندي مستغربة ازاي حجمه كدا وطبيعي،قام خالد قالها : بس انتي كمان شكلك حلو وجسمك متناسق
هي ضحكت ضحكة خفيفة وقالت : بتجاملني بقي وكدة؟
قالها: انا مش بعرف اجامل بس بعرف اقدر اللي قدامي.
ندي حبت تغير الموضوع وقامت وقالتله : مش يلا ندخل الشنط بقي؟
خالد قالها : ماشي يلا انا تقريبا عارف هما هيدو حسام أني اوضة
بعد بضع دقايق
خالد دخل الشنط لأوضة حسام القديمة، وقعد علي كنبة فوش السرير وندي نتطت وريحت ضهرها علي السرير قدامه وشكرته وهو قام ماشي من الاوضة.
نرجع عندي انا:
ورجعت نور من الحمام بعد 3 دقايق تقريبا
نور :معلش اتأخرت عليك.
هي كانت هديت من العياط وغسلت وشها وظبطت شكلها.
انا: لا عادي مفيش حاجة *سكت ثانية* ها كنتي بتقوليلي سارا(ماما) منتطقتش ب ولا كلمة؟
نور: م-ماما متكلمتش اي كلمة خالص من ساعة الحادثة
انا بتعجب : ولا اي كلمة؟خالص؟
نور: اه..وكمان انا حسه ان الحادثة دي كانت متدبرة...*سكتت وقالت*خالد جي يحسام.
خالد كان دخل عندنا بعد ما نزل من عند ندي لما طلع الشنط.
جه قعد قدامي فالكنبة اللي كانت في وشي (مكان ندي) وقالي بصوت متوتر شوية: عامل ايه يحسام؟
انا سكت شوية ورديت عليه: كويس
في الوقت ده نور كانت قامت من مكانها ومشيت عشان نعرف ناخد راحتنا اكتر.
خالد: قابلت ندي كانت بتنزل الشنط برة
انا: طيب تمام
خالد حس اني مبضون من ردودي عليه وقام قايلي : بص يحسام انا عارف انك..متضايق مني لسة..وانا مقدر ده جدا بس اتمني انك تسامحني ومتفضلش شايل مني.
انا حسيت اني مش لازم اضغط عليه واحاول انسي) لا يخالد مفيش حاجة وانا مش شايل منك بس الحوار مضايقني شوية لسة
خالد:وانا مقدر ده جدا وححاول اعمل حاجة اعوضك بيها.
خالد: نور حكتلك عن سارة؟ *قالها وبص فالارض*
مش عارف ليه بس حسيت ان في حاجة زيادة هو يعرفها عن الموضوع وقولت: اه، قالتلي *سكت* ينفع اشوفها؟
خالد: اكيد طبعا تقدر تشوفها ،هي فالاوضة بتاعتها فوق ابقي اطلعلها اي وقت.
انا حبيت اغير الكلام: بس ايه اللي حصلك سكلك خسيت وضحكت.
خالد: الدنيا صعبة يبني...والوقت بقي قليل..وانا من ساعة الحادثة ومش عارف افكر كويس.
انا: متقلقش انا هحاول اكلم ماما
خالد: حاول..ممكن تتكلم معاك..مكنش وراها سيرة غيرك طول ال3 سنين.
خالد خلص كلام وسلم عليا وطلع فوق.
انا وصلت لاوضه سارة وبدٱت اكلم نفسي:
دي اوضيتها...احا انا متوتر وقلقان فشخ ..افرض مكنتش عايزه تشوفني..انا مشيت منغير ما اسلم عليها ممكن تكون غضبانة مني ومش هلومها الصراحة...خد نفس جامد وخش بقي واللي يحصل يحصل.
دخلت وقولت: سارة *كح كح*
انا بصوت واطي لنفسي بداية حلوة يغيي اتعلم تكح بعد كدة قبل ما تدخل.
بصيت حوالين الاوضة بعيني ومالقيتهاش قولت لنفسي:
ممكن تكون مشيت ومحدش خد باله؟ منا معتقدش انها هتقول لحد باي باي يعني وهي ماشية...ههه
دخلت جوا شوية وكان النور مفتوح:
ممكن تكون فالحمام؟
بصيت جنبي ولقيت السرير بتاعها وافتكرت لما كنت صغير وباجي انام سارة وخالد وانا خايف..وافتكرت برضو لما كنت بنام علي سرير نور او بمعني اصح هي كانت بتغصبني انام جنبها..الظاهر نور كمان ممكن تحس بالوحدة. انا مفتقد ايام مكنت صغير وطيب ..ومعملش حاجة غير اني العب مع نور او روان..منغير ميكون عندي مسؤولية..او اقلق من المستقبل...او الماضي!
*صوت حركة ورايا*
لفيت و..احا هي سارة كانت قاعدة كل ده ورايا علي الكنبة؟(سارة كانت لابسة قميص نوم اسود واصل بالعافية لنص فخادها وهو اصلا شفاف من تحت الصدر لحد السوة ومن الجناب كمان، وسارة اصلا ميلفاية اصيلة ملامحها تحسها اجنبيه عينها ازرق غامق وجسمها حاجة كدة تتحط فالنيش وتبقي مجرد عرض بس وهي شعرها اسود وتقريبا صبغاه سيلفر كام خصلة كدة او ده من السن مش عارف)
قلبي بدأ يدق جامد وهي مجرد بصالي وهي قاعدة...انا قولت بتوتر شوية : ا ازيك يا سارة؟
انا لنفسي: احا انا ليه محضرتش الي هقوله .
قولتلها تاني: بقالي مدة مشوفتكيش...و-و انا سمعت عن..حالتك*قلتها بصوت غريب نيك من التوتر*
*كان في صمت غريب بينا وهي وقفت علي ركبها علي الكنبة كدة انا حسيت نفسي عايز احضنها وفعلا قربت منها وحضنتها* ريحتها كانت حلوة..وبدٱت احس بحانين للماضي..متعيطيش يحساام..
رفعت وشها وبصتلي وهي فحضني: وحشتيني جدا يسارة.
كنت فعلا ساعتها نفسي اسمع صوتها
احا ايه ده؟ (طرف القميص وقع من علي كتفها وبزازها كانت باينة وهم كبار كدة وحلوين ومش مدلدين خالص) دي ندي ممكن تعمل اي حاجة عشان يبقي عندها نص البزاز دي وضحكت فدماغي. وافتكرت لما سمعتها وهي كانت زعلانة ان بزازها صغيرين كدة...فقولت ممكن ابقي احاول انيكلها بزازها عشان متحسش انهم وحشين..بس لازم ابقي حريص اصلا لو اتكلمت عن بزازها عشان لو قلت حاجة غلط ممكن تقطعلي بضاني..
مقدرتش مبصش علي بزازها الصراحة وهم يعتبروا ظاهرين قدامي اصلا *لقيت مرة واحدة سارة بتشدني وخلتني اقعد علي الكنبة وهي طلعت علي حجري وضهرها ليا ومخلياني احضنها* مجاش فبالي حاجة ساعتها وقولت ان ممكن ده بسبب انها مشفتنيش بقالي كتير والوحدة الي بقت فيها.
الي هنا انتهي الفصل الثاني من قصة هنا ابتدي كل شئ، ارجو من اللي اعجبته القصة التعليق والتشجيع للاستمرار بها. اللي اللقاء.
يرجي العلم اني بنزل الاجزاء وقت ما اكون فاضي ونزلت جزئين فيومين ورا بعض علطول ممكن وقت تاني مبقاش فاضي واتاخر. شكرا
الفصل الثالث
تنوية: الجزء ده مليان حوارات كتير وبيوضحلك شخصية كل واحد عاملة ازاي اكتر وبصورة اكبر، ومليان كلام كتير بين السطور فيه خيوط لاحداث ومواقف وعلاقات كتيرة قدام، فخليك مركز وانت بتقرأ واتمني لو عجبك الفصل تسيب كومنت لطيف ليا، شكرا.
سارة (ماما) فضلت مخلياني احضنها لفترة مش قليلة...لحد ما حسيت ان كفاية كدة ولازم امشي عشان الجو كان مريب فعلا.
وكنت نازل ارجع علي الدور الاول تاني وانا فالوقت ده بدأت اكلم نفسي : سارة كانت وحشاني..جدا..بس
انا: بس ايه؟
انا تاني : فيها حاجة غريبة
انا: انها مبتتكلمش مثلا؟
انا: كسم الغباء يعم..ما انا عارف انها مبتتكلمش انا قصدي..تصرفاتها
انا: عندك حق تصرفاتها كانت مريبة شوية بس..ممكن متكونش خدت بالها انها بتعمل حاجة غلط راعي برضو ان انت مشيت منغير اي سلام ومرة واحدة..اكيد كنت واحشها جامد ومصدقت لقيتك تاني.
*نرجع عند ندي تاني فالوقت ده*
ندي كانت نامت شوية بعد ما خالد طلع لها الشنط فوق،صحيت وقعدت علي السرير وبتكلم نفيها :
انا احلامي غريبة ليه؟..حتي الارنب اللي حلمت بيه كان عنده بزاز اكبر مني..اعععع كسمه *قامت من السرير ووقفت*
كانت ريحة هدومها عرق، وهي اصلا مش بتحب تنام وهي لابسة حاجة وقالت : خلاص هروح اخد شاور...بس هشوف الاول هلبس ايه.. *وبدأت تبص للشنط* ..بس اغير الاول هدومي العرقانة دي.
ندي قلعت كل هدومها وفضلت بالكلوت بس واللي كان يعتبر مش مغطيها ولونه اسود ،وقالت: انا هيجانة جداا..هو حسام هيرجع امتي؟..عايزاه يجي ينيكني لما نخلص ..
راحت للهدوم وهي عريانة كدة وبدأت تدور فيها ومسكت كام حاجة منهم وقالت: شكلهم مش بطال..بس ايه ده..ده اغلبهم شكله وحش اووف..
ولمحت فالهدوم اللي فالشنط هدومها القديمة خالص وقالت : انا لازم ارميهم خلاص *سكتت حبة*.. عشان بيفكروني بحاجات كتير...*ابتسمت شوية* كدة هحتاج اعمل شوبينج تاني هنا *وفضلت فرحانة* يا ** بس حسام يبقي جاهز انه ينيكني لما يرجع.
ولبست الروب بتاعها ،ومحتاجة انها تلاقي الحمام بس.
بعد حبة دقايق
ندي فدماغها: فين كسم الحمامات اللي هنا..ايه ده؟
ندي كان قدامها باب كبير شوية ناحية مفتوحة حاجة صغيرة والتانية مقفوله والناور مطفي وهي مضلمة اصلا وقالت: دي مكتبة؟ غريبة مكنتش اعرف انهم بيحبو الكتب لدرجة انهم يعملو مكتبة كبيرة كدة...(حست انها سمعت حاجة) ممكن متكونش مكتبة ويكون فيها جن وعفاريت؟ (ابتسمت شوية)..او ممكن الاقي فيها سر مدفون عن عيلة حسام! ..(سكتت حبة) يا *** انا محتاجة فعلا ابطل جيمز كتيرة.
مشيت ندي من هناك ورجعت تدور تاني علي الحمام لحد ما لقته بعد عناء ..وافتكرت الارنب ابو بزاز اللي حلمت بيه وفضلت تضحك شوية
*نرجع عندي*
كان الجو ليل خلاص وكنت وصلت الدور الارضي وروحت المطبخ عشان اجيب حاجة لندي تاكلها عشان اكيد هتبقي مبضونة اني سبتها الوقت ده كله.
بس كنت حاسس باحساس غريب..كأني مش مرتاح..او في حد بيراقبني!
فالوقت ده كانت روان (روان اصغر مني بسنة يعني 18 سنة، تقريبا 178 سم ، بزازها وسط وطيزها وسط بس حلوين، بشرتها سمرة شوية بس ملامحها جميلة، قاصه شعرها لحد قبل كتافها كدة بحاجة بسيطة هو لونه اسود ومن اخر شعرها كدة صبغاه بينك شوية وشكلها جامد) واقفة عند اول المطبخ وسانده بأيد علي الحيطة وبتقول فسرها: ده حسام فعلا جيه. (ابتسمت ابتسامة غريبة ومشيت)
انا ف دماغي: هاه؟ ..انا حسيت اني شوفت حد هناك..ممكن تكون سارة؟ ..مش مهم انا شكلي بتخيل اصلا..انا تعبان جدا..انشاء *** تكون ندي نايمة عشان مستحيل متكونش هيجانة دلوقتي وعايزاني انيكها..
مشيت عشان اروح علي فوق وكنت معدي من حنب الحمام وكان في صوت جوه..والباب متوارب...
نفس اللي تخيلته يعزيزي القارئ عملته وفتحت الباب حبة اكتر عشان اشوف وكان في الحمام...
خالد..خالد شافني وقام قايلي: انت بتعمل ايه؟(وبان عليه نظرات تعجب)
انا: ا-انا كنت بحسب ندي ه-هنا...اصلي ملقت..هاش فوق (بقولها بتوتر وشكلي كان كلوت مخروم)
خالد: طيب ندي مش هنا، ولو انت مش عايز تشوفني وانا بشخ، تقدر تقفل الباب.
انا: مماشي، معلش مرة تانية.
انا قفلته وفدماغي: كسم الاحراااج (وكنت محرج نيك)
وكان في صوت ضحك جمبي، انا اتخضيت طبعا وبصيت كانت روان اللي بتضحك، وقولتلها: احااا انتي خضيتي ديك امي!
روان: انا مكونتش متوقعة خالص انك تبقي شاذ، بتتفرج علي خالد؟(بتقولها وبتغمزلي وهي لسة بتضحك)
انا: انا مش شاذ
روان: يعني انت كان نفسك يبقي في بنت جوه بدل خالد؟
انا: اا لا مش كدة..بس اه اكيد ببفضل النسوان علي خالد يعني.(قايلها بحبة تهتها)
روان :يعني انت لسة منحرف(؟هي قالتها perverted بس انا ترجمتهالك عزيزي القارئ اي خدمة) انا حسبت انك المفروض عقلت شوية يعني الفترة دي كلها
انا حاولت اغير الكلام: انتي قابلتي ندي؟
روان: لا بس شوفتها وهي بتنزل الشنط من العربية(فاردة اديها تحتها ومشبكة اطراف صوابعها مع بعض) امم نور كلمتك، صح؟
انا: اه
انا تاني: ومتجيش جمب ندي خالص.
روان: (بضحكة بيض كدة)انت عارف اني مقدرش (وبنفس الابتسامة السمجة)
انا: ده لمصلحتك انتي علي فكرة
روان: ليه انت هتيجي تضربني؟
انا: (ضحكت)لا ، بس هي هتعمل
روان: ابقي خليها تفكر..وهخلبها تشوف الرعب
انا: دانتي لسة بضان زي ما انتي
روان: يحبيبي (قربت مني) اجيبلك منديل؟ عايز تعيط؟
انا: كسمك
روان: (عاملة نفسها مضايقة واني انا الشرموط اللي ببضن عليها) ليه..ليه بتعاملني كدة..وتشتمني..(بصتلي فعيني) انت شايفني بضان للدرجادي؟
انا: اه
روان(عملت نفسها هتعيط وقامت رجعت لنفس الابتسامة البضان وقالت): عندك حق الصراحة(وفضلت تضحك)
انا: متغيرتيش خالص لسة بضان زي ما انتي.
روان: (بصوت واطي وقربت حبة مني) لا اتغيرت..دلوقتي مش محتاجة خالد عشان يكرهك فحياتك..انا بقيت كفاية لوحدي.
انا فضلت باصصلها حبة وعايز امسك دماغها ارشقها فالحيطة بس مينفعش عشان خايف علي الحيطة تتبضن منها ،وعدي حبة وقت واحنا بنبص لبعض بس
روان: انا بهزر معاك..(بنفس كسم الابتسامة السمجة) متعيطش تاني بقي.
خالد فالوقت ده فالحمام بيكلم نفسه: شكل حسام وروان شافو بعض..انا خايف بس لحسن تضايقه لحد ما يمشي تاني..(سامعهم برة الحمام بيتكلمو)مش عارف حقيقي افهم او احدد هما بيتكلمو عن ايه..انشاء*** ميكونوش بيتخانقو.
نرجع عندي، كنت بشتم روان وهي حطت ايدها علي ودنها وعاملة زي ******* وبتقول مش سامعاك
انا: انتي فعلا كبرتي..معادا صدرك (وضحكت)
روان سكت وبصتلي وهي مضايقة.
انا: ايه الشكاء بكاء عايزة تبكي؟ اجبلك منديل؟(ولسة مكمل ضحك عليها)
روان: انت متاكد؟ متاكد فعلا انك عايز تضايقني؟
انا: اها
روان: ماشي..بس ابقي جهز نفسك.
روفان: ليلة سعيدة
انا: Good night(انا فدماغي :محتاج اروح انام بقي دلوقتي)
وصلت الاوضة وكانت ضلمة انا فدماغي(يا** تكون نايمة..يا** تكون نايمة) وداخل براحة خالص ولقيتها نايمة علي جنبها علي السرير (حمدت *** )وطلعت انام
ندي: اهلاا
انا فدماغي: (احا..كسمي )
ندي : اتعدت علي السرير وهي كانت ملط وبتقولي : انت كنت فاكر انك هتنام كدة عادي منغير ما تنيكني ولا ايه؟(معلونة عالسريع ندي مبتشبعش نيك وعلطول هيجانة)
انا حاولت اعمل نفسي نايم لقيتها نزلت تحت الغطا وراحت عند زبري وبدات تقلعني البنطلون والبوكسر، اول ما شالت زبري من البوكسر قامت واخداه علطول فبوقها وهو نايم بدات تمص فيه شوية لحد ما انا هيجت وزوبري بقي حديدة فبوقها وقالت لي : انا هنام بقي وجاية بتسيب زبري قمت رافعها لفوق ليا وبدأت ابوس فشفايفها والحسهم وانزل لرقبتها وابوسها برضو وعمال اقفش في بزازها والعب فحلمات بزازها بأيدي وهي اصلا كانت هيجانة فبقت هيجانة اكتر بكتير وعماله تتلوي عليا، بعد حبة من التحسيس والتقفيش والبوس والمص واللحس خلتها تقعد علي بطني وتركب زبري وهي الاول فضلت تحرك شفايف كسها عليه من برا وتحكه فزنبورها وبعد دخلته كسها، كان سخن وضيق سوية واحساس جميل، وفضلت تتطلع وتنزل كتير وهي عماله تصوت وتقول: نيكني نيكني اجمد اسرررعع وتصوت عالي وبصوت جامد وانا بحاول اخليها توطي صوتها بأني ابوسها او احط صوابعي فبوقها تموصهم لحد ما جابت عسلها وبعدها انا قلبتها وبقيت انا فوقها وهي تحتي علي ضهرها وفضلت انيكها فترة من الزمن لحد ما خلاص مبقتش قادر وقمت جايبهم علي وشها وهي فضلت تلحسهم من وشها ومصت بتاعي ونضفته وبلعت كل اللبن.
ندي: انا بحبك اويي.
انا:وانا كمان بحبك.
ندي تصبح علي خير.
انا: وانتي من اهله.
فضلت اتقلب فالسرير، بفكر، بحاول اعرف ايه اللي خلاني ارجع تاني هنا بعد ما كنت واخد قرار ان حياتي القديمة انتهت هنا خلاص،ممكن رجعت عشان نور؟ انا فضلت فترة كبيرة بعد ما سيبت البيت مش بفكر غير فيها بس مظنش اني رجعت عشانها. او مش عارف.
ممكن عشان خالد؟ لا معتقدش خالص، انا وهو علاقتنا مكنتش حلوة خالص، ممكن تكون كانت حلوة لما كنت صغير، بس خلاص انا مبقتش صغير.
ممكن بسبب سارة؟ ممكن تمون هي اكبر احتمال خلاني ارجع بس مش متأكد، علاقتي مع سارة كانت كبيرة ومظنش ان سارة كانت زي خالد.
ممكن روا..احا روان مين اللي افكر ارجع عشانها اصلا....
تاني يوم الصبح
صحيت من النوم،فضلت علي السرير شوية زي ما انا، مكنتش نومة حلوة الصراحة قلت كدة لنفسي، بصيت جمبي كانت ندي مش موجودة علي السرير، دورت عليها بعيني فالاوضة وكانت واقفة جمب شبالك الاواضة فاخرها.
انا : صباح الخير يا حبيبتي
ندي: صباح النور، نمت كويس يحبيبي؟ بلذت بعد لعب امبارح(وبصتلي وهي بتضحك)
انا: مكنتش نومة مريحة خالص، مانتي عارفه اني مبعرفش انام فسرير مش متعود عليه.
ندي: انا نمت عادي معنديش مشاكل
*سكتنا حبة*
انا: انا هقوم كدة اشوف في حد صحي ولا لسة نايمين
ندي: ماشي روح انت وانا هخش الحمام اخد شاور، هقابلك تحت
انا (حركت راسي بمعني ماشي) : تيجي نفطر برة؟ في كافية هنا عارفة كنت بروحه كتير وانا صغير.
ندي: ماشيي
انا: تمام، وهبقي اشوف نور لو عايزه تيجي معانا بالمرة.
ندي: (سكتت ثانية)...طلاما مش هتقولي امشي تاني زي امبارح معنديش مشاكل
انا: مش هتقولك حاجة، متقلقيش. خلصي بقي وانا نازل تحت.
فالمطبخ تحت:
(نور كانت لابسة شورت اسود قصير شوية بسيطة وتيشرت اسود مفتوح شوية من ناحية الصدر ولامة شعرها كحكة من فوق ومنزله شعرتين يمين وشمال من عندي وشها وماسكة مج قهوة ، نور لابسة بنطلون ابيض قماش تقريبا وواسع بس ضيق حبة من عند الخصر وتيشرت اسود كات وشعرها زي ما هو عادي)
روان: خلصي بقي، هرجعهملك تاني
نور: لا! انتي استلفتي مني 400 جنية الاسبوع اللي فات ولسة مرجعتهيومش.
روان: بلييز، انا محتاجة الفلوس دي يا نور
(انا دخلت المطبخ ونور شافتني وانا داخل):
نور: صباح الخير يحسام
انا: صباح النور ينور
انا (مشيت جوه اكتر وبقيت جمب نور، وروان قاعدة علب رخامة المطبخ فالزاوية) انا وندي هنروح نفطر في Barista ، عايزين تيجو معانا؟
نور: اشطا انا جاية، عايز حبة قهوة؟ في شوية متبقين
انا: ماشي ليه لا. (قامت نور لفت عشان تطلعلي المج وتصبهم)
روان: لا شكرا، مش عايزة اضيع وقتي مع ناس مملة.(ونزلت من فوق الرخامة وماشية)
نور: الحمد *** مفيش عيال صغيرة
انا : اه مش هببقي في شكاء بكاء
(روان مشيت وعدت من قدامي وهي بصالي بغيظ)
(عزيزي القارئ مش عايزك تستغرب علاقتي مع روان عاملة كدة ليه، هي علطول بتبضن عليا زي ما حكيت الفصل اللي فات )
(بعد بضع دقايق)
نور: نمت كويس فاوضتك القديمة؟ (وكانت حطت مج القهوة على الترابيزة فنص المطبخ، وقدام باب المطبخ هي بس فيه مساحة تتحرك يعني، وراحت نور تغسل كوباية فالحوض)
انا: الصراحة شكلها اتغير جامد عن زمان خالص
(نور كانت موطية شوية وهي بتغسل كوباية ومش باصة عليا، انا مقدرتش اقاوم وبصيت شوية علي طيزها وكان شكلها مغري جدا )
نور: احنا جددنا الديكور بتاعها بعت ما انت مشيت، عشان كان واضح جدا انك مش هترجع هنا تاني خالص
انا: مين كان واخد اوضتي لما مشيت؟
نور: محدش، خالد حب بس انه يخلي شكلها احلي
نور: بس...روان ساعات كانت بتنام هناك بس مسألتهاش قبل كدة ليه.
انا: (انا استغربت برضو زي زيك ساعتها عزيزي القارئ) غريبة
(صوت حاجة بتتخبط)
بصيت انا ونور عند باب المطبخ بس مكنش في حاجة.
نور: ايه الصوت ده؟
انا: مش عارف، ندي انتي هنا؟(ندهت عليها عشان ممكن تكون نزلت وهي اللي عملت صوت الخبطة بس محدش رد)
نور: المهم، روان قالتلي ان انت وندي كان عندكو... ليلة متعبة(وضحكت)
انا: نعم؟ هي سمعتنا؟
نور: اه، وقالتلي انها كانت قربت تخش تقتلكو بس الدوشة اللي عملتوها
انا: انا فضلت اقول لندي توطي صوتها شوية .
ندي: صباح الخير يا نور
نور: صبح النور يندي
انا فالوقت ده مسكت القهوة بتاعتي وبدأت اشربها.
ندي: اخيرا لقيتكو.
انا: ايه يندي جاهزة نروح دلوقتي؟
ندي: اه..بس ايه ده الحمام هنا ووحش
نور: انتي تقريبا روحتي الصغير؟
ندي: هو في واحد اكبر؟
نور: في واحد اكبر بكتير هبقي اوريهولك
ندي: ماشي شكرا
نور: طيب انا هحتاج اروح اجهز والبس روحو انتو وانا هقابلكو هناك.
نور اتحركت وفي طريقها لباب المطبخ..وندي ثامت مرة واحدة بايساني في بوقي بصوت شوية وفضلت ثانيتين كدة
نور: يلا عشان تمشو ولا انتو لسة مخلصتوش؟
انا: اه خلاص يلا
نور طلعت وندي كانت لابسة وماشية قدامي وانا روحت لبست تيشرت قميص ابيض بيتمط وشادد عليا وسايب اول زرارين مفتوحين وبنطلون اسود وجزمة بيضا وحطيت من برفان عندي اسمه (Ysl Y نسخة Eau de Parfume) وانصحك جدا انك تجربة عزيزي القارئ لٱن ريحته فريدة جدا وعالية اوي.
نزلت انا وندي وبعد 10 دقايق كنا وصلنا الكافية.
الي هنا انتهي الفصل الثالث من قصة هنا ابتدي كل شئ،
مين اكتر شخصية عجباك لحد دلوقتي ومفضلها؟ قولى فالكومنتات.
وارجو من اللي اعجبته القصة التعليق والتشجيع للاستمرار . اللي اللقاء.
تنوية: القصة خيالية ومحصلتش فالحقيقة ف مش عايز حد يستغرب من علاقة ندي وحسام علي سبيل المثال وطريقة كلام حسام مع روان مثلا، لانها فالاول والاخر خيالية.
ويقدر اي حد عادي انه ينتقدني فشئ لو لم يعجبه.
الفصل الرابع
مهم جدا: معلش يشباب انا بعتذر لكم بس في غلطة في عمر الابطال عملتها غلط وعشان تكون الاحداث مضبوطه وماشية صح هيبقي عمر الابطال كالتالي:
حسام : 24 سنة وهربت من البيت من 5 سنين (يعني وانا 19 سنة).
نور: 25 سنة
روان: 18 سنة
خالد: 47 سنة
وسارة: 45 سنة
(احتمال بسيط اغيرهم تاني بس خليكو حافظين دول دلوقتي لحد ما ابقي متاكد ان كل حاجة ماشية سلسة)
تنوية: ماضي البطل واسباب انه ساب البيت وال 5 سنين اللي مشي فيهم دول كلهم هنكتشفهم مع بعض فالقصة،ومش في فلاش باك واحد لا هيبقي في كتير عشان في احداث واشخاص كتير هما اللي غيرو و شكلو البطل بشخصيته الحالية ، فخليك متابع القصة وكل حاجة هتتكشف واحدة واحدة.
نزلت انا وندي وبعد 10 دقايق كنا وصلنا الكافية،.ومعانا نور.
انا بصيت علي الكافية بعيني وقولت فسري : لسة المكان زي ماهو ماتغيرش. دخلنا، ولما شوفت البنت اللي لابسة لبس الوايتر شكلها مكانش غريب عليا، كنت عارف اني شوفتها قبل كدة بس مش فاكر كويس.
نور للبنت: هاي يقمر
البنت: هااي، واحشاني بقالي كتير مشوفتكيش
نور: مكنش بيبقي عندي وقت للفطار.
البنت ليا انا وندي: اهلا، انا رنيم.
انا فسري: (اهاا..افتكرتها دلوقتي)
رنيم: انتو جداد هنا؟
نور: رنيم ،ده اخويا حسام
رنيم: نعم؟
رنيم تاني: حسام؟ يا *** شكلك اتغير خالص وكبرت.
انا: شكرا، بس انا فاكر انك كنتي...
رنيم: تخينة؟
انا: اه
رنيم: اختك روان فضلت تزن عليا لحد ما خلتني اروح الجيم.
انا فسري: (روان عملت حاجة حلوة لحد؟ ياه علي للزمن) رنيم دي ندي صاحبتي، ندي رنيم
ندي: اهلا
رنيم بصت ليها: ازيك يقمر، شكلك كيوت.
ندي: شكرا وانتي كمان قمورة خالص
رنيم: اووو ميرسي
رنيم: اجبلكو ايه؟
ندي طلبت نيسكافية بلاك، انا طلبت قهوة سادة، ونور طلبت دابل اسبريسو. كان المكان من جوا مش كبير ومفيش ناس كتير عشان لسة الصبح، قعدنا علي طرابيزة جمب الحيطة والكراسي بتاعتها منغير ضهر شبه بتوع ماكدونلز شوية، نور قعدت قدامي وندي جمبي.
انا: فاكرة لما كنا حبسنا روان هنا؟
نور: اااه فاكره، انا مشوفتهاش بتعيط جامد زي ساعتها.
رنيم: انا فاكرة برضو، ماما فشختني ساعتها بسبب اني اديتكو المفتاح وخلتني منزلش من البيت شهرين!
انا: لامؤخذة (وكنت بضحك جامد علي كلام رنيم)
رنيم: بس غريبة انا كلمت روان امبارح ومقالتليش انك رجعت.
انا كنت باصص لندي وهي كانت بتضحك وانا اكتر حاجة بتعجبني فيها ضحكتها الصراحة،
انا: احا ايه ده؟
لقيت مرة واحدة ندي بقت رفيعة فشخ ووشها تحسه اتشفط وعينها كبرت (شبه الفضائين اللي بتشوفهم فالافلام)
ندي: ايه؟
انا وقعت من الكرسي لورا. ومفزوع نيك وندي بتحاول تقرب مني بس انا خايف وبزعق عشان تبعد، ولقيت حاجة زي روح تقريبا بتطلع من الحيطة جنبي، انا حاولت اقوم لفيت وشي ورجعت تاني ابص علي ندي ونور ملقتهمش
انا: خخخخخ يديك امي هو ايه اللي بيحصل؟ ندي؟
اناكنت لسة فمكاني علي الارض وندهت علي ندي، بعدها حسيت عيني بتزغلل.
انا: انا اكيد لسة بحلم ومصحتش، لا يمكن يكون الي بيحصل ده ححقيقي!
سمعت صوت حاجة بتدب وعيني بطلت زغللة ببص قدامي، لقيت...فار كبير نيك فحجم بني ادم مثلا.
انا غمضت عيني وبقول فدماغي: غمض عينك وهو هيمشي..انت بتتخيل..انت لسة بتحلم..ده مش حقيقي..غمض عي
انا فتحت عيني ولقيته جي عليا وبيقرب مني. بقيت عمالة اهوش برجلي عشان يمشي وعمالة اشتم وازعق.
بعدها سمعت صوت جي من فوق ،بصيت وانا لسة خايف من الفار ابن الوسخة ده..لقيت عنكبوت فنفس حجم الفار تقريبا ونازل من السقف عليا، صوت صرير عالي.
بعدها..ظلام.
فتحت عيني لقيت في سقف ابيض "ااه..انا فين..؟" قولت فسري، بصيت تحت شوية كان في تليفزيون متعلق ، بصيت جمبي لقيت ندي نايمة جمبيعلي كرسي،وانا متغطي بملاية تقريبا وعلي سرير مستشفى
انا: ااه
ندي صحيت بسرعة وجت جمبي: انت كويس؟ ممنتش بحسبك هتصحي بدري كدة، الدكاترة قالو انك المفروض هتفضل نايم لخمس ساعات تانين.
انا : (جاتلي فكرة جامدة فشخ) اا نعم؟ انتي..انتي مين؟
ندي وبان عليها قلق كبير: متهزرش
انا: اا انا..ا ف فين؟
ندي: انت بتهزر صح؟ (وحطت ايدها علي بقها وحسيت انها حبة وهتعيط)
انا: يا انسة، انا مش عارف انتي تقصدي ايه؟ وانا كسم فين..هي..دي مستشفى؟
ندي مش عارفة تتكلم وبتقول : يا ر** يا ** (جات وحطت راسها علي اخر السرير بتاعي بتعيط) اانا..مش قاددرة اصدق ده...
انا فضلت احاول امنع ضحكتي بس مقدرتش: ههههخههههخخهههزززهه
ندي بصتلي ووقفت عياط.
انا: معلش بس مقدرتش اقاوم بصراحة.
فخلال اقل من ثانية لقيتها ناطة عليا..وبتصرخ : انت حيوااان حيواان وجزمممة وحيييواااان
انا: خلاص بقي، معلش
ندي وهي لسة متعصبة مني: ماشي انت اللي جبتو لنفسك...هتنيكني ..ودلوقتي حالا.
وطلعت عليا اكتر.
انا: انتي عارفة اننا فمستشفى عامة؟
ندي وبتحط ايدها علي زرار البنطلون: انت شايفني مهتمة؟
انا: اسكتي طب دلوقتي ،سامع حد جي.
ندي لسة مكملة وفكت اول زرار بس
مساعد الدكتور: اهلا انا اسلا...ا اسف اني بقاطعكم.
انا قمت فرضت ضهري: لا لا مفيش حاجة (بهمس لندي) قومي من عليا يلا.
مساعد الدكتور: صباح الخير استاذ حسام ، انا جبت نتايج تحاليل الدم.
انا: فيه مشكلة او حاجة؟
مساعد الدكتور: اه، كان عند حضرتك نسبة عالية من Dimethyltryptamine (ثنائي ميثيل تريبتامين، دي مادة بتسبب هلوسة بتبقي في شكل مسحوق، ابحث عنها لو عايز تفهم اكتر ايه اللي حصلي قبل ما اروح المستشفى)
انا: Dmt ؟ قصدك مهلوس(Hallucinogen)؟
مساعد الدكتور: ايوة
انا: انا مخدتش حاجة. معرفش جالي ازاي اصلا.
مساعد الدكتور: الحقيقة..احنا محتاجين نبلغ الشرطة بحادثة المخدرات دي.
انا: بقولك مخدتش حاجة! اكيد حد حطه ليا فحاجة. (ندي كانت ماشية طالعة من الاوضة)انا فسري: احا انتي جاية تمشي دلوقتي!
مساعد الدكتور: انا اسف.. بس انا واجب عليا اني ابلغ دي من القوانين..بجانب ان اي مدمن هيقول كدة.
واحدة بتتكلم من قدام باب الاوضة : انت مش هتعمل حاجة
المساعد: دكتور مع كل الاحترام، ده المريض بتاعي. وبعدين مش الشيفت بتاعك خلص؟
انا فسري : ثانية..انا عارف الصوت ده!
الست: خلصت، وانت قدامك 5 ثواني وتمشي من هنا.
المساعد: دكتور ا-انا...انتي مينفعش تتصرفي كدة انتي في مستشفى!
الست: ولو انت ممشيتش انت هتبقي فالمستشفي برضو، بس ك دكتور.
المساعد: تصرفك ده هيبقي ليه عواقب! انتي مينفعش تفضلي تحركيني زي كيس جوافة كدة!
الست: الظاهر اني اقدر عادي. امشي من هنا يلا.
(المساعد مشي من الاوضة والست دخلت ليا)
الست: فين ابني اللي بحبو؟
انا: المفروض انه انا؟
رنا: (دي صاحبة ماما "سارة" من زمان جدا ويعتبر كانت بتربيني وانا صغير وهي بالنسبة ليا زي ام تانية وهي بتعتبرني ابنها مع انها مخلفة بنت وولد بس هنرجعلهم بعدين، هي 177 سم تقريبا بس بتبلبس كعب عشان تبان اطول، شعرها اصفر صابغاه وهي قصير يعني مش معدي دقنها بس شكله حلو، بزازها متوسطة مايلة لكبير وطيزها كبيرة وحلوة جدا من الاخر ميلفاية علي حق) ..رنا جت لحد السرير عندي وهب مبتسمة ومرة واحدة ضربتني قلم خفيف على وشي وبتقول: ده عشان سارة! انت كسرت قلبها وهي عشان بتحبك مقدرتش انها تضربك القلم ده.
انا: الصراحة انا استحق القلم ده
رنا: (بتهز دماغها بمعني اه ورجعت تبتسم تاني زي الاول) بس خلاص تعالا دلوقتي هات حضن لاحلي واحدة تعرفها فحياتك (وطلعت علي السرير وبتحضني والصراحة منظر بزازها كان مغري جامد بس مسكت نفسي من اني اقفشهم)
رنا: انا قولتلك قبل كدة اني كنت عايزاك تبقي ابني بدل علي؟
انا: اه، انتي حتي قولتيلي كدة كمان فاغلب اعياد ميلاد علي، وخلتيه يعيط اكتر من مرة بسبب الكلمة دي.
رنا: انت عارف اني بحب علي وسلمي..بس علي اهبل زي.. ابوه وسلمي شرموطة.
انا: زي ..
رنا: هاا خلي بالك من كلامك (متستغربش عزيزي القارئ انها بتشتم عيالها وبتقول علي بنتها شرموطة، هي بتحبهم جدا بس هما مصريين يفضلو كدة فهيا بقت تتقبل الامر الواقع، وكمان رنا شايلة بنا حبة حدود فبتشتم قدامي عادي)
رنا: بس عارف انت لو كنت ابني وسبت البيت كدة، خليك متأكد اني كنت هجيبك وهقتلك.
انا: الحمد *** بقي انك مش امي.
رنا ووطت راسها كأنها حزينة او ندمانة مش عارف : انا عارفه انت سبت البيت ليه (عارف انك تدهتموت وتعرف انا مشيت ليه وايه اللي حصل بس مش هقولك اتقل على رزقك)..بس انت مجتليش ليه؟ كنت تقدر تيجي وتقعد عندنا. انا كان ممكن اطرد علي وانت تاخد اوضته.(لول بتحب علي نيك)
انا فدماغي: انا بعز رنا..بس مش لازم تبقي جامدة اوي كدة علي عيالها..بلذات علي.هي علطول كانت بتكره الناس اللي مش احتماعية ومنطوية.
بس برضو،علطول كانت بتبقي معاه وواقفة جمبه، انا فاكر لما كان في عيال بتدايقه فاعدادي وهي عرفت وراحت المدرسة مسكتهم فشختهم، كانت فاجرة.
رنا: بس اوعدني انك مش هتسيب البيت تاني. وانا هوعدك اني مش هقول لسارة انك كنت بتبص علي صدري.
انا: (احا) اتفقنا.
ندي رجعت علي الاوضة وكانت رنا لسة فمكانها لما كانت بتحضني.
ندي فسرها: امشي دقيقتين من جنبه الاقي واحدة راكبة عليه .(وعملت صوت كحة عشان نعرف انها جت)
رنا نزلت من عليا وواقفة جمبي: انتي مين؟
ندي: انا صاحبته، انتي اللي مين؟
رنا: انتي بقي اللي خلتيه يسيب البيت؟
ندي : ا لا؟ احنا مكناش نعرف بعض ساعتها اصلا
رنا:عارفة، انا بهزر معاكي (لول ضحكت عليك عزيزي القارئ) انا صاحبته القديمة المفضلة.(قلتها وهي حاطه ايدها علي وسطها) بس انا لازم اقولك انتي حلوة اوي يا ندي.
ندي اتكسفت شوية: هاها ششكرا
انا: دي تاني مرة ست تجاملها انهاردة.
رنا: بجد؟
انا: اه، تعرفي رنيم؟
رنا: البنت بتاعة Barista ؟
انا: اه.. قالتلها كدة برضو.
رنا: اهه..مش بحبها هي وعيلتها
انا: نعم؟ ليه؟
رنا: سمعت عن عصابة اسمهم Keisters؟ (دي عصابة زي ال gangs اللي فامريكا لو حد يعرفهم، وجو العصابات والجانج مش منتشر اوي فمصر بس موجود ،واعتبر دي عصابة وفي منهم ناس جنسيتهم مش مصرية وخليك فاكر الحتة دي كويس)
انا: لا؟ هو في جانج فمصر؟
رنا: اه، واخو رنيم عضو فيها، وسخ.
انا: انا مكنتش اعرف الحوار ده
رنا: وسمعت كمان انه كان هدد امه قبل كدة.
انا: احمد عمل كدة؟ ده كان طيب فشخ وعلي نياته جامد
رنا: المهم، سمعت انك خدت DMT كتير لحد ما روحت المستشفى؟ شكلها كانت ليلة حلوة.
انا: لا، انا مخدتش حاجة.
رنا: علي حسب تحاليل الدم اللي عملناها ونسبة ال DMT ، ف انت اكيد اخدت مخدر جديد اسمه Vermin.
انا: مسمعتش عنه
رنا: احمد *** انها جات علي كدة بس ، كان في واحد فمكانك ده جالنا عشان فتح بضانه بسبب المخدر ده، ولقينا واحدة فطيزه والتانية لحد دلوقتي ملقينهاش.
ندي: شكل المخدر ده قوي
رنا: اها، وده كله بسبب الKeisters ،هما اللي بينشروه.
رنا: ممكن..تكون رنيم الشرموطة خدرتك. اكيد حطتلك حاجة فالقهوة بتاعتك.
ندي: لا مينفعش، احنا مكناش لسة خدنا القهوة او اللي طلبناه.
رنا: امم
انا: رنا ، انتي مش كدة ممكن تخشي فمشاكل عشان الدكتور اللي مشتيه؟
رنا: ههههه الاهبل ده؟ ميقدرش يعملي حاجة هنا.
انا: بس ممكن يقول للمدير بتاعك.
رنا: ساعتها انا هقول لمراته.
انا: انتي جاية مستعدة بقي؟
رنا: هنا فالمستشفي، محدش يقدر يلمسني. وكمان قولت للشرطة اللي كانت جيالك انها تمشي عشان احنا لقينا انك برئ.
انا: شكرا يا رنا
رنا: كله عشان حبيبي حسام
رنا: اه قبل ما انسي، واحد من الشرطين كان مالك.
انا:..مالك؟..(محتاج ابقي اتكلم معاه عشان احاول اعرف اللي حصل لسارة)
رنا: اه، اللي انت نيكت اخته فالمطبخ عندي فعيد ميلاد ابني.
ندي بدأت تبان عليها علامات الغيرة وتضايق
انا:...شكرا يا رنا.
رنا: العفو يحبيبي.
رنا: انا هضطر امشي بقي دلوقتي، بس انا احب اني اعزمكو انتو الاتنين عندي علي العشا.
رنا: اه وقبل ما انسي برضو، علي هيبات عندكو فالبيت، هو واخته اتخانقو خناقة كببرة وانا مش قادرة استحملهم هما الاتنين فالبيت.
انا: ماشي اشطا، انا بقالي كتير مشوفتهوش..واه احنا نحب نبقي نيجي عندك للعشا.
ندي فسرها ولسة مضايقة: شكرا عشان بتاخد رائي
رنا: تمام، وتقدر تمشي دلوقتي المفروض المخدر بقي برة جسمك خلاص. سلام.
انا: سلام
ندي: باي
مشيت رنا من الاوضة
ندي: انا كنت المفروض اقولها حاجة تانية؟
انا:... هي ممكن تبقي صعبة شوية فالاول بس.
ندي: اها، خدت بالي
انا: بس بجد هي شخص كويس انا بحبها جدا.
ندي: اه...وانت نيكت بقي اخت مالك ده فالمطبخ عندها؟
انا: اه...وبقولك صحيح..احنا هنضطر نقعد هنا فترة اكتر.
ندي: ليه؟
انا: عشان سارة
ندي: اه صح، انا مقابلتهاش لسة
انا: خليني احكيلك اللي نور قالتهولي.(اللي نور حكته فالفصل الثاني)
بعد فترة من الزمن
انا: وانا دلوقتي محتاج الاقي مالك
ندي: ياساتر..انا مش مصدقة..واو
انا: اها..ومحتاج اتكلم دلوقتي مع مالك عشان احاول اعرف ايه اللي حصل بلضبط.
ندي: همم...انت طب تفتكر مين اللي حطلك المخدر؟
انا:...(كنت بفكر اقولها اني شاكك في روان عشان انا كنت اتريقت علي بزازها امبارح..بس المراضي الحوار كان كبير فمكنتش متاكد الصراحة هي ولا لا..) مش عارف (كدة كدة لو طلعت روان اقدر اقول لندي قدام بقي).
نهاية الفصل الرابع
الصراحة ايدي وجعتني من الكتابة فكفاية كدة علي الشابتر الرابع .
وارجو من اللي اعجبته القصة التعليق والتشجيع للاستمرار، مين اكتر شخصية مهيجاك ونفسك تشوفها بتتناك؟ ياريت الكل يقولي عشان اقدر انفز طلبات الجميع. اللي اللقاء.
اسف جدا يشباب علي التأخير ده بس كان في مشاكل فالبيت عندي وكمان امتحاناتي قربت وانا 3ع فياريت تدعولي يشباب اني مقلش عن 98%.
الفصل الخامس
ندي: همم...انت طب تفتكر مين اللي حطلك المخدر؟
انا:...(كنت بفكر اقولها اني شاكك في روان عشان انا كنت اتريقت علي بزازها امبارح..بس المراضي الحوار كان كبير فمكنتش متاكد الصراحة هي ولا لا..) مش عارف (كدة كدة لو طلعت روان اقدر اقول لندي قدام بقي).
انا: (افتكرت اني مشوفتش نور خالص لما صحيت) اومال هي نور فين؟
ندي: نور فضلت قاعدة كام ساعة هنا معايا بس بعدها جاتلها مكالمة واضطرت تمشي وانت فوقت بعدها بنص ساعة كدة.
بعد حبة وقت كنت خلصت اجرأت المستشفى وقدرت امشي وكنت كويس.
واحنا فالريسيبشن بتاع المستشفى كانت ندي بتقولي انها عايزه تروح تعمل شوبينج هنا وتجيب هدوم جديدة...(وهي جايبة شنطتين سفر ليها لوحدها)...روحنا فضلنا نلف شوية وهي عمالة تدور علي محل حلو واختارت واحد بعد ما انا كنت خلاص مش قادر اتحرك من المشي..(المحل كان كبير فشخ وفي حتة جواه شوية كدة فيها 6 اوض بروفه بس مش لازقين فبعض في مساحة بين كل واحدة والتانية) فضلت ندي عمالة تتحرك يمين وشمال وانا لقيت في زي كنبة فالمحل للانتظار فقعدت علبها وهي بتغير فالبروفة وتيلفوني رن:
انا: الو
شخص: الو يحسام..موافق؟
انا: موافق علي ايه مين معايا؟
رنيم: اه سوري انا رنيم ..هي ندي مقالتلكش؟
انا: هي كانت المفروض تقولي حاجة؟
رنيم: اه شكلها نسيت..لما وصلناك المستشفي فضلت مع ندي شوية وبعدها اتفقنا اننا نبقي نروح في دابل ديت مع بعض فيوم وهي قالتلي هتبقي تسألك موافق او لا..فأيه الدنيا معاك؟
انا: (فكرت شوية) اشطا ماشي..ظبتي يوم انتي وصاحبك وهنبقي نيجي.
رنيم: طيب ماشي..انت طلعت من المستشفى امتي؟
انا: بقالي ساعة كدة
رنيم: انت كان ايه اللي حصلك اصلا؟
انا: حد حطلي مخدر اسمه فيرمين فحاجة شربتها..فجالي زي هلوسة كدة..الدكتور قالي
رنيم: (اتخضت حبة)يكون في علمك انا مكنتش لسة قدمتلك الطلبات
انا: عارف يا رنيم انا مش شاكك فيكي
رنيم: انت شاكك فحد معين؟
انا: اه روان.
رنيم: روان؟
انا: مانتي صاحبتها المفروض تكوني حفظتي حركاتها خلاص.
رنيم: بس هي مش هتعمل حاجة للدرجة دي يعني.
انا: مش عارف بس انا شاكك فيها هي.
*رنيم*
بعد ما مكالمتي مع رنيم خلصت، رنيم رنت علي روان وبعد حبة سلامات
رنيم: في حاجة عايزه تقوليهالي؟ (بصوت جاد شوية)
روان: احا..انا قولت ل لانا ترجع كل حاجة مكانها بعد ما خلصنا .. وو**** احنا معملناش علي سريرك!
رنيم: ثانية..نعم؟
روان: اييي..انتي..
رنيم: يشرموطة! هنرجع للحوار ده بعدين..انا قصدي حاجة تانية.
روان: انا بعمل حاجات كتير حددي
رنيم: انتي خدرتي حسام؟
روان: ايه رائيك؟ عمل حاجة غبية ولا ايه؟(وبتضحك)
رنيم: انتي غبية؟
روان: ايه؟
رنيم: انتي مدياله ڤيرمين (ده اسم انا جايبه من دماغي للمخدر اللي انا خدته) وبتتكلمي كأنك مدياله بوق بيرة؟
روان: انتي مجنونة؟ انا مديتهوش فيرمين! انا اديتله جرعة صغيرة من LSD (ده مخدر حقيقي بقي)
رنيم:لا؟ ده كان فيرمين..الدكتور قاله كدة.
روان: شكلي اديتله الحباية الغل..حا انتي بتقولي دكتور؟ هو حسام في المستشفى؟؟(صوتها في قلق)
رنيم: كان..طلع بقاله ساعة
روان: احا طب هو كويس؟
رنيم: تقريبا..لسة مكلماه من حبة
روان: (ساكته)
رنيم: روان؟
روان: هو...هو عارف انها انا؟
رنيم: هو شاكك فيكي، بس انا قولتله انك متعمليش كدة عدي الجمايل.
روان: ...بس احا لو نور او بابا عرفو ممكن يرموني من البيت.
رنيم: .(حبت تخليها تبطل قلق)...بس انتي عملتيها ازاي؟
روان حكت لها ان لما كنت انا ونور الصبح فالمطبخ وبنتكلم هي دخلت زحف علي بطنها وحطتلي نص حباية فالقهوة بتاعتي و وهي طالعة ررجلها خبطت فكرسي من بتع الطرابيزة وانا حسبتها ندي بس بعدها لما رجعت اتكلم تاني مع نور هي طلعت(راجع اخر الفصل التالت عشان تفتكر المشهد) .
رنيم: انا مش عايزه اتخيل ايه اللي كان ممكن يحصل لو ادتيله الحباية كاملة.
روان: انتي مهتمية ليه؟ ده بضان
رنيم: لا لا خالص، وكمان شكله بقي قمور اوي.
روان:انتي بتهزري صح؟ ...متقوليلش انه عاجبك...
رنيم: نعم؟ لا. انا مرتبطة
روان: ههه مرتبطة بواحد اهبل وبضان.
رنيم: اقعدي ساكتة يلبوة! متتكلميش كدة عليه!
روان: يستي بهزر وبعدين صاحبك بيضحك فشخ اصلا...بس بصي..ارجوكي متتناكيش من اخويا.
رنيم: افرضي طب لو انا سينجل..ليه هيبقي غلط لو انا ارتبط حسام؟
روان: بصي متعمليهاش وخلاص.
رنيم فسرها : غريبة
وفضلو يرغو رغي النسوان ده ويطلعو من موضوع يخشو فالتاني..وخلصت المكالمة.
*نرجع عندي*
بعد ما خلصت مكالمتي مع رنيم، كانت ندي بتنده عليا من البروفه وحتلها وخبطت عليها وهي فتحت بسرعة وشدتني دخلتني جوه، وكان في زي حتة طالعة من الحيطة كدة تقدر تقعد عليها ويبقي فوشك باب البروفة.
ندي: ايه رائيك؟ (كانت لابسة تيشرت اسود هاف تقريبا ،مبين بطنها وسوتها ومبين كتافها..وجيب ابيض قبل الركبة بشوية ومنفوشة حبة كدة.)
انا: ايه ده! (وعملت ان في حاجة وراها)
ندي لفت : ايه في اا..
انا حضنتها من ضهرها، وبوستها من خدها: في قمر كدة؟
وقمت نازل بأيدي شوية علي صدرها وبلمسه لمس خفيف من فوق الهدوم
ندي: (كانت هاجت فشخ من فكرة اننا بنعمل كدة برة وبينا وبين الناس باب البروفة بس ) ايه بتعمل ايه..عيب كدة انا مرتبطة وحبيبي مستنيني برة
انا: طب ينفع تطلعي له كدة؟ وقمت نازل بسرعة شادد الاندر بتاعها وبحسس علي كسها.
ندي عمالة تغمض عينها ونفسها بيزيد وعمالة تأن.
انا : وطي يلا عشان اجهز كسك لحبيبك.
قمت رجعت قعدت وخليتها توطي قدامي وضربت كسها كام خبطة خفيفة كدة.. بدات ادخل صوباع جواها وهي صوتها بيعلي فضلت عمال ادخله واطلعه وكسها بيتبل اكتر.
دخلت صباعين وهي شهقت وعماله تقولي اسرع اسرعع وتأن بصوت عالي شوية.
انا: وطي صوتك بدل ما يسمعك.
ندي: بعبصني اكتر وهو واقف ورا الباب مستنيني وانا هنا بتبعبص اااههه.
فضلت ادخل الصوباعين واطلعم بسرعة جامدلحد ما حسيت انها هتجيب قمت موقف وحسيت انها كانت هتشخرلي.
ندي: ااهه اهه وقفت ليييه (وعمالة تحك رجلها فبعض)
انا: بس كفاية كدة عشان يطلع يلاقيكي مستوية وجاهزة.
وقمت ملبسها الكلوت تاني وهي كل ما تيجي تحاول تلمس كسها بأيدها اقوم شاددها عشان تفضل هيجانة كدة.
ندي غيرت هدومها ولبست لبسها تاني وهي طلعت الاول عشان تبقي تشتري الهدوم وانا استنيت جوه شوية.
*ندي*
طلعت من البروفة وانا هيجانة جامد وحاسه بحرقان رهيب فكسي بس حاولت استحمل شوية بقي ولما هنروح هتناك من حسام خمس مرات ورا بعض عشان يحرم يعمل فيا كدة تاني.
انا كنت ماشية عادي رايحة عشان احاسب علي الهدوم اللي خدتها..فحسيت بحد ماشي ورايا مهتمتش وكملت مشي بعد خطوتين كدة..لقيت ايد بتلمس طيزي.
انا فالاول حسبته حسام وبعدها لفيت عشتن اقوله يبطل عشان الناس..وطلع واحد غريب
الشخصى ايه يقمر حد يمشي لوحدة كدة؟
(كان راجل اسود شوية واقرع فطولي تقريبا وعندها عضلات خفيفة، لابس تيشرت احمر وبنطلون اسود ضيق ومقطع وشكله خول اصلا)
انا لما لاقيت انه مش حسام قمت نازله برجلي اليمين علي راسه بسرعة وبالرجل التانية فبطنه..(تحس كدة يعزيزي القارئ انك شوفت لاعب محترم فال martial arts ومش عايزك تستغرب هي عملت كدة ازاي كل حاجة هنعرفها قدام.. وبسبب الضربة دي هو وقع فالارض وبعد شوية بسبب ضربة اخر رجل شوية)
الراجل اللي واقف كاشير لما شاف اللي حصل حسب ان دي خناقة او حاجة فرن بسرعة علي البوليس وفي اقل من 3 دقايق كانو جم.
وكانت ندي واقفة بتشتم الواد. والشرطة دخلت المحل.
*نرجع تاني ليا انا حسام*
انا كنت كل ده جوه لسة فالبروفة ولما لاقيت في دوشة برضة وصوت البوليس قمت طالع بسرعة اشوف في ايه.
كانت لقيت ندي واقفة وقدامها واد واقع واتنين شرطين جايين عليها، ندي حكتلهم اللي حصل وهما مكانوش مقتنعين وعايزين يخدوها
انا روحت لهم
انا: ايه يا ندي حصل ايه؟
كان واحد من الشرطين دول انا اعرفه..كان مالك..اللي انا كنت نيكت اخته..بس مش عارف الصراحة هو يعرف ولا لا..بس اخته كانت جامدة الصراحة..
والشرطي التاني انا معرفهوش ..بس الظاهر انه كان رتبه اعلي من مالك.
ندي:الحيوان ده كان بيحاول يتحرش بيا (وبتشاور علب الواد اللي فالارض)
الشرطي الثاني بيكلمني: اقعد علي جمب يلا انت
انا: يلا؟ انت اهبل ولا ايه
ندي كانت واقفة جمبي وماسكة فدراعي الظابط كان جي عليا بس الناس كانت بتصور اللي حصل من اول ما الواد كان بيتحرش بندي لحد دلوقتي فالظابط مرداش يجي جمبي عشان ميحصلوش مشكلة ويطلع غلطان..فالوقت ده كان مالك حاسس انه يعرفني لحد ما افتكرني
مالك: حسام؟ ايه ده انت رجعت امتي؟
انا: ايه ياخوياا عامل ايه يسطا واحشني..لسة راجع بقالي يومين كدة.
مالك سلم عليا وبعدها هدي الشرطي التاني واللي كان اسمه سيف. اضطرينا بعدها نروح القسم عشان نسجل اللي حصل وكام اجراء قانوني بسبب الواد اللي اتحرش بندي..بس انا عرفت اني اروح انا القسم لوحدي اخلص الحاجات دي واخلي ندي تمشي هي.
*ندي*
خلصنا الموضوع اللي حصل وانا جبت الهدوم وراجعة على بيت حسام وكان حسام لية فالقسم بيخلص كام حاجة كدة مش فاهماها. كنت ماشية فالشارع وكان في صوت عربية جمبي ، انا كنت زهقت وحسيت انه واحد بيعاكس برضو بس نزل منها شخص.
شخص:ندي نديي
ندي لفت وكانت مستغربة هو عرف اسمها منين: ااا عمر؟ اهه عامل ايه
عمر(شاب ابيض وسيم شوية شعره طويل حبة جسمه رياضي شوية وقصير حبة): ايه اخبارك ايه وايه جابك هنا؟(وقرب عليها وحضنها)
ندي: (خدت بالها انهم حاضنين بعض فبعدت منه) ااا سوري يا عمر بس انا مرتبطة.
عمر(بان حزن شوية عليه): انتي مرتبطة؟ من مين؟
ندي: معرفش انت تعرفه ولا ايه بس هو اسمه حسام كان ساكن هنا، مامته عملت حادثة وبتاع فهو رجع هنا كام يوم وانا جيت معاه.
عمر: حسام خالد؟ اه اه عارفه وعارف قضية مامته
ندي: ايه ده انت عرفت ان في قضية ازاي؟
عمر: مانا اتنقلت للقسم اللي هنا وبقيت ضابط فالمنطقة دي وكان عندنا قضية الحادثة دي
ندي: طب انت متعرفش ايه اللي حصل او ليه؟
عمر: بصي يا ندي الحقيقة احنا مفيش حد فالقسم عارف حاجة احنا جاتلنا القضية بعدها بكام ساعة جات اوامر من ناس اعلي مننا بكتير ان القضية تتقفل ومحدش يتكلم فيها تاني خالص وده اللي حصل.
ندي: اها..( بصت لعربيته)بس شكل شغلانة الضابط جايبه همها اهو
عمر: هههه لا لا انا بشتغل فوتوجرافر فالاوقات اللي ببقي فاضي فيها من القسم وعندي ستوديو مشهور هنا فالمنطقة.
نادية: و نعم
عمر: انتي رايحة فين كدة بقي؟
ندي: المفروض هروح بس مش عايزه اروح دلوقتي حاسه ان زهقانة وحسام لسة قدامه حبة عقبال ما يجي.
عمر: طب تحبي اوريكي الاستوديو؟ تضيعي وقت يعني
ندي: (فكرت شوية)طيب ماشي يلا
وركبت العربية معاه واتحركوا.
حوار فالعربية
عمر: بس انتي جسمك وشكلك بقي احلي بكتير من زمان علي فكرة
ندي: (اتكسفت شوية) ميرسي
عمر :ايه رائيك تشتغلي موديل معايا؟ انا محتاج موديل تبقي حلوة ومش هلاقي احسن منك الصراحة.
ندي: امم..فرصة حلوة احنا احتمال نقعد هنا فترة طويلة شوية فهشوف لو حسام هيوافق.
وفضلت ندي تكلمو عني شوية لحد ما وصلو.
*في مكان ما فاليابان*
ليلة باردة، مكان مظلم قليلا، يدخل رجل في باب ثم يغلقه ويضع اصبعه في جهاز علي باب اخر ويقول شئ ما باليابانية.
يفتح الباب اوتوماتيكي، خلف الباب توجد امرأة تبدو وكأنها في الاربعينات من عمرها بجانبها فتاة تبدو فالعشرينات، ملامحهم يابانية قليلا لكن الاثنان اجمل من بعض وحين تنظر لهما تشعر كٱنك تنظر لقمر يمشي علي الارض في هيئة انثتان.
تكلم الرجل بضع كلمات يابانية(سوري يا عزيزي القارئ بس مش بفهم ياباني فمش هترجملك اللي قاله) ثم تهز المرأة الاربعنية رأسها فيخرج الرجل.
الفتاة: (وتتكلم الانجليزية فهترجملك عادي، عد الجمايل) خلاص لقيناها بعد ما كانت مختفية 3 سنين، لقيناها وموجودة فمصر.
السيدة: كانت تعتقد انها بتغير اسمها ل ندي لن نعثر عليها، اعتقد انها نست من نحن وكم من حكومات العالم والهاكرز يخضعون لنا.
يخرج المشهد من شباك المكتب بجوار السيدة، ويطلع بالمشهد اللي القمر النصفي ثم يرجع المشهد مرة اخري الي مصر واللي شباك فيلا خالد والد حسام، وكان حسام قد رجع للتو من القسم.
نهاية الفصل الخامس
وبعتذر تاني علي التأخير وهحاول متأخرش تاني فنزول الاجزاء، وارجو من اللي اعجبته القصة التعليق والتشجيع للاستمرار، مين اكتر شخصية مهيجاك ونفسك تشوفها بتتناك؟ ياريت الكل يقولي عشان اقدر انفز طلبات الجميع. اللي اللقاء.
الفصل السادس
الفتاة: (وتتكلم الانجليزية فهترجملك عادي، عد الجمايل) خلاص لقيناها بعد ما كانت مختفية 7 سنين، لقيناها وموجودة فمصر.
السيدة: كانت تعتقد انها بتغير اسمها ل ندي لن نعثر عليها، اعتقد انها نست من نحن وكم من حكومات العالم والهاكرز يخضعون لنا.
يخرج المشهد من شباك المكتب بجوار السيدة، ويطلع بالمشهد اللي القمر النصفي ثم يرجع المشهد مرة اخري الي مصر والي شباك فيلا خالد والد حسام، وكان حسام قد رجع للتو من القسم.
دخلت اللي الفيلا بعد انتهاء جميع الإجراءات القانونية.
انا بعد نظرة سريعة للكوتشيات المحطوطة برة: ندي شكلها لسة مرجعتش..هبقي ارن عليها كمان حبة
انا: *صوت حد بيتكلم* هممم.. ده صوت رنا؟
دخلت علي الريسبشن.
كانت رنا قعدة علي كرسي وماما(سارة) نايمة علي الكنبة بس بصالها، ورنا عمالة تتكلم.
رنا: ....ههههه انا اتفاجأت ساعتها ساعتها اصلا، انت مينفعش تعمل كدة لست كبيرة.
رنا: بس بصراحة...انا كان عندي...فضول...وجربته
ماما بان علي وشها غضب
رنا: هو ده كان نفس احساسي ساعتها..اصغر زبر شوفته فحياتي كلها يدوبك
سارة بتهز راسها وهي باصة في الارض بنظرة استهزاء كدة
انا: اهلا
رنا: انت لسة جي تيجي دلوقتي؟
انا: مكنتش عارف انك جاية لو كنت اعرف كنتي هتلاقيني قاعد هنا فالبيت من النجمة
رنا: ههههه انا هنا علطول كل يوم خميس
انا: انهاردة الحد
رنا: بس يولا
رنا: اومال فين صاحبتك؟
انا: لسة برة وهتيجي كمان شوية كدة
رنا: قولتلي اتأخرت ليه؟
انا: ...واحد حاول يتحرش بندي واحنا في محل وهي طحنته والبوليس جه فمشيت ندي وفضلت انا
رنا: مين اللي جه من الشرطة؟
انا: واحد كدة اسمه سيف
رنا: اهه..ده راجل غبي ومبيفهمش
سارة ضربتها في رجلها
رنا: عارف انت سيف ده؟ كان مع امك في مدرستها
انا: عمري ما سمعت عنه او شوفته قبل كدة
رنا: اتنقل هو هنا بعد ما انت مشيت بكام شهر كدة..مبحبهوش خالص
انا: انا بقيت حاسس انك مبتحبيش حد خالص الصراحة
رنا: لا لا هما بس عيالي، الجرسون بتاع ستار داست، سيف، رنيم...
بعد 40 اسم تانين
رنا: هما دول بس
انا: اه طبعا بس مش قليلين دول شوية؟
رنا: بس بحبكو انتو ..وانت بالذات
وجاية بتقرب عليا عشان تبوسني ر انا كنت بفكر اني اقولها لا بس الحقيقة انا شوفت صدرها ومقدرتش اتكلم بعدها، رنا باستني من خدي وفالاخر قامت مطلعه حتة خفيفة من لسانها ولحست مكان البوسة.
رنا:....بس السبب الحقيقي اللي خلاني اجي يحسام
رنا: اني دلوقتي بقيت امك الجديدة ، سارة وضحتلي خلاص انها عايزه تبدلك مع علي(ابن رنا).
سارة هتضربها تاني فرجلها ف رنا بعدت حبة وقالت: مجرد قولي ' لا ' يسارة لو انتي مش عايزانا نبدل ولادنا.
انا : رنا..
رنا:... يعم بهزر ايه دانتو عيلة سامجة....
سارة بتبصلي وهي بتبتسم
رنا: *اغهه* انا هنا عشان اوصل علي، ما انا ثولتلك انه هيفضل عندكو هنا شوية.
انا: هو هنا؟
رنا: اه، قاعد فوق
رنا : انا همشي بقي دلوقتي، خليك فاكر انا عازماك علي العشي!
انا: قوليلي بس امتي
رنا: بكرة بليل؟
انا: خلاص ماشي
رنا وهي ماشية : و متقلقش يحسام انا مقولتش لامك انك كنت في المستشفى. بااي.
انا: (يا بنت المرة الوسخة)
سارة قربت عليا وبتبصلي بغضب كدة ومسكت دراعي.
انا: متخافيش يماما كل حاجة بقت كويسة.
انا: انا..همشي..ا اشوف لو علي محتاج حاجة او كدة.
انا قمت وهي لسة ماسكاني وعايزه تعرف اللي حصل
انا: ا-انا جالي هلوسه بسيطة..بس..خلاص مشيت...وبقيت احسن دلوقتي.
سارة ضغطت علي دراعي اكتر وحسيتها مش مصدقة وقامت ماشية
انا: (لما اشوف الواد علي فين)
رنا واقفة قدام باب الفيلا من جوا، فضلت كام ثانية كدة بتفكر اتحركت كام خطوة وقامت مدخله ايدها علي كسها من جوا البنطلون وبالايد التانية ماسكة بزها
انا: (احا هو كل الدوشة دي علي اللي عاملها؟)
دخلت علي اوضة كانت الانوار مطفية فيها وصوت ال ps عالي فشخ. انا فتحت النور وكحيت عشان ياخد باله اني جيت.
علي اتخض وقام رامي الدراع من ايده: ااا حسام؟؟
انا: عامل ايه يبروو، بقالي كتير مشوفتكش.
علي: حسام؟ انا مكنتش عارف انك رجعت.. هي ماما مقالتليش ليه؟
انا: تقريبا كانت عايزه تفاجئك
علي..ممكن
انا: قولي يا ولد، انت عامل ايه؟
علي: مش كويس للدرجة..سلمي الغبية..
انا: انا مكنتش اعرف انكم عندكم مشاكل كبيرة كدة.
علي: كل حاجة اتغيرت بعد ما سارة عملت الحادثة دي.
انا: ليه!؟
علي: سارة كانت اتجننت! كانت بتتعصب وتغضب منغير سبب! ..انا اقصد..هي اخيرا هديت دلوقتي شوية..بس برضو على: وكانت بتطلع عصبيتها علينا، وده خلي سلمي تتضايق وتتعصب فتقوم مطلعه كله عليا انا!
انا: ااهه..خلاص مش مهم مش هنخلي ده يبوظ مقابلتنا يعم.
انا: انت بتعمل ايه كدة بقي؟
علي بص علي شاشة التلفزيون: مفيش كنت بلعب شوية كدة..انت عارف..حاجتي الطبيعية
انا: امم..انا مش عارف صاحبتي هترجع امتي لسة ف تحب نعمل حاجة؟
علي: اه اكيد
انا: قولي يا لول..معندكش حد..ها..مميز؟
علي وقف
علي: حسام..بصلي كدة..انا مش الشخص اللي ....يقدر يكلم بنات او الشخص.. الروش.
انا: ومين عايز يبقي روش؟ خليك علي طبيعتك .
علي: دي كمان مش شغالة..
انا: انا هساعدك
علي: وده ازاي؟
انا: هنبدأ خطوة خطوة
انا: تعالي معايا
علي: هنروح فين؟
انا: هتعرف لما نوصل.
في الشارع
علي: حسام انت مودينا فين؟
انا: الكبارية
علي فتح عينه اوي ورفع حواجبه وفرح: بجد؟
انا: لا يسطا!
على بص في الارض: اه ..ماشي.
انا: (لو الدنيا مشيت غلط..هبقب اشتريله شرموطة بقي الصراحة)
علي: ايه المكان ده؟
انا: ده Bar
علي وقف قدامي: مش عارف..بس انا حاسس اني مش مستريح.
انا: روح
علي مشي حبة ووقف قدام الباب: بس مفيش هنا ناس كتيرة
انا: كدة احسن فشخ ليك وإلا كنت هتبقي متوتر
علي: (معاه حق الصراحة..انا مش بحب الزحمة)
وعلي ماشي بضهره ومش شايف وخبط في جتة كبيرة فشخ.والجتة لفتله.
علي: اااناا اسس..ف...مععل.شش
انا حطيت ايدي علي كتف علي: ارجع كدة يعلي.
الجتة بصتلي وبعدها بان عليه ملامح مفاجأة
انا: منغير شعر انا مكنتش عارفك خاالص
الجتة بتفتح دراعاتها عشان تحضني: حسام! اخويا!
انا: تامر!
تامر: مش معقولة! انا مش مصدق..انت رجعت امتي؟
انا: امبارح! بس الاول خليني اعرفك علي علي
علي: ااهلااا
تامر: اهلا! صاحب حسام يبقي صاحبي انا كمان!
انا: تيجي تخش نشرب حاجة؟
تامر: مش هعرف، انا الامن هنا.
انا: انت؟ انت متاكد ان دي الشغلانة...المناسبة ؟
تامر بيهمسلي: ميعرفوش هما
علي: ميعرفوش ايه؟
انا بصوت واطي: انه خواف جدا
علي بتعجب: بب بس هو!!
تامر: انا عارف. انا شكلي بطل وجامد. بس انا..مش بحب..العنف، فرصتي الوحيدة ان الناس تخاف من شكلي، غير كدة انا هترفد
انا: اهه تامر واحشتني جامد يسطا
تامر: وانا كمان يحسام...وانا كمان.
انا: بس متقدرش تاخد كام شوت كدة في السريع؟ الدنيا شكلها هادية.
تامر: انا كنت هحب اني اشرب معاك بس انا لازم اشتغل. بس انا هستقيل قريب.
انا: ليه؟
تامر: كسم العصابات يسطا..دول معاهم مسدسات وسلاح..ومش بيخافو مني..وانا خايف فشخ
انا: امم اعمل كدة. انا مقدرش اخسر الجتة بتاعتي، ومعتقدش انهم عندهم تابوت علي مقاسك.
تامر: هههههههه.
تامر: بس بقولك ياخويا ينفع اطلب منك طلب؟
انا ايه هو؟
تامر: ينفع تسألي خالد لو عنده شغل ليا؟
انا: اه اكيد حاضر
تامر: تمام ماشي، دلوقتي خشو يلا جوا
انا: هات موبايلك اديلك رقمي.
تامر: ماشي يحبيبي هبقي اكلمك قريب بقي.
علي راح وقعد علي طرابيزة بكرسين قدام بعض جمب الحيطة وانا قعدت قدامه.
علي: **** نشوف مزز انهاردة
انا: في واحد هنا واثق اوفر في نفسه.
علي: انا حاسس كويس النهاردة! ومتحمس جدا
انا: هنشوف..المهم تفضل واثق في نفسك
علي: تفتكر..ممكن اعمل اول مرة ليا انهاردة؟
انا: ههاااا؟ خلبنا نبقي واضحين قدام بعض. دي لسة اول خطوة وبعدين انت ليه مهتم اوي كدة انك متبقاش ڤيرجن(virgin)؟
علي: اصلي زهقت..وسلمي كل شوية بتلمحلي انها جربت وانا لا...
انا: وانت تفتكر انك لما متبقاش ڤيرجن كدة حليت المشكلة؟
علي: ا اه انا فاكر كدة
انا: لا خالص، هي كدة هتدور علي حاجة تانية تتريق وتضايقك بيها، او ممكن تتريق عليالبنت اللي انت عملت معاها. فلازم تخلي اول مرة مميزة فمتستعجلش.
عند البار نفسه، واحد نايم علي نفسه من كتر الشرب تحسه ميت.
الساقية: ولا يا يوسف لو رجعت هنا علي التربيزة هخلبك تمسحها بوشك!
كانت الساقية طولها متوسط شعرها اصفر غامق وعملاه ديل حصان و بشرتها بيضا وملامحها حلوة لابسة شيرت وجيب اسود.
يوسف: ه-هاتي..هاتي كمان واحد..بس...بس وخلاص...ككدة
الساقية: لا تعالا هطلبلك تكسي تروح
الساقية فضلت بصاله حبة وهو تحسه ميت وبعدها بصت ليا انا وعلي وقالت في سرها:
اتنين زباين جداد ،**** ميكنوش مستنيين بقالهم كتير
الساقية: تشربو ايه يشباب؟
الساقية: ايه؟ علي؟ انا حسبت انك مش هتخرج من البيت خالص
علي: هه-ههه انا ..اه -ا...
انا: (علي اهداا)
الساقية: ا-ا تحبو اجبلكو حاجة تشربوها الاول؟
علي كان منزل راسه في الارض من الاحراج اللي هو فيه.
انا: انا هاخد واحد hurricane (نوع خمرة)
علي: وانا ه-هاخد ..ا..
انا: هو هياخد زي برضو
الساقية: تمام، اسمي رحمة btw .(بالمناسبة بس لازم الواحد يتفزلك ويتكلم حبة انجليزي انت فاهم بقي)
انا: شكرا يا رحمة.
مشيت رحمة تجيب الحاجة.
انا: يسطا...
علي: ا-انا مكنتش اعرف انها..شغالة هنا.
انا: انت تعرفها؟
علي: اه..معايا في فالفصل.
انا: هي عجباك؟
علي: (بيوطي صوته) دي اجمل واحدة عندنا في المدرسة!
انا: اه هي حلوة
علي: ومش بس حلوة..شخصيتها كمان لطيفة اوي وذكية جداا..كل الولاد في المدرسة عايزين يكلموها.
انا: هي سينجل؟
علي: تقريبا اه هي...*بيهمس لي* انت فرحت ليه؟ ..حسام متعملش حاجة عشان خاطري، ارجوك يحسام؟
بعد حبة وقت
رحمة : اتنين hurricane .
انا: hurricane ؟ مش ده اللي صاحبتك يعلي كانت بتوصفك بيه في السرير؟ (hurricane بمعني اعصار)
علي باصصلي بتبريقة
رحمة: هههههه ده بجد؟ مين كان يتخيلها!
رحمة قربت مني وبتكلمني: قولي، انا مشوفتكش هنا قبل كدة، انت لسة جي جديد؟
انا: انا صاحب علي
رحمة: حسام صح؟
انا: انتي عارفه اسمي؟ دانا مشهور بقي
رحمة: اكيد عارفه اسمك، واحدة صاحبتي حكتلي عنك.
انا: مين؟
رحمة: دي..(وبتشاور ورايا)
كانت روان..ومعاها اتنين صحابها وهما الاتنين طيازهم كبيرة فشخ ودي اول حاجة لاحظتها يعني
انا: (يكسمي ياني)
روان: (انت اكيد بتهزر)
روان جاتلي: انت بتعمل ايه هنا؟
روان: علي، عامل ايه؟كويس؟
علي: ااه
روان: ليه بتضيع وقتك مع الشئ ده؟
لانا: داخلة فيهم شمال كدة ليه يا رو؟
لانا كانت البيست بتاع روان سمرة شوية جسمها كل حاجة كبيرة بس مش مدلدل فاهم وطيزها كبيرة اوي الصراحة على حد في سنها.
لانا بصتلي: حسام! احا..يروان! ليه مقولتيليش؟
رحمة: اهه لانا انتي بتعملي اييه!
كانت لانا عمالة تحسس علي صدر روان
روان بتكلم لانا: شششش اقعدي ساكتة بقي
لانا قامت مديالها سبانك علي طيزها
روان: احا يا لانا انتي عبيطة ولا غبية عشان تعملي كدة قدامه؟
وقامت ماشية الناحية التانية
رحمة: ليه عملتي كدة؟
لانا: تستاهل، ما هي اللي مخبيه سر كبير زي ده عني.
علي: هي راحت فين؟
رحمة: الحمام، هروح اشوفها انا طب.
انا: شكلها كان مضايقة جامد
لانا: بتبقي احلي وهي مضايقة فانا كدة كدة كسبانة. وبتغمزلي.
انا فضلت ساكت بحاول استوعب اللي قالته
لانا: ايه ده انت مكنتش عارف؟
انا: مكنتش اعرف انها ليسبيان!! اا انتو متصاحبين؟
لانا وطت وبتكلمني وفلق بزازها باين وانا بحاول قدر المستطاع مبصش: اها
انا: بس ايه ده انتي شكلك اتغير خالص ،انا مكنتش ملاحظك في الاول.
كانت لانا زمان البنت اللي ينفع جدا عليها مصطلع ال Nerd بس دلوقتي هي صابغه شعرها ازرق ولابسه قصير وشكلها شراميطي خالص.
لانا: مبقتش البنت الطيبة الغلبانة خلاص.
انا: امم مش متاكد من دي الصراحة.
لانا: انت بتحسبني طيبة؟
لانا: *بتهمس* انت معندكش فكرة انا بقيت ايه...
انا: وانا المفروض اعرف ازاي؟ انا كنت مش هنا بقالي كتييير.
لانا: بت! يافرح! تعالي هنا حركي طيزك شوية.
لانا بصوت واطي ليا انا وعلي: يشباب خليكو لطاف معاه بليز
لانا رفعت ايدها حوالين كتف فرح: دي الpadawan بتاعتي، فرح.
علي: هههه..زي في ستار وارز؟(star wars ) صح صح؟ هه
كلنا ساكتين
علي: اسف
(مش هشرحلك النكتة دي عشان لو شرحتها هتبوظ دور انت علي معاني الكلمات وحاول تفهم)
فرح: هاي
انا: اهلا
علي: هاي
انا: انتي بتعلميها ايه بقي؟
لانا: الوردة بتاعتها لسة متقطفتش
فرح: لانا!
علي: ها؟ يعني ايه؟
لانا قامت موطية بسرعة وساندة ايد علي كتفه وايد علي فخدته
وعلي رجع لورا متفاجأ ورفع ايديه
لانا: احا يعلي! معناه انها لسة متناكتش، لسة مفيش حنكش دخل فيها.
علي: اه..اه صح اسف
طبعا مش محتاج اقولك علب الاحراج بتاع فرح
انا: لول ايه الصدف دي..علي كمان ال padawan بتاعي!
لانا وحاطه ايد علي وسطها: وايه اللي يخليك تنفع تبقي Master؟ فين الرخصة بتاعتك؟
انا: انتي فين بتاعتك؟
لانا وقامت لفت مدياني ضهرها: اهي وبتشاور علي طيزها، دي دكتوراه في التهيج .
انا: مش هعترض الصراحة.
علي بيشرب بق من الكاس
علي: اعععععععع *ووقع الكوباية* اعرررعهههه
كانت شمسية صغيرة في حجم خلة سنان دخلت في بوقه ومتسألنيش ازاي وقام مطلعها : اه اه كنت هموت!
لانا وفرح بصينله بصة استغراب
لانا: ...روان مش هتحب كدة، بس احنا هنروح نعمل camping في واحة كدة قريب، انا وناس صحابي، وانا عايزاكو تيجو معانا
لانا قربت عليا وبصوت واطي: وانا في واحدة في دماغي كدة عارفه انها هتعجبك.
انا: انا مرتبط
لانا: ايه ده بجد؟
انا: اه
لانا: حلوة؟
انا: جدا
لانا: هاتها معاك، انا هحب اني اقابلها
انا: مش مستريح لمقابلتك ليها دي
لانا: متخافش انا بهزر..انا لية مع روان،بس احنا مجربناش ثريثم(threesome) قبل كدة ومش عارفه هي هتقول ايه للفكرة..متسلفلنا صاحبتك ليلة
لانا: وهخليك تتفرج..ولا اقولك هخليك تعمل كمان..بس معتقدش روان هتوافق علي كل ده. متقولش حاجة دلوقتي ونبقي نشوف الدنيا ساعتها هتمشي ازاي.
لانا: يلا يفيرو
فرح: باي
انا: باي
مشيت لانا وفرح
انا: ها ايه رائيك؟
فرح: ايه رائي؟
لانا: اه
علي: مش عارف
فرح: هو مش النوع بتاعي الصراحة
انا: ليه لا؟
فرح: انا بحب..الراجل الواثق في نفسه ..القوي.
علي: انا بحب الجسم الفرنساوي اكتر هي..مش نوعي
فرح: بس هو شكله لطيف
علي: انا عارف... انها اول مرة ليها هي كمان..فهتبقي كويسة
فرح: ا-انا بفضل ال- التاني
لانا وعلي: حسام؟
انا: ايه؟ معلش كنت سرحان.
علي: اعمل ايه دلوقتي؟
انا: لو انت مش حابب فرح. هنحتاج بنت تانية ،وفي بنات كتيرة هنا.
علي: ماشي
روان طلعت من الحمام وبتبصلي، انا ابتسمت ليها، وهي كملت مشي وهي تحسها مبضونة مني.
لحد هنا الجزء ده انتهي لو حسيت انه خلص بسرعة ده عشان انت بس بتحب القصة اوي وانا كاتب جامد عرفت اشوقك لحد الاخر ..تفتكر اليوم هيعدي كدة عادي منغير متحصل مشكلة؟ ده اللي هنعرفه في الجزء الجديد ومعلس يشباب عشان بتأخر في تنزيل الاجزاء بس انا عندي الفترة دي لحد اول شهر 2 امتحانات ف ادعولي.
وياريت لو حد عنده نقد ليا يقدمه.