مكتملة الفرعون المصري | السلسلة الاولي | عشرة أجزاء 10/7/2023 (1 مشاهد)

م

ميلفاوي

زائر
القصة عن الغموض والجواسيس

انا وليد 16 سنه عايش مع خالي ومراته في فيلا صغيره

خالي خالد ويعتبر قريبي الوحيد اللي عايش

سمر 30 سنه لبنانية مرات خالي

احمد 16 سنه اقرب صاحب ليا وجيران
/////////////////////////////////////////////

الجزء الاول



في مكان ما داخل شركه مجهوله شخص ملثم بيدخل فلاشه في سيرفر ويبدأ عداد نقل البيانات وبعد لما يخلص بيحط شعار العنقاء على الجهاز ويختفي

وفي نفس الشركه بعد ساعه
في الدور الاخير بيكون قاعد مدير الشركه وبيتصل بالسكرتيره بتاعته وبيقولها تغير جميع مواعيده النهارده وتحجز طياره للقاهره وبيقفل معاها وبيفضل يقلب في شعار العنقاء في سكوت وغضب وبعدين بيتصل على واحد وبيقوله عايز اقابلك في اسرع وقت انا جاي القاهره بخصوص (وبيسكت للحظات) وبيقول الجماعه ظهرت لازم نتحرك قبل الكارثة ماتحصل
وبيفتح الاسانسير وبيدخل ولكن بيقع وبيكون الاسانسير عباره عن صوره وهم



عندي انا
ماشي في المدرسه مع صاحبي احمد في الطرقه وبنسمع الجرس وبنجري علشان نلحق الحصه

داخل الفصل
المدرس بتاع العربي ماشي بين الدسكات وعمل بيتكلم عن تاريخ عنتره في الشعر وانا قاعد مبضون وبعدين بتكلم مع احمد صاحبي
انا : هو ازاي محمد عرف بمكان الحفله
احمد : سمع البنات بتتكلم في الحمام عن المكان
انا : كان بيعمل ايه هناك الواد دا
احمد : هو دا المهم دلوقتي هو بعتلي العنوان على الواتس وبيطلع التلفون علشان نشوفه فالمدرس خد باله ونتش منه التلفون وقاله المره الجايه هكسره

بعد الحصه استنينا المدرس علشان ناخد التلفون ودخلنا المكتب بتاعه بس مرضيش وقالنا التلفون هيفضل هنا لحد بكره وبيمشي

استنينا لحد ما كله مشي من المدرسة
احمد : ها ياجهبز هنجيب التلفون ازاي والباب مقفول بالمفتاح
انا : بص يامعلم انا سبت شباك المكتب مفتوح لما كنت انت بتتكلم معاه فاستنى بقى انت هنا وانا هتصرف

سبته وجريت على السور ونطيت في الهوا ومسكت السور من فوق وكان ارتفاعه فوق ٣ متر وبعدين طلعت على السور ونطيت جوا المدرسه وببص على صاحبي عند البوابه لقيته زي المشلول ضحكت واتسحبت لحد المكتب ودخلت من الشباك لجوه المكتب وفتحت الدرج خدت منه التلفون ورجعت تاني لاحمد اللي كان فاتح بقه من الاندهاش

ولسه هنمشي لقيت خالي واقف جنب العربيه وبيشاور ليا وبيقولي تعالى رحتله واحمد لما صدق وجري
خالي : ايه اللي انت عملته دا
انا : اصبر بس هفهمك انا كنت بجيب التلفون
خالي : بانك تنط على المدرسه زي الحراميه افرض مسكوك دلوقتي كنت خدت فصل على الاقل اسبوع
انا : معلش المدرس خد التلفون وكان عليه معاد مهم لازم اعرف مكانه ووعد مني مش هتتكرر
خالي : علشان لو اتكررت انا اللي هفشخك وحات التلفون عقاب ليك يلا اركب خلينا نمشي

داخل الفيلا
سمر : عملت ايه المرادي يا مقصوف الرقبه
انا : عملت ايه يعني كل دا علشان رجعت التلفون تاني
سمر : تقوم تنط فوق السور زي الحراميه
انا : مكنش قصدي وعلى العموم كل دا راح على الفاضي خالو خده مني بردو
سمر : التلفون في العربية برا ومش تحاول تجيبه فاهم
انا : ماشي

على الغدا
خالي ماسك التابلت وهو بياكل وعمال يتفرج على اخبار وفاة مايكل وهو ساكت خالص
انا :ايه ياخالو انت مندمج كدا ليه
خالي : معلش اصله كان عميل عندنا في البنك
انا : هو مايكل دا مصري ولا ايه
خالي : اه مصري بس عايش من زمان اوي في لندن وعنده ابن كمان اهو هو اللي في الفيديو دا
انا : انت قصدك ان ابنه هو كريس مايكل
خالي : انت عارفه منين
انا : انت بتهظر دا واحد مشهور على التيكتوك بيعمل مقالب دايما فابوه وابوه زهق منه ودخله مدرسه في فرنسا بتعلم العيال التربيه



في مكتب خالو
خالي فضل يقلب في صفحة كريس ويكتب الحجات اللي بيلقيها مهمه في ورقه وبعدين بيتصل على واحد وبيقوله انت فاكر مايكل
الراجل : اكيد
خالو : ابنه كان في المدرسه دي فرصتنا الوحيده



خالي جالي الاوضه بيخبط عليا وبيدخل
خالي : المدرسه اللي كنت بتقول عليها اسمها النقطة السودا
انا : تقريبا اه بتسأل ليه
خالي : لا من غير سبب اصل افتكرت حاجه كدا انا ماشي رايح شغل سلام


خالي بيتصل حد على واحد وبيقوله قابلني في المكان الامن بسرعه

المكان الامن
خالي مستني الراجل وبعدها بشويه الراجل بيظهر
الراجل : وصلت لايه تاني
خالي : المدرسه بين جبال الالب في فرنسا احنا كدا مستحيل ندخلها من غير مساعده من جوا المدرسه
خالي: احنا لازم نجند طالب وهو هيساعدنا ندخل المدرسه
الراجل : انت عرفتهم بالمعلومات دي
خالي: اه ومنتظر الرد
الراجل (بيكلم نفسه): كدا ممكن يوصل للكبير ومهمتي هتفشل لازم اتصرف
خالي : ها هتسعدنا ندخل المدرسة ازاي
الراجل : (قلع الماسك اللي لابسه ) انت كدا وصلت لمرحلة الموت وطلع مسدس وفرغه في راسه



عندي انا
كلمت احمد وقولتله يعرف مكان الحفله من محمد تاني علشان التلفون مع خالي


رحنا الحفله ودخلنا وكانت المزيكا عاليه واحمد سابني وقالي هروح اجيب اي مشروبات وفضلت واقف لوحدي لحد مجت بنت
غاده : واقف لوحدك ليه
انا : معلش مصدع شويه
غاده : هو انا شوفتك فين قبل كدا
انا : احنا في الفصل مع بعض
غادة : يبقى اكيد انت لسه منقول
انا : لا احنا بقالنا اكتر من ٥ سنين مع بعض بس انتي اللي مبتكلميش حد
غاده : (وشها احمر من الاحراج) ومشيت
فضلنا شويه نشرب وبعدين الوقت اتأخر فامشيت

عند الفيلا
وانا راجع لقيت عربيات بوليس كتير قدام الفيلا

بعد ساعة جوا الفيلا
انا : عاوز اشوفه
الظابط : معلش بس الحادثة كانت وحشه خالص وجثته اتشوهت
انا : انا مش فاهم (وبعيط بحرقه وسمر حضناني) خالي عمره مساق بسرعه وعمره معمل مخلفه واحده
الظابط : هو كان شارب وظهر الكحول في تحاليل الدم
انا : بس هو عمره مشرب كحول في حياته وا.......
وفضلت اعيط وسمر خدتني في حضنها

في العزا
لقيت واحد ومعاه اتنين رجاله وواحده ست جايين عليا وبيقوله شد حيلك
انا : مين حضراتكم
الراجل: انا مدير خالك في البنك واسمي خيري ودول زمايله مياده وسيد ومحمود
انا : اتشرفت بيكم
خيري : انت لو احتجت اي حاجه انا تحت امرك خالك كان يعتبر زي ابني بالظبط واكتر كمان
انا : لو احتجت حاجه هعملها بنفسي ومش منتظر حاجه من حد
خيري : راجل يابني زي خالك بالظبط

بعد شوية
احنا لازم نمشي وبأكد عليك لو احتجت حاجه تقولي ودا الكارت بتاعي فيه كل التلفونات

بالليل دخلت مكتب خالي وقعدت اقلب في حجاته والدموع في عيني ولقيت ورقه مكتوب فيها ارقام كتير بس مهتمتش بيها
افتكرت ان خالي كان سايب التلفون في العربيه فطلعت الاوضه بسرعه وفتحت اللاب وقدرت احدد مكان التلفون

المكان تجميع عربيات الخرده
دخلت المكان من السور الخلفي وبقيت اتسحب لحد ماشوفت العربيه واللي مكنتش مخدوشه فتحت الباب وركبت وطلعت التلفون
ولقيت شويه عمال ومعاهم راجل لابس بدله جايين على العربية فحاولت اتخبى تحت الكرسي وسمعت الراجل بيقول
الراجل : انتو مفككتوش العربيه ليه لحد دلوقتي
عامل : يفندم الشغل كتير والعربيه دورها لسه مجاش
الراجل : انا مليش دعوه العربية تتفكك دلوقتي ونفذ الامر
عامل : تمام يفندم

ومره واحده العربيه اترفعت وبتتوجه على الالة التقطيع وانا لسه جوه العربيه ولكن فتحت الشباك اللي ورا ونطيت على سقف عربيه خردا وفضلت مركز مع الراجل ولاحظت انه سيد اللي كان مع خيري في العزا
سيد (بيتكلم في التلفون) : تمام يفندم العربيه مبقاش ليها وجود خلاص وانا جاي في الطريق

وركب عربيته ولسه هيطلع جريت انا واتزحلقت تحت العربيه ومسكتها من تحت
بعد حوالي ربع ساعة العربيه وقفت في جراش تحت الارض ونزل سيد وضغط على زرار الاسانسير وركب والباب اتقفل

فضلت شويه بستكشف المكان وبعدها لقيت سلم نزلت من عليه لحد ملقيت باب فتحته لقيت طرقه واخرها باب حاولت افتحه معرفتش علشان بيفتح بالبصمه وسمعت صوت الاسانسير نازل جريت على السلم لحد مواحد فتح الباب جريت بسرعه قبل ما الباب ما يقفل وانا بتسحب وشفت مكاتب كتير وكل مكتب عليه ورق واللي شغال عليه مش مركز مع حاجه غير الورق

فضلت اتسحب لحد مالقيت غرفه مكتوب عليها المدير دخلت بسرعه وكانت المفاجأة .......................



الجزء الثاني

دخلت المكتب وكانت المفاجأة ان المدير بتاع خالي قاعد على المكتب و سيد بيتكلم معاه وسكتو اول ماشفوني

خيري / انت دخلت هنا ازاي
انا / انت بتعمل ايه هنا
خيري / قولتلك جيت هنا ازاي ودخلت من غير ما الامن يشوفك ازاي

انا / يعني انت اللي قتلت خالي وخفيت العربيه ومشيت ناحية طربيزه كان عليها شويه مسدسات خدت واحد ونشنت عليه

خيري / طب اسمعني الاول خالك كان شغال معانا هنا
انا / وانت مفكر ان انا هصدقك

خيري / خالك مكنش بيشتغل في بنك خالك كان شغال معانا هنا

انا / وهنا اللي هو ايه بالظبط وخالي مات ازاي

خيري / اولا هنا اللي هو جهاز المخابرات وخالك اتقتل في مهمه

انا / وايه الدليل على الكلام دا

خيري / هحكيلك كل حاجه بس نزل السلاح

انا / طب احكي وفضلت مهدده بالسلاح

خيري / اولا خالك شغال معانا من وهو لسه في الكليه واللي عرفنا عليه كان ( سكت شويه)

انا / كان مين انطق

خيري / كان ابوك

انا / اول ماسمعت ابوك المسدس وقع من ايدي ورجعت لورا وقعت على كرسي

خيري / انا عارف ان الكلام دا كتير عليك بس استحمل بقى باقي الحكايه

" ابوك كان اهم ظابط معانا وابتدا شغل معانا وهو عنده ١٧ سنه تقريبا ولما دخل الكليه اتعرف على خالك وبقو اعز صحاب وكان فيوم عند خالك في البيت وشاف امك واعجب بيها واتجوزو وهو لسه في سنه تانيه وعرف خالك انو شغال معانا وخالك كمان حب انه يشتغل معانا وكانو بيجيبو معلومات مهمه جدا وبيخلصو مهمات مستحيله لدرجه انهم اتسمو ثنائي الرعب وفي يوم كانو في مهمه في نيويورك بيطاردو جماعه اسمها العنقاء وفعلا قدرو يخلصو من معظم الكبار اللي فيها ولكن واحد من الجواسيس بتعهم قدر يهرب لروسيا وفضل يجمع معلومات عن ابوك لحد مقدر في يوم انه يتسلل لفندق ابوك وامك كانو قعدين فيه في لندن وقدر يقتل ابوك بس ابوك قدر يهرب امك قبل ميوصل لها وانت كنت هنا مع خالك ومن سعتها واحنا منعرفش امك فين"

انا / سامع الكلام وعيني بتنزل دموع ومش عارف انا فرحان ان امي طلعت عايشه ولا زعلان انها سبتني ولا غضبان بسبب اللي قتل ابويا لسه عايش

انا / طب خالي مات ازاي

خيري / خالك قعد طول حياته بيدور على اللي قتل ابوك وعرف اسمه اللي هو سواريز وبيمتلك مدرسه في فرنسا

انا / مدرسه النقطة السودا

خيري / انت عرفت منين دا المعلومه لسه واصله ليا

انا / انا اللي قولت لخالي عليها ( وعرفته بحكاية ابن مايكل )

خيري / اوبا انت حليت لينا اكبر مشكله احنا بنواجهها حاليا
انا / ازاي الكلام دا

خيري / اولا مايكل كان صاحب ابوك وكان هو اللي بيمدو بالمعلومات عن جماعة العنقاء
ثانيا ابن مايكل دخل المدرسه من ٦ شهور تقريبا بس ابوه مكنش يعرف ان صاحب المدرسه هو سواريز فكدا اللي ساعد فقتل مايكل اكيد ابنه واللي بيثبت كدا الكارت دا بتاع جماعة العنقاء

انا / مستحيل هو اه كان بيعمل مقالب في ابوه بس مش لدرجه انه يقتله

خيري / يابني افهم المدرسه دي اللي بيدخولها بيتحول احنا مش عارفين ازاي بس كل تصرفات الطلاب اللي بيطلعو منها بتكون غير طبيعية

انا / طب طالما انتو عارفين الكلام دا عن المدرسه دي مش بتهجمو عليها ليه

خيري / اولا المدرسه بين جبال فلو حاول حد يقرب منها هيكون ليهم افضليه الهجوم وثانيا المدرسه في فرنسا

انا / يعني افضل حل يكون ليكو حد جوا المدرسة ويعرف ايه اللي بيحصل جواها

خيري / هذا الشبل من ذاك الاسد فعلا

انا / طب مقولتش ليا خالي مات ازاي

خيري / كان مشترك مع ظابط من روسيا علشان يوسع منطقة البحث عن سواريز بس انا كنت قلقان منه وقلت لخالك يبعد بامر بس خالك كان بيقابل الراجل دا من ورانا كان خلاص مش شايف حاجه غير الانتقام والظابط لما عرف ان خالك وصل للمدرسه قتله على طول واللي عرفناه انه تبع سواريز

انا / يعني سواريز يعتبر قتل ابويا وخالي وانتو معملتوش حاجه

خيري / يابني احنا كنا بنعمل اللي فوسعنا

انا/ مكنش كفايه ( وقفت ) انا لازم امشي من هنا وسبته وفتحت الباب وجريت على برا

خيري / سيد شوف الامن اللي برا دا واعرف دخل ازاي من غير محد ياخد باله

سيد / تمام يفندم

خيري مع نفسه / الولد دا بيفكرني بابوه انا لازم اجنده فورا
نفسه / هتجند مراهق علشان عرف شويه معلومات
خيري / انت مشفتش دخل ازاي مبنى المخابرات من غير محد ياخد باله ولا السلاح اللي هددني بيه من غير ميخاف
نفسه / طب هتسامح نفسك ازاي لو جراله حاجه وانت لسه مجبتش حق ابوه ولا خاله اللي كانو زي ولادك
فضل يكلم نفسه لحد مقتنع انه لازم يجندني

عندي انا
كنت بجري باسرع معندي على الكورنيش لحد متعبت وكانت الساعه ٩ بليل قعدت على كرسي وكلمت نفسي

انا / انا عايش كل دا ومش عارف حاجه عن حياتي

نفسي / طب مبسوط دلوقتي لما عرفت

انا / ياريتني معرفت حاجه ابويا وخالي اتقتلو وكمان كانو شغالين جواسيس وامي (دمعت جامد ) عايشه ومسئلتش مره عن ابنها

نفسي / طب وتفرق ايه عن لو كانت ميته انت متعرفش عنها حاجه انساها احسنلك وارجع حياتك عادي ولا كأن حاجه خصلت

انا / طب وحق خالي وابويا اللي في رقبتي

نفسي / لا مش فرقبتك انت دا عند خيري واللي شغال معاه
انا / عندك حق انا لازم انسى

وقعدت شويه لقيت خيري جاي عليا

خيري / هتفضل قاعد كتير هنا

انا / ملكش دعوه بيا ابعد عني وخليني اكمل حياتي

خيري / طب ودم ابوك وخالك

انا / دمهم في رقبتك انت

خيري / انت مفكر ان انا ساكت على الموضوع دا خالك وابوك كانو زي ولادي واكتر بص من الاخر كدا انا عايزك انت اللي تاخد حقهم وتدخل المدرسه

انا / اه ولو حصل حاجه تبعني زي مبعتهم كدا انا عمري ما هحط ايدي فايدك سلام وسبته ومشيت

في الفيلا
سمر / ايه ياحبيبي كنت فين من الصبح قلقتني عليك
انا / معلش كنت مخنوق وبتمشى
سمر / طب تعالى كل معايا انا مكلتش ومستنياك

على السفره
كلت لقمتين وبنبص انا وسمر على مكان خالي وبندمع وسبت الاكل وطلعت الاوضه ونمت على طول

صحيت الصبح ورحت على المدرسه
في الفصل
الكل جه عزاني واحمد قاعد جمبي وفجأة غادة جت
غادة / شد حيلك ياوليد
انا / بصيت ليها وهزيت دماغي
غادة / انا اسفه على اللي حصل المره اللي فاتت ولو تقدر بعد المدرسه نروح نتغدى سوا تبقى قبلت اسفي
انا / ماشي هستناكي بعد المدرسه ومشيت
احمد / ايه اللي حصل المره اللي فاتت
انا / لما كنا في الحفلة جات تكلمني وقالتلي انا شوفتك فين قبل كدا
احمد/ ???? يعني بقالنا خمس سنين مع بعض وبتقولك كدا
انا / بس بقى ياض واديها كمان عزماني على الغدا شوفلك كلبه بقى ترضعك على الغدا ?

بعد المدرسه
مستني غاده قدام البوابه وجت بعد خمس دقايق
انا / يلا ولا ايه
غاده / يلا انا حاجزه في مطعم شيك اوي قريب من هنا
انا / طب افرضي كنت رفضت ان اجي معاكي
غادة / عادي كنت هكنسل الحجز

في المطعم
بناكل انا وغادة وهي سئلتني سؤال
غادة /هو انت مرتبط ياوليد
انا / (اتفجأت) ايه ..اه ... لا ... قصدي لا مش مرتبط
غادة / بتضحك انت دمك عسل اوي
انا / وشي احمر (انا اول مره اطلع مع بنت اصلا ? فحبيت احرجها هي كمان) وانت جميله جدا وبالاخص الغمزات بتاعتك
غادة / (ضحكت وغمزاتها بانت اكتر )
قعدنا نتكلم بتاع ساعه

غادة / انا سعيدة جدا اني اتعرفت عليك انا لازم امشي علشان اتأخرت ولسه هطلع فلوس تحاسب
انا / انتي بتعملي ايه انت كدا بتشتميني
غادة / طب ليه مش انا اللي عزماك
انا / بس انا الراجل وانا اللي هدفع روحي يلا

عند الفيلا
وانا مروح لقيت عربية بوليس واقفه قدام الفيلا وتلفوني بيرن وكان رقم بريفت ......


الجزء الثالث

لقيت عربية بوليس وقفة قدام الفيلا وتلفوني كان بيرن من رقم برايفت.......

انا : الو عايز ايه تاني
خيري : مانت عارف عايزيين ايه
انا : قلتلك قبل كدا انا مستحيل اثق فيك ابدا وقفلت السكة في وشه

ودخلت الفيلا لقيت ظابط بيتكلم مع سمر
انا : فيه ايه يسمر (بتبصلي وبتدمع)
الظابط : انت مين بالظبط
انا : انا يعتبر زي ابنها انت عاوز ايه وسمر بتعيط ليه
الظابط : طب ياسيدي سمر الاقامة بتعتها خلصت ولازم تترحل دلوقتي
انا : اقامة ايه اللي خلصت سمر عايشة في مصر بقالها اكتر من ٢٠ سنه يعني معاها الجنسية
الظابط : انا معرفش الكلام دا انا عندي اوامر اخدها دلوقتي على السفاره
انا : طب ممكن دقيقة اعمل تلفون
الظابط : اتفضل اخلص

خرجت بره الفيلا وطلعت التلفون ولسه هرن على الرقم البرايفت لقيته بيرن
خيري : ها هتعمل ايه
انا : هو انا قدامي اختيار انا موافق بس سمر تطلع من المواضيع دي
خيري : تمام وقفل السكة

دخلت جوه الفيلا لقيت الظابط بيرد على التلفون وبيقول تمام يفندم
الظابط : انا اسف يمدام سمر الموضوع اتحل وخد العساكر ومشي

سمر (بتعيط) : انت عملت ايه ولسه بتقف وقعت على الارض جريت وخدتها في حضني
انا : متقلقيش يحبيبتي مفيش حاجه هتحصل

بعد ساعة جت رسالة بتقول العربية مستنيه برا
طلعت لقيت عربية مرسيدس سودا وقاعده على الكرسي اللي ورا ميادة فتحت الباب ركبت والعربية مشيت

ميادة : متخفش انا كنت زيك كدا اول مدخلت وانا هكون معاك دايما
انا ( قاعد ساكت )

داخل مبنى المخابرات
ماسك صوره لمدرسه النقطة السودا
انا : هو دا المكان اللي مايكل دخل ابنه فيه و ابنه طلع وقتله
ميادة : مش بس كدا فيه حالتين واحد في موسكو اتقتل اسمه سيرينكوف ودا كان معاه واحده من اكبر شركات الغاز في روسيا خالك كان بيتقرب ليه قبل ميموت كنا مفكرين انه هيسعدنا في التحركات داخل روسيا وبعد مقابل خالك مره واحده مات في حادثة على اليخت بتاعه كان ليه ابن برضه في المدرسه اسمه سباستيان
انا : والتاني من فين
ميادة : من سنغافورة واسمه چاري بس منعرفش مات ازاي وبنته اللي كانت في المدرسه

انا : طب المدرسه دي بتحول الطلاب لمجرمين ازاي
ميادة : مش عارفين ايه اللي بيحصل جوا المدرسه
انا : يعني انتو الجواسيس مش عارفين تدخولو المدرسه يعني
خيري : علشان المسموح ليهم بدخول المدرسة هما المراهقين المجانين اللي اهاليهم بيرموهم فيها

انا : يعني هتدخلوني المدرسه على اني مجنون
ميادة : متخفش انت مش هتعمل حاجه غير انك تشوف المدرسة من جوه وخلاص وتعمل شوية تقارير زي بيستخدمو ايه في المناهج وايه الادويه اللي بيستخدموها عليهم حجات بسيطة بس هتفيدنا جدا
خيري : واهم حاجه السلوك بتاع الطلبه يعني بيتصرفو مع بعض ازاي

انا : انتي قولتي كام حالة ماتت
ميادة : ٢ بس
انا : غلط ٣ متنسيش خالي
خيري : انت صاحي ومركز ودا مؤشر حلو من البداية


في الفيلا الصبح
سمر في المطبخ بتقطع في اكل وسرحانه
انا : بنادي على سمر ومش بترد رحت ليها ولمستها من دراعها واتفزعت
سمر : حد يخض حد كدا
انا : اخض ايه بس انا بنادي عليكي من ساعه
سمر : معلش بس افتكرت خالك لما كان بيحضر الفطار وسرحت
انا : يسمر معلش بس لازم تكملي حياتك الزعل مش هيعمل حاجه
سمر : معلش بس
انا : مفيش بس انتي لازم تنزلي السنتر بتاعك وتشوفي الدنيا ماشية ازاي
سمر : ماشي يحبيبي وانت نازل المدرسه ولا ايه
انا : اه لازم انزل دلوقتي سلام

في المدرسه
احمد : كنت فين ياض انت كنت بكلمك امبارح ودورت عليك في كل حته وسمر كانت قلقانه جامد
انا : معلش كنت بتمشى مع نفسي شويه من الخنقه
احمد : طب عامل ايه دلوقتي
انا : انا تمام يلا ندخل


بعد شويه في الفصل قاعد سرحان ودخل المسؤول الاجتماعي
المسؤول : معلش ياستاذ ياسر عاوز وليد كام دقيقة بس
ياسر : ماشي اتفضل ياوليد
انا قمت ورحت معاه

داخل مكتب المسؤول
بدخل ولقيت واحد قاعد جوه
الراجل : بعد ازنك يا استاذ سبنا لوحدنا
انا : انت مين وعاوز ايه
الراجل : انا يسري من وزارة الخارجية وعاوز اتكلم معاك في حادثة خالك
انا : عايز تتكلم في ايه بالظبط انت زي مبتقول مات في حادثة
يسري : خالك ممتش في حادثة خالك اتقتل وخيري سمح ان دا يحصل ودا اللي عاوز اتكلم فيه
انا : وعايز ايه مني
يسري : انا عايز اساعدك انت المفروض تكون مع اسرتك دلوقتي او اللي متبقي من اسرتك واللي هي سمر بس ازاي وخيري واقف في طريقك
انا : انا عاوز اشوف البطاقة بتاعتك او اي هويه
يسري طلع باسبور احمر وعرفت انه شغال في وزارة الخارجية
انا : طب انت عايز ايه
يسري : قسم العمليات الخاصه بتاع المخابرات واللي ماسكة خيري اخر عشرين سنه بيشتغل بطرق غير قانونية وبيعمل مصايب كتير والحكومة هي اللي بتشيل في الاخر واحنا بنحاول نقفل القسم دا من فتره بس مش عارفين نمسك حاجه عن خيري لحد دلوقتي

انا : لحد دلوقتي ايه اللي اتغير
يسري : انت . خيري طلب منك تنضم ليه ولا لا ؟
يسري : استخدام مراهق في المخابرات غير قانوني والكلام دا هيقفل القسم للابد
يسري بغضب : ايه هي الحاجه اللي طلبها منك خيري
وفي لحظتها احمد فتح الباب ودخل وقطع الكلام
احمد : اخيرا لقيتك كنت بدور عليك الحصه خلصت من زمان
انا : وانا كمان خلصت كلامي وبصيت على يسري ولسه همشي
يسري قرب مني وهمس في ودني : خلي بالك ايا كان اللي طلبه منك هتلاقي فيه اطراف تانيه مهتمه ودا هيكون خطر عليك ودا رقم وزارة الخارجية

سبته وخرجت بره
احمد : ايه الجذمة الجامده اللي كان لابسه دي شكلها من چوتشي
انا : من امتى وانت مهتم بالجذم كدا ايه عايز تكون جذام ولا ايه
احمد : تصدق انك عيل فصيل واهو الراجل مشي اسكت بقى انا رايح الحمام

طلعت تلفوني وكلمت الرقم اللي في الكارت
الراجل : اهلا معاك وزارة الخارجية
انا : عايز يسري من فضلك
الراجل : لحظة واحده والرقم هيتحول
يسري : الوو

فصلت المكالمه على طول

مبنى المخابرات
خيري :ديفيد من اكبر تجار السلاح في العالم وعنده ابن مجنون الكلام دا هيجذب انظار المدرسة وهيحولو يخدعو ديفيد ويخدو ابنه ولازم نستغل الكلام دا احنا لازم نسافر فرنسا حالا
ميادة : تمام يفندم

في قصر ديفيد في فرنسا
ديفيد بيدخل ويلاقي خيري قاعد مستنيه
خيري ماسك جورنال وبيقرأ : شوفت اخر اخبار ياديفيد بيقولو عايزين يرجعو لقب الفارس الاوحد منك الكلام دا بجد
ديفيد : عاوز ايه ياخيري
خيري : يارجل احنا هنتكلم واحنا وقفين كدا مش نشرب حاجه ولا ايه وخده ودخلو جوه

في الفيلا
انا : السنتر عامل ايه ؟ والبنات شغالين كويس ولا ايه؟
سمر : البنات شايلين الشغل كله وانا راجعت الفواتير وكله تمام
انا : يعني ماشي طبيعي ولا عايزه مني مساعده
سمر : لا هو ماشي طبيعي وفيه ست وبنتها اشتركو معانا
انا : مين الست دي
سمر : مش عارفه بس البنت تقريبا نفس سنك واسمها غادة تقريبا
انا : اوبا دي زميلتي في المدرسه .
سمر : غريبه مجبتش سيرتك خالص
انا : مش عارف بس احنا كنا بنتغدى سوا من يومين كدا
سمر : ايوا بقى حب جديد يعم
انا : لا حب ولا حاجه هي كانت غلطت في حاجه وحبت تعتذر
سمر : ماشي هصدقك . بص انا عايزه اعرف حاجه واحده ؟
انا : قولتلك متقلقيش انا كلمت مدير خالي في البنك وهو اللي اتصرف في موضوع الاقامه
سمر : يحبيبي انا عايزه اطمن بس انا لو مشيت وسبتك هيحصلي حاجه
انا قمت وخدتها في حضني : متقلقيش انا مش هسيبك وهنلاقي حل حتى لو اتجوزتك علشان مش تمشي
سمر : انت بتقول ايه
ووشها احمر وجريت على اوضتها


بعدها بيوم في مبنى المخابرات
خيري : احنا كدا جهزنا كل حاجه في فرنسا وهنبدل وليد بابن ديفيد
مياده : طب هنعمل ايه في بنته ؟ انا سمعت انها كابوس
خيري : مش هتكون موجوده هناك علشان مسافره مع حبيبها في براغ
خيري : ممكن نبعت وليد اخر الاسبوع
ميادة بحزن : هبدأ اجهز الباسبورت والورق حالا
خيري : ميادة انا عارف انك مش موافقة على الكلام دا بس دا املنا الوحيد وعاوزك تنفزي الاوامر باحترافيه
ميادة : وانت بتقول اني مش محترفه ؟ انت لسه مضيع اكفأ ظابط عندك وعايز تبدله بمراهق حزين على موت خاله
خيري : انا هعمل اي حاجه علشان اقفل القضيه دي ولو على موتي
ميادة : طب لو وليد مات في المهمة هطلع مبرر ايه لنفسك
خيري : انا عارف ان وليد غالي عليكي وعلشان كدا انتي هتكوني المسؤول الاول عن تدريبه ودا امر
مياده : تمام يفندم

بعد يومين خارج من المدرسه
احمد : بقولك ايه عايزين نخرج نتفرج على فيلم النهارده
انا : طب تمام ولو عايز تروح تأجر فيلم روح دلوقتي وانا هروح
احمد : ماشي هقبلك على ٧ بليل سلام

وانا بتمشي جت عربية ڤان سودا وقفت قدامي وحد من ورا رش عليا مخدر ووقعت على الارض

فقت وعمال انادي على اي حد وفجأه حد شال الماسك من على وشي ولقيت واحد ٢ متر واقف قدامي
انا : انا فين وانتو مين
الراجل : احنا في مكان مفيش حد هيلاقيك فيه انا هسألك سؤال واحد لو هتقول الحقيقة هسيبك تمشي ولو مقلتش هتفضل معانا هنا

انا : فاهم
الراجل : خالك كان بيشتغل مع مين ؟ ايه كانت وظيفته ؟
انا قلقان : كان شغال في بنك
الراجل : كدا انت اخترت غلط
انا : انت بتعمل كدا ليه
الراجل : انا مبعملش حاجه انت اللي بتعمل وكل لما تكذب هتكون اسود عليك انت فاهم ؟
الراجل : طب خلينا نحاول تاني ايه هي النقطة السودا ؟
انا : النقطة السودا دي اللي بتضرب عليها نار في التدريب

الراجل : ابتدينا نستظرف بص كدا ( وطلع ورق عليه صورة خالي ) خالك كان جاسوس للجهاز مخابرات معادي للدولة وانا واثق انك مع نفس الجهاز
انا (حاولت اغير الموضوع) : معلش اصلي اتخبط على راسي وانا بقع ممكن تجيب ليا اشرب
الراجل : مد ايده وجاب كوبايه وشربت منها
انا : بص بقى انا مش عارف اي حاجه من اللي انت بتقولها انت جبت الشخص الغلط

بعدها خدوني يعذبو فيا شويه

الراجل : لا اسد ياض وبتسد في التعذيب
طب ايه رأيك نجيب سمر ونشوف هتسد زيك ولا ايه ولا اجيب احمد كمان
انا : بصيت ليه بغضب وقلتله طب ممكن تجيب الملف دا ابص عليه تاني وخدت الملف ورميته في وشه وتفيت عليه
الراجل : انت مصدق نفسك يخول انت (وعينك متشوف الا النور )

عند احمد ٨ بليل
بيرن عليا كتير وتلفوني مقفول ورن على سمر
احمد : معلش يسمر ممكن تخلي وليد يكلمني
سمر : يكلمك ايه هو مش معاك من الصبح دا لسه مرجعش
احمد : مرجعش ازاي دا انا سايبه بعد المدرسه وهو مروح
سمر : انت هتقلقني عليه ليه
احمد : طب انا جاي ليكي حالا

في الفيلا
سمر واحمد بيكلمو كل الناس اللي نعرفهم علشان يلقوني ومش عارفين عني حاجه
سمر : انا هدخل الاوضه بتاعته يمكن اللاقي حاجه ودخلت الاوضه ودورت لحد ملقت كارت مكتوب عليه برايفت واتصلت بيه وميادة رضت
ميادة : الو ايه ياوليد محتاج حاجه
سمر : انتي مين والكارت دا بيعمل ايه هنا
ميادة : انا كنت زميلة الاستاذ خالد في البنك واديت الكارت دا لوليد لو احتاج حاجه مني هو صحيح وليد مش هو اللي بيتكلم ليه
سمر : وليد اختفى من بعد المدرسه ومش لقيينه
ميادة بخضه : ازاي الكلام دا وفصلت السكة على طول
ميادة : ياسيد طلع دورية بحث واغاثة فورا وليد شكله اتاخد من فرقة الكوماندو

عندي انا
بيعذبو فيا وفجاءة سبوني ومشيو
القائد : ازاي مراهق زي دا يستحمل التعذيب دا كله
عسكري : يفندم احنا استخدمنا كل انواع التعذيب ومش بيعترف برضه
القائد : استعمل الطريقه x
عسكري ٢: يفندم انت بتقول ايه دي طريقه محرمه وانت عاوز تعملها على مراهق دا ممكن يموت
القائد : نفذ يعسكري
عسكري ١ و ٢ : تمام يفندم وبيفتحو الباب مش بيلقوني
القائد : ضرب الانذار وجميع القوات اتحركت

لما سبوني ومشيو فكيت نفسي بالدبوس ( اللي كان ماسك ورق خالي ) وطلعت اجري وخرجت من المبنى على السطح لقيت الدنيا ضلمه خالص واحنا في وسط الصحرا وفيه مدرج طائرات كبير قعدت ادور على مخرج وانا بتسحب لحد مخرجت على اول الطريق لقيت عربيه جريت عليها ووقفت قدامي ونزل منها واحد

يسري : متقلقش انا كنت بدور عليك انا حذرتك ان دا ممكن يحصل
انا : انت لقيتني ازاي
يسري : انا بتبعك من الدبوس اللي في الجاكت بتاعك كنت حطيته عليك في المدرسه الناس دي ممكن تعمل اي حاجه علشان يعرفو الحجات اللي انت عارفها تعالى معايا يلا
انا : انت عاوز ايه
يسري : اركب بسرعه خليني اخرجك من هنا
انا : لا انا مستحيل اثق في اي حد فيكو وفجأة الانوار كلها نورت علينا وببص على يسري لقيتو مطلع مسدس وموجهه عليا

يسري : معلش انا لازم اعمل كدا علشان نخرج من هنا
انا : هتخدني كوبري يعني انت لو عايز تموتني اضرب وبقرب منه وبضغط على الزناد
ايه السلاح فاضي مش كدا ورفعت ايدي وبقول بصوت عالي
انا بزعق: ايه نجحت في اختباركو يامجانين لقيت عربيات كتير حاوطت المكان

ميادة : انت كويس يوليد
انا بغضب : اه كويس ها نجحت في الاختبار ولا ايه
ميادة : دا مش اختبار وبتكلم القائد انت ازاي تخطف حد تبع القسم بتعنا انت كدا بتعادينا ولو مش معايا امر اني ارجع وليد كنت قتلتكو كلكو

انا : يعني ايه كل دا حقيقي وكان ممكن اموت
ميادة : متخفش يوليد احنا مراقبينك كويس ومش هتحصل تاني
انا : مراقبني كويس ازاي وانا هنا من الظهر دا كان فاضل دقيقة واموت


مبنى المخابرات
خيري : ازاي قدر يصمد قدام التعذيب دا
سيد: شكل كدا خالد كان بيضربو من ورانا
خيري : احنا شكلنا لقينا كنز ............




////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////
انا اسف علشان موصفتش الشخصيات

البطل وليد ١٦ سنه الطول ١٨٥ والوزن ٧٥ عنده عضلات بسيطه مش كمال اجسام يعني ??

سمر ٣٠ سنه الطول ١٧٥ والوزن ٧٠ شبه karma rx

احمد ١٦ سنه الطول ١٨٠ والوزن ٧٠ جسمه عادي من غير عضلات

غاده ١٥ سنه الطول ١٧٠ والوزن ٦٥ شبه elsa jean

بتوع المخابرات ( القسم بتعهم اسمه ألفا)
خيري ٦٠ سنه الطول ١٧٥ والوزن ٨٠
مياده ٣٥ سنه الطول ١٧٢ والوزن ٦٥ شبه jessa rhodoes
سيد ٣٠ سنه الطول ١٦٨ والوزن ٧٥ معضل

////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////

الجزء الرابع

في الفيلا
دخلت الفيلا كانت الساعة عدت ١٢ بليل وسمر نايمه على الكنبه رحت اصحيها
انا : سمر انت نايمه كدا ليه
سمر صحيت وبخضه: انت كنت فين وايه الدم اللي على القميص دا
انا : اهدي طيب وانا هفهمك

لما كنت جاي من المدرسه عربيه خبطتني وانا اغمي عليا والسواق خدني عنده البيت لحد مفقت وجيت

سمر : طب مش خدك ليه على المستشفى وتلفونك مقفول ليه

انا : التليفون فاصل شحن و الراجل اكيد خاف يروح المستشفى وبعدين بيته كان في نفس الشارع وجابلي دكتور وانا كويس مفيش فيا حاجه

سمر : مع اني مش مصدقاك بس اطلع خد دش ونام والصبح نتكلم
انا: ماشي وبست راسها وطلعت


في معسكر فرقة الكوماندو
مياده رجعت تاني تكلم القائد
مياده : انت ازاي تاخد حد تبع قسم ألفا ومتخفش من العواقب
القائد : انا مختش حد من غير امر من القائد الكبير
مياده : يعني انت بتقول ان خيري امرك بكده طب ليه
القائد : احنا خدنا امر اننا نعرف الولد هيتكلم تحت التعذيب الحقيقي ولا لا
مياده : هو فيه حد بيخضع لتعذيب وهو لسه مش اتدرب
القائد بصدمه : مش متدرب ازاي والقائد خيري معرفني انه بقاله سنتين بيتدرب مع فرقة دلتا انتي مشوفتيش استحمل التعذيب ازاي ولا هرب ازاي من المعسكر
مياده : انا مش عارفه استحمل وهرب ازاي بس وليد لسه هيدخل مرحلة التدريب
القائد بغموض : مرحلة تدريب طب مين اللي هيدربو
ميادة : خيري عيني انا
القائد بقلق : طب خلي بالك من نفسك علشان انتي بتتعملي مع حد متدرب مع محترف بيفكرني بثنائي الرعب
مياده ضحكت ومشيت


مبنى المخابرات
مياده داخله بغضب على مكتب خيري
مياده : انت ازاي يافندم تعمل كدا في وليد
خيري : انت ازاي بتتكلمي كدا متنسيش نفسك يحضرة الظابط
مياده : انا فعلا نسيت نفسي بس نستها زمان لما سكت في اللي عملته في مي ام وليد
خيري : هتعيدي الكلام تاني قولتلك مليون مره انا مسبتهاش تمشي هي اللي اختارت انها تبعد عن ابنها علشان يعيش
مياده : طب ومخبي عني مكانها ليه دي كانت زي اختي بالظبط
خيري : هي اختارت انها تبعد عن كل اللي تعرفهم علشان ابنها
مياده : مع اني مش مصدقاك بس خلينا في وليد انت عملت فيه كدا ليه
خيري : علشان كان لازم اتأكد من حاجه واتأكدت
مياده : والحاجه دي تستدعي فرقة الكوماندو وايه هي الحاجه دي
خيري : الحاجه دي هي مدى التدريب اللي خده واه تستدعى فرقة الكواندو انتي مشوفتيش دخل مبنى المخابرات ببساطه ازاي ولا استحمل التعذيب ازاي
مياده : طب وعرفت
خيري : احنا عرفنا انه متدرب كويس بس قد ايه منعرفش لسه ودا هيكون دورك انت
مياده بغضب : تمام يافندم

الصبح في الفيلا
انا : صباح الخير يعسل
سمر : صباح الخير يحبيبي
انا : حبيبك ايه بس
بقى متسئليش عني امبارح ولا تدوري عليا

سمر : اسكت دنا كنت هموت ودورت عنك في كل حته ورحت القسم اعمل بلاغ والظابط قالي لازم يعدي يوم على الاختفاء
انا : اوعي تقولي كدا انا مليش غيرك وخدتها في حضني


في مبنى المخابرات
مياده : احنا بعتنا الورق للمدرسه وعيلة وليد هتكون ديفيد ابوه وكرستين امه واخته ساشا ووليد هيكون اسمه سام والمقابله هتكون خلال شهر
خيري : كويس ان احنا سبقنا المدرسه وخلال الشهر دا هنبعت وليد علشان يتأقلم معاهم ولجنه المقابله مش تشك في حاجه
مياده : احنا لازم ندرب وليد الاول ونشوف مدى تدريبه قبل ما يروح القصر
خيري : طيب نفذي في اقرب فرصه
مياده : تمام يفندم

في المدرسه
بتمشى في الطرقه ومره واحده احمد شدني من هدومي لفصل فاضي
احمد : انت كنت فين ياحيوان انا وسمر قلبنا عليك الدنيا
انا : ايه يعم حد يشد حد كدا
احمد : بقولك كنت فين بالزوق بدل متزعل مني
انا : خلاص يعم هقولك
انا عملت حادثة امبارح وانا مروح والسواق خدني عنده البيت لحد مفوقت وروحت بس كدا

احمد : وعايزني اصدقك ماشي يعم لو عايز تخبي عليا فأنا مش عاوزك تعرفني تاني
انا : انا عارفك مش هتصدق بس اللي عاوزك تعرفه ان انا كويس ومتقلقش عليا وهعرفك كل حاجه بعدين
احمد بصلي : وانا مستني يصحبي انا بس مش عايزك تكون لوحدك
انا : عارف يخويا

في الفصل
غادة جت عليا
غاده : عامل ايه يوليد
انا : بقيت كويس لما شوفتك
بقولك ايه رايك نتغدى سوا بعد المدرسه

غاده : ماشي هستناك ومشيت
احمد : ماشيه معاك يعم
انا : اسكت يفقر اصلها ناقصه


برا المدرسه
مستني غاده لحد مطلعت وكان معاها بنت اصغر منها
انا : ايه ياغاده كل دا ومين دي
غاده : معلش اصل اختي عملت مشكله وكانت عند المدير
صحيح نسيت اعرفك اختي يمنى

يمنى : مين انت بقى اللي اختي عماله تزن عليا علشان معاها معاد معاك

غاده وشها احمر : بس يبنت عيب كدا
انا بضحك : انا اسف انها استعجلتك علشاني طب هتروحو ولا ايه
غاده : لا انا وعدتك ممكن نروح يمنى وبعدين نروح احنا
يمنى : ومجيش معاكو ليه بقى (وبتحط ايدها على وسطها ?)
انا : طب ايه رأيك يست يمنى نروح كلنا مطعم من اختيارك
يمنى : ايوا كدا ناس متجيش غير بالعين الحمرا
ضحكت انا وغاده على كلامها

بعد ساعه في المطعم
انا : بقولك ياغاده صحيح انا معرفش عنك اي حاجه
غاده : عايز تعرف ايه طيب
انا : عيلتك مثلا اي حاجه يستي
غاده : اولا انا عندي ١٥ سنه ودخلت المدرسه سنه بدري علشان كدا احنا زمايل
ثانيا انا بابا متوفي من وقت ماما مكانت حامل فيا وماما اتجوزت واحد اسمه سيف بعدها بتلت سنين وخلفو يمنى
وسيف بقى عمل حادثه ومات وماما هي اللي بتربينا
واخو سيف قاعد في فيلا جمبنا بس ليه ابن رزل اوي عامل نفسه خطيبي

انا : عامل نفسه خطيبك ازاي
غاده : يعني ابوه مره قال انا هجوزك غاده ومن يومها وهو عامل خطيبي بس انا مش طايقاه ولا طايقه ابوه اللي استغل موت سيف وخد فلوسه وحجات كتير

انا : طب ومامتك سيباه كده ليه
غاده : ماما شروق كل مره تمسك فيه وهتبقى تموته بس مش عارفه بتقف ليه زي اللي بيصعب عليها (علشان نحس وكل اللي تتجوزه بيموت??)

غاده : طب ممكن تحكيلي عنك شويه
انا : انا يستي عايش مع خالي ومراته من وانا عندي سنه
غاده : طب واهلك فين
انا : بابا وماما كانو مسافرين فرنسا شغل وعملو حادثة هناك وماتو
غاده : انا اسفه اني فكرتك
انا : ومين قالك اني نسيتهم

قعدنا نتكلم شويه وفاجأه غاده وشها قلب اصفر
انا : مالك ياغاده وشك اصفر كدا ليه
غاده : احنا لازم نمشي حالا يلى يايمنى
انا بمسك ايديها : فيه ايه
غاده بتشاور على واحد معضل داخل المطعم ومعاه خمسه بودي جارد
غاده : معلش ياوليد بس امشي انت دلوقتي
انا : امشي واسيبكو ازاي اقعدي ولو حد مد ايده هقطعهالو
غاده : دول يعملو اي حاجه علشان اروح معاهم
انا بعصبيه : قولتلك اقعدي

قعدت غاده تاني وجه ابن عمها
ابن عمها : انتي مش بتردي على التلفون ليه ومين الخول اللي قاعده معاه دا
غاده : احترم نفسك واتفضل امشي مش عاوزين مشاكل
ابن عمها : مشاكل ايه الخول دا هيموت دلوقتي
انا : انا اسف جدا اني مخدتش الاذن من حضرتك ولو حابب انا همشي من غير مشاكل
ابن عمها : طب كويس انك طلعت خول وهتمشي اتفضل اخفى من قدامي

وقفت وبصيت وانا ماشي على غاده لقيتها بصت عليا باستحقار
( لحظه واحده عزيزي القارئ متشتمش ?? عايزك تشغل مازيكا mission impossible وتتخيل المشهد دا )

وقفت عند الباب وقفلته بالقفل وقولت جملة الجواسيس المشهوره
( الاخلاق من تصنع الرجال) وخدت عكاز كان متعلق على الباب ومسكت بيه كوبايه شاي ورميتها على ابن عمها اتكسرت على دماغه
الجاردات واقفين مصدومين وهنسميهم ١و٢و٣و٤و٥
انا : هنفضل واقفين ولا هتضربو

جارد ١ جاي يضربني بوكس رجعت لورا وخبط في جارد ٢ طير سنانه وضربت ٣ بالرجل في بطنه بسرعه وسندت على العكاز وضربت ٤ بالرجل التانيه و٥ جاي يضربني بالرجل مسكتها في الهوا ونزلت بالعكاز عليها اتكسرت و١ جاي يقوم رزعته بالعكاز على دراعه اللي على الارض اتفشخت و٣ جايب كرسي يضربني بيه اتزحلقت تحته وخبطته بالعكاز على بيوضه خصيته ? و٢ و٤ حاوطوني في النص ولسه ٢ هيضرب رزعته بالعكاز على دماغه وبالناحيه التانيه من العكاز خزقت عين ٤

ابن عمها لسه هيقف رحت دايس برجلي على دماغه
انا : انا لو شوفتك ولو بالصدفه بالقرب من غاده تاني انا هقتلك
وغاده ويمنى واقفين مصدومين من اللي حصل

انا : مش يلا ولا حبيتو القعده وطلعنا برا
غاده مش عارفه تتكلم : ان......انت........انت عملت كدا ازاي
انا : مش مهم انا عملت كدا ازاي المهم ان مفيش حاجه ممكن تأذيكي وانا موجود
غاده : دا ابوه مستحيل يسكت على اللي حصل وممكن يعمل في ماما حاجه
انا : متقلقيش ياغاده وانا هقرص ودن ابوه علشان يبعد عنكو
غاده : وهتعمل كدا ازاي معاك جن ولا هتسحرله
انا : ولا معايا جن ولا هسحرله ومتخافيش منه ويلا علشان اوصلكم البيت

بعد ساعه عند بيت غاده
انا بكلم غاده : متقلقيش من حاجه وهتلاقي عمك جوا بيعتذر لامك وهيعتذر ليكي على كل اللي عمله
يمنى بتتريق : واو وكمان بتشوف المستقبل
غاده : مش تهظر دلوقتي ياوليد انت عملت كارثه و..
وقبل متكمل كلامها سحبتها من ايدها لجوه الفيلا

انا بكلم يمنى : مش دا عمك يايمنى برده ( عمها قاعد مع واحده ست شبه Kendra lust )
يمنى فتحه بقها من الصدمه : اه هو
غاده : يبقى اكيد عرف وهيأذينا
انا : طب تعالي وسحبتها وقطعت كلام عمها

عمها : استاذ وليد اهلا وسهلا اتفضل اقعد
غاده سابت ايدي من الصدمه : هو فيه ايه
انا : ولا حاجه عمك جاي يتأسف ليكي ولاختك مش كدا يا مؤمن بيه برده
مؤمن بقلق : اه صح انا بتأسف على اللي عمله ابني هو كان مفكر انه كدا بيحميكي وانا هخليه يبعد عنك خالص ولو قرب منك انا اللي هقف في وشه
غاده مصدومه : تمام يا اونكل
مؤمن : انا لازم استأذن علشان عندي شغل ولو حصل حاجه كلميني على طول سلام

شروق ام غاده بتبصلي وبعدين بتكلم غاده
شروق : مين دا ياغاده وايه اللي حصل يخلي مؤمن يتأسف بالشكل دا
غاده : دا وليد زميلي في المدرسه ومش عارفه ايه اللي حصل واللي عارف هو وليد
شروق : انت عملت ايه يابني علشان ييجي يعتذر
انا : بصي ياست الكل اللي عايزه تعرفيه ان اي حد شايف نفسه هيكون فيه اللي اعلى منه وانا كلمت اللي اعلى منه

شروق : ومين بقى اللي كلمته
انا : مدير خالي في البنك عارف ناس في الحكومه والناس دي شدت ودن مؤمن بس كدا

غاده : انا مش عارفه اشكرك ازاي ياوليد اللي عملته دا محدش قدر يعمله
انا : ايه بس اللي عملته
يمنى بتلقائيه : دا انت خرشمت البودي جارد بتاعه
غاده : انت عملت كدا ازاي صحيح دا انا فكرت انك هتمشي وتسيبني ساعة مامشيت للباب
انا وقفت ومسكت ايديها : انا مستحيل اسيبك لوحدك ولو على موتي انا بحبك ياغاده….
وادركت ساعتها باللي قولته وجريت على بره


في مبنى المخابرات
انا : شكرا يا مياده
مياده بتضحك : ولا شكر ولا حاجه انا تحت امرك ياسيدي

فلاش باك .........
بعد لما طلعنا من المطعم واتكلمنا انا وغاده قولتلها هعمل مكالمه
انا : الو بقولك يا مياده عاوز منك خدمه وعارف انها صغيره بالنسبالك
مياده : اوؤمرني
انا : في واحده زميلتي اسمها غاده عايزك تشدي ودن عمها شويه علشان يبعد عنها
مياده : تمام خمس دقايق وهكلمك تاني سلام

بعد ٣ دقايق
مياده : تمام حصل وعمها اسمه مؤمن الجارحي وهتلقيه عندهم في الفيلا لما توصل
انا : تسلمي ياقمر
مياده بفرح : انا قمر ابن مي بيقول عليا قمر يلهوي
فصلت في وشها وميت على روحي من الضحك

نرجع من الفلاش باك
انا : انا بجد مش عارف اشكرك ازاي بس انتي عملتي ايه بالظبط دا مؤمن شويه وكان هيبوس رجلي ?
مياده : خليت مكتب رأسه الجمهوريه يكلمه ويشد عليه ?
انا : ياساتر دا زمان قلبه وقف من الصدمه

وبيقطع كلامنا خيري وبيدخل المكتب
خيري : مش كفايه كلام بقى ونخلينا في الشغل
انا بغضب ( دي اول مره اشوفه فيها من بعد ما فرقة الكوماندو خدتني) :
انت ملكش كلام عليا وكل اللي مخليني هنا اني اجيب تار ابويا وخالي ولما دا يحصل انا مش عاوز اشوفك تاني

خيري : مع اني هخسر ورقه رابحه زيك بس انا موافق

انا : ولو هددت حد من صحابي ولا سمر تاني هدور على طريقه اوجعك بيها وقربت منه ومسكت كتفه اليمين وهمست في ودنه

انا : وانا عارف الطريقه دي ايه ياخيري
خيري بقلق ( وهتعرفو ليه في الأجزاء الجايه ?) : تمام يوليد

وطلع فلاشه لمياده وقالها تبدأ وخرج على برا وبيبصلي من على الباب وابتسم ومشي


مياده : انت قولتله ايه خليته يقلق كدا انا مشوفتوش كدا من ايام ابوك
انا : ولا حاجه انا فكرته باللذي مضى

مياده : طب ماشي خلينا نبدأ

وظهر على الشاشه شخص في الخمسين من عمره وشويه معلومات في النص

مياده : بص بقى احنا جهزنا اوارق ليك وهتكون
اول حاجه ابوك هيكون( ديفيد كارل ) وامك هتكون( كريستين جاكمان)
واختك هتكون( ساشا كارل) وانت( سام كارل ) وعرفتني كل حاجه عنهم

انا : طب و الابن الحقيقي فين
مياده : متقلقش من حاجه ابنه مش هيظهر تاني غير لما تخلص المهمه
انا : وساشا دي ايه حكايتها دا مكتوب انها مجنونه
مياده : انا كنت بحسبها هتكون موجوده بس هي في رحله مع حبيبها في براغ
انا : يعني القصر مش هيكون فيه غيري انا وديفيد وكرستين
مياده : كدا انت مركز
انا : طب وفترة المعايشة دي هتكون امتى ووقتها قد ايه
مياده : هي بدأت فعلا ولازم نجهزك باسرع وقت


في حصن بين جبال الالب ( النقطه السودا )
السكرتيرة : انت متأكد يا دكتور جريف ؟ احنا مش عاوزين نلفت الانتباه لينا احنا قربنا جدا من حلمنا
جريف : انتي عندك حق احنا قربنا جدا ولكن دا ولد ممتاز وهيسهل علينا شغل كتير جهزي فرقة المقابله علشان هتكون بعد شهر
السكرتيرة : تمام بعد ازنك
وبيبص جريف من الشباك وهو ماسك ملف باسم سام كارل .......................


الجزء الخامس

الصبح في الفيلا

انا : صباح الخير يعسل
سمر : صباح النور يحبيبي
كنت فين طول النهار امبارح

انا : اسكتي شكلي كدا عكيت الدنيا مع واحده زميلتي
سمر : عملت ايه اوعى تكون اتحرشت بيها ?
انا : اتحرشت ايه بس انا قولتلها بحبك
سمر بغيره : وانت تعرفها منين دي ولا شوفتها فين علشان تحبها

انا : ايه اهدي شويه انا مشوفتهاش غير كام مره ومش عارف حبيتها ازاي
سمر : طب وهي قالت ايه
انا : مسمعتش ردها انا قولتلها بحبك وجريت
سمر بتموت من الضحك : جريت ??
انا : تصدقي انا غلطان علشان قولتلك
سمر لسه بتضحك : انا اسفه خلاص هسكت اهو طب وفين المشكله برده

انا : مش عارف رد فعلها هيكون ايه خايف تحرجني في المدرسه
سمر : متخفش لو حرجتك انت ممكن تجري تاني ??
سيبتها ومشيت على المدرسه

في المدرسه
احمد : عملت ايه امبارح
انا : شكلي عكيت الدنيا مع غاده
احمد : عملت ايه يخربيتك
انا : قولتلها بحبك ?
احمد : وهي اكيد كسفتك وانت روحت معيط
انا : لا انا جريت على طول
احمد : طب كويس علشان اشوفها وهي بتهزقك في الفصل ?

رحنا الفصل ملقناش غاده هناك ودورنا عليها وملقنهاش برضه

بعد المدرسه
فضلت مستني يمنى لحد مطلعت
انا : ايه يا يمنى عامله ايه
يمنى : خش في الكلام على طول
انا : تمام يزعيم هي غاده مجتش النهارده ليه
يمنى : مش عارفه ممكن تكون تعبانه
انا : طب هي مقلتش حاجه امبارح بعد مامشيت
يمنى : قصدك بعد ماجريت زي الحرامي
انا : قالت حاجه ولا لا
يمنى : مقلتش حاجه دي طلعت اوضتها وقعدت فيها طول اليوم
انا : طب ممكن اجي معاكي اشوفها
يمنى : خلاص ماشي تعالى يلا

عند فيلة غاده
دخلنا انا ويمنى وكانت شروق قاعده قدام التلفزيون
انا : مساء الخير ياطنط
شروق : مساء الخير يوليد
بس بلاش طنط دي قولي ياشوشو
انا : ماشي شوشو هي غاده تعبانه ولا ايه
شروق : مش عارفه كل مأخبط عليها تقولي سبيني لوحدي
انا : طب ممكن اتكلم معاها خمس دقايق
شروق : اطلعلها فوق شوف هتكلمك ولا لا

طلعت وخبطت على باب اوضتها
انا : يغاده ممكن اكلمك
غاده : معلش ممكن تسبيني لوحدي
انا : انا اسف لو كنت جرحتك امبارح
غاده فتحت الباب وكانت عنيها حمرا من العياط
انا : انا اسف يغاده لو كنت زعلتك مني
غاده وقفه بتدمع ومش بتتكلم
انا : اتكلمي ياغاده فيه ايه
غاده بتعيط : انا عمري محد وقف في ظهري ولا حسيت ان ليا سند
طول عمري عايشه من غير ظهر لحد امبارح لما وقفت قدام عمي وابنه ولحظة مشوفت عمي بيعتذر اكني ملكت الدنيا كلها وكل دا وقف لما قولتلي بحبك
انا : انا اسف واعتبري نفسك مسمعتيش حاجه
غاده : اديك هتعيد نفس الغلط تاني
انا : غلط ايه بس انا مش فاهم حاجه
غاده : ساعة مقولتلي بحبك وجريت فكرتك هتسيبني وتمشي انت كمان ودلوقتي بتعمل كدا
انا مسكت ايديها : انا عمري مهسيبك يغاده ابدا
غاده اترمت في حضني : وانا كمان بحبك يوليد بحبك اوي
انا : ياااااه اخيرا سمعتها قوليها كمان مره علشان خطري
غاده اتكسفت ودخلت اوضتها وقفلت الباب

نزلت ولقيت شروق ويمنى مستنيين على السلم
شروق : ها ايه اللي حصل
انا : متقلقيش عليها هتكون حلوه وانا لازم اروح علشان اتأخرت....... سلام يشوشو


عند الفيلا
بدخل الفيلا لقيت مياده قاعده مع سمر
انا : ايه دا فيه ايه
سمر : خبر حلو اوي يحبيبي جالك ٣ شهور بعثه في انجلترا
( انا عرفت ان دي الحكايه المزيفه اللي هنعرفها لسمر علشان اعرف اسافر )

انا : طب ومين قالك اني هوافق وسيب المدرسه
سمر : طبعا هتوافق دي بعثه لاحسن مدرسه في انجلترا وتبقا عبيط لو مرحتش
مياده : ودا كله بفضل خالك طبعا
انا : اللي هو ازاي يعني
سمر : مدير خالك في البنك حب يعمل حاجه لخالك فتواصل مع معارفه في انجلترا وجابلك البعثه دي
انا : ومياده عرفتك كل دا
سمر : دي هي اللي اقنعتني كمان
انا : طب هتكون امتى يمياده
مياده : من بكره على طول بس الاول عايزين نغير في شكلك علشان تتأقلم هناك معاهم
سمر : سيبيها عليا انا وبتبصلي بشر

ورحنا السنتر بتاع سمر
سمر : اول حاجه بقى هعملك حلقة شعر جديده وهنلونه كمان
انا : نلون ايه هو اسود كدا حلو
سمر : انت ملكش رأي انا الكبير هنا وبتمسك مكنة الحلاقة
انا : وحياة امك بلاش شعري ?

وبعد نص ساعة من العذاب بتوريني وشي قدام المرايا وانا مش مصدق نفسي
شعري بقي متحدد من الجناب وطويل من النص وراجع لورا وفيه خصل شعر صفرا وفيه حلق على حاجبي اليمين ولابس عدسات زرقه

انا : مين دا انتي عملتي فيا ايه
سمر : حولتك لواحد عايش طول عمره في لندن
انا : تصدقي عندك حق طب يلا نجيب هدوم بالمره
سمر : يلا بينا
وجبنا هدوم وظبطنا شنطة السفر وكله تمام

في الفيلا بالليل بتصل على غاده
انا : عامله ايه يغاده
غاده : انا بقيت كويسه لما شوفتك
انا : انا عندي خبر مش كويس انا مسافر بكره انجلترا وممكن اقعد ٣ شهور
غاده : وهتسبني
انا : اوعدك يغاده اني هرجعلك تاني وهكلمك كل يوم
غاده : وهتسافر تعمل ايه
انا : دي بعثة في مدرسه هخلصها وارجع على طول
غاده : واكيد هتحب وتتجوز هناك وتنساني
انا : ايه الفيلم التركي دا قولتلك ٣ شهور وارجع وبعدين انا مبحبش غير واحده بس
غاده : ومين دي بقى ?
انا : واحده زي القمر اسمها غاده وبتكلم معاها دلوقتي
غاده : وانا كمان
انا : قوليها بقى
غاده : بحبك وقفلت السكه فوشي


شويه ودخلت سمر عليا الاوضه
انا : فيه ايه يسمر
سمر : انا عندي طلب وبلييييز توافق عليه
انا : موافق من قبل متسألي بس هو ايه
سمر : ممكن انام فحضنك قبل متسافر
انا : ليه
سمر : علشان هتوحشني اوي ?
انا : طب تعالي وهي لما صدقت ونطت على السرير وخدتني في حضنها
سمر : انا مكنتش اعرف اني بحبك كدا انا حاسه اني هموت لو سبتني
انا : وانا قولتلك مش هسافر لو انتي مش موافقه
سمر : لا انا موافقة وكلها ٣ شهور وترجعلي تاني انت بس هتوحشني جامد ونمنا واحنا حاضنين بعض

بعد ساعه بتقلب لقتني واخد سمر فحضني وزبي راشق بين طيازها وايدي ماسكه بزازها وسمر شكلها بتحلم وبتقول
سمر في الحلم : كمان يخالد ..امسك بزازي كمان ...وحشني زبك اوي

انا مش مصدق نفسي ( مش هكدب عليك عزيزي القارئ سمر دي اللي جابت اجلي من كتر العشرات اللي ضربتها وانا بتخيلها وهي فحضني دلوقتي)

فضلت ازود وافعص على خفيف وسمر بتأن وتتأوه وخرجت زبي من الشورت وبقيت امشيه على طيازها وحشرته تاني بين فلقاتها ودخله وخرجه على خفيف وحسيت ببلل على زبي سمر شكلها نزلت عسلها وانا نزلت بعدها ولبست الشورت تاني وخدتها في حضني

الصبح
بفتح عيني لقيت سمر حضناني ومش عاوزه تسبني وانا بحاول اخرج من حضنها فصحيت
انا : صباح النور يعسل
سمر بتتمطع : صباح النور يحبيبي دي احلا ليله نمتها من ساعة خالك
انا : ليه ايه اللي حصل
سمر : مش عارفه بس حاسه بجسمي كله فيه نشاط وروحي ردت تاني وحضنك حسسني بالامان
انا : لو على كدا تنامي في حضني كل يوم
سمر : دا لما ترجع مش هسيبك لحظه تنام لوحدك
انا : تمام يزعيم
وبوست راسها وبقوم لقيت سمر مبحلقه عليا
انا : فيه ايه مالك
سمر وشها احمر وطلعت تجري ولحظت ساعتها ان زبي واقف على اخره والشورت عليه مايه

دخلت خدت دش ونزلت لقيت سمر بتحضر الفطار
انا : عامله فطار ايه يسوسو
سمر بإحراج : عامله فطار فرنسي اقعد كل يلا

وقعدنا ناكل واحنا ساكتين

بعد ساعه لقيت الباب بيخبط وكانت مياده
انا : اتفضلي
مياده : لا احنا لازم نمشي علشان الطياره
انا : طب لحظه اجيب الشنطه واودع سمر

طلعت جبت الشنطه ونازل لقيت سمر بتعيط
انا : بلاش عياط بقى علشان انا ماسك نفسي بالعافيه وبعدين حد يعيط على واحد اهبل يسيب العسل كله ويمشي

سمر ابتسمت ونطت في حضني
سمر : عارف لو متصلتش كل يوم هعمل فيك ايه
انا : تمام يفندم وحضنتها بتاع دقيقه وبوست خدها وايدها ...سلام يعسل
سمر : سلام يحبيبي

في مبنى المخابرات
سيد بيعرض على الشاشه واحده ست في الثلاثين من عمرها
سيد : دي سكرتيره المدرسة اسمها ايڤا وهي اللي هتعمل المقابله بنفسها والمقابله كمان اسبوعين
انا : مش كانت بعد شهر
مياده : مدير المدرسة قدم المعاد ومش عارفين ليه
سيد : لحد دلوقتي مش عارفين نحدد شكل المدير او المدرسين اللي في المدرسه بس عرفنا شوية طلاب هناك

انا : ومين هما
سيد : اول واحده اسمها كيرا وهي هكر محترف اخترقت بورصة طوكيو ومسحت ٥ مليار دولار في ٣٠ ثانيه وابوها عرف وبعتها للمدرسه تتربى

وعرفوني كل الطلاب اللي هناك وفيه منهم المجنون وفيه المجرم وهكذا

سيد : واكيد مش هنبعتك من غير مساعده وبيديني جهاز اللي بيشغل موسيقى
انا : ودا بيعمل ايه بيكهرب
سيد : لا دا بيعمل موجات بتكبر العيون لحد متتفجر
انا برمي الجهاز على الطربيزه وببصله

سيد : لا طبعا دا جهاز بيشغل اغاني عادي بس فيه نظام اتصالات مشفر ممكن تبعت وتستقبل منه رسايل بس
انا : وليه مستعملش التلفون
سيد : علشان بيراقبو كل حاجه جوه المدرسه
انا : طب ممكن يفتشو الجهاز دا
سيد : مستحيل يعرفو علشان دا نظام تشفير جديد
انا : طب هستخدمه ازاي
سيد : هتدخل على القائمه الرئيسيه وبعدين قوائم التشغيل وبعدين اغاني كتب للاطفال
انا : اغاني ايه
سيد : بالظبط محدش هيفكر يفتش هنا

انا : طيب وبعدين
مياده : ايڤا المفروض تقابل سام كارل كمان اسبوعين فلازم نجهزك


بعد يوم امام قصر ديفيد في فرنسا
بننزل انا ومياده من العربيه وبيكون ديفيد مستنينا قدام القصر
(الكلام بالفرنسي)
ديفيد : اكيد انت وليد
انا : لا انا سام كارل ومياده بتبصلي
مياده : انت بتتكلم فرنساوي ازاي
انا : انت ناسيه ان انا في مدرسه لغات وبتكلم انجليزي وروسي كمان ?
مياده : اه صحيح
ديفيد : يلا ندخل

بندخل جوه القصر وانا مندهش من كمية التحف والانتيكات لحد ما بنوصل لكرستين
ديفيد : دي كرستين مراتي وامك يوليد
انا : اكيد مش هتعرفني على امي وقولتلك اسمي سام وانا هنا ابنك

كرستين قاعده ساكته
ديفيد : طب خليني اوريكم الغرف بتاعتكم

ودا مياده على اوضتها وبعدين دخلني اوضه ( مش اوضه دي جناح خمس نجوم ??)
ديفيد : دي هتكون اوضتك
انا : تمام بس انا عندي سؤال ... اناديك بأيه ..بابا ..بابي ..ديفيد .... ساشا بتناديك بأيه

ديفيد : مش بتناديني .. والعشا كمان ساعه تحت ...سلام
انا لنفسي : لو عرفت الطريق ?


على العشا
سفره كبيره وقاعد في النص ديفيد وعلى الجانب التاني كرستين ونحيتي انا ومياده
لقيت على الطبق سمان ( زي بتاع الفيوم )
ديفيد : متقرفش انا اللي بصطاد بنفسي
كرستين : هو دا شئ غريب على المصريين دول بيكلو اي حاجه
انا : انت تقصدي الصنيين
كرستين : وبرضه المصريين انتو بتكلو كل حاجه واي حاجه


انا قاعد ساكت وباكل بالعافيه
كرستين : انت ليه عايز تعمل في نفسك كدا
انا : اعمل ايه
كرستين : المدرسه عايز تروحها ليه
انا : معلش بس مش هقدر اتكلم


تاني يوم
مياده بتصحيني
انا : سبيني انام حرام عليكي الساعه لسه ٥ الصبح
مياده : قوم يلا معاد تدريبك دلوقتي مفيش وقت
انا : حاضر قومت اهو

في ساحة التدريب بتاعة القصر
مياده : اول حاجه تدريب الدفاع عن النفس
انا : تمام انتي هتهاجمي وانا ادافع

ومره واحده لقيتها بتجري عليا ونطت في الهوا وانا سحبتها من هدومها وثبتها على الارض

مياده عدلت نفسها بسرعه وبتمد ايدها بسرعه فمسكتها من الكوع ولويتها ووقعتها على الارض تاني
قامت تاني وهتضربني بالرجل فمسكتها بسرعه وخبطت رجلها الثابته فوقعت تاني

مياده عدلت نفسها وخلعت الترنج وبقت بالكات بس ومره واحده بتجري عليا وبتضرب بايدها اليمين وانا اصد وتضرب بالشمال وانا اصد وبترفع رجلها وانا اصد وهكذا لحد متعبت ومش عارفه تلمسني

مياده بتنهج : انت ازاي كدا
انا : دلوقتي دوري انا وعملت حركه الاستعداد بتاعة الكونغ فو

وجريت عليها وبضربها باليمين ولسه هتصد غيرت الهجوم برجلي الشمال ووقعتها على الارض

مياده بتنهج : خلاص خلاص عرفت ان انت جامد
انا : كدا عديت الاختبار الاول ايه التاني
مياده : استخدام السلاح تعالى معايا وبتعرج وهي ماشيه

دخلنا غرفه ضرب النار
انا : هو ازاي فيه غرف تدريب سلاح في القصر هنا
مياده : علشان الحرس يتدرب
دلوقتي عيزاك تصيب الاهداف دي في دقيقه واحده
وكان فيه ١٠ اهداف ثابته على بعد ١٠ متر

انا خدت السلاح ومياده قالت ابدأ
خدت نفس وركزت على الاهداف وبدأت اضرب وخلال ٢٠ ثانيه كنت مخلص
مياده : تمام دلوقتي دور الاهداف المتحركه والمده ١٢٠ ثانيه
وظهر ٢٠ هدف على بعد ١٠ متر لحد ٢٠ متر وقالت ابدأ

خدت نفس وضربت على الاهداف وجبتها كلها في ٣٠ ثانيه

مياده مصدومه : انت بتعمل كدا ازاي
انا : هعرفك لما نخلص ... ايه اللي عليه الدور
مياده : دلوقتي معاد القنص تعالى معايا

وطلعنا في الجنينه لقيت ديفيد واقف بيصطاد طيور
مياده : دلوقتي عيزاك تصيد ١٠ طيور قبل ديفيد ميخلص
انا : كدا مش عدل ديفيد مصطاد ٥ وهو محترف عني
مياده : طب حاول تجيب ٥ قبله
انا : تمام وخدت القناصه ومياده قالت ابدأ

ولقيت الشخص اللي بيطير الطيور ساب ١٠ مره واحده
وانا خدت نفس عميق وفصلت عن اللي حواليا وبدأت اوقع الطيور وديفيد مش ملاحق عليا
وقعت حوالي ٨ طيور في ٤٠ ثانيه وديفيد وقع ٢ بس

ديفيد جه عندي : انا طول عمري بصطاد مع محترفين عمري مشوفت حد كدا
مياده : كدا تمرينك التالت خلص وميعاد التمرين الرابع يلا بينا

دخلنا اوضه وكان فيها مكتبه وحجات كتير
مياده : دلوقتي تمرينك الرابع معاك ٥ دقايق علشان تطلع من الاوضه دي ودا اول لغز هيوجهك للي بعده

انا : هو كام لغز
مياده : انت اللي هتعرف ....سلام وقفلت الباب بالقفل

وكان اللغز عباره عن ( انا اللي بصدي الحديد ... انا اللي بشرب البحار ... انا اللي بدي للشئ قيمه ... انا اللي بخلي الطفل قوي وبخلي القوي عجوز )

قعدت افكر شويه وعرفت الحل وهو الوقت فجريت على الساعه المتعلقه لقيت لغز تاني

وفضلت احل الغاز كتير لحد ملقيت رقم جريت على الباب وكتبته لقيته صح وفيه باب اتفتح الناحيه التانيه من الغرفه وظهرت شبكة ليزر على الارض
جبت ورقه ومشيتها على الليزر لقيتها بتتحرق فضلت اعدي وانط لحد موصلت للناحيه التانيه وهدمي محروقه مكان الليزر وجسمي عليه حروق كتير

طلعت من الباب ولقيت مياده قاعده قلقانه
انا : فيه ايه مالك
لقيتها جريت خدتني في حضنها

مياده : انا اسفه انا مش عارفه عملت فيك كدا ليه
انا : متقلقيش عليا دي حاجه بسيطه من اللي كان بيحصلي
مياده : ايه اللي كان بيحصلك وانت ازاي بتعرف تضرب سلاح وكل الحجات دي
انا : هحكيلك ............



( اشوفكم الجزء الجاي وعاوزكو تتوقعو ازاي وليد بيعرف يعمل الحجات دي .... سلام ♥️)



الجزء السادس

بتدخل القصر بنت مراهقه في بدايه العشرين حمراء الشعر مسرعه وغاضبه وبتقابل ديفيد
ديفيد : ايه اللي حصل وايه اللي رجعك من السفر
ساشا مش بتتكلم وبتجري على اوضتها

كرستين : وبعدين في البنت دي انا خلاص زهقت منها
ديفيد : هنعمل ايه يعني

عندي انا
مياده : ها هتحكي
انا : عوزاني احكي منين
مياده : كل حاجه ومن البدايه
انا : ماشي

بتبدأ الحكايه من وانا عندي ٧ سنين خالي كان دايما بيخدني نعمل كامب في الصحرا وبنقعد بتاع ٣ شهور كل سنه وكان بيدربني فنون الدفاع عن النفس وبيدربني برضه على كل انواع السلاح

مياده : وقعدت قد ايه تدرب
انا : يعني من وانا سبع سنين لحد مقبل خالي يموت بشهرين
مياده : ماشي يوليد اطلع اوضتك خد دش واستريح
انا : ماشي

سبتها وطلعت الاوضه ودخلت الحمام وقلعت هدومي وشوفت الجروح الجديده والقديمه وافتكرت اللي حصل زمان وابتسمت
( عزيزي القارئ ازعل بجد لو فكرت اللي قولته لمياده هو دا الحقيقه ?)

فلاش باك وانا عندي ٧ سنين
خالي : يلا يوليد مش عايزين نتأخر
انا : حاضر يخالو بجيب الشنطه اهو انت مستعجل كدا ليه
خالي : هقولك في الطريق

وصلنا مزرعة بيحاوطها من كل الجهات نخل عالي والمزرعه من جوه فيها طريق ترابي طويل وفيه مبنى خشبي جواه طياره صغيره

انا : ايه دا يخالو احنا هنسافر فين
خالي : مفاجأة

وركبنا انا وخالي في كبينة الطيار وخالي شغلها واتحركنا على الطريق الترابي
خالي : جاهز
انا : ايوا جاهز
وطرنا بالطياره وفضلنا بتاع ساعتين كدا لحد مظهر حصن كبير وجواه مدرج طيارات كبير وهبطنا بالطياره ونزلنا منها وقابلنا راجل كبير (بتاع ٦٥ سنه طوله ١٨٥ ووزنه ٨٠ وشعره طويل وابيض وجسمه معضل على خفيف )

الكلام بالعربي
الراجل : اخيرا وصلتو وخد خالي في حضنه
خالي : اخبارك ايه يا سنو ( اللي هو اسم التلج بالانجليزي )
سنو : انا تمام هو دا ابن الشاذلي ( اللي هو ابويا )
خالي : اه هو مش شبهو ولا ايه وبيضحك
سنو : اخبارك ايه يوليد
انا : انا كويس ... انت مين ... واحنا فين
سنو : انت مستعجل على ايه
خالي : لا انت لسه هتتكلم دا نسخه من ابوه رد على طول
سنو بيضحك : فعلا شبه ابوه
احنا هنا في حصن ڤيلين في فرنسا ودا فيه جزء بيدرب الولاد اللي زيك علشان يدفعو عن نفسهم

انا : طب وايه اللي جابنا هنا يخالو مكنت دخلت اي مدرسه كراتيه في مصر
خالي : هنا بيدربو الولاد على كل حاجه وبعدين مش انت كل شويه تقولي عايز اسافر المكان اللي بابا كان بيدرب فيه
انا : هو كان بيدرب هنا
سنو : اومال طلع ظابط جامد كدا ازاي
( خالي وقتها كان معرفني ان ابويا كان ظابط )
انا : يبقى لازم ادرب هنا علشان اطلع شكلو

نرجع من الفلاش باك
كنت سعتها بدمع علشان خالي دربني في نفس المكان اللي ابويا ادرب فيه

فوقت من السرحان على حد بيخبط على الباب
انا : مين اللي بيخبط
مياده : يلا يوليد العشا جاهز
انا : حاضر هنزل وراكي

نزلت لقيت على السفره بنت وعرفت انها ساشا من الصور اللي ورتهالي مياده


قعدت مكاني ولقيت ساشا بتبص عليا
ساشا : ومين دا بقا علشان يقعد معانا في القصر
ديفيد : بس يبنت عيب كدا

شاورت ليه علشان يسكت
انا : مش هتفرق معاكي كتير انا هنا اسبوع وماشي
ساشا : وانت مين اصلا
انا : انا واحد مش مهم واعتبرني مش موجود
ساشا كملت اكل وكل شويه تبص عليا في جحود

بعد شويه في الجنينه
قاعد بعمل تأمل وشوفت ٦ شباب في العشرينات داخلين على ساشا في الجنينه وشويه ولقيتهم بيزعقو مع بعض
شخص ١ : انتي ازاي تسبيني وتهربي مني
ساشا : قولتلك انا مش عاوزه اعرفك تاني وتضربه كف
وقتها شخص ١ مسك ايدها وضربها وقعها على الارض سعتها جريت عليهم
انا : انت مين انت وهو وازاي تمد ايدك على اختي
شخص ١ : وانت مين ياحلتها وبعدين اخوها مكنش طويل كدا
انا : هو انتي شوفتني فين قبل كدا علشان تقول طويل ولا قصير

وجريت عليهم ٦ لسه هيضربني بوكس رحت مفاديها وماسك ايده ولفيت برجلي عليها ونزلت على الارض وايده اتكسرت نصين
سعتها العيال اترعبو وحاوطوني في النص ولقيت الحراس لسه هيدخلو
انا بكلم الحراس : متدخلوش
شخص ١ : لا جامد يحلتها دا انت هتموت دلوقتي
ولقيت ٢ و٣ بيجرو عليا فنطيت على كتف ٢ ونزلت على دماغه بدراعي فاغمى عليه و٣ لسه هيضربني بالرجل فمسكتها في الهوا
انا وماسك رجل ٣ : انت مين يلا انت وهو وعايزين ايه من ساشا
شخص ١ : مش مهم احنا مين المهم انت هتموت دلوقتي
ولسه هيجري عليا فرفعت ٣ من رجله ورميته على ١ واتبقى ٥ و٤
٥ لسه بيجري يكسر خشبه من كرسي فجريت عليه ومسكت كرسي تاني ونزلت على دراعه اللي اتفشخ على طول وكسرت حتة خشبه من الكرسي
انا : تعالى يكسمك انت وهو
واتبقى ١ و ٣ و٤ حريت بسرعه ونطيت في الهوا ونزلت بالخشبه على راس ٤ واللي اغمى عليه وبعدين بصيت على ٣ و١
انا : لسه عايزين تضربو
١ و ٣: لا احنا هنمشي و جريو على بره

انا بكلم الحرس : انتو ازاي تدخلو العيال دي من غير اذن
حرس ١ : العيال دي صحاب الانسه ساشا وبيدخلو عادي
انا : طب لمو الباقي وارموهم برا
ورحت ناحيه ساشا اللي واقعه على الارض
انا : انتي كويسه
ساشا : انت ليه عملت كدا دول مش هيسكتو وبتعيط
رحت شايلها بين ايديا وطالع بيها على اوضتها

في اوضته ساشا
ساشا بتعيط جامد : انت ليه عملت كدا
انا : عملت ايه انا حميتك مش اكتر
ساشا : انا مش عاوزه حمايتك مكان زمان الامن اتدخل وحماني كانو شويه وهيزهقو ويمشو
انا : هو انتي ازاي كدا انا مش فاهم حاجه .. انتي كنتي على السفره جبروت بيتكلم ودلوقتي كدا طب ازاي
ساشا : انت مش فاهم دول ممكن يفضحوني
انا : اه يفضحوكي طب متقولي من الاول وانا اساعدك
ساشا : هتساعدني ازاي هتجيب هكر وتدفعله مكنت عملت كدا من زمان وخلصت بس الهكر هيطمع زيهم وممكن اكتر كمان
انا : ولا هنجيب هكر ولا حاجه انا عايز منك اللاب بتاعك وكذا صوره ليكي بس كدا

بعد خمس دقايق
ساشا : ادي اللاب وادي كمان صور ليا هتعمل ايه بقى
انا : اتفرجي واتعلمي

دخلت فلاشه في اللاب وشغلت برنامج انا اللي عمله عباره عن لوغاريتم بتحط فيه صور وهو بيتتبع بصمة الصور دي في اي جهاز على الكوكب طالما اتصل ولو لمره واحده على النت
وبعد دقيقه البرنامج جاب كل صور ساشا اللي موجوده على اي جهاز في الكوكب

انا : علشان ننجز في البحث الصور دي كانت امتى
ساشا : كانت من حوالي شهر كدا
رحت سعتها عملت فلتره لتاريخ البحث ولقينا ٤ تلفونات و٣ سرفرات اللي عليها الصور وشويه فيديوهات
انا : هي دي الحجات
ساشا : اه هي امسحهم على طول

رحت باعت فيروس هاردوير حرق الاجهزه
انا : كدا مفيش حد هيهددك بحاجه
ساشا : انا مش عارفه اشكرك ازاي وبعدين انت عملت كدا ازاي
انا : مش مهم ولو احتجتي حاجه قوليلي على طول .... سلام
ورحت الاوضه بتاعتي وافتكرت الحصن

فلاش باك
كنت قاعد في الاوضه بتاعتي وبتدخل عليا مونيكا
( مونيكا نفس سني شعرها ابيض وانا وهي صحاب جدا )
مونيكا : بتعمل ايه
انا : بحاول انقل فلوس ليا من بورصة نيويورك
مونيكا : ليه هو حد طلب منك فلوس
انا : هو لازم حد يطلب مني فلوس وبعدين انا بحاول انقل ٢ مليار دولار
مونيكا : انت بتهظر دا ممكن يوقع البورصه
انا : بس ياغبيه انا مش هنقلهم ليا مره واحده
انا عملت ١٠٠ حساب في بنوك حول العالم وبحاول اسحب مبالغ صغيره من كذا شركه وهعمل كدا على كام يوم وكل دا في الخفاء

مونيكا : دا لو مستر سنو عرف هيعلقك
انا بنظرة خبث : ومين اللي هيعرفو برضه

وبفوق من الفلاش باك على مياده بتنادي عليا
انا : فيه ايه يمياده مش عارف اقعد لوحدي شويه
مياده : انا جيت اطمن عليك بس علشان عرفت باللي حصل من شويه
انا : متقلقيش دول شويه عيال بيهظرو
مياده : هظار ايه بس دا انت كسرتهم
انا : طب انا كويس يلا سلام خليني انام وقفلت في وشها

رجعت مياده وهي بتكلم نفسها
مياده : طب هو ازاي بيعمل كل دا
نفسها : هو مش قالك ان خالد كان بيدربه
مياده : بيدرب ايه بس دا تدريب مختلف عن تدريب خالد مش هو برضه اللي كان بيمرن كل المستجدين انا عمري مشوفت حد بالاحترافيه بتاعت وليد
نفسها : طب هنعمل ايه لازم نخليه يحكي الحقيقه
مياده : طب وهنعملها ازاي دي
نفسها : تحكيله عن امه واللي حصل زمان
مياده : بس وليد مستحيل يسامحنا او يثق في اي حد فينا
نفسها : هو دا الحل الوحيد

الصبح مياده بتدور عليا ومش لقياني
مياده : هو وليد فين ياديفيد
ديفيد : وليد خد عربيه وقال للحرس انه رايح مشوار ضروري وهيرجع بالليل
مياده : وازاي تسيبوه يمشي في بلد غريبه عنه
ديفيد : هو مستناش ومشي على طول

عندي انا
كنت وصلت للحصن اصلا وقابلت سنو
سنو : اهلا بالغالي ابن الغالي
انا خدته في حضني وبقيت اعيط
سنو : متخفش يابني هناخد حق ابوك وخالك ودا وعد مني
انا : احنا السبب علشان خلينا خالي يقابل داروين لوحده ( الظابط اللي قتل خالي )
سنو : هو احنا كنا نعرف انه تبع سواريز منين بس
انا : كان لازم نعرف .. حق خالي في رقبتي انا
سنو : في رقبتنا كلنا
انا : هم وصلو ولا لسه
سنو : وصلو من نص ساعه
انا : طب يلا ندخل ليهم

وبندخل القاعه العامه وبلاقي فرقة الفرعون

( خليني اعرفك القصه بقى عزيزي القارئ علشان متلفش كتير )

فلاش باك
بعد ٣ سنين من التدريب في الحصن وكنت سعتها اتقنت الدفاع عن النفس والسلاح وحجات كتير وكان معايا ( مونيكا - تشارلي - تيريون ) وكان سنو بيدربنا علشان نكون فرقه خاصه تعمل عمليات مستحيله

خالي : انت لازم تعرف الحقيقة دلوقتي
انا : حقيقة ايه
خالي حكالي على كل حاجه في حياته وعن ابويا وامي وانا سعتها معملتش رد فعل
خالي : انت ساكت ليه
انا : علشان كنت شاكك من الاول بص احنا فين ولا بندرب ازاي دا لو عيل صغير هيشك في كدا
خالي : ماشي طب مش عاوز تسأل على حاجه
انا : امي فين
خالي : معرفش كل اللي اعرفه ان خيري هو اللي هربها وخفاها علشان سواريز كان هيقتلها
انا : طب وخيري مش بيقول على مكانها ليه
خالي : خيري مستحيل يطلع سرها ابدا طول مهي مختفيه وعلشان كدا احنا لازم نخدع خيري ونخليه يقولنا على مكانها
انا : ودا ازاي بقى
خالي : هناخد منه اعز حاجه بيمتلكها وهنفاوضه عليها
انا : وايه هي
خالي : انه يفضل قائد قسم ألفا ولو الحاجه دي اتخدت منه ممكن يعمل اي حاجه علشان ترجعله تاني
انا : طب وسمر عرفه
خالي : لا سمر لازم تفضل بره الحكايه دي


وقعد سنو يدربني وبقيت اقوى واحد وسماني الفرعون المصري وخلاني القائد بتاع الفرقة
وسمه الفرقه ( فرقة الفرعون ) وبعد حوالي سنه كان لازم ارجع مصر تاني ودخلت المدرسه وعرفت احمد وانه كمان جاري وهكذا وكل صيف كنت بروح الحصن وقعد بالشهرين والتلاته بدرب انا والفرقه

وعرفت قبل سنه ان سواريز دا يبقى صاحب المدرسه بس مش عارفين اي معلومات تانيه عنه او عن المدرسه

وخالي عرفني ان فيه جاسوس جوه القسم بتاع خيري بينقل المعلومات لسواريز والظابط اللي خالي قبله كان يعتبر هو اللي هيساعد خالي في روسيا ولما الجاسوس عرف بلغ سواريز
وسواريز اشترى الظابط بالفلوس

ولما خالي وصل لمعلومات مهمه عن المدرسه الظابط قتله وهنا كل مخططاتنا فشلت ولكن بدخول خيري في اللعبه قررت اني اخدعه واعمل نفسي مراهق عادي واحاول اخليه يجندني وهو دا اللي حصل

نرجع بقى من الفلاش باك
انا : اهلا يجماعه
مونيكا اول مشفتني جريت عليا وخدتها في حضني
مونيكا : وحشتني اوي يحبيبي
انا : وانتي اكتر وخدتها في بوسه ونسينا نفسنا
تشارلي : ما تدخلو الاوضه تريحو شويه
انا : بس ياض حبيبتي ووحشاني
تشارلي : طب مش تسلم علينا برضه
سبت مونيكا وخدت تشارلي بالحضن وبعده تيريون
انا : وحشني ياخواتي
تيريون : وانت اكتر يزعيم

وبعد نص ساعه من الكلام والسلام
سنو : جمعتنا ليه يافرعون
انا : اخيرا اللي كنا عايزينه حصل
مونيكا : بجد هندخل المدرسه
انا : لا انا بس اللي هدخلها ودا بمساعدته قسم ألفا
سنو : انت كدا بتغلط زي خالك
انا : متقلقش انتو هتكونو معايا بس من بره المدرسه وكل واحد فيكم هيكون ليه مهمه
تشارلي : بس كدا خطر عليك يزعيم
انا : متفرقش معايا خطر ولا لا اللي يفرق معايا ان احنا على بعد خطوات من سواريز وجماعة العنقاء بتاعته
تيريون : ياااااه اخيرا هنخلص عليهم

انا : بصو بقى الجهاز دا انا خدته من قسم ألفا ودا بيبعت ويستقبل رسايل مشفره والصراحه محدش هيفكر يفتش فيه

تيريون : وانا ممكن اعمل كذا نسخه منه علشان نتواصل معاك
انا : كدا تمام .... عايزكو تجهزو علشان المقابله خلال كام يوم

وبعدها بشويه دخلنا غرف التدريب

( اول غرفه التدريب بالسيوف وبعدها التدريب بالسلاح الناري وبعدها غرفة الفنون القتالية
وبعدها غرفة متجزئه لكذا مرحله
اول مرحله حفره كبيره وفيها مايه متلجه ولازم تعديها في اقل من ١٠ ثواني وإلا جسمك هيدخل في صدمه وممكن تموت

تاني مرحله حفره كبيره وفيها حمم بركانيه وموجود على الحيطه اللي في الجنب جزء صغير طالع لبرا ممكن تمسك فيه باطراف صوبعك ولازم تعديها بسرعه وإلا درجه الحراره العاليه هتفقدك الوعي وتقع في الحفره وتموت

تالت مرحله ودي موجود تحت البلاط فخ لو مشيت عليه هيطلع سهام من الجناب ممكن تموتك فلازم تكون سريع

اخر حاجه وهو الباب وبيكون فيه لغز وليك دقيقه لو محلتوش هيكون قدامك ٣٠ ثانيه علشان تطلع من الناحيه التانيه وإلا الاكسجين بيخلص من الغرفه )

انا بصيت ليهم : مين هيتحداني النهارده
كلهم : لا مش هنتحداك انت كل مره بتكسب
انا : طب انا عندي تحدي جديد اللي هيكسر رقمي ويخلص كل التحديات هيكون هو الزعيم

كلهم : موافقين
وبدأ تشارلي وخلص بعد ١٠ دقايق كل الغرف
وبدأ بعده تيريون وخلص بعد بعد ١٠ دقايق و٣٠ ثانيه
وبدأت مونيكا وخلصت في ٩ دقايق

مونيكا : انا كدا كسبت وانا الزعيم من دلوقتي
انا : طب لسه انا

مونيكا : مش هتعرف علشان انا كسرت رقمك
انا : طب سبيني ابدأ
وبدأت وخلصت كل الغرف في ٦ دقايق وكلهم مزهولين

كلهم : انت عملت كدا ازاي دا اخر مره خلصتها في ٩ دقايق ونص
انا : الكلام دا كان زمان وانا صغير
وكملت باقي اليوم معاهم واتفقنا بالمهمات بتاعت كل واحد ورجعت على القصر

مياده مسكتني من شعري : انت كنت فين يحيوان وازاي تمشي من غير متقولي

انا : براحه بس انا اسف ... انا كنت في باريس بتفسح شويه
مياده : طب ومقلتش ليه وكنت جيت معاك
انا : يعني انتي كنت هتوافقي يعني
مياده : اكيد لا ويلا اطلع نام علشان هتدرب الضعف بكره
انا : ماشي .. تصبحي على خير

وانا ماشي جنب غرفة ساشا لقيتها فتحت الباب وجريت في حضني
ساشا ( بتضربني في صدري بالراحه ) : انت كنت فين انا فكرتك سبتني ومشيت
انا : اسيبك ازاي بس من غير مودعك انا كنت بتفسح مش اكتر
ساشا : ماشي انا فكرتك مشيت
انا ( شلتها على دراعي زي المتجوزين ) : واسيب القمر دا

وخدت شفايفها في بوسه ودخلت بيها الاوضه
نزلتها على السرير وخلعت هدومي من فوق وبان عضلاتي ليها لقيتها عضت على شفايفها فنزلت عليها بسرعه وبقيت اكل شفايفها وخلعتها البيجاما والبرا ونزلت الحس بزازها واعصرهم وافرك حلماتها وهي بتأن وتقول اكتر ونزلت تحت وخلعتها الشورت والاندر ونزلت لحس في كسها وهي جابت اول مره ولقيتها قامت تفك البنطلون وزبي خبط في وشها
ساشا : ايه كل دا ونزلت مص فيه وبعد خمس دقايق قلبتها على ظهرها ودخلت زبي بالراحه لحد اخر وهي مبرقه ونزلت اكل في شفايفها وهي بتزوم وبعدين سرعت شويه وبقيت ارزع وهي في دنيا تانيه وبعد شويه قلبتها دوجي ولقيت طيزها مفتوحه فبليت خرمها ودخلت زبي بالراحه
ساشا : انا حاسه انه في بطني
وفضلت ارزع واهبد بتاع عشر دقايق كمان لحد مكنت هجيب
انا : انزل فين
ساشا : في طيزي ونزلت في طيزها بركان وهي فضلت توحوح وبعدين اتعدلت وخدتها في بوسه رومانسيه ونامت في حضني
ساشا : انا عمري محسيت كدا ابدا
بوست راسها وخدتها في حضني

وبعد مرور كام يوم
مياده قاعده في غرفه ومعاها كام واحد وبيتجهزو للمقابله
مياده : الكاميرات الخلفيه شغاله
مساعد ١ : كل الكاميرات شغاله

مياده : حافظ كل المعلومات يوليد
انا : كل حاجه جاهزه
مساعد ٢ : ايڤا ظهرت بره ( السكرتيرة بتاعت المدرسه )

وبتنزل واحده ست في التلاتينات وبتدخل القصر وديفيد وكرستين بيقبلوها
ديفيد : اهلا انسه ايڤا
كرستين : اتفضلي ادخلي

وبتدخل غرفة الاستقبال بتلقيني قاعد على كرسي وحاطط رجل على رجل
ديفيد : سام دي ايڤا سكرتيرة المدرسه ودا يانسه ايڤا ابني سام
ديفيد : قوم اقف وسلم على الانسه يسام

انا بطلع صوت لامبالاة ولسه قاعد : هي دي فكرتك عن المقالب انك تجيب خدامه وتعملها سكرتيرة

ولسه ديفيد هيرد عليا ولكن ايڤا اتدخلت
ايڤا : انا عارفه ان دي لحظات صعبه بالنسبه ليك يا سام
انا بوقاحه : احنا لسه هنتكلم ... كلنا عارفين انهم مش عاوزني هنا ولا انا عاوز اكون هنا ولكن برضه انا مش هدخل مدرسه مجانين

ايڤا : بس اهلك عاوزينك تدخل فيها
انا : اهلي دول شوية اغبيا
ايڤا : انت بقيت عصبي كدا من امتى يسام
انا : لحظه مدخلتي القصر
ايڤا : لا لا لا ... شكلها كدا من زمان
انا : عندك حق انا عصبي طول حياتي
ايڤا : واحنا في مدرسة النقطة السودا هنساعدك تتحكم في غضبك وازاي تستخدمه في الاتجاه الصح .... انا بعتقد كدا انك مش بتحب المدارس
انا : قصدك ان المدارس مش بتحبني
ايفا : وعلشان كدا دا مش غلطك .... انت بتكدب ليه يسام
انا بصيت ليها بتوتر ولكن مسكت نفسي : بكدب عليكي في ايه
ايڤا : انت بتحسبني ان انا مش شايفه كل حاجه هنا
سعتها مياده اترعبت وقالت كل القوات تستعد

ايفا : كل حاجه واضحه يسام
انا : انا مش عارف انتي بتتكلمي عن ايه
ايفا : انت مش ذكي .... انت فاهم اهلك بالعافيه وهم كمان فاهمينك بالعافيه وانتو عايشين مع بعض طول الوقت

انا ( اتنفست وارتحت ) : عندك حق هم مش فاهمني ولا انا فاهمهم
ايڤا : وهتكون مبسوط اكتر في المدرسه علشان الكل بيفهم بعضه هناك

ايڤا بتقف : احنا قدامنا رحله طويله فلازم نمشي دلوقتي
ديفيد : شنطك جاهزه في العربيه
كرستين : احنا بنعمل كدا لمصلحتك
انا : لا مش لمصلحتي انتو عايزين تبعدو ابنكو المجنون وخلاص
وسبتهم وخرجت على بره
ايڤا : اتشرفت بيكم .... سلام

وركبت العربيه مع ايڤا واتحركنا وبعدين وصلنا لمهبط طيارات هليكوبتر وركبنا طياره وبعد حوالي ساعه الطياره بتوصل لمبنى وسط الجبال وبتهبط على الارض ونزلنا
ايفا : اهلا بيك في النقطة السودا ... بيتك الجديد وبتمشي قدامي

انا سعتها لبست نظارة شمس وضغط على زرار فيها ..................................................................................................................................


دكتور جريف ٦٥ سنه طول ١٦٥ وزن ٨٥
ايغا ٣٤ سنه طول ١٧٤ وزن ٦٥
كيرا ١٧ سنه طول ١٧٠ وزن ٦٠
جيمس ١٧ سنه طول ١٦٩ وزن ٧٠
لورا ١٨ سنه طول ١٦٥ وزن ٥٩
ارراش ١٨ سنه طول ١٨٠ وزن ٨٠
برني ١٨ سنه طول ١٦٧ وزن ٦٠



الجزء السابع

دخلنا جوه المدرسه
( المدرسه عباره عن حصن كبير مكون من مبنى عملاق وباب الدخول قدامه طرقه طويله مليانه عساكر من الجانبين )
ايڤا دخلتني عند قسم التفتيش
انا : هو احنا داخلين سجن علشان التفتيش دا كله
ايڤا : لا خالص دا علشان حماية كل الطلاب اللي جوه

وعسكري خد الشنط وفتشها كلها
ايڤا : اديله الشنطه الصغيره اللي معاك
انا : لا الشنطة دي فيها حجات خاصه
ايڤا بضحكه صفرا : مفيش حاجه اسمها خاصه في المدرسه هنا وبتاخد الشنطه

العسكري فرغ الشنطه على الطربيزه وخد التلفون
انا : لا كدا كتير ... مش التلفون كمان
ايفا : ممنوع دخول التلفونات

وبعدها بيمسك العسكري جهاز ipod بتاع الاغاني
ايڤا : اممممم .... ماشي سيبه ليه

خدت نفس عميق والابتسامه فشخت وشي
ايڤا : مبسوط كدا ليه دا مجرد ipod
انا : فكرتك هتخديه وهعيش جوه من غير اغاني

وبعدها العسكري بيجيب الزي الرسمي بتاع المدرسه
( عباره عن طقم كله ابيض )
انا : انتي اكيد بتهظري انا مش لابس الهبل دا
ايڤا بخبث : مستحيل اهظر معاك انت واحد مننا دلوقتي


في القاهره
شخص بيدخل المترو عند الامانات وبيفتح خزنه وبيطلع منها تلفون
الشخص : احنا محتاجين مساعده
وبيقفل التلفون وبيحطه جوه الخزنه وبيقفلها ويمشي

عند سمر في السنتر
سمر : يلا يبنات العروسه على وصول خلصو اللي في ايديكو بسرعه
وبتدخل عليها غاده
غاده : عامله ايه يا سموره
سمر : انا كويسه ... اخبارك ايه واخبار مامتك
غاده : كلنا كويسين ... هو مفيش اخبار عن وليد
سمر : لا هو مش بيتصل خالص بس متقلقيش مياده كانت معاه هناك وطمنتني عليه

غاده : انا قلقانه عليه اوي علشان قالي انه هيتصل كل يوم يطمني

سمر بنظرة خبث : ويطمنك عليه كل يوم ليه انتو متصاحبين
غاده : ايه ... لا ... قصدي اه احنا صحاب مش اكتر ...
انا لازم امشي علشان اتأخرت

سمر بتضحك : شكلها وقعت في حبك يواد يوليد


في مبنى المخابرات
خيري : ها كله تمام
مياده : اه كل حاجه اتنفذت ووليد دلوقتي في المدرسه
خيري : طيب روحي انتي تابعي شغلك

خيري مع نفسه
خيري : كله كدا تمام وفاضل كام خطوه ونخلص من الجماعه
نفسه : طب لو حاجه حصلت لوليد هتسامح نفسك
خيري : هو كان قدامنا حل تاني ومعملتوش
نفسه : طب هتقول لامه ايه ... دي سابته ومشيت علشان يعيش حياته وانته تبعته هناك بايدك
خيري : امه دي جبانه ... لو كانت عملت اللي قولتلها عليه كنا خلصنا من الجماعه سعتها
نفسه : وهي موافقتش انها تحط ابنها طعم لسواريز ... انت فعلا انسان مريض ... وكويس انها شافت كدا ومشيت


عندي في المدرسه ماشي انا وايفا بنتجول
انا : ايه سبب كل الحراسه دي
ايڤا : الطلاب اللي هنا اهم حاجه .... احنا بنحط سلامتكو فوق كل شئ
انا : قصدك انك مش عاوزانه نهرب من هنا
ايفا : ايه عايز تهرب من دلوقتي ... اتفضل اهرب .... بس هتروح فين اقرب قريه للمدرسه على بعد ٣٠ كيلو ... ودرجه الحراره هنا دايما تحت الصفر ... يعني من الاخر هتكون ميت خلال ساعه واحده من هروبك

انا بضحك وبفتكر من سنتين
فلاش باك في روسيا
سنو : دلوقتي قدامكو ٨٠ كيلو من التلج ومش هيكون معاكو حاجه غير الهدوم اللي لبسينها
انا : انت كدا هتموتنا
سنو : انا كدا بخليك مستعد لاي حاجه في المستقبل
وبنستعد وبيكون قدامنا ٥ ايام علشان نعدي ٨٠ كيلو من التلج
وبنعمل خطه وفعلا بننجح نعديه في ٤ ايام ولكن تشارلي خسر صابع من رجله بسبب التلج وكنا هنموت حرفيا

بفوق من الفلاش باك على صوت ايفا
ايفا : انت رحت فين ... كل دا علشان عرفتك انك هتموت لو هربت
انا : لا انا افتكرت حاجه كدا .... مش هتوريني باقي المدرسه

وعرفتني كل حته في المبنى وقالتلي انت عندك حصه دلوقتي ورحنا على فصل
ايفا : معلش على المقاطعه دكتور دكستر .... وبندخل الفصل
دكستر : اتفضلي ... دا يشباب احدث المنضمين للمدرسه .. سام كارل
ايفا للطلاب : من فضلكو يشباب ترحبو كويس بسام واعتبروا اخ ليكم
الطلاب بجفاء : اهلا .....
ايفا : ممكن كل واحد يعرف نفسه لسام
طالب : اهلا ... ارراش ( روسي )
طالبه : انا لورا ( فرنسيه )
طالب : جيمس ( بريطاني )
طالبه : برني ( بريطانية )

الدور جه عند اخر واحده بس متكلمتش
دكستر : كيرا ... رحبي بسام
كيرا مش مهتمه : اهلا سام ... انا كيرا

انا : طيب هو فين الباقي
ايفا : مفيش باقي ... دول كل الطلاب
انا : دا مفيش غير ٥ بس ... ازاي تسموا نفسكو مدرسه
دكستر : اهم حاجه عندنا هي الجوده وليس الكميه يسام .....دكتور جريف ( مدير المدرسه ) بيعتمد على منهج مركز جدا على كل طالب ..... يعني مش كل الطلاب هيستحملوه

ايفا : دلوقتي بعد ماقبلت الجميع ... عاوز تقول كلمه عن نفسك
انا : اسمي سام كارل .... ممكن تكونو سمعتم عن شركات كارل العملاقه ... فدا انا ... او ابويا مش فرقه كتير
ايفا : جيمس انت ولورا ... خدو سام على الاوضه بتاعته

في القاهره
الشخص اللي كان في المترو ماشي في جراش عربيات وبيركب عربيه مرسيدس
داروين ( الظابط اللي قتل خالي ) : عاوز ايه
الشخص : الجماعه بلعو الطعم ... الولد دخل المدرسه
داروين : ومين اللي بيساعده من بره المدرسه
الشخص : مفيش حد معاه هناك .. يعني ممكن تخلصو منه بسهوله
داروين : تمام روح انتى دلوقتي ولو فيه حاجه جديده بلغني على طول
وبيمشي الشخص وبعدين داروين يكلم حد في التليفون
داروين : احنا عندنا مشكله ولازم ندخل فورا


في المدرسه
لورا وجيمس بيعرفوني على الاوضه بتاعتي
جيمس : عارف .. مش السرير اللي متعود عليه
انا : خالص .... انا اشتريت مره سرير ب ٢٠٠ الف يورو
لورا : ودا مش اسوء حاجه هنا ... انت بتغسل هدومك بنفسك وبتنضف الاوضه بنفسك وبتطبخ وتغسل الصحون كل حاجه بنفسك
جيمس : كل حاجه هنا زفت
انا : طيب وانت عملت ايه
جيمس : اهلي جابولي مدرس جديد ومكنتش مستحمله كان بيعمل كل حاجه بجديه فضربت عليه نار
انا : وبقالكم قد ايه هنا
لورا : احنا هنا من شهرين تقريبا
انا : والشباب الباقي اوضهم فين
لورا : كل الاوض جنب بعض
انا : طب والمفروض نفضل هنا قد ايه علشان نطلع
جيمس : لما تكون جاهز ... دا اللي مفكرينه بيحصل
لورا : انا براهن ان ارراش هو وبرني هيروحو قريب اوي
انا : ليه هم بيعملو ايه
لورا : دا مستحيل يعملو حاجه ... دول يعتبر ملايكه


وبنطلع نتجول جوه المبنى وبلاقي سلم ونهايه السلم مقفول بجدار
انا : هم قافلين السلم دا ليه
لورا : مش عارفه بس دكستر قالي قبل كدا ان المكان دا قبل ميتحول لمدرسه كان مخزن لمواد كيماويه سامه

وبنتمشى شويه
انا : طيب وايه اخبار دكتور جريف مش هو المسؤول برضه
جيمس : اه هو المسؤول اللي على دماغنا

وندخل غرفه كبيره بيكون فيها سفرة اكل طويله
جيمس : وهنا بقى بناكل مرتين في الاسبوع ... دا لو كنا محظوظين

وبنلاقي كيرا بتصلح جهاز
انا : هي بتعمل ايه
جيمس : دي بتحب الآلات اكتر من الناس

رحت عندها
انا : بتعملي ايه
كيرا بسخريه : بلعب بنك الحظ
انا : بس انا بحب السلم والتعبان اكتر
كيرا بصت ليا فسبتها ومشيت

بعد ساعه في غرفة الاكل
الغرفه فيها كام طربيزه وكل طربيزه عليها ٦ كراسي
باخد الاكل بتاعي وبقعد مع كيرا وجيمس و لورا

لورا : بص ليهم كدا
فبصيت على طربيزه قاعد عليها ارراش وبرني لقيتهم بيكلو بنفس الطريقه اكنهم مرايه وكل حركتهم شبه بعض

انا : وايه الغلط اللي بيعملوه
لقيت ارراش بص ليا اكنه روبوت وبعدين بص في الاكل وكمل

انا : هم الاتنين دول كدا على طول
تشارلي : مش عارف .. بس كل يوم بيعدي بيكونو اكتر غرابه

ولقيت لورا وتشارلي بيقلدوهم وبيكلو زيهم وبتريقو عليهم
تشارلي : اشوفك بعدين بقى وبيسيب الصحن بتاعه
انا : ودا ايه كمان
لورا : دورنا في الغسيل كان امبارح والنهارده دورك انت و كيرا
تشارلي : متخلهاش تاكل الصبون
لورا : باااي

بعد مخلصنا اكل رحنا المطبخ بالصحون كلها
انا : هم بيعملو فينا كدا ليه
كيرا : دكتور جريف بيقول انه كدا بيبني شخصيه احسن
انا : طب ولو مغسلناش حاجه ايه اللي هيحصل
كيرا : انت عاوز تعرف فعلا ..... يلا اشتغل خلينا نخلص
انا : على الاقل لو هنشتغل يبقى في جوا كويس ... عايزه تفرفشي شويه ولا لا
كيرا : الفرفشه مش موجوده هنا
انا : اراهنك على كدا .... وفكيت الميكرفون اللي متعلق في المطبخ ووصلته ب ipod وشغلت موسيقى عاليه جدا
وشويه لقيت لورا وتشارلي جم على الصوت والكل بقى يرقص ويصوت
وانا مليت حوض الغسيل بالصبون وعملت رغوه كتير غطت الارضيه

وبعد شويه لقيت ايفا جت وفصلت الميكروفون
ايفا : مين المسؤول عن الاغاني دي
تشارلي باستهزاء : ليدي غاغا ?
ايفا بعصبيه : مين المسؤول
انا رفعت صبعي وبضحك بسخرية

ايفا : والرغوه
تشارلي رفع ايده ولسه بيضحك

ايفا : وانتي عملتي ايه يا كيرا
تشارلي : فشل واضح في الرقص
وكيرا واقفه بعيد شويه وملامح وشها جد

ايفا : يعني مكنتيش مشتركه معاهم .... اطلعي على الاوضه بتاعتك

طلعت كيرا وايفا لسه واقفه
ايفا : انتو الاتنين تنظفو الفوضى دي ... وانت يسام هتيجي معايا .... دلوقتي معادك تقابل دكتور جريف

انا لنفسي : شربتي المقلب وبمشي معاها

مكتب دكتور جريف
ايفا : سام كارل
الدكتور : سام .... انت ليه موجود هنا
انا : بسبب الاغاني
الدكتور : لا .... انت ليه موجود في المدرسه هنا .... ايه اللي جابك لهنا
انا بسخريه : هليكوبتر على مافتكر
ايفا بهدوء : ساااام
الدكتور : كوميدي جدا ... ايفا قالتلي ان عندك روح بتهظر في كل حاجه .... طيب اسمح لي اشرحلك
انت هنا علشان نغير الشخص اللي انت عليه .. انت هو الشئ المهم هنا ..... انت الموضوع الوحيد اللي بندرسه .... الاستاذ الوحيد اللي بنحتاجه هو نفسك

انا : شكل كلامك كدا زي مجانين الفلسفه
ايفا بهدوء : ساااام ... ورزعتني كف .... متتكلمش كدا مع دكتور جريف

انا واقف مصدوم دي اول مره في حياتي واحده تضربني وكل اللي كنت بفكر فيه اني اقتلها ولكن مسكت نفسي وافتكرت انا هنا ليه

الدكتور : احنا مش ابوك وامك يسام ... لازم توري لينا شوية احترام

انا : انت مش مسموح ليكم انكو تضربونا
الدكتور : كل مادركت بسرعه ان هنا مسموح نعمل اي حاجه كل ماسرعت في تحقيق شوية تقدم ... اتفضل انزل غرفتك

طلعت من عنده وانا عندي غضب محستش بيه قبل كدا وقفت شويه علشان اهدي نفسي وبعدين رحت عند الاوضه بتاعتي لقيت ايفا

ايفا : لازم تاخد شويه وقت تفكر انت عملت ايه بعد مالباب يتقفل
انا : الباب يقفل ... يعني ايه
ايفا : وقت النوم .. الكل في الاوض بتعتهم علشان الراحه والنوم ... وبتقفل الباب وبتمشي

قعدت شويه اهدي نفسي وطلعت ipod وبعدين بعت كل حاجه حصلت النهارده لمياده
واستقبلت رسايل من فرقة الفرعون وكل واحد شغال في المهمه بتاعته

في القاهره
سمر بتراقب واحده خارجه من ستاربكس لحد مخرجت
مياده : انتي بتعملي ايه هنا
سمر : انا عايزه اعرف اخبار عن وليد
مياده : طيب تعالي نقعد ......
سمر : انا عارفه انه في مدرسه بس ايه هي المدرسه دي علشان ميكلمنيش ولا مره
مياده : دي مدرسه داخليه يعني ممنوع حد يكون معاه تليفون وهو كويس وانا بتواصل معاه عن طريق صحابي اللي في المدرسه

سمر : يعني انتي عايزاني اقعد في البيت ومعرفش حاجه عنه
وبعد شوية كلام
مياده : فاكره الليله اللي خالد عمل فيها حادثة
سمر : هو انتي عايزاني انسى
مياده : في الليله دي جت ليه مكالمه قبل ميمشي
سمر : اه كان بيتكلم مع حد من موسكو ... كنت بسأل نفسي ايه اللي بيعمله ولكن فكرت انها خدمات بنكيه في موسكو
مياده : كان عميل للبنك وجاي يستلم ورق ... مش فاكره اي حاجه تانيه
سمر : كان فيه مكالمه بعدها وكان واحد شكله يعرفه وبيقوله هنروح نقابل الراجل دلوقتي
مياده بصدمه : انا لازم امشي دلوقتي علشان اتأخرت على الشغل

في مبنى المخابرات
مياده بتدخل على خيري وتتكلم بقلق
مياده : الظابط مكنش لوحده
خيري : ظابط ايه
مياده : الظابط اللي قتل خالد مكنش لوحده كان معاه واحد خالد يعرفه
خيري : دي تبقى مصيبه .... يعني كدا فيه جاسوس معانا هنا
مياده : وكدا ممكن وليد يكون في خطر
خيري بيبلع ريقه : احنا لازم نعرف هو مين قبل اي خطوه نعملها والكلام دا ميطلعش لحد تاني


تاني يوم في المدرسه
دكتور جريف في حصه : تغير المناخ ... استنفاذ الموارد ... ايه اللي وصلنا لهنا
برني : الناس كتير اوي ؟
الدكتور : بالظبط .... الناس كتير اوي محشورين في حته صغيره من العالم .... تخيلو كدا لو معانا عصايه سحريه وشلنا ٩٩ ٪ من الناس ايه اللي ممكن يحصل

بدايه جديده للي لسه موجودين

انا : ومين اللي هيختار ١٪ الباقيه .... انت
الدكتور : دي مجرد تجربه خياليه يسام .... وعارف انها مش سهله .... التغيير مش سهل ابدا .... التغيير بيوجع .... بس ممكن يكون افضل للكل
وبيقطع كلامنا لورا وهي بتكح

الدكتور : لورا ... شكلك كدا عاوزه شوية دوا .. ممكن تروحي لدكتور دكستر في العياده
ولورا بتبصله في رعب : لا انا هكون كويسه
الدكتور : طبعا هتكوني .... بس لازم تروحي
الكل بيبص لكيرا في رعب وهي مشيه وانا مش فاهم حاجه

الدكتور : نرجع لكلمنا ... دي مش فكره جديده ابدا ....في الماضي بعض الشخصيات الكبيره فكرو في نفس الطريقه
( ماو .... ستالين ... هتلر .... الكونت) بس التاريخ بوظ اسماءهم ونسب ليهم الدم بس .... ولسوء الحظ دلوقتي بنفكر في نفس الطريقه ... ممكن كان عندهم حق زمان

وانا بسمع ومصدوم من الكلام ( هو بيعمل غسيل دماغ للي بيسمعه )

بعد ساعتين قاعدين في غرفه كبيره فيها طربيزة تنس طاوله وارراش وبرني بيلعبو مع بعض

انا : يعني عيلتك بتبيع السلاح
تشارلي : دا جحيم ... عيلتي بتبيع السلاح من اجيال ... جدي الكبير اللي اخترع الحافظه بتاعة الرشاشات تحت الميه .... عندنا ثروة كبيره من الناس اللي بتموت بعض


في القاهره
الشخص الغامض ماشي في الشارع وتشارلي بيراقبه ( بتاع فرقة الفرعون )
ويخبط على باب
الشخص : اهلا يمدام سمر انا كنت شغال مع المرحوم خالد
سمر : وعايز ايه مش ملاحظ ان الوقت متأخر
الشخص : هم دقيقتين هتكلم معاكي وهمشي
سمر : اتفضل

بعد شويه
الشخص : انا كان لازم اعزيكي في وقتها
سمر : عادي ملهاش لازمه ... انت هنا ليه ... انت عمرك مجيت هنا قبل كدا
الشخص : انا كنت عايز اشوفك
سمر : ليه
الشخص : حاسس ان اللي حصل كان بسببي ... المفروض كنت هقابله يومها بس معرفتش ... وعايز اتأكد انك كويسه ... هو قالك المكان اللي كان هيروحه
سمر : شكلك كدا شبه مياده
الشخص : هي سئلتك برضه
سمر : مكنش فيه حاجه تتقال اصلا ... كل اللي قلته كان عنده مكالمه وخلاص

وبيقطع الكلام التليفون
سمر خدت التليفون لاوضه تانيه
سمر : الو مين معايا
مياده : انا مياده .... هو يحيى الصمدي عندك
سمر : اه عندي بره في الصالون
مياده : اوعي تحكيله عن اي حاجه ولا عن سفر وليد
سمر : ليه هو مش شغال معاكو وعارف انه مسافر

وبتسمع سمر صوت الباب وهو بيترزع
سمر : دا مشي ... هو فيه ايه فهميني
مياده : لما وليد يرجع هو اللي هيفهمك ... وقفلت الخط


مياده بتكلم سيد : انا عايزه يحيى حالا
سيد : احنا كنا مراقبينه بس اختفى من لحظه
مياده : طب دور عليه بسرعه


في المدرسه قاعدين في غرفه كبيره زي السنيما وبنسمع فيلم
انا : جيمس هي لورا فين
جيمس : شكلها كدا بتمثل التعب علشان تخلع من الفيلم دا. ... دكتور جريف بيورينا افلامه الغبيه دي كل اسبوع

بعد شويه برني بتيجي تقعد جنبي ولزقت فيا
برني بتبص عليا بغرابه : فيه حاجه غريبه فيك ... مش حاجه وحشه بس حاجه غريبه ... زي مثلا انت مش زي الباقي هنا

ومره واحده بتمسك زبي
انا ببعد ايدها : انتي بتعملي ايه
برني : هو انا مش حلوه ... انا اجمل بنت هنا ... حتى اجمل من كيرا ... عايز تبوسني
انا مصدوم : لا
برني : وليه لا .. ومره واحده بتمسك وشي وبتبوسني جامد
رحت باعدها عني : انتي بتعملي ايه .. انتي مجنونه
برني : ايه ... مبتحبش البوس
انا : لا بحبه ... بس مش حبه معاكي
برني : لا كان لازم تحبه ... لم كان عندك فرصه .. وبتمشي

ولقيت تشارلي وكيرا عمالين يضحكو

انا قاعد مصدوم من المجانين دول


في القاهره
يحيى الصمدي بيروح المترو تاني ولكن بيتفاجأ بداروين ( الظابط ) موجود هناك
داروين : متأخر ليه ويحيى مصدوم ( علشان دا المكان الامن بتاعه ومحدش يعرفه )
وفي الوقت دا كان سيد ومعاه قوات بره محطة المترو

يحيى : انت كدا هتعمل غلطه ... المخابرات لسه مش عارفه مين الجاسوس
داروين : انا بتمنى فعلا ان دا يكون صح
يحيى : انا عندي معلومات تانيه ... انت فخطر ... انا جيت هنا علشان اكلمك
داروين : ماشي .. انا هنا قولي عايز ايه
يحيى بخبث : انا بتعهد ليك ولسه هيطلع السلاح بتاعه داروين غزه بسكينه في صدره وقتله
وبيدور في الخزنه بتاعته لقى صورتي انا واحمد صحبي معاه فخده معاه وبيطلع بره
وفي الوقت دا تشارلي كان مراقبهم الاتنين وبيمشي هو كمان

وبعد دقايق بيدخل المكان سيد هو القوات لقو يحيى ميت

عندي انا
قاعد ببعت رسايل مشفره عن كل اللي حصل وعن غرابة برني وارراش ولكن ايفا بتدخل عليا مره واحده

انا : انتي مش بتخبطي ليه .. انتي مش قولتي ان الغرف دي للنوم فابتعملي ايه هنا
ايفا : انا جيت بس علشان اقولك تصبح على خير .... واشوفك خدت على المكان ولا لسه
انا : هكون كويس لو كنت لوحدي
ايفا بتبتسم : اممم .. طيب تصبح على خير وبتسبني وتمشي

قمت اغسل سناني ولسه هحط الفرشه في بقي لقيت الدنيا بتلف بيا وبفقد الوعي
بعد شويه بشوف لقطات وانا محطوط على نقاله بتاعة مستشفى وداخل على عيادة

الدكتور : هو مستعد دلوقتي وبفقد الوعي تاني ..........



الجزء الثامن

في القاهره
(تشارلي كان بيعمل المهمات اللي كلفته بيها والاولى هي انه يتابع كل تحركات خيري وقسم ألفا وفعلا قدر يعرف الجاسوس وبلغ الكلام دا لتيريون

وتيريون مهمته كانت انه يتواصل معايا ومع باقي الفرقه ويكون المسؤول عن قسم التكنولوجيا ويوفر الدعم لكل الجهات

ومونيكا وقتها كانت في قريه جبليه على بعد ٣٠ كيلو من المدرسه ومهمتها توفير الدعم الفوري ليا وقت الهجوم على المدرسه)

تشارلي كان بيتابع خيري في وقت متأخر حوالي ١٢ بليل لحد مخيري وصل لفيلا وفتحت الباب واحده ست
الست : ايه اللي جابك هنا
خيري : هنتكلم على الباب ولا ايه
الست : اتفضل

بعد شويه
خيري : انتي لازم تبعدي تاني
الست بتضحك بجنون : تصدق انا اكتر واحده مغفله .... بعد ١٥ سنه وانا بعيده عن ابني وعن حياتي .... بعد مضحكت عليا كل السنين دي وعايزني اصدقك من تاني .....

خيري : انا مكدبتش عليكي قبل كدا .... انت متعرفيش ايه اللي حصل .... اللي كنا خايفين منه حصل

الست بقلق : ايه اللي حصل
خيري : سواريز وصل لخالد وقتله من كام اسبوع
الست بصدمه : وابني حصله ايه
خيري : ابنك كويس وكان قاعد مع مرات خاله قبل ميسافر
الست : مرات خاله مين وسافر فين
خيري : اه صحيح انتي مكنتيش موجوده ساعة مخالد اتجوز .... خالد يستي اتجوز واحده وابنك عاش معاهم كل السنين دي .... وساعة مخالد اتقتل حاولنا نكتم على الموضوع بكل الطرق بس ابنك قدر يوصلنا
الست بصدمه : وصلكو ... اوعى يكون عرف بالحصل زمان
خيري : انا محكيتش ليه كل حاجه .... و هو ميعرفش مكانك لسه .... بس ممكن يوصلك وعلشان كدا انتي لازم تختفي
الست : لا انا مش هختفي تاني .... انا لازم اشوف ابني دلوقتي حالا
خيري : بس انا قولتلك انه مسافر
الست : مسافر فين ... اتكلم
خيري : ابنك دخل مدرسة النقطه السودا

الست قامت ومسكت خيري من رقبته : يعني بعد كل السنين دي بتودي ابني ليه بأيديك .... بتعمله طعم تاني ....انا هقتلك

خيري عرف يفك نفسه : اهدي ... يعني انا لو مش مطمن على ابنك كنت هبعته يعني ..... ابنك جاسوس محترف واللي كان بيدربه خالد بنفسه ... واحنا على بعد خطوه واحده ونخلص من سواريز

الست : لو ابني حصله حاجه انا هخليك تتمنى الموت يخيري

خيري : وانا مش هسمح انه يحصله حاجه ......وبقولك انتي لازم تختفي قبل ما سواريز يلاقيكي ..... سواريز ميعرفش ابنك لحد دلوقتي .... فارجوكي امشي

الست : يعني انا اللي اعرف اسم ولا شكل ابني يعني ....انا هختفي ولكن هرجع تاني لما ابني يرجع
خيري : واوعدك اني هوصلك بنفسي لابنك ساعة ميرجع

وخرج خيري من الفيلا وكان تشارلي سامع كل كلامهم وكدا مهمته الاولى خلصت

مونيكا في الوقت دا كانت نقلت اسلحه كتير لبيت جوه القريه وحولته لمقر وتيريون بعت فرقتين عمليات خاصة ليها من الحصن وفضلو منتظرين الاشاره بتعتي للهجوم


عند فيلا غاده
غاده : صباح الخير يماما
شروق بزعل : صباح الخير يحبيتي
غاده : مالك يماما فيه ايه
شروق : البورصه حصل فيها انهيار وشركة سيف خسرت كل حاجه وكدا احنا افلسنا
غاده : يلهوي يعني كدا هنترمي في الشارع
شروق : مش عارفه يبنتي ... انا دماغي هتتشل
غاده : طيب هنعمل ايه .... ممكن نبيع المجوهرات بتعتنا
شروق : مجوهرات ايه بس ... الشركه خسرت فوق ٢٠ مليون دولار وكدا هيحجزو على كل حاجه .... ممكن نطلع دلوقتي نبيع المجوهرات دي وشوية انتيكات قبل ميخدوها
غاده : ماشي يلا بينا

وفعلا باعو كل الدهب والمجوهرات بتوعهم ولما رجعو لقو يمنى قدام الفيلا وفيه عربيات بوليس كتير
الظابط : انتي مدام شروق
شروق : ايوا يفندم ... هو فيه ايه
الظابط : الفيلا تم التحفظ عليها وكل ممتلكاتكم وكمان العربيه دي وبعد ازنك تسلمي مفاتيح كل حاجه

بعد شويه
يمنى : هنروح فين يماما
شروق : مش عارفه بس لو حولنا نأجر شقه بالفلوس دي ممكن يتحفظو عليها كمان
غاده : انا مش عارفه احنا بيحصلنا كل دا ليه .... ولو رحنا لاخو سيف هيطردنا اكيد
شروق : دنا اموت قبل مرجلي تروح ليه ... بصو خلينا نتمشى شويه واكيد هنلاقي حل

وهما في بيتمشو غاده شافت السنتر بتاع سمر
غاده : ممكن نريح رجلينا شويه عند سمر يماما
شروق : عندك حق انا مش قادره امشي خلاص

وبيدخلو السنتر وسمر اول مشفتهم جريت عليهم
سمر : مالكو عنيكو حمرا كدا ليه
شروق حكت كل حاجه لسمر
سمر : يلهوي كل دا يحصل لكم .... وهتروحو فين
غاده : مش عارفين يسمر .... ماما بتقول لو خدنا شقه ممكن يخدوها كمان
سمر : وعلى ايه شقه .... انتو تقعدو معايا في الفيلا لحد مالظروف تتحسن
شروق : بس كدا هنتقل عليكي
سمر : ولا تتقلي ولا حاجه دا انتو هتونسوني لحد ما وليد يرجع من السفر


عندي انا
بفتح عيني وبشوف مشاهد مضغوشه زي دكاتره محاوطاني من كل حته وانا نايم على سرير عمليات وعيني بتقفل تاني
وبعد شويه بشوف مشهد تاني ودكتور بيخزني حقنه وكل حاجه مش واضحه وبيغمى عليا تاني

الصبح
بفوق من النوم وانا بشهق كأني كنت في كابوس ... وبلاقي نفسي نايم على سريري في الاوضه ... وبشوف هدومي مكويه على المكتب ... بدخل الحمام وببص على نفسي في المرايه وبعدين مسكت فرشة السنان وانا ببص عليها وبفتكر مشاهد بس مضغوشه


بعد شوية بسمع صوت الجرس والباب بيفتح وكل الشباب خرجت

في غرفة الاكل
ارراش وبرني قاعدين قصاد بعض على طربيزه واحده وبيكلو بنفس الطريقه .... وكانت كيرا قاعده هي و جيمس على طربيزه ... وكنت انا بجيب الاكل وبقعد جنب كيرا

جيمس : شكلك وحش خالص
انا : اه اصل منمتش كويس ... جالي كابوس ... كنت محطوط على نقاله وكان فيه دكاتره بيحاوطوني ... بس كل حاجه مضغوشه ... وبعدها كنت في اوضه وكان فيه حاجه بتهمس في ودني بشكل مزعج ... بس انا مش فاكر كويس كل حاجه مضغوشه

كيرا : كل حاجه كانت بيضه ... كان فيه انوار كتير فوق راسك وكل شويه بتقرب منك بس انت مش عارف تتحرك ...

انا : اه
كيرا : كنت عريان ..... وخايف
انا : انتي عارفه كل دا منين
كيرا : جالي الكابوس دا قبل كدا

جيمس بسخريه : الناس مش بتشارك احلامهم ... الكلام دا مش بيحصل

كيرا : يبقىجالك انت كمان مش كدا .. تشارلي سكت

وبيقطع كلامنا دخول لورا بعد اختفائها طول اليوم امبارح

جيمس : اخيرا الانسه بتظهر ... خلصتي من التعب اللي جالك امبارح

لورا : انا احسن بكتييير لو دا اللي تقصده
جيمس : بقيتي احسن في يوم واحد ... واو دا رقم جديد

لورا كانت بتجيب الاكل وهي بتتكلم
جيمس : كويس انك بقيتي احسن وقت الفطار ...تعالي اقعدي

لورا بتاخد الاكل وبتقف للحظات جنب تشارلي
لورا بغموض : الكل مسموح ليه بالتغير
جيمس : اه ايا يكن ... عموما احنا بنتكلم عن الاحلام والكوابيس مش عاوزه تشاركي

لورا : انا مبلقيش ان الاحلام موضوع مثير لاهتمامي .. وبتمشي على طربيزة ارراش وبرني وبتقعد معاهم

ارراش : حسه بايه
لورا : احساس حلو ... حلو جدا ...
برني : الحلو انك رجعتي لينا تاني
وبيكلو كلهم بنفس الطريقه

جيمس بعصبيه وبيرزع على الطربيزة : وقفي المسخره دي حالا

لورا بهدوء : اوقف ايه

جيمس : ايا كان اللي بتعمليه وقفيه حالا ... كلكو
ارراش : محدش فينا بيعمل حاجه يجيمس .. فهدي نفسك شويه
لورا : انت بتبالغ في رد فعلك دايما .... انت لازم تتعلم تسيطر على غضبك ... هتكون اسعد في حياتك

جيمس بيخبط الكرسي يوقعه ويطلع برا

وببص انا وكيرا عليهم وبنلاقيهم زي التوائم المتطابقه في كل حركتهم


عند الظابط داروين
كان معاه الصوره اللي خدها من يحيى الصمدي وكانت صورتي انا واحمد صحبي ... خدها على اللاب عنده وعمل فلتره للصوره والبحث جاب ان صورتي بتطابق صور تانيه ومجبتش صور لاحمد خالص وعرف المدرسه اللي كنت فيها



في مطبخ المدرسه
تشارلي متعصب : مستحيل حد يتغير بالشكل دا ... دول اكنهم ضغطو على زرار وهي اتغيرت

انا : انا عايزك تهدى خالص ... مشكلتنا دلوقتي اننا نعرف دكتور جريف عمل فيها ايه

تشارلي : مشكلة ايه ... مشكلتنا فعلا اننا هنهرب ازاي من هنا قبل ميعملو فينا كدا احنا كمان

كيرا : انت لو عرفت تخرج من المبنى هتموت في اقل من ساعه متجمد ... دا لو عرفت تجيب الارقام السريه بتاعت الابواب

انا : ما ممكن نكتب اي ارقام لحد ميفتح

تشارلي : لا لا لا انت قدامك رمز واحد وإلا الانذار يضرب وكل الحراس يقفشونا ... انا جربت قبل كدا

انا : طب وجربتو تهكروها ... انتي ممكن تهكريها يكيرا
كيرا متفاجأه : وانت بتقول اني اعرف اعمل كدا ليه
انا : بتعرفي ولا لا
كيرا : انا عاوزه ادخل مكتب دكتور جريف واوصل للنظام الاساسي من اللاب بتاعه وهنلاقي فيه كل حاجه احنا عاوينها

انا : يعني لو دخلتك هتعرفي توصلي للمعلوات دي
كيرا هزت دماغها بايوه

انا : ماشي ودا اللي هنعمله

وبنتفق على خطه وكله قال تمام وتشارلي بيمشي
كيرا : وبعد منخلص كل حاجه هتحكيلي الحقيقه
انا : حقيقة ايه
كيرا : بتتهرب من السؤال تاني .... وبتمشي هي كمان


في المدرسه عند احمد
احمد داخل المدرسه بيجري وبيخبط في واحد كان بيتكلم مع مدرس

احمد : اسف ياستاذ وبيسيبه ويمشي

الشخص دا داروين وكان بيدور عن معلومات عني وعن احمد اللي كان في الصوره وبالصدفه عرف مكانه
داروين : معلش ياستاذ انا لازم امشي علشان اتأخرت على الشغل



عندي انا
قاعد ببري قلم رصاص وباخد الرصاص بتاعه في ورقه

كيرا : وعامل فيها تشارلك هولمز كمان
انا : عندك فكره احسن .. .....هم خدو لورا فين امبارح
كيرا : المستوصف بتاع جريف
انا : والمستوصف دا فين
كيرا : تحت الارض
انا : فيه حاجه تانيه هناك
كيرا: مش عارفه انا مرحتش هناك قبل كدا .... هم خدو برني اول يوم جيت فيه هنا

انا : احنا لازم نروح ونشوف ايه اللي بيحصل هناك
تشارلي : هو انت مهتم كدا ليه
انا : انت مش عايز تعرف ايه اللي عملوه معاها
تشارلي : مش قد اني عاوز اهرب من هنا ... مش دا اللي بنعمله صح
انا : اه صح
تشارلي : يبقى نلتزم بالخطه


بعد مرور ساعه
تشارلي واقف على السلم بيراقب وبيديني اشاره ان مفيش حد وانا بجري على الباب بتاع مكتب دكتور جريف وبطلع الورقه بتاعة الرصاص وبرش على ازرار الارقام السريه

وفجأة بنسمع صوت طالع على السلم وانا جريت استخبى تاني
دكتور جريف : مساء الخير يجيمس ... بتعمل ايه هنا
جيمس : مساء النور عليك يادكتور ... المحاضره بتاعتك كانت ملهمه جدا
الدكتور : وانا بعتقد اني شوفتك نايم
جيمس : لا ابدا انا كنت مغمض عيني علشان اركز احسن ... ودا اداني الكتير من التفكير
الدكتور : ماشي ... اشوفك بعدين

وبيكمل طلوع على السلم وبيكتب الارقام السريه وبيدخل المكتب وانا رحت وشوفت الارقام

في المطبخ
كتب ١٨٩ .... دي الارقام عايزين نعرف ترتيبهم الصح
كيرا : انت متأكد دول ٣ ارقام وهو كتب اربعه
انا : علشان كدا فيه رقم متكرر ... وكدا قدامنا ٢٤ محاوله علشان الرقم يطلع صح ... وعلى كلامك احنا قدامنا فرصه واحده وإلا الانذار هيضرب

جيمس : يعني كدا احنا اتفشخنا
انا : لحظه واحد ... كل اللي الدكتور قاله انه يتخلص من ٩٩ في الميه من الناس ويسيب ١ بس .. اكيد الكلام دا فيه الحل

جيمس : الكلام دا جنان

انا : لا الكلام دا وكأن شخص واحد هو اللي هيحدد مصير ملايين الناس ... مين اللي يعيش ومين اللي يموت

كيرا : يبقى كدا الحل في الارقام دي
كتبت ساعتها ١٨٨٩ .. دي السنه اللي اتولد فيها هتلر ... دا الرقم السري



عند الظابط
بيجيله تلفون من واحده مسؤوله
الست : احنا محتجين تحديث بروتوكول الامن الخاص بيك
داروين : ليه ايه اللي حصل
الست : كان فيه اختراق امني
داروين : ماشي ... همشي حالا

في مكتب دكتور جريف
بيجيله نفس التليفون وبتغير ليه جميع البروتوكولات الامنيه

بيغادر مكتبه هو وايڤا : شوفي لو دكتور دكسترا خلص اجراءاته ولا لسه ... فيه حاجه حصلت ولازم نسرع كل حاجه

وكيرا كانت بتراقبهم من بعيد وبعدها جيمس فضل متابعهم لحد منزلو تحت الارض وانا جريت على الباب وكتبت الرقم والباب فتح

وكيرا جريت على اللاب بتاعه وقعدت تدور على معلومات ولقت كل حاجه
انا مسكت اللاب وكنت بدور على معلومات عن خالي
كيرا : مين خالد دا وايه قسم ألفا
انا : مش مهم دلوقتي ... بسمش بلاقي حاجه

انا : يلا
كيرا : لحظه خلينا نجيب مساعده من برا
انا : بس دي مش الخطه
كيرا : انت مصدق اننا هنستحمل التلج دا ... انا هجيب مساعده من برا .... وقعدت تدور ولكن بتلاقي ان خدمات النت مقفوله


عند دكتور جريف تحت الارض
الدكتور : دا شغل ممتاز يا دكستر ... دا اكتر من ممتاز
دكستر : الشغل دا بيزعلني جدا علشان هيعدي مرور الكرام ومحدش هيعرف بيه
جريف : يعني الفلوس مش كفايه ... عاوز اعتراف مننا ان دا شغلك
دكستر : هو انت مش هتعمل كدا
حريف بجديه : خلص شغلك يادكتور ... هنتكلم تاني بالليل


وبيطلعو تاني على السلم وجيمس بيسمعهم وبيجري على اوضتة الموسيقى وبيشغل اغاني باقصى صوت وبنسمع الاغاني انا وكيرا وبنطلع من المكتب بسرعه

وفي الوقت دا كان جريف وايڤا راحو عند جيمس

ايڤا مسكت جيمس من رقبته وبتضغط جامد ودخلنا عليهم وجيمس شافنا
جيمس : انا اسف مش هتحصل تاني
وبتسيبه ايفا وبيمشو



بالليل عند جريف بيقابل داروين
جريف : ايه اللي بيحصل
داروين : بروتوكول امن جديد
جريف : انت المفروض متجيش هنا ... ابدا
داروين بيبصله بهدوء : هي كل حاجه تحت السيطره هنا
جريف : طبعا كل حاجه تحت السيطره
داروين : حلو .. حلو .. هو دا اللي كنت عايز اسمعه ... فيه حاجه كمان وبيطلع صورتي انا واحمد ... انا اخدت الصوره دي من واحد ميت ... دي مش صدفه .. مش بتعتقد كدا

جريف : هنبحث في الموضوع
داروين : مع السلامه يدكتور ... بتمنى اني مشوفكش تاني

عندي انا كنت طالع من اوضه وقابلت داروين وكان بيبصلي
انا : عايزه مساعده ولا حاجه
داروين : سام كارل مش كدا .....
انا : انت مين
داروين : انا زائر مش اكتر ....هنتكلم في وقت تاني ..سلام


الصبح
انا : زي مقالت ايفا مستحيل نعرف نهرب من غير زلاجه تلج .... المفاتيح بتعتها بعيد وعلشان كدا عاوزين نعمل الهاء كبير

كيرا : انا هعمل كدا .. احنا عاوزين فرصة واحده بس .. واحد يبلغ عن اللي بيحصل


وبننفذ الخطه والكل بيتلم في المطبخ علشان كيرا عملت حريقه كبيره وجيمس كان واقف على باب الخروج ولسه هيطلع

ايڤا : ايه يجيمس رايح حته ولا ايه
جيمس : فيه انذار حريقه فلازم نخرج برا
ايفا : دا انذار خاطئ ... انا سعيده اني مسكتك قبل متطلع ..يلا نرجع سوا

وبشوف جيمس راجع مع ايڤا من بعيد فبستخبى وبمشي وراهم لحد مدخلو مكتبها وقفلت الباب
دخلت وراهم بسرعه بس ملقتش حد


في المطبخ
كيرا : يعني اختفو بكل بساطه كدا
انا : عارف انه غباء
كيرا : لا مش غباء دا رعب ... انت بتعمل ايه
كان معايا قطعة فلوس معدن وبخبط بيها على الطربيزه
انا : انا متأكد ان مكتبها بيودي على الدور اللي تحت من فتحه او سلم مخفي وبديها قطعة فلوس هي كمان

كيرا : ودي اعمل بيها ايه
انا : هتسدي بيها الباب علشان ميقفلش ولما الكل ينام هنطلع ندور عليه


الساعه ١٢ بالليل بفتح الباب وبشيل العمله بسرعه وبخبط على الباب بتاع كيرا وهي بتفتحه والعمله بتقع على الارض بتعمل صوت بس بمسكها بسرعه
كيرا بسخريه : وكمان نينجا

بنروح مكتب ايفا وبندور على المخرج لحد مبلقيه وبيكون مودي على الدور المقفول ( بتاع خزين المواد الكيميائية زمان ) وبندخل من باب والدور عامل زي المستشفى

كيرا : سام انا مش حابه المكان دا
وبفتح اوضه وبلاقي نسخه من كل حاجه موجوده في الاوضه بتاعتي
انا : هي الصوره بتاعتي بتعمل ايه هنا
كيرا : تعالى بص كدا ... بلاقي شاشه مراقبه على الاوضه بتاعتي وفيه تسجيلات بكل حاجه عملتها في الاوضه
انا : هم بيراقبونا ليه
كيرا : لا دول بيدرسونا ... كل حاجه بنعملها ... بطلع من الاوضه وبدخل اوضه تانيه وبتكون زي اوضتة برني

انا : يلا نخرج من هنا ....

وبنسمع صوت ايڤا بتتكلم مع جريف
ايفا : احنا كدا معانا كل حاجه علشان نخرج للعالم
جريف : بوافقك فعلا ... ممكن نرتب النهايه دلوقتي ... وبيقبلو دكستر
دكستر : دي الملاحظات النهائية بتعتي
جريف : كويس ... ودي النسخه الوحيده
دكستر : طبعا زي مطلبت
جريف : انا عايز اقولك ان شغلك هنا كان مذهل ... بقول وبكل احقيه ان محدش يقدر يعمل اللي انت عملته .... شغلك هيغير العالم
دكستر : دا لطف منك دكتو ...... ايفا طلعت سكينه ودبحته

ساعتها مسكت بوق كيرا علشان متصوتش

جريف : خليهم ينظفو الفوضى دي ... مين اللي عليه الدور بكرا
ايفا : كيرا
جريف : كويس ... خلصي العمليه بكرا
وكيرا واقفه مرعوبه وانا واخدها في حضني

تاني يوم الصبح في غرفة الاكل بيكون ارراش وبرني ولورا قاعدين يكلو مع بعض

وانا وكيرا قاعدين في جنب
انا : انتي لازم تكلي حاجه
كيرا : مش قادره
انا : احنا لازم نتصرف طبيعي علشان محدش يشك فينا
كيرا بسخريه : لو كنت بعرف اعمل كدا مكنش زماني هنا اصلا

وبيقطع كلامنا دخول جيمس
انا : جيمس ... كنت فين ..... ولكنه مبيردش وبيقعد معاهم

ارراش : شعور مختلف مش كدا
جيمس : دا شعور حلو اوي

انا : ايه اللي حصلك يجيمس
جيمس : حاسس بشعور وحش مش كدا ... انكو تكونو الاقليه هنا
ارراش : متخفش وقت التغيير بتعهم قرب
برني : دي حاجه بتحزن فعلا ...انك تشوف شخص بيتمسك بحاجه فارغه

كيرا بتقوم وتطلع برا من الغضب والخوف ... ولقيت جيمس بيقرب مني
جيمس : هتعمل ايه .. هتهرب زيها
انا : وانت شايف ايه
جيمس : انا شايف ان الهروب مش الحاجه اللي المفروض تعملها ... قمت انا كمان علشان زعلان باللي حصل لجيمس


في مكتب جريف
ايفا : انا دورت في كل المعلومات الاساسيه عن عائلة ديفيد كارل والسيده كرستين وملقتش الولد دا موجود في صورة تانيه ( اللي هو احمد )

جريف : زائرنا بيقول انه خدها من ايد واحد ميت ... مش مهم دلوقتي المهم ان كريس مايكل موجود دلوقتي في لندن وعمل انقلاب وخد كل شركات ابوه ... يعني الشركات دي تحت تصرفنا

ايفا : كلامك صحيح يدكتور
جريف : اه صحيح ابقي هاتي كيرا بعد الحصه متخلص .. كل ما خلصنا بدري كان افضل
ايفا : طبعا


بروح المطبخ عند كيرا
انا : انت كويسه
كيرا : وانت شايف ايه .... احنا شوفنا دكستر بيتقتل امبارح ... لورا اتجننت ... ودلوقتي جيمس ... وانا اللي عليها الدور ... فلو بتسأل انا كويسه ولا لا فانا مش كويسه خالص

انا : طيب وهنعمل ايه
كيرا : جيمس كان عندو حق .. لو فضلنا هنا يبقى حكمنا على نفسنا بالموت ... احنا لازم نهرب
انا : بس انا مش هقدر ..مش دلوقتي
كيرا : وليه لا ...يعني الموضوع بخصوص اللي اسمه خالد دا ... بص اعمل اللي انت عايزه وانا هعمل اللي انا عايزاه ...



بعد الحصه
ايفا : ممكن تحصليني على المكتب يكيرا وبتمشي
انا : انتي مستحيل تهربي ... كدا هتموتي برا ... احنا خدنا كل الارقام السريه فممكن تستخبي
كيرا : هيدورو في كل حته
انا : مش هيدورو ... انا عايز ساعه واحده بس .. احنا شوفنا ايه اللي موجود في الدور المقفول ودلوقتي لازم اشوف ايه اللي تحت الارض ... كل الاجوبه هناك
كيرا : انا معنديش ساعه ... انا مش مهتمه بالاجوبه بتعتك
انا : كيرا معلش انا بترجاكي ... هتعملي ايه
كيرا : من الاحسن انك متعرفش علشان لو لقوك ميعرفوش مكاني


بعد دقايق بتسحب للدور اللي تحت الارض وبلاقي فيه غرفة عمليات كبيره ومجهزه باجهزه كتير وبلاقي ورق كتير وبفتح مستند بلاقي فيه كل معلومات عن جسمي وعن شعري وكل حاجه وهكذا في كل الورق عن الطلاب التانيين


عند ايڤا بتسأل لورا
ايفا : مشوفتيش كيرا
لورا : لا
ايفا : طب دورو عليها كلكم

وكيرا سعتها كانت عند باب خلفي فتحته وجريت على برا وسط التلج

عندي انا كنت بدور على اوض تانيه ودخلت نفق طويل بيوصل لاوضه زي سجن
وبلاقي صوت لورا من بعيد
لورا : سام ... الحقنا يسام .... بجري عليهم وبشوف جيمس وارراش وبرني

جيمس : الحقنا يسام انت لازم تخرجنا من هنا .... دول هيقتلونا

وبلاقي واحد بيتكلم : انا اسمي كريس مايكل .. ابويا هيدفعلك اي مبلغ انت عايزه لو خرجتني من هنا

وانا واقف مصدوم مش عارف اتحرك

عند جريف
ايفا بتدخل عليه وتعرفه كل حاجه عني
جريف : انتي عرفتي المعلومات دي منين
ايفا : داروين قال ان السيطره بتعتنا طلعت وهميه وكان لازم يتدخل
جريف : يبقى كدا احنا عندنا خرق امني ... اعملي حالة الطوارئ فورا


ايفا بتطلع وبتلاقي جيمس وارراش : احنا مش لقيين كيرا
وواحد من الامن بيكلمها : فيه اختراق ... الباب الخلفي تم اختراقه
ايفا : دي هتموت كدا لو فضلت برا
جريف : عايزه ترهني على كدا ولا ايه .... دول شافو الحقيقه بطريقه ما وشكلها اترعبت وحاولة تهرب .... طلعي دوريه بحث انا عاوزه حيه او ميته

عندي انا
انا : انا مش فاهم حاجه
كريس مايكل : دول عملو نسخ مننا وكانو بيرقبونا كل الفتره دي وتعلمو كل حاجه
انا : اه صحيح انا شوفت الدور المقفول .. عندهم شاشات مراقبه وكل حاجه
جيمس : مش بس كدا دول بييجو هنا ويبصو في عنينا زي الحيوانات ... وبيسؤلونا عن كل تفصيله في حياتنا ولو مجوبناش بيعزبونا ... انت لازم تهربنا من هنا

انا : وبعدين هنخرج من هنا ونروح ليهم برجلينا .. اكيد هيموتونا ..دول معاهم اسلحه ... انتو هنا امان ليكو .. انا هخرج واتصرف

وبسمع صوت باب بيفتح فبطلع اجري بس بلاقي دكتور جريف وايفا في وشي

جريف : وليد الشاذلي ... واو بعد كل السنين دي يكون عندنا ابن الشاذلي
........................................................................




الجزء التاسع



في الفيلا عند سمر
سمر نازله على السلم بتلاقي شروق قاعده تحت وماسكه صورة خالد وبتعيط

سمر : هو فيه ايه ... وبتعيطي على خالد كدا ليه
شروق بتفوق من التوهان : معلش .... اصل افتكرت اخويا .... كان هو اللي ممكن ينقذنا من الموقف دا

سمر : هو مسافر ولا ايه
شروق : لا هو متوفي .... معلش بقى فكرتك بالمواجع
سمر : ولا يهمك .... بس ايه اللي فكرك باخوكي من الصوره
شروق : يمكن اخويا لو كان عايش كان هيكون قد خالد كدا في السن وخصوصا اسمه كان خالد كمان

وبتقطع الكلام غاده
غاده : فيه ايه يماما .... انتي هتفضلي تعيطي طول اليوم ... لا احنا لازم نمسك نفسنا علشان نعدي المرحله دي

شروق : لا انا كويسه يحبيبتي ... انا بس افتكرت خالك كان هو اللي ممكن ينقذنا
غاده : يماما ايه اللي فكرك بس .... خالو مات من زمان اوي ... دنا مكنتش اتولدت سعتها
شروق : خلاص يستي انا بقيت كويسه .... اطلعي بقى صحي يمنى علشان المدرسه
غاده : حاضر ... بس هنروح ازاي ... دا المدرسه بعيده
شروق : هطلب اوبر لما تجهزو
سمر : اوبر ايه انتي كدا بتشتميني ... انا هوديهم في طريقي
شروق : بس احنا كدا بنتقل عليكي جامد يسمر
سمر : تتقلو ايه بس دا انا طايره من الفرحه علشان ونستوني وخصوصا في غياب وليد

شروق : هو صحيح باباه ولا مامته فين
سمر : دول متوفيين وهو لسه صغير خالص وانا وخاله اللي ربناه
شروق : يعني يعتبر زي ابنك
سمر : ابني بس ... دا كل حياتي ... انا وخالد مخلفناش واعتبرنا وليد ابننا من يومها

شروق : طب هو هيجي امتى
سمر : معاد رجوعه قرب .........



عندي انا في المدرسه
متكتف على سرير في اوضتة العمليات اللي شوفتها في الجزء اللي فات وبحاول افك نفسي بس واحد من الحرس كتف جسمي بحبل وبرضه بحاول اتحرك

ايڤا : انت كدا بتهدر طاقتك ... وتربط راسي بحبل في السرير ... كل صحابك حاولو يفكو نفسهم ومعرفوش

جريف : بس انت مش زي حد فيهم مش كدا ... انت كذبه
انا : منتا اكيد عارف الكذب من الحقيقه .... علشان عندك مدرسه مليانه بيهم
جريف : بس ولادي مش مزيفين .... ولادي عظماء
انا : ولادك
جريف : اشك انك تفهم اللي انا بعمله .... بس العالم محتاج قائد ..... صوت واحد يحكم .... صوتي انا من خلالهم

انا : يعني هو دا مشروع جماعة العنقاء مش كدا
جريف : يعني كنت بدور كويس وعرفت معلومات مهمه ..... دلوقتي دوري انا علشان اعرف كل حاجه

وايفا كانت ماسكه حقنه وبتديها ليا في رقبتي


عند كيرا
فيه فرق بحث بدور عليها في وسط التلج بالزلاجات بتعتهم بس مش لقينها

عند مونيكا في المقر
مساعد : فيه حركه مش طبيعيه حوالين المدرسه
مونيكا : حركة ايه
مساعد : فيه زلاجات كتير متشكله في فرق
مونيكا : اكيد دي فرق بحث ... فيه حد هرب .... خلي كل الفرق تستعد


عندي انا
بعد ما اخدت الحقنه بقيت زي اللي تايه ودماغي مش متوازنه

جريف : اسمك ايه
انا بصوت ضعيف : سام
جريف : اسمك الكامل
انا : سام ديفيد كارل ... من مؤسسة كارل ...
جريف بعصبيه : اسمك ايه
انا : سام كارل

جريف : انتي حقنتيه بالجرعه المظبوطه
ايڤا : اه ... شكله بيحاربها

جريف : وليد انت بتكذب ..... اسمك هو وليد الشاذلي ...قولي الحقيقه مين اللي بعتك

انا بتوهان : ليه قتلته ... ليه قتلت خالي ...ليه ...ليه قتلت خالد

جريف : خالد مين
انا : انت مش عارفه
جريف : مين خالد
انا بتوهان : انت ازاي مش عارف .... هو فيه حد تاني مشترك معاكو ... هلاقيه

جريف : مين اللي بعتك هنا .... مين اللي عارف المدرسة
انا بتوهان : بعد كل اللي عملته ... كل الطريق اللي مشيته وفي الاخر انت مش عارفه

جريف : جاوب على السؤال ... مين اللي بعتك هنا
انا بتوهان : والا ايه ... هتفتح عليا المايه .... هتشغل اغاني عليا ... انا مش هساعدك ابدا ...

ايفا بتبص لجريف في خوف وهو بيسألني كل شويه من اللي بعتك هنا وانا بدأت اغني بصوت عالي جدا

بعد دقايق
ايفا : انا مش فاهمه ... المفروض ميقدرش يحارب الحقنه كدا خالص
جريف : طب وايه اخبار كيرا
ايفا : الطريق اللي خدته اخره موت في الغابه ....
جريف : طيب افرضي قدرت تهرب ... هتروح فين
ايفا : هي ملهاش صحاب او اي حد تثق فيه ... فاكيد هترجع على اهلها


في مكتب جريف
بيفتح جواب مقفول ويطلع منه رقمين وبيتصل على الرقم الاول
جريف : (بيقول الرقم الامني بتاعه ) انا عايز خدمه مستعجله .... عمليه قتل ... في سنغافورة .. ( اندريه فاشينكو ...نونو تشاو ) دول اهل طالب عندي ... هحول الفلوس حالا



عندي انا
بحاول افك نفسي بس مش قادر وبسمع صوت داخل
انا بغني بصوت اعلى : مش هتقدر تاخد مني حاجه

كيرا : بس صوتك وحش اوي في الغنى
انا بفرحه : كيرا ... ازاي
كيرا : عارفه ... انا سعات بفاجئ نفسي
انا : طيب فكيني بسرعه ..... بتفك راسي وبتسكت
كيرا : هكمل بس الاول تقولي انت مين فعلا
انا : ايه
كيرا : لو مش هنثق في بعض يبقى هنموت
انا : محاوله حلوه ... نفس شكلها ونفس صوتها ... عيزاني اثق فيكي واحكيلك كل حاجه
كيرا : انت بتقول ايه
انا : كيرا المزيفه ... الجزء الناقص من مجموعة دكتور جريف
كيرا : اسمع ... دي انا فعلا ... فوقف اللي بتعمله دا
انا : انتي مش كيرا ... كيرا الحقيقيه مميزه
كيرا : بس بقى ...( بتحررني ) قولتلك دي انا ... الدور المقفول بتاع النسخ ... الارقام السريه اللي سرقناها ... لما قتلو دكستر ... دي انا فعلا
انا : فكرتك هربتي
كيرا : انا فعلا هربت لحد الغابه ورجعت من طريق تاني وكدا هيدورو عليا كتير .... انا كنت مستخبيه في الدور المقفول وبسمع كل حاجه من اللاسلكي دا

انا بعد مفكتني : شكرا
كيرا : اه صحيح ... انت بتعتقد ان اننا مميزه
انا : انا كنت بقول اي حاجه عشوائيه وخلاص
كيرا : طيب يلا بينا
انا : كيرا لحظه واحده ..... انا مش مليونير من عيلة كارل ... انا جيت هنا علشان اعرف مين اللي قتل خالي انا اسمي وليد

كيرا : طيب يلا بينا


عند جريف و ايفا
جريف : مفيش سبب للتأخير ... لازم نبعت كل النسخ لاهاليهم فورا
ايفا : والاصليين
جريف : ملهمش لازمه .... اخلصي منهم قبل منمشي
وبيدخلو اوضته العمليات بيلقوها فاضيه


عندي انا
كيرا : يعني انت زي الجاسوس
انا : مش كدا بالظبط ... كان المفروض اكون كدا زمان ..... بس المهم دلوقتي انا كنت ببعت رسايل من جهاز والجهاز دا اختفى لما خدوني اول مره
كيرا : اول مره
انا : الحلم اللي كلنا حلمناه دا حقيقه

كيرا : والمفروض تبعت رسايل دلوقتي ... طب خد اللاسلكي دا
انا : مش هينفع علشان قصير المدى .... لو عرفنا نخرج من هنا ... مكالمه واحده بس وهيكون لينا الاغلبيه
كيرا : بس مستحيل نعرف نعدي التلج .... وبعدين فيه دوريات بحث كتير بتدور عليا ... واحنا مش معانا ولا زلاجات او اي حاجه

انا : ممكن اعمل لوح تزلج ... وبجيب طربيزه طويله وبكسرها وبخلي لوح خشب طويل على شكل زلاجه

كيرا : انت بتهظر مش كدا .... قلي انا دا تأثير المخدر اللي خدته .... انت لسه بتعاني من التوهان

انا : هينجح متقلقيش .... عملتها قبل كدا
كيرا : طيب وهنعمل ايه في الباقيين .... لو ظهرت مع المساعده اكيد جريف هيقتلهم
انا : هو هيقتلهم النهارده كدا كدا .... فلازم اجيب المساعدة بسرعه ..... وبنسمع صوت الانذار بيضرب

كيرا : انا هجيب الباقي لهنا وانت تجيب المساعده

عند الباب كيرا بتلبسني الجاكت بتعها كمان وبتقرب مني جامد
انا : لازم تكوني هنا وانتي كويسه .... دا وعد لازم تنفذيه
كيرا بتهز دماغها : وانت هترجع تاني ... فبهز دماغي وبسبها وبطلع اجري

بجري وسط التلج لحد موصلت لمنطقه عاليه وبلبس النظاره وبضغط على زرار فيها وبلاقي واحد من الحرس راكب زلاجه وبيبلغ الباقي باللاسلكي فبركب على اللوح وبنط على المنحدر

وبعد شويه بلاقي زلاجتين كمان قربو مني وبيدربو نار وانا بتفادها وبدخل الغابه

واتنين دخلو ورايا وواحد لف من بعيد

دخلت في منطقة فيها شجر كتير وعديت من تحت شجره وسحبت جزء منها وسبتها بسرعه فخبطت واحد ووقع على الارض وكملت انا لحد موصلت لطريق جبلي مسفلت وفيه عربيه خبطتني فجأه ووقعت على الارض

الحرس اللي بيطاردوني
حرس ١ : حول ... الهارب مات في حادثه .. بكرر الهارب مات في حادثه
ايفا : اتأكد
حرس ١ : فيه ناس كتير عند الجثه ... الاسعاف بتحاول تنعشه .... مفيش رد .. بكرر مفيش رد ... الهارب مات
ايفا : تمام .... خلي الدوريه تدور على الطالبه بسرعه


في المستشفى
ايفا بتروح وبتسأل عني وبيقولولها انه في الثلاجه وبتيجي تشوفني وبتلاقيني ميت فبتسيب المستشفى وترجع تاني للمدرسه

بعد ماتمشي ممرضه بتدخل عندي وتفتح باب التلاجه
مونيكا : احنا تمام
انا : طب طلعيني بسرعه انا هموت من التلج
وبخرج من التلاجه وبلبس هدوم الفرعون

انا : بلعت الطعم
مونيكا : هو فيه حد هيسلم منك برضه


في المدرسه
ايفا بتدخل غرفة الاجتماعات وبيكون فيها دكتور جريف وكل النسخ
ايفا : الحاله ماتت واتأكدت
جريف : برافو .... دلوقتي مفيش غير البنت بس
ايفا : مفيش اثر ليها لحد دلوقتي .... اخر اثر ليها كان في الغابه ... بس متقلقش الليل داخل لليوم التاني ومستحيل تعيش للصبح

جريف : حتى لو عرفت تهرب ... مش هتعرف ترجع البيت تاني ... علشان مفيش بيت ترجعله اصلا

ايفا : يبقى كدا احنا جاهزين نبعتهم من بكرا

جريف : بس اهم حاجه تخلصي من النسخ الاصليه النهارده
ايفا : تمام



عندي انا في المقر
مونيكا : ايه الخطه
انا : الاول لازم اعرفكو بالمداخل والتخطيط الهندسي للمدرسه وكل اماكن الحرس اللي عارفها
مونيكا : طيب انت هتساعدنا بالمعلومات دي وانت هنا
انا : انتي عبيطه ولا ايه .... انا لازم اروح بنفسي
مونيكا : انت اللي مجنون .. انت لسه عامل حادثه وممكن يكون عندك ارتجاج في المخ
انا : ولو عندي مفيش حاجه هتوقفني ... انا هنا القائد ... جهزي كل الفرق علشان هقولكم على الخطه

وبفتح اللاب بتاعي وبتواصل مع مياده
مياده بلهفه : انت كويس ... ايه اللي حصل ... وليه مش بتبعت بقالك كام يوم
انا : اول حاجه الجهاز اتاخد مني .... تاني حاجه اسمعي كويس علشان مفيش وقت .. كل اللي خرج من المدرسه عباره عن نسخه والاصليين محبوسين هناك

مياده برعب : ينهار اسود ... نسخ .... طب ازاي
انا : قولتلك مفيش وقت .... انا بره المدرسه وبحاول اهرب الباقي ... انا قولت اعرفك بالمعلومه دي علشان لو حصلي حاجه

مياده : هيحصلك ايه بس ... وبعدين هتهربهم ازاي ... ومين معاك

انا : متقلقيش عليا .... مفيش وقت للكلام دلوقتي ...سلام


وبنزل تحت في الدور الارضي بلاقي الفرق اللي بعتها تيريون والفرقه اللي قولتله عليها

انا : مرحب بالقائد
قائد فرقة الكوماندو ( اللي عزبوني قبل كدا ) : مرحب بالفرعون
انا : هو تيريون عرفك ولا ايه
القائد : اكيد عرفني ... بقى تطلع قائد اخطر فرقه في العالم

انا : مش وقتو الكلام دلوقتي .... الخطه كالتالي


عند الظابط داروين
واحده في التليفون : تقرير الحاله
داروين : انا بعتقد ان عملية جريف في خطر ... ومن خلال كدا ممكن يكتشفو اننا اللي قتلنا خالد ... وممكن يوصلو لينا

الست : طيب وبتقترح ايه
داروين : الاحتواء ... الحد من الضرر ... انا بدأت فعلا
الست : واحنا بنتفق معاك .... كمل شغلك


عندي في المقر
مونيكا : الحرس رجعو للمقر تاني
انا : كدا حلو اوي ... هنتحرك على الساعه ١٢ بالظبط


الساعه ١٢ ونص واحنا بنقرب من المدرسه وبوزع اماكن القناصه وبعدين بنكمل وبكلم كيرا على اللاسلكي

انا : كيرا ... حول .. لو سمعاني اجهزي ...هنيجي من عند المنحدر ...حول


كيرا سمعت الرساله وطلعت من المخبأ بتعها على السجن

وصلنا للركن الشمالي من المبنى
قناص ٤ : فيه هدف بيتحرك نحيتك على بعد ١٠ امتار ..حول
انا : هحاول اسحبه لنقطة واضحه .. جهز الضربه
وخدت حجر ورميته على سلم حديد واضح للقناص والهدف اتحرك على السلم

انا : اضرب خلال ٣..٢..١..اضرب
القناص : تم القضاء على الهدف

واتحركنا على السلم وبنطلع لفوق وبنوصل للمدخل وبندخل

انا : لازم نخلص من النسخ الاول
القائد : تمام

وبنوصل لغرف النوم
انا : اتنين هنا واتنين هناك
القائد : اتحرك ... اتحرك ...
وبيدخل القائد بفرقته واحنا بنأمن بره وبعد دقيقه طلع القائد ومكتف كل النسخ وحاطط قناع على الوش علشان ميتكلموش

باخد الفرقه اللي معايا على مكتب جريف
انا : ٣ بس اللي يروحو والرقم السري ١٨٨٩ ... واحنا هنأمن السلم

لسه هيكتب الرقم لقينا ضرب نار من الدور اللي تحت وكمان على السلم والانذار ضرب

وزعت الفرقه الباقيه على كذا مكان والكل بقى يضرب نار


عند جريف
ايفا : هو فيه ايه ....وليه الانذار بيضرب
جريف : عندنا اختراق ......
ايفا : لازم نخرجك فورا ...
جريف : لا استني مش قدامنا وقت ..لازم ندمر كل حاجه ..الملفات والبيانات ..كل حاجه
ايفا : بس المشروع
جريف : المشروع هنا وبيشاور على دماغه ... احنا هنبدأ من تاني في مخبأ احسن ...فاهمه ... دلوقتي انزلي للدور اللي تحت الارض ودمري كل حاجه

ايفا بتنزل من سلم مخفي على الدور اللي تحت الارض وبتروح للسجن بتلاقيه فاضي


عندنا في ضرب النار
وقعنا حرس كتير بفضل التشكيله المتوزعه في كل مكان بس بسمع حد بيقول محتاج دعم اكتر من مره فبقول للي معايا يروح ويسيب مكانه وبفضل لوحدي

لقيت كيرا بتجري عليا
كيرا : وليد .. الحقنا بسرعه ...عايزين مساعدتك

بروح معاها وبنزل من السلم الخلفي وبنقف عند باب مصفح ولقيت كيرا بتكتب رقم سري
انا : انت عرفتي مني ... وكيرا زقتني جوه وقفلت الباب ...ولسه هلف وشي لقيت ايفا رزعتني بالطفايه على دماغي


ايفا : ازاي ولد صغير زيك يعمل فينا كل دا وبتضربني بالرجل


في الوقت دا القائد دخل مكتب جريف
جريف رفع ايده : انا ممكن اخليك غني جدا لو اتعاونت معايا
القائد : اسكت وإلا هضربك بالنار


وباقي الفرقه بترجع ليا مش بيلاقوني فبيدورو عليا لحد موصلو للباب الحديد ولقو كيرا
مساعد : افتحي الباب
كيرا : لا مش فاتحه حاجه
مساعد بيكتفها وبيحاولو يكسرو الباب

عندي انا
ايفا بترمي ازايز كحول وبتولع في الورق وبفوق في الوقت دا

ايفا : انت عارف انت ايه ... انت مجرد حشره ..زي ابوك لما قتلناه زمان ..وزي خالك ...كلكو حشرات ..ورمت ازازه كحول عملت نار جنبي

بصيت في النار دي وافتكرت
فلاش باك قبل موت خالي بشهر
قاعد انا وخالي بنعمل كامب في الصحرا وخالي بيولع النار
انا : بقولك يخالو ...مفيش يوم عدى عليك كدا ونسيت امي وابويا

خالي كب بنزين على الخشب والنار شعللت
خالي : شايف النار دي ... كل ما قلبي يلين حبه او عقلي حب ينسى ... باجي هنا وافضل اولع نار بالسعات ... انت لو شفت قلبي بيغلي ازاي علشان مش عارف مكان اختي ممكن تتحرق منها ... ولو شفت روحي بتولع ازاي علشان مش عارف اخد حق صحبي واخويا مش هتعرف تعيش تاني ... النار هي اللي بتحركني ...النار هي اللي بتفكرني


بفوق من الفلاش باك وانا باصص على النار وبقف على رجلي
انا : انتي عارفه انك غلطتي لما زودتي النار دي ...بس عارفه اكبر غلطه عملتيها في حياتك ايه ...( ووشي قلب لغضب الفرعون )

ايفا برعب : ايه ...
انا : لما ضربتيني بالكف اول يوم هنا
وجريت عليها وهي بتضربني بخشبه مسكتها وكسرتها على ايدها ومسكت ايدها التانيه وفضلت بلف فيها لحد مكتفها اتخلع

ايفا : ارجوك سامحني ... ارجوك متقتلنيش

انا : سواريز فين
ايفا : سواريز مات من زمان والمسؤال عن كل دا هو دكتور جريف

انا اتصدمت من الكلام دا : طب وايه اللي يثبت كلامك
ايفا : اسأل بنفسك رئيسك خيري

ولقيت اسطوانات الاكسجين بدأت تطلع نار فجريت على الباب وخرجت بسرعة والاسطوانات انفجرت وولعت في كل حاجه

وفي الوقت دا كان وصل جزء من فريقي لكيرا وكانت مستخبيه هي والنسخ الاصليه في المطبخ

مساعده : كيرا هنا
كيرا بتقف : اه انتي مين
مساعده : وليد بيقولك انتي مميزه فعلا


بعد ساعه في المقر بكلم مياده
انا : كل النسخ الاصليه والمزيفه معانا ودكتور جريف كمان وايفا ماتت ......

مياده : انت بدأت العمليه دي من غير اذن
انا : ايوا عملت كدا ومش منتظر منك اذن ... وبلغي خيري انه لعب بالنار ... سلام


بلغت تيريون في الحصن يبعت الطيارات علشان ننقل بسرعه

في حصن فيلين
تيريون : يعني كدا مفيش اثر لسواريز
انا : الكلام دا لسه هعرفه من خيري ..... بس اللي اعرفه ان الجماعه لسه موجوده
مونيكا : وهتنزل مصر امتى
انا : لازم انزل النهارده .. بس هرجع تاني متقلقيش......... لسه في خيوط كتير مش مفهومه ...بس انا متأكد ان خيري هو اللي هيقفلها


بعد شوية لقيت تشارلي داخل عليا الاوضه بتعتي
انا : عملت ايه
تشارلي : اولا الجاسوس اتقتل وكان اسمه يحيى الصمدي وفيه خبر تاني بس مش عارف حلو ولا وحش

انا : متقول يبني
تشارلي : من كام يوم خيري قابل وحده ست وبعد شويه كلام عرفت انها امك ... وخيري خلاها تختفي تاني

انا اتصدمت : طب ومكانها فين
تشارلي : هي اختفت من المكان دا تاني يوم

انا : كدا حسابك كبر اوي يخيري


بسافر مصر وبتقابلني مياده في المطار
مياده بعد السلام : النسخ فين والدكتور كمان فين
انا بجديه : عاوزك تبلغي خيري ان معادنا النهارده الساعه ٨
مياده : ابلغه بمعاد ايه ... رد عليا النسخ فين
انا : قولتلك المعاد الساعه ٨ .....وركبت العربيه وهي ركبت بعدها ووصلت قدام الفيلا

انا : انتي كنتي بتحبي امي
مياده : بحبها .... دي كانت زي اختي ...انا لو اعرف مكانها مكنتش سبتها يوم واحد

انا : ولو قولتلك ان خيري لسه مكلمها من كام يوم وخلاها تختفي تاني هتعملي ايه

مياده : لا كدا كتير ... انا مستحمله خيري من زمان بس كدا كتير اوي ...لازم نقف في وشه

انا : محدش هيقف في وشه غيري انا .. سلام


نزلت من العربيه...... والعربيه مشيت بصيت على الفيلا وعيني دمعت
انا لنفسي : جبت جزء صغير من حقكو
نفسي : ولسه الجزء الاكبر
انا : لسه كتيييييير .....بس اهم جزء هو امي


وبخبط على الباب لقيت غاده اللي بتفتح
غاده اتسمرت : انت... .. انت ....... انت جيت ونطت في حضني
انا : وحشتيني موووووت
غاده بتبعد عني : انا مش هكلمك تاني على فكره
انا : ليه بس يا غوغو
غاده : علشان مكلمتنيش ولا مره .. وبعدين ايه غوغو دي
انا : دا دلعك ايه وحش ... وبعدين مش سمر قالتلك مينفعش اكلم حد في التليفون

ودخلنا جوه واول ما سمر شفتني صوتت وجريت عليا
سمر بتبوس كل حته فيا وخدتني حضن طويل : وحشتني يقلبي ... وحشتني يروحي ... اوعى تسبني تاني

انا رفعتها عليا من ظهرها : انا اللي مستحيل اسيبك تاني ... دول كانو اوحش كام اسبوع في حياتي


بلاقي شروق ويمنى قاعدين في الصالون فسلمت عليهم بس لقيت كمية حزن مش طبيعيه

انا : خير يجماعه فيه ايه
شروق : مش وقته يوليد انت راجع من السفر تعبان اطلع ارتاح شويه وبعدين نتكلم
بيعدي شوية وقت وقلتلهم انا طالع انام


عندي الساعة ٨ بالليل
خيري بيوصل وبيدخل الصالون وبيتفاجأ

.........................................................................................................................................................................................................................................................
الجزء العاشر والاخير


وانا في الاوضه بعد مطلعت
بكلم مونيكا : ايه الاخبار عندك
مونيكا : احنا خلاص يعتبر رجعنا كل النسخ الاصليه لبيوتهم ...بس ...

انا : سكتي ليه متكملي
مونيكا : كنت بدور على اهل كيرا علشان اكلمهم .. لقيتهم اتقتلو
انا بصدمه : اتقتلو .... يبقى جريف هو اللي عمالها ساعة مهربت .....طب وهي عامله ايه

مونيكا : لسه معرفتش
انا : طيب كويس .... وجريف لسه متكلمش
مونيكا : هو شكله مش هيتكلم .... دا قاعد بكل ثقه مشوفتهاش قبل كدا

انا : انا هخليه يتكلم لما ارجع .... الحقيقه اللي هعرفها من خيري هتخلي جريف يتكلم
مونيكا : طب خلي بالك من نفسك ... خيري شيطان وافعاله مش متوقعه
انا : انا جاهز لكل حاجه ..... سلام يحبيبتي



نمت وصحيت على ٥ المغرب ... خدت شاور ولبست هدومي ونزلت تحت لقيت شروق وغاده ويمنى لسه قاعدين مع سمر بس بهدوم بيتي

انا مستغرب : اذيكو يجماعه
سمر : تعالى يوليد .... مين اللي هيحكيلو
انا : يحكيلي عن ايه
غاده : طب اقعد واحنا هنفهمك ......بقعد معاهم
شروق : الحكايه يسيدي هي ( وحكتلي اللي حصل لهم ) وسمر قالتلي نقعد هنا لحد منشوف هنعمل ايه

انا قاعد مندهش ازاي يخسرو كل املاكهم بالطريقه دي

انا : طيب انتو هتقعدو هنا لحد منتصرف
شروق : طيب وهنتصرف ازاي ... انا خايفه اشتري بيت والحكومه تحجز عليه وممكن الفلوس تخلص ومش هنعرف نعيش

انا : متقلقيش من الفلوس خالص .... وانا هكلم مدير خالي بتاع البنك وهو هيتصرف في الموضوع

شروق : طيب هتكلمو امتى .... معلش انا عرفه اني متقله عليك جامد

انا : متقوليش كدا يشوشو ... انتو غاليين عندي اوي ..... ومدير خالي جاي بليل علشان موضوع البعثه بتعتي وهكلمه

شروق : طيب ... هنسيبك لوحدك بقى ونطلع احنا
انا : تروحو فين .... انتي هتقابليه معايا وتفهميه الموضوع
غاده : طبعا يوليد ... مش كدا يماما

الساعة ٨ عندي في الفيلا
قاعد انا وغاده وشروق وسمر في الصالون والباب بيخبط
انا بفتح الباب وبيكون خيري : اتفضل
خيري : لا انا هخدك ونمشي نروح مكان فاضي
انا : طب الاول ادخل ... فيه ناس عايزينك

خيري بيدخل الصالون وبيتفاجأ
خيري بقلق : مدام شروق انتي بتعملي ايه هنا
شروق بتتفاجأ : استاذ خيري ... حضرتك اللي بتعمل ايه هنا

انا بتدخل : هو انتو تعرفو بعض
خيري : سيف بيه جوز مدام شروق كان عميل كبير عندنا في البنك
انا : اه .... يعني تعرفو بعض من زمان
شروق : والمعرفه اتقطعت تقريبا من بعد موت سيف .... يعني استاذ خيري هو مدير خالك

انا : اه هو ... طيب طالما عارفين بعض يبقى تحكيله الموضوع على طول

خيري : موضوع ايه ..... وحكتله شروق كل حاجه
خيري فهم : طيب انا هحاول اعمل اللي اقدر عليه .... بس مينفعش تقعدو هنا ولا ايه
شروق : معاك حق فعلا ...اول ماقدر اتصرف في الفلوس هشتري شقه وهمشي

انا : وليه تشتري منتو قاعدين معانا لحد مكل حاجه ترجع

خيري بيبص لشروق بقلق وهي كمان

خيري : طب يلا بينا احنا يوليد .... وبطلع على مبنى المخابرات


عند سمر وشروق
سمر : انتي عايزه تمشي ليه بس ... ما وليد معندوش مشكله انكو تقعدو هنا
شروق : مش عارفه بقى حاسه اني متقله عليكو جامد
سمر : متقوليش كدا


عندي في مبنى المخابرات داخل مكتب خيري ومعانا مياده
خيري : النسخ والدكتور فين يوليد
انا : امي فين
خيري : ما قولتلك قبل كدا انها هرب ...
ولسه هيكمل قاطعته : انا عارف انك قبلتها من يومين وخليتها تختفي تاني

خيري برعب : انت عرفت منين ... المكان اللي كانت قاعده فيه محدش يعرفو من ١٥ سنه

انا : امي راحت فين
خيري : معرفش لسه ... هي قالت لما ابني يرجع هظهر تاني

انا : طيب انا رجعت وهي لسه مظهرتش
خيري : اديني يومين وهتكون هنا ....المهم النسخ والدكتور فين
انا بتريقه : اديني يومين وهيكونو هنا ....سلام

خيري متعصب : انت مش هتمشي من هنا غير لما تقولي
انا : اعلى ما فخيلك خليه يركبك ..... وبمشي
خيري : يسيد اتحفظ على وليد ومش تسيبه يمشي

ولسه هفتح الباب لقيت سيد ومعاه ٥ عساكر عمالقه حوطوني في النص

انا بهدوء : سبني امشي ومفيش حد هيتأذي

سيد : معلش يوليد بس دا امر من القائد ولازم يتنفذ

وامر ٣ عساكر يكتفوني ... جريت على ١ وخدت منه الكلابشات وبمسكها في ايدي زي القبضه

انا : قولتلك بلاش علشان محدش يتأذي ... ونطيت على مكتب وخبط عسكري على رقبته بالكلبش اغمى عليه على طول .... ٣ بيجري عليا فنطيت فوق دماغه ونزلت وراه ولمست جزء في ضهره ( جزء بيكون الحبل الشوكي في اضعف حالاته ) فاغمى عليه برضه

سيد واقف مذهول هو والعساكر ... وخيري واقف بعيد هو ومياده
خيري : اهجمو كلكو مره واحده انا عايزه عندي هنا

سيد والعساكر بيجرو عليا .... طلعت حبل طويل كان معايا وبقيت بصد بيه ضربات كل واحد واربط ايده لحد مربطتهم كلهم

انا : منا قولتلك بلاش
لقيت خيري سحب المسدس بتاعه وبيهددني

انا بابتسامه صفرا : هتضرب ولا ايه ورحت عليه وبمسك المسدس .... متضرب ..حطيت المسدس على راسي ...متضرب

خيري واقف مش عارف يعمل حاجه
انا : طالما مش هتضرب يبقى نتكلم

خيري بينزل المسدس : هنتكلم في ايه ... مش كنت هتمشي
انا : هو سؤال واحد بس .... مين رئيس جماعة العنقاء دلوقتي
خيري : منتا عارف انه سواريز
انا : لا انا عارف ان سواريز ميت من ٥ سنين

خيري بصدمه : انت عرفت منين
مياده : ينهار اسود ... يعني كنت بتكذب علينا كلنا
انا : انا عايز اعرف كل حاجه

خيري حاطط وشه في الارض : هعرفكو ... هعرفكو كل حاجه

احنا بنتابع الجماعه دي من زمان ... زمان اوي .... وصلنا لمعلومه ان الجماعه هتعمل تجمع كبير ليها في نيويورك .. وفرقة ثنائي الرعب ( ابويا وخالي ) هم اللي اتكلفو بمهمة القضاء عليهم ... وفعلا قدرو يخلصو من ناس كتير بمساعدة csi ولكن سواريز هرب منهم وراح لروسيا ... وبدأ جمع كل الاعضاء الباقيه في موسكو وحاول يلم الدنيا .... وبعد ٥ سنين صنع جماعه اقوى من الاولى بس كان عددهم صغير .... وسر القوى بتعهم ان كل دا كان في الخفاء .... وخلال ٥ سنين عمل جواسيس كتير في العالم ... وواحد من الجواسيس دي كان يحيى الصمدي راجل من رجلتي ....ويحيى عرفه بمكان ابوك و امك ...وابوك عرف يهرب امك قبل مايموت ....وامك جت لحد هنا وللاسف كان فيه ناس متبعينها وفيه ظباط ماتت كتير ... وامك كانت مقتنعه لو رجعتلك جواسيس سواريز هيقتلوك على طول

انا : وعرفت سواريز انه مات ازاي

خيري : بالصدفه ... بس معرفش مين الرئيس دلوقتي او مين الاعضاء


انا : وكذبت علينا ليه طالما عارف
خيري : مكنش ينفع اقول ... وخصوصا لخالك اللي كان عنده عداوه شخصيه بسواريز ...

مياده : طب مقولتش لينا ليه

انا فهمت : علشان لو كان قال كان الحماس والغضب بتعاعكو راح ... والجماعه كان ممكن تسيطر علينا

خيري : فعلا كلامك صح .... دلوقتي بقا النسخ فين والاهم الدكتور

انا : في الحفظ والصون ...اشوف امي هيكونو عندك ....سلام



بروح الفيلا بلاقي الكل نايم في اوضته
بدخل الاوضه وبكلم تيريون
انا : جهز الفرقه وكل الناس .... تكونو هنا بكرا
تيريون : انت مش كنت جاي ايه اللي اتغير
انا : هتعرف بكرا ... اهم حاجه جريف والنسخ تتنقل بامان
تيرون : تمام يزعيم ... هبدأ اجهز وهشوفك بكرا في حصن الفرعون


الصبح في الفيلا
بنزل بلاقي سمر في المطبخ
انا : صباح النور على القمر
سمر : صباح الخير يروحي .... انت جيت امتى امبارح
انا : جيت على الساعه ١١ كدا ... هم لسه نايمين
سمر : اه ... سمر حضرت الاكل ... والكل نزل وخلصنا اكل

انا : هروح مشوار ضروري مش محتاجه حاجه
سمر : لا يحبيبي ... واحنا هننزل السنتر


بسيبهم واركب العربيه وبمشي على المزرعه ( بتاعت خالي اللي كان عاملها مقر ليه )

بوصل المزرعه وبيكون عباره عن مكان كبير في وسط الأراضي بيحاوطه نخل عالي من كل الجهات وتحت النخل بيكون سور عالي محاوط المزرعه من كل حته .....

بوصل عند السور على بعد ١٠ متر وبضغط على التليفون ... بيتفتح باب من السور نفسه .... بدخل وبقفل الباب تاني

المكان من جوه عباره عن ارض زراعيه متقسمه وفيه مبنى خشبي زي مزارع الامريكان كده ..... بروح عند البيت وبضغط على زرار تاني في التليفون بلاقي الارض الزراعيه بتتفتح وبيظهر في النص ارضيه حديد على شكل مربع ....بركب العربيه وبقف في نص المربع وبضغط على التليفون والمصعد بينزل بيا والارض بتقفل تاني ....

المكان عباره عن ١٠ ادوار تحت الارض كل دور ليه حاجه زي مثلا دور للتدريب ودور للمراقبه وهكذا

بنزل لدور المراقبه وبيكون متجهز باحدث الكمبيوترات والاجهزه


بكلم تيريون : انتو فين دلوقتي
تيريون : قدامنا ساعه ونوصل ....كل حاجه تمام

بعد مرور ٥٥ دقيقه بعطل الدفاع الجوي بتاع الحصن ( عامل دفاع جوي في الاراضي الزراعيه اللي حوالين المكان ب ٢٠ كيلو )

وبيظهر مدرج طيارت فوق الارض داخل المزرعه وتيريون بيهبط ويتحرك على المربع وبينزلو تحت

في دور الطيارات
طلعت ليهم لقيت مونيكا نزلت جري ودخلت في حضني
مونيكا : وحشتني مووت
انا : وانت كمان يقمر وخدتها في بوسه ...
تشارلي بيقاطعنا : متدخلو الاوضه تريحو شويه .... مش وقتو الكلام دا

تيريون بيكون جايب معاه ٣ فرق (٣٠ عسكري ) وبينزلو النسخ المزيفه ومعاهم دكتور جريف

انا : اهلا بيك يادكتور في حصن الفرعون
جريف : انت هتموت ... هتموت .... مستحيل هيسكتو باللي عملته

انا : لسه على الكلام شويه ... خدوهم على دور رقم ٥

لقيت كيرا اخر واحده نزلت من الطياره
انا : اخيرا طلعتي .... انتي مخضوضه كدا ليه
كيرا : وانت عايزني ابقى ازاي ... من يومين توديني على اكبر حصن في العالم ودلوقتي في حصن تاني ... انت ايه بالظبط

انا : هفهمك كل حاجه بس تعالي اوديكي اوضتك ترتاحي شويه

نزلت انا وكيرا على الدور اللي فيه الغرف ( الغرفه جناح ٥ نجوم ) وكيرا مزهوله من كل حاجه

انا : مبسوطه
كيرا : مبسوطه بس ....دنا هتشل من الفرحه
انا : ممكن اسألك حاجه
كيرا : اسأل
انا : هو انتي مروحتيش ليه ... دا انتي حتا مطلبتيش بكدا
كيرا : وهروح لمين ... اهلي اللي باعوني ... ولا بلدي اللي معنديش فيها حد يخاف عليا

انا : يعني فضلتي هنا علشان كدا بس
كيرا : علشان مكدبش ... انا فضلت هنا علشان اقتل جريف بنفسي بعد اللي عملو فينا
انا : جريف هياخد جزاته مني .... انا عايز اقولك على حاجه بس خايف من رد فعلك

كيرا : خايف مني انا ... تصدق ضحكتني
انا : مش خايف منك .. انا خايف عليكي لما تسمعي الحاجه دي
كيرا : قول متخفش
انا : اهلك ماتو من يومين

كيرا ببرود : وخايف من كدا .... انا بتمنى موتهم كل يوم ... كل ليله وانا في المدرسه بتعذب كنت بتمنى اللحظه اللي اشوفهم ميتين فيها

انا : بس دول مماتوش عادي ... جريف امر بقتلهم لما انتي هربتي

كيرا بغضب : يعني جريف خد مني الحاجه الوحيده اللي كنت بتمناها ... خد اللحظه اللي بتمناها كل يوم .. انا لازم اقتله

انا : بس دا مش الحل ... الحل اننا نوقف مخططات الجماعه دي ....نوقفهم قبل محد تاني يتأذي

كيرا : جماعة ايه ...
انا : جريف يعتبر عضو من اعضاء جماعة العنقاء

اول ما كيرا بتسمع جماعة العنقاء بتترعب
كيرا : انت بتقول جماعة العنقاء ... هم مش كانو اتقتلو في امريكا
انا : في واحد منهم هرب وجمع اللي لسه عايش ورجعو الجماعه تاني

كيرا : انا معاك ... لازم نوقفهم قبل ميأذو حد تاني


بسيبها وبنزل للدور اللي فيه دكتور جريف وبدخل عليه
انا : اخبارك ايه يا دوك
جريف : انت عارف ان انا مش هتكلم فلخص واقتلني
انا : مش بالسرعه دي احنا لسه متكلمناش .... كل اللي عايز اعرفه هو مين الرئيس بتاعك .... مين اللي مسك بعد سواريز

جريف : .... عايزني اعرفك ... انت بتحلم

انا : فعلا بحلم .... بطلع شنطه طبيه وبخرج منها حقنه .... فاكر الحقنه دي يادوك ... الحقنه اللي اديتهالي في المدرسه ومشتغلتش عليا ...عارف ليه ..علشان انا بتدرب عليها بقالي سنتين ... بس يترى انت هتحاربها ولا ايه ... وبديله الحقنه في رقبته

بعد شوية دقايق
انا : الحقنه اشتغلت ولا ايه ..مش بيرد ... طيب كويس اوي نبدأ بقى .... اسمك ايه
جريف : جريف سولي بترسبيرك
انا : مش مهم .... احكيلي كل حاجه عن جماعة العنقاء .. ومن البدايه

جريف : جماعة العنقاء اتأسست على يد جوزيف ستالين ... بتتكون من ٥ وزراء كل واحد فيهم في قاره والرئيس بيكون في روسيا .... كل وزير بيكون ليه المساعدين بتوعه ...
بعد سقوط الاتحاد السوفيتي الجماعه حصل ليها انكسار .... بعد ٥ سنين من التعب والجهد وافق الاعضاء على اجتماع في نيويورك ...
حصل غدر هناك وتم قتل معظم الاعضاء ومنهم الوزراء .... سواريز كان الوزير الخاص باوروبا وهو الوحيد اللي قدر يهرب من الاجتماع ...
رجع لروسيا وجمع الاعضاء العايشين وعمل وزراء تانيين بس في الخفاء وقعد يبني في الجماعه من جديد وبعد ٥ سنين عرف مكان الظابط المصري اللي قتل الوزراء ...
امر بقتل الظابط دا وكل اللي تبعه ..... فعلا قدرو يقتلوه بس مراته هربت ورجعت مصر ... الجواسيس بتوعنا قدرو يعرفو مكانها وقتلو كام ظابط مصري ....
بس الدعم وصل ليهم وقتلو كل جواسيسنا ... والست هربت ومنعرفش مكانها من سعتها ....

انا : ومين الرئيس الحالي

جريف : الرئيس الحالي مش مهم علشان فترة الحكم بتاعته هتخلص وهيكون فيه انتخابات من كل الاعضاء .... وفي الفترة دي بتكون فيها العاب قتال ... واللي بيفضل عايش فيها بيكون الوزير التالي ....

انا : ازاي نشارك في الالعاب دي

جريف : الوزراء الحاليين هيجتمعو في ايطاليا علشان يحددو الالعاب وازاي هيختارو الاعضاء

انا : والاجتماع دا فين بالظبط

جريف : في مدينه فينس ( البندقية ) ... وعرفني المكان

انا : وانت اكيد كنت رايح ومعاك دعوه

جريف : لا الوزراء بس اللي بيحضرو
انا : طيب ومين وزير اوروبا دلوقتي ... جريف بيعرفني مين هو

انا : وانت دورك ايه في الجماعه

جريف : دوري اني ادخل كل الشركات الكبيره واسيطر عليها ... وعملنا كدا عن طريق المدرسه باننا بنبدل النسخ وبنخليها تقتل الاهل وتتحكم هي في الشركه

انا : اخر سؤال ... مين هو الظابط داروين
جريف : انا معرفهوش شخصيا .... بس هو من اهم الجواسيس في الجماعه .... وفيه ظباط زيه كتير في امريكا وأوروبا والشرق الاوسط والصين



انا : كويس اوي .... انا بشكرك على المعلوات القيمه دي ...سلام


وبسيبه وبطلع لدور المراقبه
انا : اكيد سمعتو كل حاجه
تيريون : وانا اللي فاكر اننا خلصنه منهم
مونيكا : دا الموضوع كبيييبر
تشارلي : كبير على مين ... مش كبير على فرقة الفرعون ..صحصح منك ليها

انا : جدع يا تشارلي .... احنا قدامنا فرصة لعب حلوه اوي ... انا عايزكو تجهزو علشان احنا داخلين على حجات كتييير ....


بعد ساعه
انا : عايزك تجيب سيزار ابراهيموفيتش عندك في الحصن
سنو : ليه ... وبعدين دا راجل كبير اوي في لندن ( عرفته ان دا وزير الجماعه في اوروبا )

سنو : علشان كدا هو مهم بالدرجه دي ... طيب انت عايزه ليه برضه

انا : علشان انت اللي هتحضر مكانه في اجتماع الوزراء ..وعرفته كل حاجه جريف قالها ليا

سنو : انت شكلك هتلعب بالنار ... ويأما هتبهر الدنيا يأما النار هتحرقك

انا : متقلقش انا عندي خطه ... المهم انا مش عايز حد ياخد باله انه مخطوف

جريف : طيب ابعتلي تشارلي واحنا هنتصرف

انا : تشارلي في الطريق فعلا ... لما تخلص كلمني


بروح لدور المراقبه وبقولهم اني لازم اروح الفيلا


عند خيري في مطعم
خيري : لازم تقابليه بكرا
امي : تفتكر هيسامحني
خيري : مش عارف ... بس مش هيرجع لينا النسخ غير لما يشوفك
امي : هو صحيح وداهم فين
خيري : مش عارف ... مبقتش عارف خالد عمل في ابنك ايه بالظبط
امي : بكرا نعرف ....


عندي في الفيلا بليل
بنتعشى كلنا وكل واحد بيطلع اوضته وبعد شويه بروح عند غاده
غاده : فيه حاجه يوليد
انا : ممكن اقعد معاكي شويه
غاده : اه طبعا تعالى
انا بقعد جنبها على السرير : وحشتيني مووت على فكره
غاده بتيجي في حضني : الكام اسبوع دول حسسوني اني من غير ضهر تاني ... اوعى تسبني يحبيبي تاني

انا بمسك وشها نحيتي : انا اللي مستحيل اسيب القمر دا ..

وخدت شفايفها في بوسه طويله وبعدين نزلت الحس رقبتها وهي بتزوم ومش ممانعه فكملت ونزلت اقفش في بزازها وطلعتهم من البرا ونزلت لحس ومص فيهم وهي بتزوم اكتر

نزلت تحت وخلعتها البنطلون وبعدين الاندر وهي مش ممانعه ونزلت لحس في زنبورها ولقيتها بتتشنج وبتنزل عسلها

قلبتها على بطنها ونزلت لحس في طيزها وهي بتزوم ودخلت صباعي لقيتها واسعه شويه
انا : هي طيزك واسعه كدا ليه
غاده : بدخل فيها خياره من الهيجان كمل لحس بليييز .... كملت لحس ودخلت صباع تاني وهي بتأن

عدلتها ليا وطلعت زبي اللي نطر في وشها
غاده : ايه كل دا ..هيدخل فيا ازاي ..دنا بدخل الخياره بالعافيه

انا خليتها تمصه وكانت بتتعلم وبعد شويه عدلتها دوجي ونزلت بزبي واحده واحده لحد مدخل كله
انا : طيزك ناااار ... وفضلت انيك شويه بشويه لحد موسعت فبقيت ارزع واهبد وهي بتصوت في المخده وعملنا كذا وضع لحد مجبت اخري

انا هنزل عوزاهم فين
غاده : جوا طيزي ... فجرت طيزها ببركان وهي فضلت توحوح

ونمنا مع بعض لحد الفجر

صحيت الفجر ورحت على الاوضه بتعتي لقيت رساله على التليفون من خيري بيقول معادنا النهارده ٥ العصر عنده



في مبنى المخابرات الساعه ٥ العصر

بدخل مكتب خيري وبيكون خيري ومياده هم اللي جوه بس
انا : امي فين
خيري : خمس دقايق وهتكون هنا .... اهم حاجه النسخ والدكتور فين
انا لحظه واحده بطلع التليفون وبكلم تيريون : طلعهم حالا

انا : خلي الحرس يدخلوهم
خيري امر الحرس انهم يسيبوهم : هم مين الناس دي
انا : هتعرف دلوقتي

تيريون ومونيكا و ١٠ عساكر ومعاهم كل النسخ والدكتور بيدخلو جوا وفيه ٢٠ عسكري باقي من الفرقه برا

تيريون : تمام يفرعون الكل هنا

خيري ومياده بيقفو من الزهول : انت بتقول لمين يافرعون
مونيكا بتضحك : انتو كان معاكو اقوى جاسوس في العالم ومش عارفين ... اومال عاملين نفسكو انكو اقوى قسم مخابرات ازاي بس

خيري : يعني انت الفرعون المصري اللي قالب الدنيا بقاله كام سنه

انا مش مهتم : امي فين
خيري بخبث : هو انت مأمن مني كدا ليه ... افرض اني خليتها تمشي من غير متشوفك

انا : علشان انت ذكي ... ومش في حاجه انك تواجهني او تواجه فرقة الفرعون ... ولاخر مره هسألك امي فين


خيري بيكلم امي في التليفون : اطلعي يا مي
مي بتطلع لينا وبتدخل المكتب وانا مزهول ان دي مي.
 
ق

قيصر ميلفات

زائر
اض
القصة عن الغموض والجواسيس

انا وليد 16 سنه عايش مع خالي ومراته في فيلا صغيره

خالي خالد ويعتبر قريبي الوحيد اللي عايش

سمر 30 سنه لبنانية مرات خالي

احمد 16 سنه اقرب صاحب ليا وجيران
/////////////////////////////////////////////

الجزء الاول



في مكان ما داخل شركه مجهوله شخص ملثم بيدخل فلاشه في سيرفر ويبدأ عداد نقل البيانات وبعد لما يخلص بيحط شعار العنقاء على الجهاز ويختفي

وفي نفس الشركه بعد ساعه
في الدور الاخير بيكون قاعد مدير الشركه وبيتصل بالسكرتيره بتاعته وبيقولها تغير جميع مواعيده النهارده وتحجز طياره للقاهره وبيقفل معاها وبيفضل يقلب في شعار العنقاء في سكوت وغضب وبعدين بيتصل على واحد وبيقوله عايز اقابلك في اسرع وقت انا جاي القاهره بخصوص (وبيسكت للحظات) وبيقول الجماعه ظهرت لازم نتحرك قبل الكارثة ماتحصل
وبيفتح الاسانسير وبيدخل ولكن بيقع وبيكون الاسانسير عباره عن صوره وهم



عندي انا
ماشي في المدرسه مع صاحبي احمد في الطرقه وبنسمع الجرس وبنجري علشان نلحق الحصه

داخل الفصل
المدرس بتاع العربي ماشي بين الدسكات وعمل بيتكلم عن تاريخ عنتره في الشعر وانا قاعد مبضون وبعدين بتكلم مع احمد صاحبي
انا : هو ازاي محمد عرف بمكان الحفله
احمد : سمع البنات بتتكلم في الحمام عن المكان
انا : كان بيعمل ايه هناك الواد دا
احمد : هو دا المهم دلوقتي هو بعتلي العنوان على الواتس وبيطلع التلفون علشان نشوفه فالمدرس خد باله ونتش منه التلفون وقاله المره الجايه هكسره

بعد الحصه استنينا المدرس علشان ناخد التلفون ودخلنا المكتب بتاعه بس مرضيش وقالنا التلفون هيفضل هنا لحد بكره وبيمشي

استنينا لحد ما كله مشي من المدرسة
احمد : ها ياجهبز هنجيب التلفون ازاي والباب مقفول بالمفتاح
انا : بص يامعلم انا سبت شباك المكتب مفتوح لما كنت انت بتتكلم معاه فاستنى بقى انت هنا وانا هتصرف

سبته وجريت على السور ونطيت في الهوا ومسكت السور من فوق وكان ارتفاعه فوق ٣ متر وبعدين طلعت على السور ونطيت جوا المدرسه وببص على صاحبي عند البوابه لقيته زي المشلول ضحكت واتسحبت لحد المكتب ودخلت من الشباك لجوه المكتب وفتحت الدرج خدت منه التلفون ورجعت تاني لاحمد اللي كان فاتح بقه من الاندهاش

ولسه هنمشي لقيت خالي واقف جنب العربيه وبيشاور ليا وبيقولي تعالى رحتله واحمد لما صدق وجري
خالي : ايه اللي انت عملته دا
انا : اصبر بس هفهمك انا كنت بجيب التلفون
خالي : بانك تنط على المدرسه زي الحراميه افرض مسكوك دلوقتي كنت خدت فصل على الاقل اسبوع
انا : معلش المدرس خد التلفون وكان عليه معاد مهم لازم اعرف مكانه ووعد مني مش هتتكرر
خالي : علشان لو اتكررت انا اللي هفشخك وحات التلفون عقاب ليك يلا اركب خلينا نمشي

داخل الفيلا
سمر : عملت ايه المرادي يا مقصوف الرقبه
انا : عملت ايه يعني كل دا علشان رجعت التلفون تاني
سمر : تقوم تنط فوق السور زي الحراميه
انا : مكنش قصدي وعلى العموم كل دا راح على الفاضي خالو خده مني بردو
سمر : التلفون في العربية برا ومش تحاول تجيبه فاهم
انا : ماشي

على الغدا
خالي ماسك التابلت وهو بياكل وعمال يتفرج على اخبار وفاة مايكل وهو ساكت خالص
انا :ايه ياخالو انت مندمج كدا ليه
خالي : معلش اصله كان عميل عندنا في البنك
انا : هو مايكل دا مصري ولا ايه
خالي : اه مصري بس عايش من زمان اوي في لندن وعنده ابن كمان اهو هو اللي في الفيديو دا
انا : انت قصدك ان ابنه هو كريس مايكل
خالي : انت عارفه منين
انا : انت بتهظر دا واحد مشهور على التيكتوك بيعمل مقالب دايما فابوه وابوه زهق منه ودخله مدرسه في فرنسا بتعلم العيال التربيه



في مكتب خالو
خالي فضل يقلب في صفحة كريس ويكتب الحجات اللي بيلقيها مهمه في ورقه وبعدين بيتصل على واحد وبيقوله انت فاكر مايكل
الراجل : اكيد
خالو : ابنه كان في المدرسه دي فرصتنا الوحيده



خالي جالي الاوضه بيخبط عليا وبيدخل
خالي : المدرسه اللي كنت بتقول عليها اسمها النقطة السودا
انا : تقريبا اه بتسأل ليه
خالي : لا من غير سبب اصل افتكرت حاجه كدا انا ماشي رايح شغل سلام


خالي بيتصل حد على واحد وبيقوله قابلني في المكان الامن بسرعه

المكان الامن
خالي مستني الراجل وبعدها بشويه الراجل بيظهر
الراجل : وصلت لايه تاني
خالي : المدرسه بين جبال الالب في فرنسا احنا كدا مستحيل ندخلها من غير مساعده من جوا المدرسه
خالي: احنا لازم نجند طالب وهو هيساعدنا ندخل المدرسه
الراجل : انت عرفتهم بالمعلومات دي
خالي: اه ومنتظر الرد
الراجل (بيكلم نفسه): كدا ممكن يوصل للكبير ومهمتي هتفشل لازم اتصرف
خالي : ها هتسعدنا ندخل المدرسة ازاي
الراجل : (قلع الماسك اللي لابسه ) انت كدا وصلت لمرحلة الموت وطلع مسدس وفرغه في راسه



عندي انا
كلمت احمد وقولتله يعرف مكان الحفله من محمد تاني علشان التلفون مع خالي


رحنا الحفله ودخلنا وكانت المزيكا عاليه واحمد سابني وقالي هروح اجيب اي مشروبات وفضلت واقف لوحدي لحد مجت بنت
غاده : واقف لوحدك ليه
انا : معلش مصدع شويه
غاده : هو انا شوفتك فين قبل كدا
انا : احنا في الفصل مع بعض
غادة : يبقى اكيد انت لسه منقول
انا : لا احنا بقالنا اكتر من ٥ سنين مع بعض بس انتي اللي مبتكلميش حد
غاده : (وشها احمر من الاحراج) ومشيت
فضلنا شويه نشرب وبعدين الوقت اتأخر فامشيت

عند الفيلا
وانا راجع لقيت عربيات بوليس كتير قدام الفيلا

بعد ساعة جوا الفيلا
انا : عاوز اشوفه
الظابط : معلش بس الحادثة كانت وحشه خالص وجثته اتشوهت
انا : انا مش فاهم (وبعيط بحرقه وسمر حضناني) خالي عمره مساق بسرعه وعمره معمل مخلفه واحده
الظابط : هو كان شارب وظهر الكحول في تحاليل الدم
انا : بس هو عمره مشرب كحول في حياته وا.......
وفضلت اعيط وسمر خدتني في حضنها

في العزا
لقيت واحد ومعاه اتنين رجاله وواحده ست جايين عليا وبيقوله شد حيلك
انا : مين حضراتكم
الراجل: انا مدير خالك في البنك واسمي خيري ودول زمايله مياده وسيد ومحمود
انا : اتشرفت بيكم
خيري : انت لو احتجت اي حاجه انا تحت امرك خالك كان يعتبر زي ابني بالظبط واكتر كمان
انا : لو احتجت حاجه هعملها بنفسي ومش منتظر حاجه من حد
خيري : راجل يابني زي خالك بالظبط

بعد شوية
احنا لازم نمشي وبأكد عليك لو احتجت حاجه تقولي ودا الكارت بتاعي فيه كل التلفونات

بالليل دخلت مكتب خالي وقعدت اقلب في حجاته والدموع في عيني ولقيت ورقه مكتوب فيها ارقام كتير بس مهتمتش بيها
افتكرت ان خالي كان سايب التلفون في العربيه فطلعت الاوضه بسرعه وفتحت اللاب وقدرت احدد مكان التلفون

المكان تجميع عربيات الخرده
دخلت المكان من السور الخلفي وبقيت اتسحب لحد ماشوفت العربيه واللي مكنتش مخدوشه فتحت الباب وركبت وطلعت التلفون
ولقيت شويه عمال ومعاهم راجل لابس بدله جايين على العربية فحاولت اتخبى تحت الكرسي وسمعت الراجل بيقول
الراجل : انتو مفككتوش العربيه ليه لحد دلوقتي
عامل : يفندم الشغل كتير والعربيه دورها لسه مجاش
الراجل : انا مليش دعوه العربية تتفكك دلوقتي ونفذ الامر
عامل : تمام يفندم

ومره واحده العربيه اترفعت وبتتوجه على الالة التقطيع وانا لسه جوه العربيه ولكن فتحت الشباك اللي ورا ونطيت على سقف عربيه خردا وفضلت مركز مع الراجل ولاحظت انه سيد اللي كان مع خيري في العزا
سيد (بيتكلم في التلفون) : تمام يفندم العربيه مبقاش ليها وجود خلاص وانا جاي في الطريق

وركب عربيته ولسه هيطلع جريت انا واتزحلقت تحت العربيه ومسكتها من تحت
بعد حوالي ربع ساعة العربيه وقفت في جراش تحت الارض ونزل سيد وضغط على زرار الاسانسير وركب والباب اتقفل

فضلت شويه بستكشف المكان وبعدها لقيت سلم نزلت من عليه لحد ملقيت باب فتحته لقيت طرقه واخرها باب حاولت افتحه معرفتش علشان بيفتح بالبصمه وسمعت صوت الاسانسير نازل جريت على السلم لحد مواحد فتح الباب جريت بسرعه قبل ما الباب ما يقفل وانا بتسحب وشفت مكاتب كتير وكل مكتب عليه ورق واللي شغال عليه مش مركز مع حاجه غير الورق

فضلت اتسحب لحد مالقيت غرفه مكتوب عليها المدير دخلت بسرعه وكانت المفاجأة .......................



الجزء الثاني

دخلت المكتب وكانت المفاجأة ان المدير بتاع خالي قاعد على المكتب و سيد بيتكلم معاه وسكتو اول ماشفوني

خيري / انت دخلت هنا ازاي
انا / انت بتعمل ايه هنا
خيري / قولتلك جيت هنا ازاي ودخلت من غير ما الامن يشوفك ازاي

انا / يعني انت اللي قتلت خالي وخفيت العربيه ومشيت ناحية طربيزه كان عليها شويه مسدسات خدت واحد ونشنت عليه

خيري / طب اسمعني الاول خالك كان شغال معانا هنا
انا / وانت مفكر ان انا هصدقك

خيري / خالك مكنش بيشتغل في بنك خالك كان شغال معانا هنا

انا / وهنا اللي هو ايه بالظبط وخالي مات ازاي

خيري / اولا هنا اللي هو جهاز المخابرات وخالك اتقتل في مهمه

انا / وايه الدليل على الكلام دا

خيري / هحكيلك كل حاجه بس نزل السلاح

انا / طب احكي وفضلت مهدده بالسلاح

خيري / اولا خالك شغال معانا من وهو لسه في الكليه واللي عرفنا عليه كان ( سكت شويه)

انا / كان مين انطق

خيري / كان ابوك

انا / اول ماسمعت ابوك المسدس وقع من ايدي ورجعت لورا وقعت على كرسي

خيري / انا عارف ان الكلام دا كتير عليك بس استحمل بقى باقي الحكايه

" ابوك كان اهم ظابط معانا وابتدا شغل معانا وهو عنده ١٧ سنه تقريبا ولما دخل الكليه اتعرف على خالك وبقو اعز صحاب وكان فيوم عند خالك في البيت وشاف امك واعجب بيها واتجوزو وهو لسه في سنه تانيه وعرف خالك انو شغال معانا وخالك كمان حب انه يشتغل معانا وكانو بيجيبو معلومات مهمه جدا وبيخلصو مهمات مستحيله لدرجه انهم اتسمو ثنائي الرعب وفي يوم كانو في مهمه في نيويورك بيطاردو جماعه اسمها العنقاء وفعلا قدرو يخلصو من معظم الكبار اللي فيها ولكن واحد من الجواسيس بتعهم قدر يهرب لروسيا وفضل يجمع معلومات عن ابوك لحد مقدر في يوم انه يتسلل لفندق ابوك وامك كانو قعدين فيه في لندن وقدر يقتل ابوك بس ابوك قدر يهرب امك قبل ميوصل لها وانت كنت هنا مع خالك ومن سعتها واحنا منعرفش امك فين"

انا / سامع الكلام وعيني بتنزل دموع ومش عارف انا فرحان ان امي طلعت عايشه ولا زعلان انها سبتني ولا غضبان بسبب اللي قتل ابويا لسه عايش

انا / طب خالي مات ازاي

خيري / خالك قعد طول حياته بيدور على اللي قتل ابوك وعرف اسمه اللي هو سواريز وبيمتلك مدرسه في فرنسا

انا / مدرسه النقطة السودا

خيري / انت عرفت منين دا المعلومه لسه واصله ليا

انا / انا اللي قولت لخالي عليها ( وعرفته بحكاية ابن مايكل )

خيري / اوبا انت حليت لينا اكبر مشكله احنا بنواجهها حاليا
انا / ازاي الكلام دا

خيري / اولا مايكل كان صاحب ابوك وكان هو اللي بيمدو بالمعلومات عن جماعة العنقاء
ثانيا ابن مايكل دخل المدرسه من ٦ شهور تقريبا بس ابوه مكنش يعرف ان صاحب المدرسه هو سواريز فكدا اللي ساعد فقتل مايكل اكيد ابنه واللي بيثبت كدا الكارت دا بتاع جماعة العنقاء

انا / مستحيل هو اه كان بيعمل مقالب في ابوه بس مش لدرجه انه يقتله

خيري / يابني افهم المدرسه دي اللي بيدخولها بيتحول احنا مش عارفين ازاي بس كل تصرفات الطلاب اللي بيطلعو منها بتكون غير طبيعية

انا / طب طالما انتو عارفين الكلام دا عن المدرسه دي مش بتهجمو عليها ليه

خيري / اولا المدرسه بين جبال فلو حاول حد يقرب منها هيكون ليهم افضليه الهجوم وثانيا المدرسه في فرنسا

انا / يعني افضل حل يكون ليكو حد جوا المدرسة ويعرف ايه اللي بيحصل جواها

خيري / هذا الشبل من ذاك الاسد فعلا

انا / طب مقولتش ليا خالي مات ازاي

خيري / كان مشترك مع ظابط من روسيا علشان يوسع منطقة البحث عن سواريز بس انا كنت قلقان منه وقلت لخالك يبعد بامر بس خالك كان بيقابل الراجل دا من ورانا كان خلاص مش شايف حاجه غير الانتقام والظابط لما عرف ان خالك وصل للمدرسه قتله على طول واللي عرفناه انه تبع سواريز

انا / يعني سواريز يعتبر قتل ابويا وخالي وانتو معملتوش حاجه

خيري / يابني احنا كنا بنعمل اللي فوسعنا

انا/ مكنش كفايه ( وقفت ) انا لازم امشي من هنا وسبته وفتحت الباب وجريت على برا

خيري / سيد شوف الامن اللي برا دا واعرف دخل ازاي من غير محد ياخد باله

سيد / تمام يفندم

خيري مع نفسه / الولد دا بيفكرني بابوه انا لازم اجنده فورا
نفسه / هتجند مراهق علشان عرف شويه معلومات
خيري / انت مشفتش دخل ازاي مبنى المخابرات من غير محد ياخد باله ولا السلاح اللي هددني بيه من غير ميخاف
نفسه / طب هتسامح نفسك ازاي لو جراله حاجه وانت لسه مجبتش حق ابوه ولا خاله اللي كانو زي ولادك
فضل يكلم نفسه لحد مقتنع انه لازم يجندني

عندي انا
كنت بجري باسرع معندي على الكورنيش لحد متعبت وكانت الساعه ٩ بليل قعدت على كرسي وكلمت نفسي

انا / انا عايش كل دا ومش عارف حاجه عن حياتي

نفسي / طب مبسوط دلوقتي لما عرفت

انا / ياريتني معرفت حاجه ابويا وخالي اتقتلو وكمان كانو شغالين جواسيس وامي (دمعت جامد ) عايشه ومسئلتش مره عن ابنها

نفسي / طب وتفرق ايه عن لو كانت ميته انت متعرفش عنها حاجه انساها احسنلك وارجع حياتك عادي ولا كأن حاجه خصلت

انا / طب وحق خالي وابويا اللي في رقبتي

نفسي / لا مش فرقبتك انت دا عند خيري واللي شغال معاه
انا / عندك حق انا لازم انسى

وقعدت شويه لقيت خيري جاي عليا

خيري / هتفضل قاعد كتير هنا

انا / ملكش دعوه بيا ابعد عني وخليني اكمل حياتي

خيري / طب ودم ابوك وخالك

انا / دمهم في رقبتك انت

خيري / انت مفكر ان انا ساكت على الموضوع دا خالك وابوك كانو زي ولادي واكتر بص من الاخر كدا انا عايزك انت اللي تاخد حقهم وتدخل المدرسه

انا / اه ولو حصل حاجه تبعني زي مبعتهم كدا انا عمري ما هحط ايدي فايدك سلام وسبته ومشيت

في الفيلا
سمر / ايه ياحبيبي كنت فين من الصبح قلقتني عليك
انا / معلش كنت مخنوق وبتمشى
سمر / طب تعالى كل معايا انا مكلتش ومستنياك

على السفره
كلت لقمتين وبنبص انا وسمر على مكان خالي وبندمع وسبت الاكل وطلعت الاوضه ونمت على طول

صحيت الصبح ورحت على المدرسه
في الفصل
الكل جه عزاني واحمد قاعد جمبي وفجأة غادة جت
غادة / شد حيلك ياوليد
انا / بصيت ليها وهزيت دماغي
غادة / انا اسفه على اللي حصل المره اللي فاتت ولو تقدر بعد المدرسه نروح نتغدى سوا تبقى قبلت اسفي
انا / ماشي هستناكي بعد المدرسه ومشيت
احمد / ايه اللي حصل المره اللي فاتت
انا / لما كنا في الحفلة جات تكلمني وقالتلي انا شوفتك فين قبل كدا
احمد/ ???? يعني بقالنا خمس سنين مع بعض وبتقولك كدا
انا / بس بقى ياض واديها كمان عزماني على الغدا شوفلك كلبه بقى ترضعك على الغدا ?

بعد المدرسه
مستني غاده قدام البوابه وجت بعد خمس دقايق
انا / يلا ولا ايه
غاده / يلا انا حاجزه في مطعم شيك اوي قريب من هنا
انا / طب افرضي كنت رفضت ان اجي معاكي
غادة / عادي كنت هكنسل الحجز

في المطعم
بناكل انا وغادة وهي سئلتني سؤال
غادة /هو انت مرتبط ياوليد
انا / (اتفجأت) ايه ..اه ... لا ... قصدي لا مش مرتبط
غادة / بتضحك انت دمك عسل اوي
انا / وشي احمر (انا اول مره اطلع مع بنت اصلا ? فحبيت احرجها هي كمان) وانت جميله جدا وبالاخص الغمزات بتاعتك
غادة / (ضحكت وغمزاتها بانت اكتر )
قعدنا نتكلم بتاع ساعه

غادة / انا سعيدة جدا اني اتعرفت عليك انا لازم امشي علشان اتأخرت ولسه هطلع فلوس تحاسب
انا / انتي بتعملي ايه انت كدا بتشتميني
غادة / طب ليه مش انا اللي عزماك
انا / بس انا الراجل وانا اللي هدفع روحي يلا

عند الفيلا
وانا مروح لقيت عربية بوليس واقفه قدام الفيلا وتلفوني بيرن وكان رقم بريفت ......


الجزء الثالث

لقيت عربية بوليس وقفة قدام الفيلا وتلفوني كان بيرن من رقم برايفت.......

انا : الو عايز ايه تاني
خيري : مانت عارف عايزيين ايه
انا : قلتلك قبل كدا انا مستحيل اثق فيك ابدا وقفلت السكة في وشه

ودخلت الفيلا لقيت ظابط بيتكلم مع سمر
انا : فيه ايه يسمر (بتبصلي وبتدمع)
الظابط : انت مين بالظبط
انا : انا يعتبر زي ابنها انت عاوز ايه وسمر بتعيط ليه
الظابط : طب ياسيدي سمر الاقامة بتعتها خلصت ولازم تترحل دلوقتي
انا : اقامة ايه اللي خلصت سمر عايشة في مصر بقالها اكتر من ٢٠ سنه يعني معاها الجنسية
الظابط : انا معرفش الكلام دا انا عندي اوامر اخدها دلوقتي على السفاره
انا : طب ممكن دقيقة اعمل تلفون
الظابط : اتفضل اخلص

خرجت بره الفيلا وطلعت التلفون ولسه هرن على الرقم البرايفت لقيته بيرن
خيري : ها هتعمل ايه
انا : هو انا قدامي اختيار انا موافق بس سمر تطلع من المواضيع دي
خيري : تمام وقفل السكة

دخلت جوه الفيلا لقيت الظابط بيرد على التلفون وبيقول تمام يفندم
الظابط : انا اسف يمدام سمر الموضوع اتحل وخد العساكر ومشي

سمر (بتعيط) : انت عملت ايه ولسه بتقف وقعت على الارض جريت وخدتها في حضني
انا : متقلقيش يحبيبتي مفيش حاجه هتحصل

بعد ساعة جت رسالة بتقول العربية مستنيه برا
طلعت لقيت عربية مرسيدس سودا وقاعده على الكرسي اللي ورا ميادة فتحت الباب ركبت والعربية مشيت

ميادة : متخفش انا كنت زيك كدا اول مدخلت وانا هكون معاك دايما
انا ( قاعد ساكت )

داخل مبنى المخابرات
ماسك صوره لمدرسه النقطة السودا
انا : هو دا المكان اللي مايكل دخل ابنه فيه و ابنه طلع وقتله
ميادة : مش بس كدا فيه حالتين واحد في موسكو اتقتل اسمه سيرينكوف ودا كان معاه واحده من اكبر شركات الغاز في روسيا خالك كان بيتقرب ليه قبل ميموت كنا مفكرين انه هيسعدنا في التحركات داخل روسيا وبعد مقابل خالك مره واحده مات في حادثة على اليخت بتاعه كان ليه ابن برضه في المدرسه اسمه سباستيان
انا : والتاني من فين
ميادة : من سنغافورة واسمه چاري بس منعرفش مات ازاي وبنته اللي كانت في المدرسه

انا : طب المدرسه دي بتحول الطلاب لمجرمين ازاي
ميادة : مش عارفين ايه اللي بيحصل جوا المدرسه
انا : يعني انتو الجواسيس مش عارفين تدخولو المدرسه يعني
خيري : علشان المسموح ليهم بدخول المدرسة هما المراهقين المجانين اللي اهاليهم بيرموهم فيها

انا : يعني هتدخلوني المدرسه على اني مجنون
ميادة : متخفش انت مش هتعمل حاجه غير انك تشوف المدرسة من جوه وخلاص وتعمل شوية تقارير زي بيستخدمو ايه في المناهج وايه الادويه اللي بيستخدموها عليهم حجات بسيطة بس هتفيدنا جدا
خيري : واهم حاجه السلوك بتاع الطلبه يعني بيتصرفو مع بعض ازاي

انا : انتي قولتي كام حالة ماتت
ميادة : ٢ بس
انا : غلط ٣ متنسيش خالي
خيري : انت صاحي ومركز ودا مؤشر حلو من البداية


في الفيلا الصبح
سمر في المطبخ بتقطع في اكل وسرحانه
انا : بنادي على سمر ومش بترد رحت ليها ولمستها من دراعها واتفزعت
سمر : حد يخض حد كدا
انا : اخض ايه بس انا بنادي عليكي من ساعه
سمر : معلش بس افتكرت خالك لما كان بيحضر الفطار وسرحت
انا : يسمر معلش بس لازم تكملي حياتك الزعل مش هيعمل حاجه
سمر : معلش بس
انا : مفيش بس انتي لازم تنزلي السنتر بتاعك وتشوفي الدنيا ماشية ازاي
سمر : ماشي يحبيبي وانت نازل المدرسه ولا ايه
انا : اه لازم انزل دلوقتي سلام

في المدرسه
احمد : كنت فين ياض انت كنت بكلمك امبارح ودورت عليك في كل حته وسمر كانت قلقانه جامد
انا : معلش كنت بتمشى مع نفسي شويه من الخنقه
احمد : طب عامل ايه دلوقتي
انا : انا تمام يلا ندخل


بعد شويه في الفصل قاعد سرحان ودخل المسؤول الاجتماعي
المسؤول : معلش ياستاذ ياسر عاوز وليد كام دقيقة بس
ياسر : ماشي اتفضل ياوليد
انا قمت ورحت معاه

داخل مكتب المسؤول
بدخل ولقيت واحد قاعد جوه
الراجل : بعد ازنك يا استاذ سبنا لوحدنا
انا : انت مين وعاوز ايه
الراجل : انا يسري من وزارة الخارجية وعاوز اتكلم معاك في حادثة خالك
انا : عايز تتكلم في ايه بالظبط انت زي مبتقول مات في حادثة
يسري : خالك ممتش في حادثة خالك اتقتل وخيري سمح ان دا يحصل ودا اللي عاوز اتكلم فيه
انا : وعايز ايه مني
يسري : انا عايز اساعدك انت المفروض تكون مع اسرتك دلوقتي او اللي متبقي من اسرتك واللي هي سمر بس ازاي وخيري واقف في طريقك
انا : انا عاوز اشوف البطاقة بتاعتك او اي هويه
يسري طلع باسبور احمر وعرفت انه شغال في وزارة الخارجية
انا : طب انت عايز ايه
يسري : قسم العمليات الخاصه بتاع المخابرات واللي ماسكة خيري اخر عشرين سنه بيشتغل بطرق غير قانونية وبيعمل مصايب كتير والحكومة هي اللي بتشيل في الاخر واحنا بنحاول نقفل القسم دا من فتره بس مش عارفين نمسك حاجه عن خيري لحد دلوقتي

انا : لحد دلوقتي ايه اللي اتغير
يسري : انت . خيري طلب منك تنضم ليه ولا لا ؟
يسري : استخدام مراهق في المخابرات غير قانوني والكلام دا هيقفل القسم للابد
يسري بغضب : ايه هي الحاجه اللي طلبها منك خيري
وفي لحظتها احمد فتح الباب ودخل وقطع الكلام
احمد : اخيرا لقيتك كنت بدور عليك الحصه خلصت من زمان
انا : وانا كمان خلصت كلامي وبصيت على يسري ولسه همشي
يسري قرب مني وهمس في ودني : خلي بالك ايا كان اللي طلبه منك هتلاقي فيه اطراف تانيه مهتمه ودا هيكون خطر عليك ودا رقم وزارة الخارجية

سبته وخرجت بره
احمد : ايه الجذمة الجامده اللي كان لابسه دي شكلها من چوتشي
انا : من امتى وانت مهتم بالجذم كدا ايه عايز تكون جذام ولا ايه
احمد : تصدق انك عيل فصيل واهو الراجل مشي اسكت بقى انا رايح الحمام

طلعت تلفوني وكلمت الرقم اللي في الكارت
الراجل : اهلا معاك وزارة الخارجية
انا : عايز يسري من فضلك
الراجل : لحظة واحده والرقم هيتحول
يسري : الوو

فصلت المكالمه على طول

مبنى المخابرات
خيري :ديفيد من اكبر تجار السلاح في العالم وعنده ابن مجنون الكلام دا هيجذب انظار المدرسة وهيحولو يخدعو ديفيد ويخدو ابنه ولازم نستغل الكلام دا احنا لازم نسافر فرنسا حالا
ميادة : تمام يفندم

في قصر ديفيد في فرنسا
ديفيد بيدخل ويلاقي خيري قاعد مستنيه
خيري ماسك جورنال وبيقرأ : شوفت اخر اخبار ياديفيد بيقولو عايزين يرجعو لقب الفارس الاوحد منك الكلام دا بجد
ديفيد : عاوز ايه ياخيري
خيري : يارجل احنا هنتكلم واحنا وقفين كدا مش نشرب حاجه ولا ايه وخده ودخلو جوه

في الفيلا
انا : السنتر عامل ايه ؟ والبنات شغالين كويس ولا ايه؟
سمر : البنات شايلين الشغل كله وانا راجعت الفواتير وكله تمام
انا : يعني ماشي طبيعي ولا عايزه مني مساعده
سمر : لا هو ماشي طبيعي وفيه ست وبنتها اشتركو معانا
انا : مين الست دي
سمر : مش عارفه بس البنت تقريبا نفس سنك واسمها غادة تقريبا
انا : اوبا دي زميلتي في المدرسه .
سمر : غريبه مجبتش سيرتك خالص
انا : مش عارف بس احنا كنا بنتغدى سوا من يومين كدا
سمر : ايوا بقى حب جديد يعم
انا : لا حب ولا حاجه هي كانت غلطت في حاجه وحبت تعتذر
سمر : ماشي هصدقك . بص انا عايزه اعرف حاجه واحده ؟
انا : قولتلك متقلقيش انا كلمت مدير خالي في البنك وهو اللي اتصرف في موضوع الاقامه
سمر : يحبيبي انا عايزه اطمن بس انا لو مشيت وسبتك هيحصلي حاجه
انا قمت وخدتها في حضني : متقلقيش انا مش هسيبك وهنلاقي حل حتى لو اتجوزتك علشان مش تمشي
سمر : انت بتقول ايه
ووشها احمر وجريت على اوضتها


بعدها بيوم في مبنى المخابرات
خيري : احنا كدا جهزنا كل حاجه في فرنسا وهنبدل وليد بابن ديفيد
مياده : طب هنعمل ايه في بنته ؟ انا سمعت انها كابوس
خيري : مش هتكون موجوده هناك علشان مسافره مع حبيبها في براغ
خيري : ممكن نبعت وليد اخر الاسبوع
ميادة بحزن : هبدأ اجهز الباسبورت والورق حالا
خيري : ميادة انا عارف انك مش موافقة على الكلام دا بس دا املنا الوحيد وعاوزك تنفزي الاوامر باحترافيه
ميادة : وانت بتقول اني مش محترفه ؟ انت لسه مضيع اكفأ ظابط عندك وعايز تبدله بمراهق حزين على موت خاله
خيري : انا هعمل اي حاجه علشان اقفل القضيه دي ولو على موتي
ميادة : طب لو وليد مات في المهمة هطلع مبرر ايه لنفسك
خيري : انا عارف ان وليد غالي عليكي وعلشان كدا انتي هتكوني المسؤول الاول عن تدريبه ودا امر
مياده : تمام يفندم

بعد يومين خارج من المدرسه
احمد : بقولك ايه عايزين نخرج نتفرج على فيلم النهارده
انا : طب تمام ولو عايز تروح تأجر فيلم روح دلوقتي وانا هروح
احمد : ماشي هقبلك على ٧ بليل سلام

وانا بتمشي جت عربية ڤان سودا وقفت قدامي وحد من ورا رش عليا مخدر ووقعت على الارض

فقت وعمال انادي على اي حد وفجأه حد شال الماسك من على وشي ولقيت واحد ٢ متر واقف قدامي
انا : انا فين وانتو مين
الراجل : احنا في مكان مفيش حد هيلاقيك فيه انا هسألك سؤال واحد لو هتقول الحقيقة هسيبك تمشي ولو مقلتش هتفضل معانا هنا

انا : فاهم
الراجل : خالك كان بيشتغل مع مين ؟ ايه كانت وظيفته ؟
انا قلقان : كان شغال في بنك
الراجل : كدا انت اخترت غلط
انا : انت بتعمل كدا ليه
الراجل : انا مبعملش حاجه انت اللي بتعمل وكل لما تكذب هتكون اسود عليك انت فاهم ؟
الراجل : طب خلينا نحاول تاني ايه هي النقطة السودا ؟
انا : النقطة السودا دي اللي بتضرب عليها نار في التدريب

الراجل : ابتدينا نستظرف بص كدا ( وطلع ورق عليه صورة خالي ) خالك كان جاسوس للجهاز مخابرات معادي للدولة وانا واثق انك مع نفس الجهاز
انا (حاولت اغير الموضوع) : معلش اصلي اتخبط على راسي وانا بقع ممكن تجيب ليا اشرب
الراجل : مد ايده وجاب كوبايه وشربت منها
انا : بص بقى انا مش عارف اي حاجه من اللي انت بتقولها انت جبت الشخص الغلط

بعدها خدوني يعذبو فيا شويه

الراجل : لا اسد ياض وبتسد في التعذيب
طب ايه رأيك نجيب سمر ونشوف هتسد زيك ولا ايه ولا اجيب احمد كمان
انا : بصيت ليه بغضب وقلتله طب ممكن تجيب الملف دا ابص عليه تاني وخدت الملف ورميته في وشه وتفيت عليه
الراجل : انت مصدق نفسك يخول انت (وعينك متشوف الا النور )

عند احمد ٨ بليل
بيرن عليا كتير وتلفوني مقفول ورن على سمر
احمد : معلش يسمر ممكن تخلي وليد يكلمني
سمر : يكلمك ايه هو مش معاك من الصبح دا لسه مرجعش
احمد : مرجعش ازاي دا انا سايبه بعد المدرسه وهو مروح
سمر : انت هتقلقني عليه ليه
احمد : طب انا جاي ليكي حالا

في الفيلا
سمر واحمد بيكلمو كل الناس اللي نعرفهم علشان يلقوني ومش عارفين عني حاجه
سمر : انا هدخل الاوضه بتاعته يمكن اللاقي حاجه ودخلت الاوضه ودورت لحد ملقت كارت مكتوب عليه برايفت واتصلت بيه وميادة رضت
ميادة : الو ايه ياوليد محتاج حاجه
سمر : انتي مين والكارت دا بيعمل ايه هنا
ميادة : انا كنت زميلة الاستاذ خالد في البنك واديت الكارت دا لوليد لو احتاج حاجه مني هو صحيح وليد مش هو اللي بيتكلم ليه
سمر : وليد اختفى من بعد المدرسه ومش لقيينه
ميادة بخضه : ازاي الكلام دا وفصلت السكة على طول
ميادة : ياسيد طلع دورية بحث واغاثة فورا وليد شكله اتاخد من فرقة الكوماندو

عندي انا
بيعذبو فيا وفجاءة سبوني ومشيو
القائد : ازاي مراهق زي دا يستحمل التعذيب دا كله
عسكري : يفندم احنا استخدمنا كل انواع التعذيب ومش بيعترف برضه
القائد : استعمل الطريقه x
عسكري ٢: يفندم انت بتقول ايه دي طريقه محرمه وانت عاوز تعملها على مراهق دا ممكن يموت
القائد : نفذ يعسكري
عسكري ١ و ٢ : تمام يفندم وبيفتحو الباب مش بيلقوني
القائد : ضرب الانذار وجميع القوات اتحركت

لما سبوني ومشيو فكيت نفسي بالدبوس ( اللي كان ماسك ورق خالي ) وطلعت اجري وخرجت من المبنى على السطح لقيت الدنيا ضلمه خالص واحنا في وسط الصحرا وفيه مدرج طائرات كبير قعدت ادور على مخرج وانا بتسحب لحد مخرجت على اول الطريق لقيت عربيه جريت عليها ووقفت قدامي ونزل منها واحد

يسري : متقلقش انا كنت بدور عليك انا حذرتك ان دا ممكن يحصل
انا : انت لقيتني ازاي
يسري : انا بتبعك من الدبوس اللي في الجاكت بتاعك كنت حطيته عليك في المدرسه الناس دي ممكن تعمل اي حاجه علشان يعرفو الحجات اللي انت عارفها تعالى معايا يلا
انا : انت عاوز ايه
يسري : اركب بسرعه خليني اخرجك من هنا
انا : لا انا مستحيل اثق في اي حد فيكو وفجأة الانوار كلها نورت علينا وببص على يسري لقيتو مطلع مسدس وموجهه عليا

يسري : معلش انا لازم اعمل كدا علشان نخرج من هنا
انا : هتخدني كوبري يعني انت لو عايز تموتني اضرب وبقرب منه وبضغط على الزناد
ايه السلاح فاضي مش كدا ورفعت ايدي وبقول بصوت عالي
انا بزعق: ايه نجحت في اختباركو يامجانين لقيت عربيات كتير حاوطت المكان

ميادة : انت كويس يوليد
انا بغضب : اه كويس ها نجحت في الاختبار ولا ايه
ميادة : دا مش اختبار وبتكلم القائد انت ازاي تخطف حد تبع القسم بتعنا انت كدا بتعادينا ولو مش معايا امر اني ارجع وليد كنت قتلتكو كلكو

انا : يعني ايه كل دا حقيقي وكان ممكن اموت
ميادة : متخفش يوليد احنا مراقبينك كويس ومش هتحصل تاني
انا : مراقبني كويس ازاي وانا هنا من الظهر دا كان فاضل دقيقة واموت


مبنى المخابرات
خيري : ازاي قدر يصمد قدام التعذيب دا
سيد: شكل كدا خالد كان بيضربو من ورانا
خيري : احنا شكلنا لقينا كنز ............




////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////
انا اسف علشان موصفتش الشخصيات

البطل وليد ١٦ سنه الطول ١٨٥ والوزن ٧٥ عنده عضلات بسيطه مش كمال اجسام يعني ??

سمر ٣٠ سنه الطول ١٧٥ والوزن ٧٠ شبه karma rx

احمد ١٦ سنه الطول ١٨٠ والوزن ٧٠ جسمه عادي من غير عضلات

غاده ١٥ سنه الطول ١٧٠ والوزن ٦٥ شبه elsa jean

بتوع المخابرات ( القسم بتعهم اسمه ألفا)
خيري ٦٠ سنه الطول ١٧٥ والوزن ٨٠
مياده ٣٥ سنه الطول ١٧٢ والوزن ٦٥ شبه jessa rhodoes
سيد ٣٠ سنه الطول ١٦٨ والوزن ٧٥ معضل

////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////

الجزء الرابع

في الفيلا
دخلت الفيلا كانت الساعة عدت ١٢ بليل وسمر نايمه على الكنبه رحت اصحيها
انا : سمر انت نايمه كدا ليه
سمر صحيت وبخضه: انت كنت فين وايه الدم اللي على القميص دا
انا : اهدي طيب وانا هفهمك

لما كنت جاي من المدرسه عربيه خبطتني وانا اغمي عليا والسواق خدني عنده البيت لحد مفقت وجيت

سمر : طب مش خدك ليه على المستشفى وتلفونك مقفول ليه

انا : التليفون فاصل شحن و الراجل اكيد خاف يروح المستشفى وبعدين بيته كان في نفس الشارع وجابلي دكتور وانا كويس مفيش فيا حاجه

سمر : مع اني مش مصدقاك بس اطلع خد دش ونام والصبح نتكلم
انا: ماشي وبست راسها وطلعت


في معسكر فرقة الكوماندو
مياده رجعت تاني تكلم القائد
مياده : انت ازاي تاخد حد تبع قسم ألفا ومتخفش من العواقب
القائد : انا مختش حد من غير امر من القائد الكبير
مياده : يعني انت بتقول ان خيري امرك بكده طب ليه
القائد : احنا خدنا امر اننا نعرف الولد هيتكلم تحت التعذيب الحقيقي ولا لا
مياده : هو فيه حد بيخضع لتعذيب وهو لسه مش اتدرب
القائد بصدمه : مش متدرب ازاي والقائد خيري معرفني انه بقاله سنتين بيتدرب مع فرقة دلتا انتي مشوفتيش استحمل التعذيب ازاي ولا هرب ازاي من المعسكر
مياده : انا مش عارفه استحمل وهرب ازاي بس وليد لسه هيدخل مرحلة التدريب
القائد بغموض : مرحلة تدريب طب مين اللي هيدربو
ميادة : خيري عيني انا
القائد بقلق : طب خلي بالك من نفسك علشان انتي بتتعملي مع حد متدرب مع محترف بيفكرني بثنائي الرعب
مياده ضحكت ومشيت


مبنى المخابرات
مياده داخله بغضب على مكتب خيري
مياده : انت ازاي يافندم تعمل كدا في وليد
خيري : انت ازاي بتتكلمي كدا متنسيش نفسك يحضرة الظابط
مياده : انا فعلا نسيت نفسي بس نستها زمان لما سكت في اللي عملته في مي ام وليد
خيري : هتعيدي الكلام تاني قولتلك مليون مره انا مسبتهاش تمشي هي اللي اختارت انها تبعد عن ابنها علشان يعيش
مياده : طب ومخبي عني مكانها ليه دي كانت زي اختي بالظبط
خيري : هي اختارت انها تبعد عن كل اللي تعرفهم علشان ابنها
مياده : مع اني مش مصدقاك بس خلينا في وليد انت عملت فيه كدا ليه
خيري : علشان كان لازم اتأكد من حاجه واتأكدت
مياده : والحاجه دي تستدعي فرقة الكوماندو وايه هي الحاجه دي
خيري : الحاجه دي هي مدى التدريب اللي خده واه تستدعى فرقة الكواندو انتي مشوفتيش دخل مبنى المخابرات ببساطه ازاي ولا استحمل التعذيب ازاي
مياده : طب وعرفت
خيري : احنا عرفنا انه متدرب كويس بس قد ايه منعرفش لسه ودا هيكون دورك انت
مياده بغضب : تمام يافندم

الصبح في الفيلا
انا : صباح الخير يعسل
سمر : صباح الخير يحبيبي
انا : حبيبك ايه بس
بقى متسئليش عني امبارح ولا تدوري عليا

سمر : اسكت دنا كنت هموت ودورت عنك في كل حته ورحت القسم اعمل بلاغ والظابط قالي لازم يعدي يوم على الاختفاء
انا : اوعي تقولي كدا انا مليش غيرك وخدتها في حضني


في مبنى المخابرات
مياده : احنا بعتنا الورق للمدرسه وعيلة وليد هتكون ديفيد ابوه وكرستين امه واخته ساشا ووليد هيكون اسمه سام والمقابله هتكون خلال شهر
خيري : كويس ان احنا سبقنا المدرسه وخلال الشهر دا هنبعت وليد علشان يتأقلم معاهم ولجنه المقابله مش تشك في حاجه
مياده : احنا لازم ندرب وليد الاول ونشوف مدى تدريبه قبل ما يروح القصر
خيري : طيب نفذي في اقرب فرصه
مياده : تمام يفندم

في المدرسه
بتمشى في الطرقه ومره واحده احمد شدني من هدومي لفصل فاضي
احمد : انت كنت فين ياحيوان انا وسمر قلبنا عليك الدنيا
انا : ايه يعم حد يشد حد كدا
احمد : بقولك كنت فين بالزوق بدل متزعل مني
انا : خلاص يعم هقولك
انا عملت حادثة امبارح وانا مروح والسواق خدني عنده البيت لحد مفوقت وروحت بس كدا

احمد : وعايزني اصدقك ماشي يعم لو عايز تخبي عليا فأنا مش عاوزك تعرفني تاني
انا : انا عارفك مش هتصدق بس اللي عاوزك تعرفه ان انا كويس ومتقلقش عليا وهعرفك كل حاجه بعدين
احمد بصلي : وانا مستني يصحبي انا بس مش عايزك تكون لوحدك
انا : عارف يخويا

في الفصل
غادة جت عليا
غاده : عامل ايه يوليد
انا : بقيت كويس لما شوفتك
بقولك ايه رايك نتغدى سوا بعد المدرسه

غاده : ماشي هستناك ومشيت
احمد : ماشيه معاك يعم
انا : اسكت يفقر اصلها ناقصه


برا المدرسه
مستني غاده لحد مطلعت وكان معاها بنت اصغر منها
انا : ايه ياغاده كل دا ومين دي
غاده : معلش اصل اختي عملت مشكله وكانت عند المدير
صحيح نسيت اعرفك اختي يمنى

يمنى : مين انت بقى اللي اختي عماله تزن عليا علشان معاها معاد معاك

غاده وشها احمر : بس يبنت عيب كدا
انا بضحك : انا اسف انها استعجلتك علشاني طب هتروحو ولا ايه
غاده : لا انا وعدتك ممكن نروح يمنى وبعدين نروح احنا
يمنى : ومجيش معاكو ليه بقى (وبتحط ايدها على وسطها ?)
انا : طب ايه رأيك يست يمنى نروح كلنا مطعم من اختيارك
يمنى : ايوا كدا ناس متجيش غير بالعين الحمرا
ضحكت انا وغاده على كلامها

بعد ساعه في المطعم
انا : بقولك ياغاده صحيح انا معرفش عنك اي حاجه
غاده : عايز تعرف ايه طيب
انا : عيلتك مثلا اي حاجه يستي
غاده : اولا انا عندي ١٥ سنه ودخلت المدرسه سنه بدري علشان كدا احنا زمايل
ثانيا انا بابا متوفي من وقت ماما مكانت حامل فيا وماما اتجوزت واحد اسمه سيف بعدها بتلت سنين وخلفو يمنى
وسيف بقى عمل حادثه ومات وماما هي اللي بتربينا
واخو سيف قاعد في فيلا جمبنا بس ليه ابن رزل اوي عامل نفسه خطيبي

انا : عامل نفسه خطيبك ازاي
غاده : يعني ابوه مره قال انا هجوزك غاده ومن يومها وهو عامل خطيبي بس انا مش طايقاه ولا طايقه ابوه اللي استغل موت سيف وخد فلوسه وحجات كتير

انا : طب ومامتك سيباه كده ليه
غاده : ماما شروق كل مره تمسك فيه وهتبقى تموته بس مش عارفه بتقف ليه زي اللي بيصعب عليها (علشان نحس وكل اللي تتجوزه بيموت??)

غاده : طب ممكن تحكيلي عنك شويه
انا : انا يستي عايش مع خالي ومراته من وانا عندي سنه
غاده : طب واهلك فين
انا : بابا وماما كانو مسافرين فرنسا شغل وعملو حادثة هناك وماتو
غاده : انا اسفه اني فكرتك
انا : ومين قالك اني نسيتهم

قعدنا نتكلم شويه وفاجأه غاده وشها قلب اصفر
انا : مالك ياغاده وشك اصفر كدا ليه
غاده : احنا لازم نمشي حالا يلى يايمنى
انا بمسك ايديها : فيه ايه
غاده بتشاور على واحد معضل داخل المطعم ومعاه خمسه بودي جارد
غاده : معلش ياوليد بس امشي انت دلوقتي
انا : امشي واسيبكو ازاي اقعدي ولو حد مد ايده هقطعهالو
غاده : دول يعملو اي حاجه علشان اروح معاهم
انا بعصبيه : قولتلك اقعدي

قعدت غاده تاني وجه ابن عمها
ابن عمها : انتي مش بتردي على التلفون ليه ومين الخول اللي قاعده معاه دا
غاده : احترم نفسك واتفضل امشي مش عاوزين مشاكل
ابن عمها : مشاكل ايه الخول دا هيموت دلوقتي
انا : انا اسف جدا اني مخدتش الاذن من حضرتك ولو حابب انا همشي من غير مشاكل
ابن عمها : طب كويس انك طلعت خول وهتمشي اتفضل اخفى من قدامي

وقفت وبصيت وانا ماشي على غاده لقيتها بصت عليا باستحقار
( لحظه واحده عزيزي القارئ متشتمش ?? عايزك تشغل مازيكا mission impossible وتتخيل المشهد دا )

وقفت عند الباب وقفلته بالقفل وقولت جملة الجواسيس المشهوره
( الاخلاق من تصنع الرجال) وخدت عكاز كان متعلق على الباب ومسكت بيه كوبايه شاي ورميتها على ابن عمها اتكسرت على دماغه
الجاردات واقفين مصدومين وهنسميهم ١و٢و٣و٤و٥
انا : هنفضل واقفين ولا هتضربو

جارد ١ جاي يضربني بوكس رجعت لورا وخبط في جارد ٢ طير سنانه وضربت ٣ بالرجل في بطنه بسرعه وسندت على العكاز وضربت ٤ بالرجل التانيه و٥ جاي يضربني بالرجل مسكتها في الهوا ونزلت بالعكاز عليها اتكسرت و١ جاي يقوم رزعته بالعكاز على دراعه اللي على الارض اتفشخت و٣ جايب كرسي يضربني بيه اتزحلقت تحته وخبطته بالعكاز على بيوضه خصيته ? و٢ و٤ حاوطوني في النص ولسه ٢ هيضرب رزعته بالعكاز على دماغه وبالناحيه التانيه من العكاز خزقت عين ٤

ابن عمها لسه هيقف رحت دايس برجلي على دماغه
انا : انا لو شوفتك ولو بالصدفه بالقرب من غاده تاني انا هقتلك
وغاده ويمنى واقفين مصدومين من اللي حصل

انا : مش يلا ولا حبيتو القعده وطلعنا برا
غاده مش عارفه تتكلم : ان......انت........انت عملت كدا ازاي
انا : مش مهم انا عملت كدا ازاي المهم ان مفيش حاجه ممكن تأذيكي وانا موجود
غاده : دا ابوه مستحيل يسكت على اللي حصل وممكن يعمل في ماما حاجه
انا : متقلقيش ياغاده وانا هقرص ودن ابوه علشان يبعد عنكو
غاده : وهتعمل كدا ازاي معاك جن ولا هتسحرله
انا : ولا معايا جن ولا هسحرله ومتخافيش منه ويلا علشان اوصلكم البيت

بعد ساعه عند بيت غاده
انا بكلم غاده : متقلقيش من حاجه وهتلاقي عمك جوا بيعتذر لامك وهيعتذر ليكي على كل اللي عمله
يمنى بتتريق : واو وكمان بتشوف المستقبل
غاده : مش تهظر دلوقتي ياوليد انت عملت كارثه و..
وقبل متكمل كلامها سحبتها من ايدها لجوه الفيلا

انا بكلم يمنى : مش دا عمك يايمنى برده ( عمها قاعد مع واحده ست شبه Kendra lust )
يمنى فتحه بقها من الصدمه : اه هو
غاده : يبقى اكيد عرف وهيأذينا
انا : طب تعالي وسحبتها وقطعت كلام عمها

عمها : استاذ وليد اهلا وسهلا اتفضل اقعد
غاده سابت ايدي من الصدمه : هو فيه ايه
انا : ولا حاجه عمك جاي يتأسف ليكي ولاختك مش كدا يا مؤمن بيه برده
مؤمن بقلق : اه صح انا بتأسف على اللي عمله ابني هو كان مفكر انه كدا بيحميكي وانا هخليه يبعد عنك خالص ولو قرب منك انا اللي هقف في وشه
غاده مصدومه : تمام يا اونكل
مؤمن : انا لازم استأذن علشان عندي شغل ولو حصل حاجه كلميني على طول سلام

شروق ام غاده بتبصلي وبعدين بتكلم غاده
شروق : مين دا ياغاده وايه اللي حصل يخلي مؤمن يتأسف بالشكل دا
غاده : دا وليد زميلي في المدرسه ومش عارفه ايه اللي حصل واللي عارف هو وليد
شروق : انت عملت ايه يابني علشان ييجي يعتذر
انا : بصي ياست الكل اللي عايزه تعرفيه ان اي حد شايف نفسه هيكون فيه اللي اعلى منه وانا كلمت اللي اعلى منه

شروق : ومين بقى اللي كلمته
انا : مدير خالي في البنك عارف ناس في الحكومه والناس دي شدت ودن مؤمن بس كدا

غاده : انا مش عارفه اشكرك ازاي ياوليد اللي عملته دا محدش قدر يعمله
انا : ايه بس اللي عملته
يمنى بتلقائيه : دا انت خرشمت البودي جارد بتاعه
غاده : انت عملت كدا ازاي صحيح دا انا فكرت انك هتمشي وتسيبني ساعة مامشيت للباب
انا وقفت ومسكت ايديها : انا مستحيل اسيبك لوحدك ولو على موتي انا بحبك ياغاده….
وادركت ساعتها باللي قولته وجريت على بره


في مبنى المخابرات
انا : شكرا يا مياده
مياده بتضحك : ولا شكر ولا حاجه انا تحت امرك ياسيدي

فلاش باك .........
بعد لما طلعنا من المطعم واتكلمنا انا وغاده قولتلها هعمل مكالمه
انا : الو بقولك يا مياده عاوز منك خدمه وعارف انها صغيره بالنسبالك
مياده : اوؤمرني
انا : في واحده زميلتي اسمها غاده عايزك تشدي ودن عمها شويه علشان يبعد عنها
مياده : تمام خمس دقايق وهكلمك تاني سلام

بعد ٣ دقايق
مياده : تمام حصل وعمها اسمه مؤمن الجارحي وهتلقيه عندهم في الفيلا لما توصل
انا : تسلمي ياقمر
مياده بفرح : انا قمر ابن مي بيقول عليا قمر يلهوي
فصلت في وشها وميت على روحي من الضحك

نرجع من الفلاش باك
انا : انا بجد مش عارف اشكرك ازاي بس انتي عملتي ايه بالظبط دا مؤمن شويه وكان هيبوس رجلي ?
مياده : خليت مكتب رأسه الجمهوريه يكلمه ويشد عليه ?
انا : ياساتر دا زمان قلبه وقف من الصدمه

وبيقطع كلامنا خيري وبيدخل المكتب
خيري : مش كفايه كلام بقى ونخلينا في الشغل
انا بغضب ( دي اول مره اشوفه فيها من بعد ما فرقة الكوماندو خدتني) :
انت ملكش كلام عليا وكل اللي مخليني هنا اني اجيب تار ابويا وخالي ولما دا يحصل انا مش عاوز اشوفك تاني

خيري : مع اني هخسر ورقه رابحه زيك بس انا موافق

انا : ولو هددت حد من صحابي ولا سمر تاني هدور على طريقه اوجعك بيها وقربت منه ومسكت كتفه اليمين وهمست في ودنه

انا : وانا عارف الطريقه دي ايه ياخيري
خيري بقلق ( وهتعرفو ليه في الأجزاء الجايه ?) : تمام يوليد

وطلع فلاشه لمياده وقالها تبدأ وخرج على برا وبيبصلي من على الباب وابتسم ومشي


مياده : انت قولتله ايه خليته يقلق كدا انا مشوفتوش كدا من ايام ابوك
انا : ولا حاجه انا فكرته باللذي مضى

مياده : طب ماشي خلينا نبدأ

وظهر على الشاشه شخص في الخمسين من عمره وشويه معلومات في النص

مياده : بص بقى احنا جهزنا اوارق ليك وهتكون
اول حاجه ابوك هيكون( ديفيد كارل ) وامك هتكون( كريستين جاكمان)
واختك هتكون( ساشا كارل) وانت( سام كارل ) وعرفتني كل حاجه عنهم

انا : طب و الابن الحقيقي فين
مياده : متقلقش من حاجه ابنه مش هيظهر تاني غير لما تخلص المهمه
انا : وساشا دي ايه حكايتها دا مكتوب انها مجنونه
مياده : انا كنت بحسبها هتكون موجوده بس هي في رحله مع حبيبها في براغ
انا : يعني القصر مش هيكون فيه غيري انا وديفيد وكرستين
مياده : كدا انت مركز
انا : طب وفترة المعايشة دي هتكون امتى ووقتها قد ايه
مياده : هي بدأت فعلا ولازم نجهزك باسرع وقت


في حصن بين جبال الالب ( النقطه السودا )
السكرتيرة : انت متأكد يا دكتور جريف ؟ احنا مش عاوزين نلفت الانتباه لينا احنا قربنا جدا من حلمنا
جريف : انتي عندك حق احنا قربنا جدا ولكن دا ولد ممتاز وهيسهل علينا شغل كتير جهزي فرقة المقابله علشان هتكون بعد شهر
السكرتيرة : تمام بعد ازنك
وبيبص جريف من الشباك وهو ماسك ملف باسم سام كارل .......................


الجزء الخامس

الصبح في الفيلا

انا : صباح الخير يعسل
سمر : صباح النور يحبيبي
كنت فين طول النهار امبارح

انا : اسكتي شكلي كدا عكيت الدنيا مع واحده زميلتي
سمر : عملت ايه اوعى تكون اتحرشت بيها ?
انا : اتحرشت ايه بس انا قولتلها بحبك
سمر بغيره : وانت تعرفها منين دي ولا شوفتها فين علشان تحبها

انا : ايه اهدي شويه انا مشوفتهاش غير كام مره ومش عارف حبيتها ازاي
سمر : طب وهي قالت ايه
انا : مسمعتش ردها انا قولتلها بحبك وجريت
سمر بتموت من الضحك : جريت ??
انا : تصدقي انا غلطان علشان قولتلك
سمر لسه بتضحك : انا اسفه خلاص هسكت اهو طب وفين المشكله برده

انا : مش عارف رد فعلها هيكون ايه خايف تحرجني في المدرسه
سمر : متخفش لو حرجتك انت ممكن تجري تاني ??
سيبتها ومشيت على المدرسه

في المدرسه
احمد : عملت ايه امبارح
انا : شكلي عكيت الدنيا مع غاده
احمد : عملت ايه يخربيتك
انا : قولتلها بحبك ?
احمد : وهي اكيد كسفتك وانت روحت معيط
انا : لا انا جريت على طول
احمد : طب كويس علشان اشوفها وهي بتهزقك في الفصل ?

رحنا الفصل ملقناش غاده هناك ودورنا عليها وملقنهاش برضه

بعد المدرسه
فضلت مستني يمنى لحد مطلعت
انا : ايه يا يمنى عامله ايه
يمنى : خش في الكلام على طول
انا : تمام يزعيم هي غاده مجتش النهارده ليه
يمنى : مش عارفه ممكن تكون تعبانه
انا : طب هي مقلتش حاجه امبارح بعد مامشيت
يمنى : قصدك بعد ماجريت زي الحرامي
انا : قالت حاجه ولا لا
يمنى : مقلتش حاجه دي طلعت اوضتها وقعدت فيها طول اليوم
انا : طب ممكن اجي معاكي اشوفها
يمنى : خلاص ماشي تعالى يلا

عند فيلة غاده
دخلنا انا ويمنى وكانت شروق قاعده قدام التلفزيون
انا : مساء الخير ياطنط
شروق : مساء الخير يوليد
بس بلاش طنط دي قولي ياشوشو
انا : ماشي شوشو هي غاده تعبانه ولا ايه
شروق : مش عارفه كل مأخبط عليها تقولي سبيني لوحدي
انا : طب ممكن اتكلم معاها خمس دقايق
شروق : اطلعلها فوق شوف هتكلمك ولا لا

طلعت وخبطت على باب اوضتها
انا : يغاده ممكن اكلمك
غاده : معلش ممكن تسبيني لوحدي
انا : انا اسف لو كنت جرحتك امبارح
غاده فتحت الباب وكانت عنيها حمرا من العياط
انا : انا اسف يغاده لو كنت زعلتك مني
غاده وقفه بتدمع ومش بتتكلم
انا : اتكلمي ياغاده فيه ايه
غاده بتعيط : انا عمري محد وقف في ظهري ولا حسيت ان ليا سند
طول عمري عايشه من غير ظهر لحد امبارح لما وقفت قدام عمي وابنه ولحظة مشوفت عمي بيعتذر اكني ملكت الدنيا كلها وكل دا وقف لما قولتلي بحبك
انا : انا اسف واعتبري نفسك مسمعتيش حاجه
غاده : اديك هتعيد نفس الغلط تاني
انا : غلط ايه بس انا مش فاهم حاجه
غاده : ساعة مقولتلي بحبك وجريت فكرتك هتسيبني وتمشي انت كمان ودلوقتي بتعمل كدا
انا مسكت ايديها : انا عمري مهسيبك يغاده ابدا
غاده اترمت في حضني : وانا كمان بحبك يوليد بحبك اوي
انا : ياااااه اخيرا سمعتها قوليها كمان مره علشان خطري
غاده اتكسفت ودخلت اوضتها وقفلت الباب

نزلت ولقيت شروق ويمنى مستنيين على السلم
شروق : ها ايه اللي حصل
انا : متقلقيش عليها هتكون حلوه وانا لازم اروح علشان اتأخرت....... سلام يشوشو


عند الفيلا
بدخل الفيلا لقيت مياده قاعده مع سمر
انا : ايه دا فيه ايه
سمر : خبر حلو اوي يحبيبي جالك ٣ شهور بعثه في انجلترا
( انا عرفت ان دي الحكايه المزيفه اللي هنعرفها لسمر علشان اعرف اسافر )

انا : طب ومين قالك اني هوافق وسيب المدرسه
سمر : طبعا هتوافق دي بعثه لاحسن مدرسه في انجلترا وتبقا عبيط لو مرحتش
مياده : ودا كله بفضل خالك طبعا
انا : اللي هو ازاي يعني
سمر : مدير خالك في البنك حب يعمل حاجه لخالك فتواصل مع معارفه في انجلترا وجابلك البعثه دي
انا : ومياده عرفتك كل دا
سمر : دي هي اللي اقنعتني كمان
انا : طب هتكون امتى يمياده
مياده : من بكره على طول بس الاول عايزين نغير في شكلك علشان تتأقلم هناك معاهم
سمر : سيبيها عليا انا وبتبصلي بشر

ورحنا السنتر بتاع سمر
سمر : اول حاجه بقى هعملك حلقة شعر جديده وهنلونه كمان
انا : نلون ايه هو اسود كدا حلو
سمر : انت ملكش رأي انا الكبير هنا وبتمسك مكنة الحلاقة
انا : وحياة امك بلاش شعري ?

وبعد نص ساعة من العذاب بتوريني وشي قدام المرايا وانا مش مصدق نفسي
شعري بقي متحدد من الجناب وطويل من النص وراجع لورا وفيه خصل شعر صفرا وفيه حلق على حاجبي اليمين ولابس عدسات زرقه

انا : مين دا انتي عملتي فيا ايه
سمر : حولتك لواحد عايش طول عمره في لندن
انا : تصدقي عندك حق طب يلا نجيب هدوم بالمره
سمر : يلا بينا
وجبنا هدوم وظبطنا شنطة السفر وكله تمام

في الفيلا بالليل بتصل على غاده
انا : عامله ايه يغاده
غاده : انا بقيت كويسه لما شوفتك
انا : انا عندي خبر مش كويس انا مسافر بكره انجلترا وممكن اقعد ٣ شهور
غاده : وهتسبني
انا : اوعدك يغاده اني هرجعلك تاني وهكلمك كل يوم
غاده : وهتسافر تعمل ايه
انا : دي بعثة في مدرسه هخلصها وارجع على طول
غاده : واكيد هتحب وتتجوز هناك وتنساني
انا : ايه الفيلم التركي دا قولتلك ٣ شهور وارجع وبعدين انا مبحبش غير واحده بس
غاده : ومين دي بقى ?
انا : واحده زي القمر اسمها غاده وبتكلم معاها دلوقتي
غاده : وانا كمان
انا : قوليها بقى
غاده : بحبك وقفلت السكه فوشي


شويه ودخلت سمر عليا الاوضه
انا : فيه ايه يسمر
سمر : انا عندي طلب وبلييييز توافق عليه
انا : موافق من قبل متسألي بس هو ايه
سمر : ممكن انام فحضنك قبل متسافر
انا : ليه
سمر : علشان هتوحشني اوي ?
انا : طب تعالي وهي لما صدقت ونطت على السرير وخدتني في حضنها
سمر : انا مكنتش اعرف اني بحبك كدا انا حاسه اني هموت لو سبتني
انا : وانا قولتلك مش هسافر لو انتي مش موافقه
سمر : لا انا موافقة وكلها ٣ شهور وترجعلي تاني انت بس هتوحشني جامد ونمنا واحنا حاضنين بعض

بعد ساعه بتقلب لقتني واخد سمر فحضني وزبي راشق بين طيازها وايدي ماسكه بزازها وسمر شكلها بتحلم وبتقول
سمر في الحلم : كمان يخالد ..امسك بزازي كمان ...وحشني زبك اوي

انا مش مصدق نفسي ( مش هكدب عليك عزيزي القارئ سمر دي اللي جابت اجلي من كتر العشرات اللي ضربتها وانا بتخيلها وهي فحضني دلوقتي)

فضلت ازود وافعص على خفيف وسمر بتأن وتتأوه وخرجت زبي من الشورت وبقيت امشيه على طيازها وحشرته تاني بين فلقاتها ودخله وخرجه على خفيف وحسيت ببلل على زبي سمر شكلها نزلت عسلها وانا نزلت بعدها ولبست الشورت تاني وخدتها في حضني

الصبح
بفتح عيني لقيت سمر حضناني ومش عاوزه تسبني وانا بحاول اخرج من حضنها فصحيت
انا : صباح النور يعسل
سمر بتتمطع : صباح النور يحبيبي دي احلا ليله نمتها من ساعة خالك
انا : ليه ايه اللي حصل
سمر : مش عارفه بس حاسه بجسمي كله فيه نشاط وروحي ردت تاني وحضنك حسسني بالامان
انا : لو على كدا تنامي في حضني كل يوم
سمر : دا لما ترجع مش هسيبك لحظه تنام لوحدك
انا : تمام يزعيم
وبوست راسها وبقوم لقيت سمر مبحلقه عليا
انا : فيه ايه مالك
سمر وشها احمر وطلعت تجري ولحظت ساعتها ان زبي واقف على اخره والشورت عليه مايه

دخلت خدت دش ونزلت لقيت سمر بتحضر الفطار
انا : عامله فطار ايه يسوسو
سمر بإحراج : عامله فطار فرنسي اقعد كل يلا

وقعدنا ناكل واحنا ساكتين

بعد ساعه لقيت الباب بيخبط وكانت مياده
انا : اتفضلي
مياده : لا احنا لازم نمشي علشان الطياره
انا : طب لحظه اجيب الشنطه واودع سمر

طلعت جبت الشنطه ونازل لقيت سمر بتعيط
انا : بلاش عياط بقى علشان انا ماسك نفسي بالعافيه وبعدين حد يعيط على واحد اهبل يسيب العسل كله ويمشي

سمر ابتسمت ونطت في حضني
سمر : عارف لو متصلتش كل يوم هعمل فيك ايه
انا : تمام يفندم وحضنتها بتاع دقيقه وبوست خدها وايدها ...سلام يعسل
سمر : سلام يحبيبي

في مبنى المخابرات
سيد بيعرض على الشاشه واحده ست في الثلاثين من عمرها
سيد : دي سكرتيره المدرسة اسمها ايڤا وهي اللي هتعمل المقابله بنفسها والمقابله كمان اسبوعين
انا : مش كانت بعد شهر
مياده : مدير المدرسة قدم المعاد ومش عارفين ليه
سيد : لحد دلوقتي مش عارفين نحدد شكل المدير او المدرسين اللي في المدرسه بس عرفنا شوية طلاب هناك

انا : ومين هما
سيد : اول واحده اسمها كيرا وهي هكر محترف اخترقت بورصة طوكيو ومسحت ٥ مليار دولار في ٣٠ ثانيه وابوها عرف وبعتها للمدرسه تتربى

وعرفوني كل الطلاب اللي هناك وفيه منهم المجنون وفيه المجرم وهكذا

سيد : واكيد مش هنبعتك من غير مساعده وبيديني جهاز اللي بيشغل موسيقى
انا : ودا بيعمل ايه بيكهرب
سيد : لا دا بيعمل موجات بتكبر العيون لحد متتفجر
انا برمي الجهاز على الطربيزه وببصله

سيد : لا طبعا دا جهاز بيشغل اغاني عادي بس فيه نظام اتصالات مشفر ممكن تبعت وتستقبل منه رسايل بس
انا : وليه مستعملش التلفون
سيد : علشان بيراقبو كل حاجه جوه المدرسه
انا : طب ممكن يفتشو الجهاز دا
سيد : مستحيل يعرفو علشان دا نظام تشفير جديد
انا : طب هستخدمه ازاي
سيد : هتدخل على القائمه الرئيسيه وبعدين قوائم التشغيل وبعدين اغاني كتب للاطفال
انا : اغاني ايه
سيد : بالظبط محدش هيفكر يفتش هنا

انا : طيب وبعدين
مياده : ايڤا المفروض تقابل سام كارل كمان اسبوعين فلازم نجهزك


بعد يوم امام قصر ديفيد في فرنسا
بننزل انا ومياده من العربيه وبيكون ديفيد مستنينا قدام القصر
(الكلام بالفرنسي)
ديفيد : اكيد انت وليد
انا : لا انا سام كارل ومياده بتبصلي
مياده : انت بتتكلم فرنساوي ازاي
انا : انت ناسيه ان انا في مدرسه لغات وبتكلم انجليزي وروسي كمان ?
مياده : اه صحيح
ديفيد : يلا ندخل

بندخل جوه القصر وانا مندهش من كمية التحف والانتيكات لحد ما بنوصل لكرستين
ديفيد : دي كرستين مراتي وامك يوليد
انا : اكيد مش هتعرفني على امي وقولتلك اسمي سام وانا هنا ابنك

كرستين قاعده ساكته
ديفيد : طب خليني اوريكم الغرف بتاعتكم

ودا مياده على اوضتها وبعدين دخلني اوضه ( مش اوضه دي جناح خمس نجوم ??)
ديفيد : دي هتكون اوضتك
انا : تمام بس انا عندي سؤال ... اناديك بأيه ..بابا ..بابي ..ديفيد .... ساشا بتناديك بأيه

ديفيد : مش بتناديني .. والعشا كمان ساعه تحت ...سلام
انا لنفسي : لو عرفت الطريق ?


على العشا
سفره كبيره وقاعد في النص ديفيد وعلى الجانب التاني كرستين ونحيتي انا ومياده
لقيت على الطبق سمان ( زي بتاع الفيوم )
ديفيد : متقرفش انا اللي بصطاد بنفسي
كرستين : هو دا شئ غريب على المصريين دول بيكلو اي حاجه
انا : انت تقصدي الصنيين
كرستين : وبرضه المصريين انتو بتكلو كل حاجه واي حاجه


انا قاعد ساكت وباكل بالعافيه
كرستين : انت ليه عايز تعمل في نفسك كدا
انا : اعمل ايه
كرستين : المدرسه عايز تروحها ليه
انا : معلش بس مش هقدر اتكلم


تاني يوم
مياده بتصحيني
انا : سبيني انام حرام عليكي الساعه لسه ٥ الصبح
مياده : قوم يلا معاد تدريبك دلوقتي مفيش وقت
انا : حاضر قومت اهو

في ساحة التدريب بتاعة القصر
مياده : اول حاجه تدريب الدفاع عن النفس
انا : تمام انتي هتهاجمي وانا ادافع

ومره واحده لقيتها بتجري عليا ونطت في الهوا وانا سحبتها من هدومها وثبتها على الارض

مياده عدلت نفسها بسرعه وبتمد ايدها بسرعه فمسكتها من الكوع ولويتها ووقعتها على الارض تاني
قامت تاني وهتضربني بالرجل فمسكتها بسرعه وخبطت رجلها الثابته فوقعت تاني

مياده عدلت نفسها وخلعت الترنج وبقت بالكات بس ومره واحده بتجري عليا وبتضرب بايدها اليمين وانا اصد وتضرب بالشمال وانا اصد وبترفع رجلها وانا اصد وهكذا لحد متعبت ومش عارفه تلمسني

مياده بتنهج : انت ازاي كدا
انا : دلوقتي دوري انا وعملت حركه الاستعداد بتاعة الكونغ فو

وجريت عليها وبضربها باليمين ولسه هتصد غيرت الهجوم برجلي الشمال ووقعتها على الارض

مياده بتنهج : خلاص خلاص عرفت ان انت جامد
انا : كدا عديت الاختبار الاول ايه التاني
مياده : استخدام السلاح تعالى معايا وبتعرج وهي ماشيه

دخلنا غرفه ضرب النار
انا : هو ازاي فيه غرف تدريب سلاح في القصر هنا
مياده : علشان الحرس يتدرب
دلوقتي عيزاك تصيب الاهداف دي في دقيقه واحده
وكان فيه ١٠ اهداف ثابته على بعد ١٠ متر

انا خدت السلاح ومياده قالت ابدأ
خدت نفس وركزت على الاهداف وبدأت اضرب وخلال ٢٠ ثانيه كنت مخلص
مياده : تمام دلوقتي دور الاهداف المتحركه والمده ١٢٠ ثانيه
وظهر ٢٠ هدف على بعد ١٠ متر لحد ٢٠ متر وقالت ابدأ

خدت نفس وضربت على الاهداف وجبتها كلها في ٣٠ ثانيه

مياده مصدومه : انت بتعمل كدا ازاي
انا : هعرفك لما نخلص ... ايه اللي عليه الدور
مياده : دلوقتي معاد القنص تعالى معايا

وطلعنا في الجنينه لقيت ديفيد واقف بيصطاد طيور
مياده : دلوقتي عيزاك تصيد ١٠ طيور قبل ديفيد ميخلص
انا : كدا مش عدل ديفيد مصطاد ٥ وهو محترف عني
مياده : طب حاول تجيب ٥ قبله
انا : تمام وخدت القناصه ومياده قالت ابدأ

ولقيت الشخص اللي بيطير الطيور ساب ١٠ مره واحده
وانا خدت نفس عميق وفصلت عن اللي حواليا وبدأت اوقع الطيور وديفيد مش ملاحق عليا
وقعت حوالي ٨ طيور في ٤٠ ثانيه وديفيد وقع ٢ بس

ديفيد جه عندي : انا طول عمري بصطاد مع محترفين عمري مشوفت حد كدا
مياده : كدا تمرينك التالت خلص وميعاد التمرين الرابع يلا بينا

دخلنا اوضه وكان فيها مكتبه وحجات كتير
مياده : دلوقتي تمرينك الرابع معاك ٥ دقايق علشان تطلع من الاوضه دي ودا اول لغز هيوجهك للي بعده

انا : هو كام لغز
مياده : انت اللي هتعرف ....سلام وقفلت الباب بالقفل

وكان اللغز عباره عن ( انا اللي بصدي الحديد ... انا اللي بشرب البحار ... انا اللي بدي للشئ قيمه ... انا اللي بخلي الطفل قوي وبخلي القوي عجوز )

قعدت افكر شويه وعرفت الحل وهو الوقت فجريت على الساعه المتعلقه لقيت لغز تاني

وفضلت احل الغاز كتير لحد ملقيت رقم جريت على الباب وكتبته لقيته صح وفيه باب اتفتح الناحيه التانيه من الغرفه وظهرت شبكة ليزر على الارض
جبت ورقه ومشيتها على الليزر لقيتها بتتحرق فضلت اعدي وانط لحد موصلت للناحيه التانيه وهدمي محروقه مكان الليزر وجسمي عليه حروق كتير

طلعت من الباب ولقيت مياده قاعده قلقانه
انا : فيه ايه مالك
لقيتها جريت خدتني في حضنها

مياده : انا اسفه انا مش عارفه عملت فيك كدا ليه
انا : متقلقيش عليا دي حاجه بسيطه من اللي كان بيحصلي
مياده : ايه اللي كان بيحصلك وانت ازاي بتعرف تضرب سلاح وكل الحجات دي
انا : هحكيلك ............



( اشوفكم الجزء الجاي وعاوزكو تتوقعو ازاي وليد بيعرف يعمل الحجات دي .... سلام ♥️)



الجزء السادس

بتدخل القصر بنت مراهقه في بدايه العشرين حمراء الشعر مسرعه وغاضبه وبتقابل ديفيد
ديفيد : ايه اللي حصل وايه اللي رجعك من السفر
ساشا مش بتتكلم وبتجري على اوضتها

كرستين : وبعدين في البنت دي انا خلاص زهقت منها
ديفيد : هنعمل ايه يعني

عندي انا
مياده : ها هتحكي
انا : عوزاني احكي منين
مياده : كل حاجه ومن البدايه
انا : ماشي

بتبدأ الحكايه من وانا عندي ٧ سنين خالي كان دايما بيخدني نعمل كامب في الصحرا وبنقعد بتاع ٣ شهور كل سنه وكان بيدربني فنون الدفاع عن النفس وبيدربني برضه على كل انواع السلاح

مياده : وقعدت قد ايه تدرب
انا : يعني من وانا سبع سنين لحد مقبل خالي يموت بشهرين
مياده : ماشي يوليد اطلع اوضتك خد دش واستريح
انا : ماشي

سبتها وطلعت الاوضه ودخلت الحمام وقلعت هدومي وشوفت الجروح الجديده والقديمه وافتكرت اللي حصل زمان وابتسمت
( عزيزي القارئ ازعل بجد لو فكرت اللي قولته لمياده هو دا الحقيقه ?)

فلاش باك وانا عندي ٧ سنين
خالي : يلا يوليد مش عايزين نتأخر
انا : حاضر يخالو بجيب الشنطه اهو انت مستعجل كدا ليه
خالي : هقولك في الطريق

وصلنا مزرعة بيحاوطها من كل الجهات نخل عالي والمزرعه من جوه فيها طريق ترابي طويل وفيه مبنى خشبي جواه طياره صغيره

انا : ايه دا يخالو احنا هنسافر فين
خالي : مفاجأة

وركبنا انا وخالي في كبينة الطيار وخالي شغلها واتحركنا على الطريق الترابي
خالي : جاهز
انا : ايوا جاهز
وطرنا بالطياره وفضلنا بتاع ساعتين كدا لحد مظهر حصن كبير وجواه مدرج طيارات كبير وهبطنا بالطياره ونزلنا منها وقابلنا راجل كبير (بتاع ٦٥ سنه طوله ١٨٥ ووزنه ٨٠ وشعره طويل وابيض وجسمه معضل على خفيف )

الكلام بالعربي
الراجل : اخيرا وصلتو وخد خالي في حضنه
خالي : اخبارك ايه يا سنو ( اللي هو اسم التلج بالانجليزي )
سنو : انا تمام هو دا ابن الشاذلي ( اللي هو ابويا )
خالي : اه هو مش شبهو ولا ايه وبيضحك
سنو : اخبارك ايه يوليد
انا : انا كويس ... انت مين ... واحنا فين
سنو : انت مستعجل على ايه
خالي : لا انت لسه هتتكلم دا نسخه من ابوه رد على طول
سنو بيضحك : فعلا شبه ابوه
احنا هنا في حصن ڤيلين في فرنسا ودا فيه جزء بيدرب الولاد اللي زيك علشان يدفعو عن نفسهم

انا : طب وايه اللي جابنا هنا يخالو مكنت دخلت اي مدرسه كراتيه في مصر
خالي : هنا بيدربو الولاد على كل حاجه وبعدين مش انت كل شويه تقولي عايز اسافر المكان اللي بابا كان بيدرب فيه
انا : هو كان بيدرب هنا
سنو : اومال طلع ظابط جامد كدا ازاي
( خالي وقتها كان معرفني ان ابويا كان ظابط )
انا : يبقى لازم ادرب هنا علشان اطلع شكلو

نرجع من الفلاش باك
كنت سعتها بدمع علشان خالي دربني في نفس المكان اللي ابويا ادرب فيه

فوقت من السرحان على حد بيخبط على الباب
انا : مين اللي بيخبط
مياده : يلا يوليد العشا جاهز
انا : حاضر هنزل وراكي

نزلت لقيت على السفره بنت وعرفت انها ساشا من الصور اللي ورتهالي مياده


قعدت مكاني ولقيت ساشا بتبص عليا
ساشا : ومين دا بقا علشان يقعد معانا في القصر
ديفيد : بس يبنت عيب كدا

شاورت ليه علشان يسكت
انا : مش هتفرق معاكي كتير انا هنا اسبوع وماشي
ساشا : وانت مين اصلا
انا : انا واحد مش مهم واعتبرني مش موجود
ساشا كملت اكل وكل شويه تبص عليا في جحود

بعد شويه في الجنينه
قاعد بعمل تأمل وشوفت ٦ شباب في العشرينات داخلين على ساشا في الجنينه وشويه ولقيتهم بيزعقو مع بعض
شخص ١ : انتي ازاي تسبيني وتهربي مني
ساشا : قولتلك انا مش عاوزه اعرفك تاني وتضربه كف
وقتها شخص ١ مسك ايدها وضربها وقعها على الارض سعتها جريت عليهم
انا : انت مين انت وهو وازاي تمد ايدك على اختي
شخص ١ : وانت مين ياحلتها وبعدين اخوها مكنش طويل كدا
انا : هو انتي شوفتني فين قبل كدا علشان تقول طويل ولا قصير

وجريت عليهم ٦ لسه هيضربني بوكس رحت مفاديها وماسك ايده ولفيت برجلي عليها ونزلت على الارض وايده اتكسرت نصين
سعتها العيال اترعبو وحاوطوني في النص ولقيت الحراس لسه هيدخلو
انا بكلم الحراس : متدخلوش
شخص ١ : لا جامد يحلتها دا انت هتموت دلوقتي
ولقيت ٢ و٣ بيجرو عليا فنطيت على كتف ٢ ونزلت على دماغه بدراعي فاغمى عليه و٣ لسه هيضربني بالرجل فمسكتها في الهوا
انا وماسك رجل ٣ : انت مين يلا انت وهو وعايزين ايه من ساشا
شخص ١ : مش مهم احنا مين المهم انت هتموت دلوقتي
ولسه هيجري عليا فرفعت ٣ من رجله ورميته على ١ واتبقى ٥ و٤
٥ لسه بيجري يكسر خشبه من كرسي فجريت عليه ومسكت كرسي تاني ونزلت على دراعه اللي اتفشخ على طول وكسرت حتة خشبه من الكرسي
انا : تعالى يكسمك انت وهو
واتبقى ١ و ٣ و٤ حريت بسرعه ونطيت في الهوا ونزلت بالخشبه على راس ٤ واللي اغمى عليه وبعدين بصيت على ٣ و١
انا : لسه عايزين تضربو
١ و ٣: لا احنا هنمشي و جريو على بره

انا بكلم الحرس : انتو ازاي تدخلو العيال دي من غير اذن
حرس ١ : العيال دي صحاب الانسه ساشا وبيدخلو عادي
انا : طب لمو الباقي وارموهم برا
ورحت ناحيه ساشا اللي واقعه على الارض
انا : انتي كويسه
ساشا : انت ليه عملت كدا دول مش هيسكتو وبتعيط
رحت شايلها بين ايديا وطالع بيها على اوضتها

في اوضته ساشا
ساشا بتعيط جامد : انت ليه عملت كدا
انا : عملت ايه انا حميتك مش اكتر
ساشا : انا مش عاوزه حمايتك مكان زمان الامن اتدخل وحماني كانو شويه وهيزهقو ويمشو
انا : هو انتي ازاي كدا انا مش فاهم حاجه .. انتي كنتي على السفره جبروت بيتكلم ودلوقتي كدا طب ازاي
ساشا : انت مش فاهم دول ممكن يفضحوني
انا : اه يفضحوكي طب متقولي من الاول وانا اساعدك
ساشا : هتساعدني ازاي هتجيب هكر وتدفعله مكنت عملت كدا من زمان وخلصت بس الهكر هيطمع زيهم وممكن اكتر كمان
انا : ولا هنجيب هكر ولا حاجه انا عايز منك اللاب بتاعك وكذا صوره ليكي بس كدا

بعد خمس دقايق
ساشا : ادي اللاب وادي كمان صور ليا هتعمل ايه بقى
انا : اتفرجي واتعلمي

دخلت فلاشه في اللاب وشغلت برنامج انا اللي عمله عباره عن لوغاريتم بتحط فيه صور وهو بيتتبع بصمة الصور دي في اي جهاز على الكوكب طالما اتصل ولو لمره واحده على النت
وبعد دقيقه البرنامج جاب كل صور ساشا اللي موجوده على اي جهاز في الكوكب

انا : علشان ننجز في البحث الصور دي كانت امتى
ساشا : كانت من حوالي شهر كدا
رحت سعتها عملت فلتره لتاريخ البحث ولقينا ٤ تلفونات و٣ سرفرات اللي عليها الصور وشويه فيديوهات
انا : هي دي الحجات
ساشا : اه هي امسحهم على طول

رحت باعت فيروس هاردوير حرق الاجهزه
انا : كدا مفيش حد هيهددك بحاجه
ساشا : انا مش عارفه اشكرك ازاي وبعدين انت عملت كدا ازاي
انا : مش مهم ولو احتجتي حاجه قوليلي على طول .... سلام
ورحت الاوضه بتاعتي وافتكرت الحصن

فلاش باك
كنت قاعد في الاوضه بتاعتي وبتدخل عليا مونيكا
( مونيكا نفس سني شعرها ابيض وانا وهي صحاب جدا )
مونيكا : بتعمل ايه
انا : بحاول انقل فلوس ليا من بورصة نيويورك
مونيكا : ليه هو حد طلب منك فلوس
انا : هو لازم حد يطلب مني فلوس وبعدين انا بحاول انقل ٢ مليار دولار
مونيكا : انت بتهظر دا ممكن يوقع البورصه
انا : بس ياغبيه انا مش هنقلهم ليا مره واحده
انا عملت ١٠٠ حساب في بنوك حول العالم وبحاول اسحب مبالغ صغيره من كذا شركه وهعمل كدا على كام يوم وكل دا في الخفاء

مونيكا : دا لو مستر سنو عرف هيعلقك
انا بنظرة خبث : ومين اللي هيعرفو برضه

وبفوق من الفلاش باك على مياده بتنادي عليا
انا : فيه ايه يمياده مش عارف اقعد لوحدي شويه
مياده : انا جيت اطمن عليك بس علشان عرفت باللي حصل من شويه
انا : متقلقيش دول شويه عيال بيهظرو
مياده : هظار ايه بس دا انت كسرتهم
انا : طب انا كويس يلا سلام خليني انام وقفلت في وشها

رجعت مياده وهي بتكلم نفسها
مياده : طب هو ازاي بيعمل كل دا
نفسها : هو مش قالك ان خالد كان بيدربه
مياده : بيدرب ايه بس دا تدريب مختلف عن تدريب خالد مش هو برضه اللي كان بيمرن كل المستجدين انا عمري مشوفت حد بالاحترافيه بتاعت وليد
نفسها : طب هنعمل ايه لازم نخليه يحكي الحقيقه
مياده : طب وهنعملها ازاي دي
نفسها : تحكيله عن امه واللي حصل زمان
مياده : بس وليد مستحيل يسامحنا او يثق في اي حد فينا
نفسها : هو دا الحل الوحيد

الصبح مياده بتدور عليا ومش لقياني
مياده : هو وليد فين ياديفيد
ديفيد : وليد خد عربيه وقال للحرس انه رايح مشوار ضروري وهيرجع بالليل
مياده : وازاي تسيبوه يمشي في بلد غريبه عنه
ديفيد : هو مستناش ومشي على طول

عندي انا
كنت وصلت للحصن اصلا وقابلت سنو
سنو : اهلا بالغالي ابن الغالي
انا خدته في حضني وبقيت اعيط
سنو : متخفش يابني هناخد حق ابوك وخالك ودا وعد مني
انا : احنا السبب علشان خلينا خالي يقابل داروين لوحده ( الظابط اللي قتل خالي )
سنو : هو احنا كنا نعرف انه تبع سواريز منين بس
انا : كان لازم نعرف .. حق خالي في رقبتي انا
سنو : في رقبتنا كلنا
انا : هم وصلو ولا لسه
سنو : وصلو من نص ساعه
انا : طب يلا ندخل ليهم

وبندخل القاعه العامه وبلاقي فرقة الفرعون

( خليني اعرفك القصه بقى عزيزي القارئ علشان متلفش كتير )

فلاش باك
بعد ٣ سنين من التدريب في الحصن وكنت سعتها اتقنت الدفاع عن النفس والسلاح وحجات كتير وكان معايا ( مونيكا - تشارلي - تيريون ) وكان سنو بيدربنا علشان نكون فرقه خاصه تعمل عمليات مستحيله

خالي : انت لازم تعرف الحقيقة دلوقتي
انا : حقيقة ايه
خالي حكالي على كل حاجه في حياته وعن ابويا وامي وانا سعتها معملتش رد فعل
خالي : انت ساكت ليه
انا : علشان كنت شاكك من الاول بص احنا فين ولا بندرب ازاي دا لو عيل صغير هيشك في كدا
خالي : ماشي طب مش عاوز تسأل على حاجه
انا : امي فين
خالي : معرفش كل اللي اعرفه ان خيري هو اللي هربها وخفاها علشان سواريز كان هيقتلها
انا : طب وخيري مش بيقول على مكانها ليه
خالي : خيري مستحيل يطلع سرها ابدا طول مهي مختفيه وعلشان كدا احنا لازم نخدع خيري ونخليه يقولنا على مكانها
انا : ودا ازاي بقى
خالي : هناخد منه اعز حاجه بيمتلكها وهنفاوضه عليها
انا : وايه هي
خالي : انه يفضل قائد قسم ألفا ولو الحاجه دي اتخدت منه ممكن يعمل اي حاجه علشان ترجعله تاني
انا : طب وسمر عرفه
خالي : لا سمر لازم تفضل بره الحكايه دي


وقعد سنو يدربني وبقيت اقوى واحد وسماني الفرعون المصري وخلاني القائد بتاع الفرقة
وسمه الفرقه ( فرقة الفرعون ) وبعد حوالي سنه كان لازم ارجع مصر تاني ودخلت المدرسه وعرفت احمد وانه كمان جاري وهكذا وكل صيف كنت بروح الحصن وقعد بالشهرين والتلاته بدرب انا والفرقه

وعرفت قبل سنه ان سواريز دا يبقى صاحب المدرسه بس مش عارفين اي معلومات تانيه عنه او عن المدرسه

وخالي عرفني ان فيه جاسوس جوه القسم بتاع خيري بينقل المعلومات لسواريز والظابط اللي خالي قبله كان يعتبر هو اللي هيساعد خالي في روسيا ولما الجاسوس عرف بلغ سواريز
وسواريز اشترى الظابط بالفلوس

ولما خالي وصل لمعلومات مهمه عن المدرسه الظابط قتله وهنا كل مخططاتنا فشلت ولكن بدخول خيري في اللعبه قررت اني اخدعه واعمل نفسي مراهق عادي واحاول اخليه يجندني وهو دا اللي حصل

نرجع بقى من الفلاش باك
انا : اهلا يجماعه
مونيكا اول مشفتني جريت عليا وخدتها في حضني
مونيكا : وحشتني اوي يحبيبي
انا : وانتي اكتر وخدتها في بوسه ونسينا نفسنا
تشارلي : ما تدخلو الاوضه تريحو شويه
انا : بس ياض حبيبتي ووحشاني
تشارلي : طب مش تسلم علينا برضه
سبت مونيكا وخدت تشارلي بالحضن وبعده تيريون
انا : وحشني ياخواتي
تيريون : وانت اكتر يزعيم

وبعد نص ساعه من الكلام والسلام
سنو : جمعتنا ليه يافرعون
انا : اخيرا اللي كنا عايزينه حصل
مونيكا : بجد هندخل المدرسه
انا : لا انا بس اللي هدخلها ودا بمساعدته قسم ألفا
سنو : انت كدا بتغلط زي خالك
انا : متقلقش انتو هتكونو معايا بس من بره المدرسه وكل واحد فيكم هيكون ليه مهمه
تشارلي : بس كدا خطر عليك يزعيم
انا : متفرقش معايا خطر ولا لا اللي يفرق معايا ان احنا على بعد خطوات من سواريز وجماعة العنقاء بتاعته
تيريون : ياااااه اخيرا هنخلص عليهم

انا : بصو بقى الجهاز دا انا خدته من قسم ألفا ودا بيبعت ويستقبل رسايل مشفره والصراحه محدش هيفكر يفتش فيه

تيريون : وانا ممكن اعمل كذا نسخه منه علشان نتواصل معاك
انا : كدا تمام .... عايزكو تجهزو علشان المقابله خلال كام يوم

وبعدها بشويه دخلنا غرف التدريب

( اول غرفه التدريب بالسيوف وبعدها التدريب بالسلاح الناري وبعدها غرفة الفنون القتالية
وبعدها غرفة متجزئه لكذا مرحله
اول مرحله حفره كبيره وفيها مايه متلجه ولازم تعديها في اقل من ١٠ ثواني وإلا جسمك هيدخل في صدمه وممكن تموت

تاني مرحله حفره كبيره وفيها حمم بركانيه وموجود على الحيطه اللي في الجنب جزء صغير طالع لبرا ممكن تمسك فيه باطراف صوبعك ولازم تعديها بسرعه وإلا درجه الحراره العاليه هتفقدك الوعي وتقع في الحفره وتموت

تالت مرحله ودي موجود تحت البلاط فخ لو مشيت عليه هيطلع سهام من الجناب ممكن تموتك فلازم تكون سريع

اخر حاجه وهو الباب وبيكون فيه لغز وليك دقيقه لو محلتوش هيكون قدامك ٣٠ ثانيه علشان تطلع من الناحيه التانيه وإلا الاكسجين بيخلص من الغرفه )

انا بصيت ليهم : مين هيتحداني النهارده
كلهم : لا مش هنتحداك انت كل مره بتكسب
انا : طب انا عندي تحدي جديد اللي هيكسر رقمي ويخلص كل التحديات هيكون هو الزعيم

كلهم : موافقين
وبدأ تشارلي وخلص بعد ١٠ دقايق كل الغرف
وبدأ بعده تيريون وخلص بعد بعد ١٠ دقايق و٣٠ ثانيه
وبدأت مونيكا وخلصت في ٩ دقايق

مونيكا : انا كدا كسبت وانا الزعيم من دلوقتي
انا : طب لسه انا

مونيكا : مش هتعرف علشان انا كسرت رقمك
انا : طب سبيني ابدأ
وبدأت وخلصت كل الغرف في ٦ دقايق وكلهم مزهولين

كلهم : انت عملت كدا ازاي دا اخر مره خلصتها في ٩ دقايق ونص
انا : الكلام دا كان زمان وانا صغير
وكملت باقي اليوم معاهم واتفقنا بالمهمات بتاعت كل واحد ورجعت على القصر

مياده مسكتني من شعري : انت كنت فين يحيوان وازاي تمشي من غير متقولي

انا : براحه بس انا اسف ... انا كنت في باريس بتفسح شويه
مياده : طب ومقلتش ليه وكنت جيت معاك
انا : يعني انتي كنت هتوافقي يعني
مياده : اكيد لا ويلا اطلع نام علشان هتدرب الضعف بكره
انا : ماشي .. تصبحي على خير

وانا ماشي جنب غرفة ساشا لقيتها فتحت الباب وجريت في حضني
ساشا ( بتضربني في صدري بالراحه ) : انت كنت فين انا فكرتك سبتني ومشيت
انا : اسيبك ازاي بس من غير مودعك انا كنت بتفسح مش اكتر
ساشا : ماشي انا فكرتك مشيت
انا ( شلتها على دراعي زي المتجوزين ) : واسيب القمر دا

وخدت شفايفها في بوسه ودخلت بيها الاوضه
نزلتها على السرير وخلعت هدومي من فوق وبان عضلاتي ليها لقيتها عضت على شفايفها فنزلت عليها بسرعه وبقيت اكل شفايفها وخلعتها البيجاما والبرا ونزلت الحس بزازها واعصرهم وافرك حلماتها وهي بتأن وتقول اكتر ونزلت تحت وخلعتها الشورت والاندر ونزلت لحس في كسها وهي جابت اول مره ولقيتها قامت تفك البنطلون وزبي خبط في وشها
ساشا : ايه كل دا ونزلت مص فيه وبعد خمس دقايق قلبتها على ظهرها ودخلت زبي بالراحه لحد اخر وهي مبرقه ونزلت اكل في شفايفها وهي بتزوم وبعدين سرعت شويه وبقيت ارزع وهي في دنيا تانيه وبعد شويه قلبتها دوجي ولقيت طيزها مفتوحه فبليت خرمها ودخلت زبي بالراحه
ساشا : انا حاسه انه في بطني
وفضلت ارزع واهبد بتاع عشر دقايق كمان لحد مكنت هجيب
انا : انزل فين
ساشا : في طيزي ونزلت في طيزها بركان وهي فضلت توحوح وبعدين اتعدلت وخدتها في بوسه رومانسيه ونامت في حضني
ساشا : انا عمري محسيت كدا ابدا
بوست راسها وخدتها في حضني

وبعد مرور كام يوم
مياده قاعده في غرفه ومعاها كام واحد وبيتجهزو للمقابله
مياده : الكاميرات الخلفيه شغاله
مساعد ١ : كل الكاميرات شغاله

مياده : حافظ كل المعلومات يوليد
انا : كل حاجه جاهزه
مساعد ٢ : ايڤا ظهرت بره ( السكرتيرة بتاعت المدرسه )

وبتنزل واحده ست في التلاتينات وبتدخل القصر وديفيد وكرستين بيقبلوها
ديفيد : اهلا انسه ايڤا
كرستين : اتفضلي ادخلي

وبتدخل غرفة الاستقبال بتلقيني قاعد على كرسي وحاطط رجل على رجل
ديفيد : سام دي ايڤا سكرتيرة المدرسه ودا يانسه ايڤا ابني سام
ديفيد : قوم اقف وسلم على الانسه يسام

انا بطلع صوت لامبالاة ولسه قاعد : هي دي فكرتك عن المقالب انك تجيب خدامه وتعملها سكرتيرة

ولسه ديفيد هيرد عليا ولكن ايڤا اتدخلت
ايڤا : انا عارفه ان دي لحظات صعبه بالنسبه ليك يا سام
انا بوقاحه : احنا لسه هنتكلم ... كلنا عارفين انهم مش عاوزني هنا ولا انا عاوز اكون هنا ولكن برضه انا مش هدخل مدرسه مجانين

ايڤا : بس اهلك عاوزينك تدخل فيها
انا : اهلي دول شوية اغبيا
ايڤا : انت بقيت عصبي كدا من امتى يسام
انا : لحظه مدخلتي القصر
ايڤا : لا لا لا ... شكلها كدا من زمان
انا : عندك حق انا عصبي طول حياتي
ايڤا : واحنا في مدرسة النقطة السودا هنساعدك تتحكم في غضبك وازاي تستخدمه في الاتجاه الصح .... انا بعتقد كدا انك مش بتحب المدارس
انا : قصدك ان المدارس مش بتحبني
ايفا : وعلشان كدا دا مش غلطك .... انت بتكدب ليه يسام
انا بصيت ليها بتوتر ولكن مسكت نفسي : بكدب عليكي في ايه
ايڤا : انت بتحسبني ان انا مش شايفه كل حاجه هنا
سعتها مياده اترعبت وقالت كل القوات تستعد

ايفا : كل حاجه واضحه يسام
انا : انا مش عارف انتي بتتكلمي عن ايه
ايفا : انت مش ذكي .... انت فاهم اهلك بالعافيه وهم كمان فاهمينك بالعافيه وانتو عايشين مع بعض طول الوقت

انا ( اتنفست وارتحت ) : عندك حق هم مش فاهمني ولا انا فاهمهم
ايڤا : وهتكون مبسوط اكتر في المدرسه علشان الكل بيفهم بعضه هناك

ايڤا بتقف : احنا قدامنا رحله طويله فلازم نمشي دلوقتي
ديفيد : شنطك جاهزه في العربيه
كرستين : احنا بنعمل كدا لمصلحتك
انا : لا مش لمصلحتي انتو عايزين تبعدو ابنكو المجنون وخلاص
وسبتهم وخرجت على بره
ايڤا : اتشرفت بيكم .... سلام

وركبت العربيه مع ايڤا واتحركنا وبعدين وصلنا لمهبط طيارات هليكوبتر وركبنا طياره وبعد حوالي ساعه الطياره بتوصل لمبنى وسط الجبال وبتهبط على الارض ونزلنا
ايفا : اهلا بيك في النقطة السودا ... بيتك الجديد وبتمشي قدامي

انا سعتها لبست نظارة شمس وضغط على زرار فيها ..................................................................................................................................


دكتور جريف ٦٥ سنه طول ١٦٥ وزن ٨٥
ايغا ٣٤ سنه طول ١٧٤ وزن ٦٥
كيرا ١٧ سنه طول ١٧٠ وزن ٦٠
جيمس ١٧ سنه طول ١٦٩ وزن ٧٠
لورا ١٨ سنه طول ١٦٥ وزن ٥٩
ارراش ١٨ سنه طول ١٨٠ وزن ٨٠
برني ١٨ سنه طول ١٦٧ وزن ٦٠



الجزء السابع

دخلنا جوه المدرسه
( المدرسه عباره عن حصن كبير مكون من مبنى عملاق وباب الدخول قدامه طرقه طويله مليانه عساكر من الجانبين )
ايڤا دخلتني عند قسم التفتيش
انا : هو احنا داخلين سجن علشان التفتيش دا كله
ايڤا : لا خالص دا علشان حماية كل الطلاب اللي جوه

وعسكري خد الشنط وفتشها كلها
ايڤا : اديله الشنطه الصغيره اللي معاك
انا : لا الشنطة دي فيها حجات خاصه
ايڤا بضحكه صفرا : مفيش حاجه اسمها خاصه في المدرسه هنا وبتاخد الشنطه

العسكري فرغ الشنطه على الطربيزه وخد التلفون
انا : لا كدا كتير ... مش التلفون كمان
ايفا : ممنوع دخول التلفونات

وبعدها بيمسك العسكري جهاز ipod بتاع الاغاني
ايڤا : اممممم .... ماشي سيبه ليه

خدت نفس عميق والابتسامه فشخت وشي
ايڤا : مبسوط كدا ليه دا مجرد ipod
انا : فكرتك هتخديه وهعيش جوه من غير اغاني

وبعدها العسكري بيجيب الزي الرسمي بتاع المدرسه
( عباره عن طقم كله ابيض )
انا : انتي اكيد بتهظري انا مش لابس الهبل دا
ايڤا بخبث : مستحيل اهظر معاك انت واحد مننا دلوقتي


في القاهره
شخص بيدخل المترو عند الامانات وبيفتح خزنه وبيطلع منها تلفون
الشخص : احنا محتاجين مساعده
وبيقفل التلفون وبيحطه جوه الخزنه وبيقفلها ويمشي

عند سمر في السنتر
سمر : يلا يبنات العروسه على وصول خلصو اللي في ايديكو بسرعه
وبتدخل عليها غاده
غاده : عامله ايه يا سموره
سمر : انا كويسه ... اخبارك ايه واخبار مامتك
غاده : كلنا كويسين ... هو مفيش اخبار عن وليد
سمر : لا هو مش بيتصل خالص بس متقلقيش مياده كانت معاه هناك وطمنتني عليه

غاده : انا قلقانه عليه اوي علشان قالي انه هيتصل كل يوم يطمني

سمر بنظرة خبث : ويطمنك عليه كل يوم ليه انتو متصاحبين
غاده : ايه ... لا ... قصدي اه احنا صحاب مش اكتر ...
انا لازم امشي علشان اتأخرت

سمر بتضحك : شكلها وقعت في حبك يواد يوليد


في مبنى المخابرات
خيري : ها كله تمام
مياده : اه كل حاجه اتنفذت ووليد دلوقتي في المدرسه
خيري : طيب روحي انتي تابعي شغلك

خيري مع نفسه
خيري : كله كدا تمام وفاضل كام خطوه ونخلص من الجماعه
نفسه : طب لو حاجه حصلت لوليد هتسامح نفسك
خيري : هو كان قدامنا حل تاني ومعملتوش
نفسه : طب هتقول لامه ايه ... دي سابته ومشيت علشان يعيش حياته وانته تبعته هناك بايدك
خيري : امه دي جبانه ... لو كانت عملت اللي قولتلها عليه كنا خلصنا من الجماعه سعتها
نفسه : وهي موافقتش انها تحط ابنها طعم لسواريز ... انت فعلا انسان مريض ... وكويس انها شافت كدا ومشيت


عندي في المدرسه ماشي انا وايفا بنتجول
انا : ايه سبب كل الحراسه دي
ايڤا : الطلاب اللي هنا اهم حاجه .... احنا بنحط سلامتكو فوق كل شئ
انا : قصدك انك مش عاوزانه نهرب من هنا
ايفا : ايه عايز تهرب من دلوقتي ... اتفضل اهرب .... بس هتروح فين اقرب قريه للمدرسه على بعد ٣٠ كيلو ... ودرجه الحراره هنا دايما تحت الصفر ... يعني من الاخر هتكون ميت خلال ساعه واحده من هروبك

انا بضحك وبفتكر من سنتين
فلاش باك في روسيا
سنو : دلوقتي قدامكو ٨٠ كيلو من التلج ومش هيكون معاكو حاجه غير الهدوم اللي لبسينها
انا : انت كدا هتموتنا
سنو : انا كدا بخليك مستعد لاي حاجه في المستقبل
وبنستعد وبيكون قدامنا ٥ ايام علشان نعدي ٨٠ كيلو من التلج
وبنعمل خطه وفعلا بننجح نعديه في ٤ ايام ولكن تشارلي خسر صابع من رجله بسبب التلج وكنا هنموت حرفيا

بفوق من الفلاش باك على صوت ايفا
ايفا : انت رحت فين ... كل دا علشان عرفتك انك هتموت لو هربت
انا : لا انا افتكرت حاجه كدا .... مش هتوريني باقي المدرسه

وعرفتني كل حته في المبنى وقالتلي انت عندك حصه دلوقتي ورحنا على فصل
ايفا : معلش على المقاطعه دكتور دكستر .... وبندخل الفصل
دكستر : اتفضلي ... دا يشباب احدث المنضمين للمدرسه .. سام كارل
ايفا للطلاب : من فضلكو يشباب ترحبو كويس بسام واعتبروا اخ ليكم
الطلاب بجفاء : اهلا .....
ايفا : ممكن كل واحد يعرف نفسه لسام
طالب : اهلا ... ارراش ( روسي )
طالبه : انا لورا ( فرنسيه )
طالب : جيمس ( بريطاني )
طالبه : برني ( بريطانية )

الدور جه عند اخر واحده بس متكلمتش
دكستر : كيرا ... رحبي بسام
كيرا مش مهتمه : اهلا سام ... انا كيرا

انا : طيب هو فين الباقي
ايفا : مفيش باقي ... دول كل الطلاب
انا : دا مفيش غير ٥ بس ... ازاي تسموا نفسكو مدرسه
دكستر : اهم حاجه عندنا هي الجوده وليس الكميه يسام .....دكتور جريف ( مدير المدرسه ) بيعتمد على منهج مركز جدا على كل طالب ..... يعني مش كل الطلاب هيستحملوه

ايفا : دلوقتي بعد ماقبلت الجميع ... عاوز تقول كلمه عن نفسك
انا : اسمي سام كارل .... ممكن تكونو سمعتم عن شركات كارل العملاقه ... فدا انا ... او ابويا مش فرقه كتير
ايفا : جيمس انت ولورا ... خدو سام على الاوضه بتاعته

في القاهره
الشخص اللي كان في المترو ماشي في جراش عربيات وبيركب عربيه مرسيدس
داروين ( الظابط اللي قتل خالي ) : عاوز ايه
الشخص : الجماعه بلعو الطعم ... الولد دخل المدرسه
داروين : ومين اللي بيساعده من بره المدرسه
الشخص : مفيش حد معاه هناك .. يعني ممكن تخلصو منه بسهوله
داروين : تمام روح انتى دلوقتي ولو فيه حاجه جديده بلغني على طول
وبيمشي الشخص وبعدين داروين يكلم حد في التليفون
داروين : احنا عندنا مشكله ولازم ندخل فورا


في المدرسه
لورا وجيمس بيعرفوني على الاوضه بتاعتي
جيمس : عارف .. مش السرير اللي متعود عليه
انا : خالص .... انا اشتريت مره سرير ب ٢٠٠ الف يورو
لورا : ودا مش اسوء حاجه هنا ... انت بتغسل هدومك بنفسك وبتنضف الاوضه بنفسك وبتطبخ وتغسل الصحون كل حاجه بنفسك
جيمس : كل حاجه هنا زفت
انا : طيب وانت عملت ايه
جيمس : اهلي جابولي مدرس جديد ومكنتش مستحمله كان بيعمل كل حاجه بجديه فضربت عليه نار
انا : وبقالكم قد ايه هنا
لورا : احنا هنا من شهرين تقريبا
انا : والشباب الباقي اوضهم فين
لورا : كل الاوض جنب بعض
انا : طب والمفروض نفضل هنا قد ايه علشان نطلع
جيمس : لما تكون جاهز ... دا اللي مفكرينه بيحصل
لورا : انا براهن ان ارراش هو وبرني هيروحو قريب اوي
انا : ليه هم بيعملو ايه
لورا : دا مستحيل يعملو حاجه ... دول يعتبر ملايكه


وبنطلع نتجول جوه المبنى وبلاقي سلم ونهايه السلم مقفول بجدار
انا : هم قافلين السلم دا ليه
لورا : مش عارفه بس دكستر قالي قبل كدا ان المكان دا قبل ميتحول لمدرسه كان مخزن لمواد كيماويه سامه

وبنتمشى شويه
انا : طيب وايه اخبار دكتور جريف مش هو المسؤول برضه
جيمس : اه هو المسؤول اللي على دماغنا

وندخل غرفه كبيره بيكون فيها سفرة اكل طويله
جيمس : وهنا بقى بناكل مرتين في الاسبوع ... دا لو كنا محظوظين

وبنلاقي كيرا بتصلح جهاز
انا : هي بتعمل ايه
جيمس : دي بتحب الآلات اكتر من الناس

رحت عندها
انا : بتعملي ايه
كيرا بسخريه : بلعب بنك الحظ
انا : بس انا بحب السلم والتعبان اكتر
كيرا بصت ليا فسبتها ومشيت

بعد ساعه في غرفة الاكل
الغرفه فيها كام طربيزه وكل طربيزه عليها ٦ كراسي
باخد الاكل بتاعي وبقعد مع كيرا وجيمس و لورا

لورا : بص ليهم كدا
فبصيت على طربيزه قاعد عليها ارراش وبرني لقيتهم بيكلو بنفس الطريقه اكنهم مرايه وكل حركتهم شبه بعض

انا : وايه الغلط اللي بيعملوه
لقيت ارراش بص ليا اكنه روبوت وبعدين بص في الاكل وكمل

انا : هم الاتنين دول كدا على طول
تشارلي : مش عارف .. بس كل يوم بيعدي بيكونو اكتر غرابه

ولقيت لورا وتشارلي بيقلدوهم وبيكلو زيهم وبتريقو عليهم
تشارلي : اشوفك بعدين بقى وبيسيب الصحن بتاعه
انا : ودا ايه كمان
لورا : دورنا في الغسيل كان امبارح والنهارده دورك انت و كيرا
تشارلي : متخلهاش تاكل الصبون
لورا : باااي

بعد مخلصنا اكل رحنا المطبخ بالصحون كلها
انا : هم بيعملو فينا كدا ليه
كيرا : دكتور جريف بيقول انه كدا بيبني شخصيه احسن
انا : طب ولو مغسلناش حاجه ايه اللي هيحصل
كيرا : انت عاوز تعرف فعلا ..... يلا اشتغل خلينا نخلص
انا : على الاقل لو هنشتغل يبقى في جوا كويس ... عايزه تفرفشي شويه ولا لا
كيرا : الفرفشه مش موجوده هنا
انا : اراهنك على كدا .... وفكيت الميكرفون اللي متعلق في المطبخ ووصلته ب ipod وشغلت موسيقى عاليه جدا
وشويه لقيت لورا وتشارلي جم على الصوت والكل بقى يرقص ويصوت
وانا مليت حوض الغسيل بالصبون وعملت رغوه كتير غطت الارضيه

وبعد شويه لقيت ايفا جت وفصلت الميكروفون
ايفا : مين المسؤول عن الاغاني دي
تشارلي باستهزاء : ليدي غاغا ?
ايفا بعصبيه : مين المسؤول
انا رفعت صبعي وبضحك بسخرية

ايفا : والرغوه
تشارلي رفع ايده ولسه بيضحك

ايفا : وانتي عملتي ايه يا كيرا
تشارلي : فشل واضح في الرقص
وكيرا واقفه بعيد شويه وملامح وشها جد

ايفا : يعني مكنتيش مشتركه معاهم .... اطلعي على الاوضه بتاعتك

طلعت كيرا وايفا لسه واقفه
ايفا : انتو الاتنين تنظفو الفوضى دي ... وانت يسام هتيجي معايا .... دلوقتي معادك تقابل دكتور جريف

انا لنفسي : شربتي المقلب وبمشي معاها

مكتب دكتور جريف
ايفا : سام كارل
الدكتور : سام .... انت ليه موجود هنا
انا : بسبب الاغاني
الدكتور : لا .... انت ليه موجود في المدرسه هنا .... ايه اللي جابك لهنا
انا بسخريه : هليكوبتر على مافتكر
ايفا بهدوء : ساااام
الدكتور : كوميدي جدا ... ايفا قالتلي ان عندك روح بتهظر في كل حاجه .... طيب اسمح لي اشرحلك
انت هنا علشان نغير الشخص اللي انت عليه .. انت هو الشئ المهم هنا ..... انت الموضوع الوحيد اللي بندرسه .... الاستاذ الوحيد اللي بنحتاجه هو نفسك

انا : شكل كلامك كدا زي مجانين الفلسفه
ايفا بهدوء : ساااام ... ورزعتني كف .... متتكلمش كدا مع دكتور جريف

انا واقف مصدوم دي اول مره في حياتي واحده تضربني وكل اللي كنت بفكر فيه اني اقتلها ولكن مسكت نفسي وافتكرت انا هنا ليه

الدكتور : احنا مش ابوك وامك يسام ... لازم توري لينا شوية احترام

انا : انت مش مسموح ليكم انكو تضربونا
الدكتور : كل مادركت بسرعه ان هنا مسموح نعمل اي حاجه كل ماسرعت في تحقيق شوية تقدم ... اتفضل انزل غرفتك

طلعت من عنده وانا عندي غضب محستش بيه قبل كدا وقفت شويه علشان اهدي نفسي وبعدين رحت عند الاوضه بتاعتي لقيت ايفا

ايفا : لازم تاخد شويه وقت تفكر انت عملت ايه بعد مالباب يتقفل
انا : الباب يقفل ... يعني ايه
ايفا : وقت النوم .. الكل في الاوض بتعتهم علشان الراحه والنوم ... وبتقفل الباب وبتمشي

قعدت شويه اهدي نفسي وطلعت ipod وبعدين بعت كل حاجه حصلت النهارده لمياده
واستقبلت رسايل من فرقة الفرعون وكل واحد شغال في المهمه بتاعته

في القاهره
سمر بتراقب واحده خارجه من ستاربكس لحد مخرجت
مياده : انتي بتعملي ايه هنا
سمر : انا عايزه اعرف اخبار عن وليد
مياده : طيب تعالي نقعد ......
سمر : انا عارفه انه في مدرسه بس ايه هي المدرسه دي علشان ميكلمنيش ولا مره
مياده : دي مدرسه داخليه يعني ممنوع حد يكون معاه تليفون وهو كويس وانا بتواصل معاه عن طريق صحابي اللي في المدرسه

سمر : يعني انتي عايزاني اقعد في البيت ومعرفش حاجه عنه
وبعد شوية كلام
مياده : فاكره الليله اللي خالد عمل فيها حادثة
سمر : هو انتي عايزاني انسى
مياده : في الليله دي جت ليه مكالمه قبل ميمشي
سمر : اه كان بيتكلم مع حد من موسكو ... كنت بسأل نفسي ايه اللي بيعمله ولكن فكرت انها خدمات بنكيه في موسكو
مياده : كان عميل للبنك وجاي يستلم ورق ... مش فاكره اي حاجه تانيه
سمر : كان فيه مكالمه بعدها وكان واحد شكله يعرفه وبيقوله هنروح نقابل الراجل دلوقتي
مياده بصدمه : انا لازم امشي دلوقتي علشان اتأخرت على الشغل

في مبنى المخابرات
مياده بتدخل على خيري وتتكلم بقلق
مياده : الظابط مكنش لوحده
خيري : ظابط ايه
مياده : الظابط اللي قتل خالد مكنش لوحده كان معاه واحد خالد يعرفه
خيري : دي تبقى مصيبه .... يعني كدا فيه جاسوس معانا هنا
مياده : وكدا ممكن وليد يكون في خطر
خيري بيبلع ريقه : احنا لازم نعرف هو مين قبل اي خطوه نعملها والكلام دا ميطلعش لحد تاني


تاني يوم في المدرسه
دكتور جريف في حصه : تغير المناخ ... استنفاذ الموارد ... ايه اللي وصلنا لهنا
برني : الناس كتير اوي ؟
الدكتور : بالظبط .... الناس كتير اوي محشورين في حته صغيره من العالم .... تخيلو كدا لو معانا عصايه سحريه وشلنا ٩٩ ٪ من الناس ايه اللي ممكن يحصل

بدايه جديده للي لسه موجودين

انا : ومين اللي هيختار ١٪ الباقيه .... انت
الدكتور : دي مجرد تجربه خياليه يسام .... وعارف انها مش سهله .... التغيير مش سهل ابدا .... التغيير بيوجع .... بس ممكن يكون افضل للكل
وبيقطع كلامنا لورا وهي بتكح

الدكتور : لورا ... شكلك كدا عاوزه شوية دوا .. ممكن تروحي لدكتور دكستر في العياده
ولورا بتبصله في رعب : لا انا هكون كويسه
الدكتور : طبعا هتكوني .... بس لازم تروحي
الكل بيبص لكيرا في رعب وهي مشيه وانا مش فاهم حاجه

الدكتور : نرجع لكلمنا ... دي مش فكره جديده ابدا ....في الماضي بعض الشخصيات الكبيره فكرو في نفس الطريقه
( ماو .... ستالين ... هتلر .... الكونت) بس التاريخ بوظ اسماءهم ونسب ليهم الدم بس .... ولسوء الحظ دلوقتي بنفكر في نفس الطريقه ... ممكن كان عندهم حق زمان

وانا بسمع ومصدوم من الكلام ( هو بيعمل غسيل دماغ للي بيسمعه )

بعد ساعتين قاعدين في غرفه كبيره فيها طربيزة تنس طاوله وارراش وبرني بيلعبو مع بعض

انا : يعني عيلتك بتبيع السلاح
تشارلي : دا جحيم ... عيلتي بتبيع السلاح من اجيال ... جدي الكبير اللي اخترع الحافظه بتاعة الرشاشات تحت الميه .... عندنا ثروة كبيره من الناس اللي بتموت بعض


في القاهره
الشخص الغامض ماشي في الشارع وتشارلي بيراقبه ( بتاع فرقة الفرعون )
ويخبط على باب
الشخص : اهلا يمدام سمر انا كنت شغال مع المرحوم خالد
سمر : وعايز ايه مش ملاحظ ان الوقت متأخر
الشخص : هم دقيقتين هتكلم معاكي وهمشي
سمر : اتفضل

بعد شويه
الشخص : انا كان لازم اعزيكي في وقتها
سمر : عادي ملهاش لازمه ... انت هنا ليه ... انت عمرك مجيت هنا قبل كدا
الشخص : انا كنت عايز اشوفك
سمر : ليه
الشخص : حاسس ان اللي حصل كان بسببي ... المفروض كنت هقابله يومها بس معرفتش ... وعايز اتأكد انك كويسه ... هو قالك المكان اللي كان هيروحه
سمر : شكلك كدا شبه مياده
الشخص : هي سئلتك برضه
سمر : مكنش فيه حاجه تتقال اصلا ... كل اللي قلته كان عنده مكالمه وخلاص

وبيقطع الكلام التليفون
سمر خدت التليفون لاوضه تانيه
سمر : الو مين معايا
مياده : انا مياده .... هو يحيى الصمدي عندك
سمر : اه عندي بره في الصالون
مياده : اوعي تحكيله عن اي حاجه ولا عن سفر وليد
سمر : ليه هو مش شغال معاكو وعارف انه مسافر

وبتسمع سمر صوت الباب وهو بيترزع
سمر : دا مشي ... هو فيه ايه فهميني
مياده : لما وليد يرجع هو اللي هيفهمك ... وقفلت الخط


مياده بتكلم سيد : انا عايزه يحيى حالا
سيد : احنا كنا مراقبينه بس اختفى من لحظه
مياده : طب دور عليه بسرعه


في المدرسه قاعدين في غرفه كبيره زي السنيما وبنسمع فيلم
انا : جيمس هي لورا فين
جيمس : شكلها كدا بتمثل التعب علشان تخلع من الفيلم دا. ... دكتور جريف بيورينا افلامه الغبيه دي كل اسبوع

بعد شويه برني بتيجي تقعد جنبي ولزقت فيا
برني بتبص عليا بغرابه : فيه حاجه غريبه فيك ... مش حاجه وحشه بس حاجه غريبه ... زي مثلا انت مش زي الباقي هنا

ومره واحده بتمسك زبي
انا ببعد ايدها : انتي بتعملي ايه
برني : هو انا مش حلوه ... انا اجمل بنت هنا ... حتى اجمل من كيرا ... عايز تبوسني
انا مصدوم : لا
برني : وليه لا .. ومره واحده بتمسك وشي وبتبوسني جامد
رحت باعدها عني : انتي بتعملي ايه .. انتي مجنونه
برني : ايه ... مبتحبش البوس
انا : لا بحبه ... بس مش حبه معاكي
برني : لا كان لازم تحبه ... لم كان عندك فرصه .. وبتمشي

ولقيت تشارلي وكيرا عمالين يضحكو

انا قاعد مصدوم من المجانين دول


في القاهره
يحيى الصمدي بيروح المترو تاني ولكن بيتفاجأ بداروين ( الظابط ) موجود هناك
داروين : متأخر ليه ويحيى مصدوم ( علشان دا المكان الامن بتاعه ومحدش يعرفه )
وفي الوقت دا كان سيد ومعاه قوات بره محطة المترو

يحيى : انت كدا هتعمل غلطه ... المخابرات لسه مش عارفه مين الجاسوس
داروين : انا بتمنى فعلا ان دا يكون صح
يحيى : انا عندي معلومات تانيه ... انت فخطر ... انا جيت هنا علشان اكلمك
داروين : ماشي .. انا هنا قولي عايز ايه
يحيى بخبث : انا بتعهد ليك ولسه هيطلع السلاح بتاعه داروين غزه بسكينه في صدره وقتله
وبيدور في الخزنه بتاعته لقى صورتي انا واحمد صحبي معاه فخده معاه وبيطلع بره
وفي الوقت دا تشارلي كان مراقبهم الاتنين وبيمشي هو كمان

وبعد دقايق بيدخل المكان سيد هو القوات لقو يحيى ميت

عندي انا
قاعد ببعت رسايل مشفره عن كل اللي حصل وعن غرابة برني وارراش ولكن ايفا بتدخل عليا مره واحده

انا : انتي مش بتخبطي ليه .. انتي مش قولتي ان الغرف دي للنوم فابتعملي ايه هنا
ايفا : انا جيت بس علشان اقولك تصبح على خير .... واشوفك خدت على المكان ولا لسه
انا : هكون كويس لو كنت لوحدي
ايفا بتبتسم : اممم .. طيب تصبح على خير وبتسبني وتمشي

قمت اغسل سناني ولسه هحط الفرشه في بقي لقيت الدنيا بتلف بيا وبفقد الوعي
بعد شويه بشوف لقطات وانا محطوط على نقاله بتاعة مستشفى وداخل على عيادة

الدكتور : هو مستعد دلوقتي وبفقد الوعي تاني ..........



الجزء الثامن

في القاهره
(تشارلي كان بيعمل المهمات اللي كلفته بيها والاولى هي انه يتابع كل تحركات خيري وقسم ألفا وفعلا قدر يعرف الجاسوس وبلغ الكلام دا لتيريون

وتيريون مهمته كانت انه يتواصل معايا ومع باقي الفرقه ويكون المسؤول عن قسم التكنولوجيا ويوفر الدعم لكل الجهات

ومونيكا وقتها كانت في قريه جبليه على بعد ٣٠ كيلو من المدرسه ومهمتها توفير الدعم الفوري ليا وقت الهجوم على المدرسه)

تشارلي كان بيتابع خيري في وقت متأخر حوالي ١٢ بليل لحد مخيري وصل لفيلا وفتحت الباب واحده ست
الست : ايه اللي جابك هنا
خيري : هنتكلم على الباب ولا ايه
الست : اتفضل

بعد شويه
خيري : انتي لازم تبعدي تاني
الست بتضحك بجنون : تصدق انا اكتر واحده مغفله .... بعد ١٥ سنه وانا بعيده عن ابني وعن حياتي .... بعد مضحكت عليا كل السنين دي وعايزني اصدقك من تاني .....

خيري : انا مكدبتش عليكي قبل كدا .... انت متعرفيش ايه اللي حصل .... اللي كنا خايفين منه حصل

الست بقلق : ايه اللي حصل
خيري : سواريز وصل لخالد وقتله من كام اسبوع
الست بصدمه : وابني حصله ايه
خيري : ابنك كويس وكان قاعد مع مرات خاله قبل ميسافر
الست : مرات خاله مين وسافر فين
خيري : اه صحيح انتي مكنتيش موجوده ساعة مخالد اتجوز .... خالد يستي اتجوز واحده وابنك عاش معاهم كل السنين دي .... وساعة مخالد اتقتل حاولنا نكتم على الموضوع بكل الطرق بس ابنك قدر يوصلنا
الست بصدمه : وصلكو ... اوعى يكون عرف بالحصل زمان
خيري : انا محكيتش ليه كل حاجه .... و هو ميعرفش مكانك لسه .... بس ممكن يوصلك وعلشان كدا انتي لازم تختفي
الست : لا انا مش هختفي تاني .... انا لازم اشوف ابني دلوقتي حالا
خيري : بس انا قولتلك انه مسافر
الست : مسافر فين ... اتكلم
خيري : ابنك دخل مدرسة النقطه السودا

الست قامت ومسكت خيري من رقبته : يعني بعد كل السنين دي بتودي ابني ليه بأيديك .... بتعمله طعم تاني ....انا هقتلك

خيري عرف يفك نفسه : اهدي ... يعني انا لو مش مطمن على ابنك كنت هبعته يعني ..... ابنك جاسوس محترف واللي كان بيدربه خالد بنفسه ... واحنا على بعد خطوه واحده ونخلص من سواريز

الست : لو ابني حصله حاجه انا هخليك تتمنى الموت يخيري

خيري : وانا مش هسمح انه يحصله حاجه ......وبقولك انتي لازم تختفي قبل ما سواريز يلاقيكي ..... سواريز ميعرفش ابنك لحد دلوقتي .... فارجوكي امشي

الست : يعني انا اللي اعرف اسم ولا شكل ابني يعني ....انا هختفي ولكن هرجع تاني لما ابني يرجع
خيري : واوعدك اني هوصلك بنفسي لابنك ساعة ميرجع

وخرج خيري من الفيلا وكان تشارلي سامع كل كلامهم وكدا مهمته الاولى خلصت

مونيكا في الوقت دا كانت نقلت اسلحه كتير لبيت جوه القريه وحولته لمقر وتيريون بعت فرقتين عمليات خاصة ليها من الحصن وفضلو منتظرين الاشاره بتعتي للهجوم


عند فيلا غاده
غاده : صباح الخير يماما
شروق بزعل : صباح الخير يحبيتي
غاده : مالك يماما فيه ايه
شروق : البورصه حصل فيها انهيار وشركة سيف خسرت كل حاجه وكدا احنا افلسنا
غاده : يلهوي يعني كدا هنترمي في الشارع
شروق : مش عارفه يبنتي ... انا دماغي هتتشل
غاده : طيب هنعمل ايه .... ممكن نبيع المجوهرات بتعتنا
شروق : مجوهرات ايه بس ... الشركه خسرت فوق ٢٠ مليون دولار وكدا هيحجزو على كل حاجه .... ممكن نطلع دلوقتي نبيع المجوهرات دي وشوية انتيكات قبل ميخدوها
غاده : ماشي يلا بينا

وفعلا باعو كل الدهب والمجوهرات بتوعهم ولما رجعو لقو يمنى قدام الفيلا وفيه عربيات بوليس كتير
الظابط : انتي مدام شروق
شروق : ايوا يفندم ... هو فيه ايه
الظابط : الفيلا تم التحفظ عليها وكل ممتلكاتكم وكمان العربيه دي وبعد ازنك تسلمي مفاتيح كل حاجه

بعد شويه
يمنى : هنروح فين يماما
شروق : مش عارفه بس لو حولنا نأجر شقه بالفلوس دي ممكن يتحفظو عليها كمان
غاده : انا مش عارفه احنا بيحصلنا كل دا ليه .... ولو رحنا لاخو سيف هيطردنا اكيد
شروق : دنا اموت قبل مرجلي تروح ليه ... بصو خلينا نتمشى شويه واكيد هنلاقي حل

وهما في بيتمشو غاده شافت السنتر بتاع سمر
غاده : ممكن نريح رجلينا شويه عند سمر يماما
شروق : عندك حق انا مش قادره امشي خلاص

وبيدخلو السنتر وسمر اول مشفتهم جريت عليهم
سمر : مالكو عنيكو حمرا كدا ليه
شروق حكت كل حاجه لسمر
سمر : يلهوي كل دا يحصل لكم .... وهتروحو فين
غاده : مش عارفين يسمر .... ماما بتقول لو خدنا شقه ممكن يخدوها كمان
سمر : وعلى ايه شقه .... انتو تقعدو معايا في الفيلا لحد مالظروف تتحسن
شروق : بس كدا هنتقل عليكي
سمر : ولا تتقلي ولا حاجه دا انتو هتونسوني لحد ما وليد يرجع من السفر


عندي انا
بفتح عيني وبشوف مشاهد مضغوشه زي دكاتره محاوطاني من كل حته وانا نايم على سرير عمليات وعيني بتقفل تاني
وبعد شويه بشوف مشهد تاني ودكتور بيخزني حقنه وكل حاجه مش واضحه وبيغمى عليا تاني

الصبح
بفوق من النوم وانا بشهق كأني كنت في كابوس ... وبلاقي نفسي نايم على سريري في الاوضه ... وبشوف هدومي مكويه على المكتب ... بدخل الحمام وببص على نفسي في المرايه وبعدين مسكت فرشة السنان وانا ببص عليها وبفتكر مشاهد بس مضغوشه


بعد شوية بسمع صوت الجرس والباب بيفتح وكل الشباب خرجت

في غرفة الاكل
ارراش وبرني قاعدين قصاد بعض على طربيزه واحده وبيكلو بنفس الطريقه .... وكانت كيرا قاعده هي و جيمس على طربيزه ... وكنت انا بجيب الاكل وبقعد جنب كيرا

جيمس : شكلك وحش خالص
انا : اه اصل منمتش كويس ... جالي كابوس ... كنت محطوط على نقاله وكان فيه دكاتره بيحاوطوني ... بس كل حاجه مضغوشه ... وبعدها كنت في اوضه وكان فيه حاجه بتهمس في ودني بشكل مزعج ... بس انا مش فاكر كويس كل حاجه مضغوشه

كيرا : كل حاجه كانت بيضه ... كان فيه انوار كتير فوق راسك وكل شويه بتقرب منك بس انت مش عارف تتحرك ...

انا : اه
كيرا : كنت عريان ..... وخايف
انا : انتي عارفه كل دا منين
كيرا : جالي الكابوس دا قبل كدا

جيمس بسخريه : الناس مش بتشارك احلامهم ... الكلام دا مش بيحصل

كيرا : يبقىجالك انت كمان مش كدا .. تشارلي سكت

وبيقطع كلامنا دخول لورا بعد اختفائها طول اليوم امبارح

جيمس : اخيرا الانسه بتظهر ... خلصتي من التعب اللي جالك امبارح

لورا : انا احسن بكتييير لو دا اللي تقصده
جيمس : بقيتي احسن في يوم واحد ... واو دا رقم جديد

لورا كانت بتجيب الاكل وهي بتتكلم
جيمس : كويس انك بقيتي احسن وقت الفطار ...تعالي اقعدي

لورا بتاخد الاكل وبتقف للحظات جنب تشارلي
لورا بغموض : الكل مسموح ليه بالتغير
جيمس : اه ايا يكن ... عموما احنا بنتكلم عن الاحلام والكوابيس مش عاوزه تشاركي

لورا : انا مبلقيش ان الاحلام موضوع مثير لاهتمامي .. وبتمشي على طربيزة ارراش وبرني وبتقعد معاهم

ارراش : حسه بايه
لورا : احساس حلو ... حلو جدا ...
برني : الحلو انك رجعتي لينا تاني
وبيكلو كلهم بنفس الطريقه

جيمس بعصبيه وبيرزع على الطربيزة : وقفي المسخره دي حالا

لورا بهدوء : اوقف ايه

جيمس : ايا كان اللي بتعمليه وقفيه حالا ... كلكو
ارراش : محدش فينا بيعمل حاجه يجيمس .. فهدي نفسك شويه
لورا : انت بتبالغ في رد فعلك دايما .... انت لازم تتعلم تسيطر على غضبك ... هتكون اسعد في حياتك

جيمس بيخبط الكرسي يوقعه ويطلع برا

وببص انا وكيرا عليهم وبنلاقيهم زي التوائم المتطابقه في كل حركتهم


عند الظابط داروين
كان معاه الصوره اللي خدها من يحيى الصمدي وكانت صورتي انا واحمد صحبي ... خدها على اللاب عنده وعمل فلتره للصوره والبحث جاب ان صورتي بتطابق صور تانيه ومجبتش صور لاحمد خالص وعرف المدرسه اللي كنت فيها



في مطبخ المدرسه
تشارلي متعصب : مستحيل حد يتغير بالشكل دا ... دول اكنهم ضغطو على زرار وهي اتغيرت

انا : انا عايزك تهدى خالص ... مشكلتنا دلوقتي اننا نعرف دكتور جريف عمل فيها ايه

تشارلي : مشكلة ايه ... مشكلتنا فعلا اننا هنهرب ازاي من هنا قبل ميعملو فينا كدا احنا كمان

كيرا : انت لو عرفت تخرج من المبنى هتموت في اقل من ساعه متجمد ... دا لو عرفت تجيب الارقام السريه بتاعت الابواب

انا : ما ممكن نكتب اي ارقام لحد ميفتح

تشارلي : لا لا لا انت قدامك رمز واحد وإلا الانذار يضرب وكل الحراس يقفشونا ... انا جربت قبل كدا

انا : طب وجربتو تهكروها ... انتي ممكن تهكريها يكيرا
كيرا متفاجأه : وانت بتقول اني اعرف اعمل كدا ليه
انا : بتعرفي ولا لا
كيرا : انا عاوزه ادخل مكتب دكتور جريف واوصل للنظام الاساسي من اللاب بتاعه وهنلاقي فيه كل حاجه احنا عاوينها

انا : يعني لو دخلتك هتعرفي توصلي للمعلوات دي
كيرا هزت دماغها بايوه

انا : ماشي ودا اللي هنعمله

وبنتفق على خطه وكله قال تمام وتشارلي بيمشي
كيرا : وبعد منخلص كل حاجه هتحكيلي الحقيقه
انا : حقيقة ايه
كيرا : بتتهرب من السؤال تاني .... وبتمشي هي كمان


في المدرسه عند احمد
احمد داخل المدرسه بيجري وبيخبط في واحد كان بيتكلم مع مدرس

احمد : اسف ياستاذ وبيسيبه ويمشي

الشخص دا داروين وكان بيدور عن معلومات عني وعن احمد اللي كان في الصوره وبالصدفه عرف مكانه
داروين : معلش ياستاذ انا لازم امشي علشان اتأخرت على الشغل



عندي انا
قاعد ببري قلم رصاص وباخد الرصاص بتاعه في ورقه

كيرا : وعامل فيها تشارلك هولمز كمان
انا : عندك فكره احسن .. .....هم خدو لورا فين امبارح
كيرا : المستوصف بتاع جريف
انا : والمستوصف دا فين
كيرا : تحت الارض
انا : فيه حاجه تانيه هناك
كيرا: مش عارفه انا مرحتش هناك قبل كدا .... هم خدو برني اول يوم جيت فيه هنا

انا : احنا لازم نروح ونشوف ايه اللي بيحصل هناك
تشارلي : هو انت مهتم كدا ليه
انا : انت مش عايز تعرف ايه اللي عملوه معاها
تشارلي : مش قد اني عاوز اهرب من هنا ... مش دا اللي بنعمله صح
انا : اه صح
تشارلي : يبقى نلتزم بالخطه


بعد مرور ساعه
تشارلي واقف على السلم بيراقب وبيديني اشاره ان مفيش حد وانا بجري على الباب بتاع مكتب دكتور جريف وبطلع الورقه بتاعة الرصاص وبرش على ازرار الارقام السريه

وفجأة بنسمع صوت طالع على السلم وانا جريت استخبى تاني
دكتور جريف : مساء الخير يجيمس ... بتعمل ايه هنا
جيمس : مساء النور عليك يادكتور ... المحاضره بتاعتك كانت ملهمه جدا
الدكتور : وانا بعتقد اني شوفتك نايم
جيمس : لا ابدا انا كنت مغمض عيني علشان اركز احسن ... ودا اداني الكتير من التفكير
الدكتور : ماشي ... اشوفك بعدين

وبيكمل طلوع على السلم وبيكتب الارقام السريه وبيدخل المكتب وانا رحت وشوفت الارقام

في المطبخ
كتب ١٨٩ .... دي الارقام عايزين نعرف ترتيبهم الصح
كيرا : انت متأكد دول ٣ ارقام وهو كتب اربعه
انا : علشان كدا فيه رقم متكرر ... وكدا قدامنا ٢٤ محاوله علشان الرقم يطلع صح ... وعلى كلامك احنا قدامنا فرصه واحده وإلا الانذار هيضرب

جيمس : يعني كدا احنا اتفشخنا
انا : لحظه واحد ... كل اللي الدكتور قاله انه يتخلص من ٩٩ في الميه من الناس ويسيب ١ بس .. اكيد الكلام دا فيه الحل

جيمس : الكلام دا جنان

انا : لا الكلام دا وكأن شخص واحد هو اللي هيحدد مصير ملايين الناس ... مين اللي يعيش ومين اللي يموت

كيرا : يبقى كدا الحل في الارقام دي
كتبت ساعتها ١٨٨٩ .. دي السنه اللي اتولد فيها هتلر ... دا الرقم السري



عند الظابط
بيجيله تلفون من واحده مسؤوله
الست : احنا محتجين تحديث بروتوكول الامن الخاص بيك
داروين : ليه ايه اللي حصل
الست : كان فيه اختراق امني
داروين : ماشي ... همشي حالا

في مكتب دكتور جريف
بيجيله نفس التليفون وبتغير ليه جميع البروتوكولات الامنيه

بيغادر مكتبه هو وايڤا : شوفي لو دكتور دكسترا خلص اجراءاته ولا لسه ... فيه حاجه حصلت ولازم نسرع كل حاجه

وكيرا كانت بتراقبهم من بعيد وبعدها جيمس فضل متابعهم لحد منزلو تحت الارض وانا جريت على الباب وكتبت الرقم والباب فتح

وكيرا جريت على اللاب بتاعه وقعدت تدور على معلومات ولقت كل حاجه
انا مسكت اللاب وكنت بدور على معلومات عن خالي
كيرا : مين خالد دا وايه قسم ألفا
انا : مش مهم دلوقتي ... بسمش بلاقي حاجه

انا : يلا
كيرا : لحظه خلينا نجيب مساعده من برا
انا : بس دي مش الخطه
كيرا : انت مصدق اننا هنستحمل التلج دا ... انا هجيب مساعده من برا .... وقعدت تدور ولكن بتلاقي ان خدمات النت مقفوله


عند دكتور جريف تحت الارض
الدكتور : دا شغل ممتاز يا دكستر ... دا اكتر من ممتاز
دكستر : الشغل دا بيزعلني جدا علشان هيعدي مرور الكرام ومحدش هيعرف بيه
جريف : يعني الفلوس مش كفايه ... عاوز اعتراف مننا ان دا شغلك
دكستر : هو انت مش هتعمل كدا
حريف بجديه : خلص شغلك يادكتور ... هنتكلم تاني بالليل


وبيطلعو تاني على السلم وجيمس بيسمعهم وبيجري على اوضتة الموسيقى وبيشغل اغاني باقصى صوت وبنسمع الاغاني انا وكيرا وبنطلع من المكتب بسرعه

وفي الوقت دا كان جريف وايڤا راحو عند جيمس

ايڤا مسكت جيمس من رقبته وبتضغط جامد ودخلنا عليهم وجيمس شافنا
جيمس : انا اسف مش هتحصل تاني
وبتسيبه ايفا وبيمشو



بالليل عند جريف بيقابل داروين
جريف : ايه اللي بيحصل
داروين : بروتوكول امن جديد
جريف : انت المفروض متجيش هنا ... ابدا
داروين بيبصله بهدوء : هي كل حاجه تحت السيطره هنا
جريف : طبعا كل حاجه تحت السيطره
داروين : حلو .. حلو .. هو دا اللي كنت عايز اسمعه ... فيه حاجه كمان وبيطلع صورتي انا واحمد ... انا اخدت الصوره دي من واحد ميت ... دي مش صدفه .. مش بتعتقد كدا

جريف : هنبحث في الموضوع
داروين : مع السلامه يدكتور ... بتمنى اني مشوفكش تاني

عندي انا كنت طالع من اوضه وقابلت داروين وكان بيبصلي
انا : عايزه مساعده ولا حاجه
داروين : سام كارل مش كدا .....
انا : انت مين
داروين : انا زائر مش اكتر ....هنتكلم في وقت تاني ..سلام


الصبح
انا : زي مقالت ايفا مستحيل نعرف نهرب من غير زلاجه تلج .... المفاتيح بتعتها بعيد وعلشان كدا عاوزين نعمل الهاء كبير

كيرا : انا هعمل كدا .. احنا عاوزين فرصة واحده بس .. واحد يبلغ عن اللي بيحصل


وبننفذ الخطه والكل بيتلم في المطبخ علشان كيرا عملت حريقه كبيره وجيمس كان واقف على باب الخروج ولسه هيطلع

ايڤا : ايه يجيمس رايح حته ولا ايه
جيمس : فيه انذار حريقه فلازم نخرج برا
ايفا : دا انذار خاطئ ... انا سعيده اني مسكتك قبل متطلع ..يلا نرجع سوا

وبشوف جيمس راجع مع ايڤا من بعيد فبستخبى وبمشي وراهم لحد مدخلو مكتبها وقفلت الباب
دخلت وراهم بسرعه بس ملقتش حد


في المطبخ
كيرا : يعني اختفو بكل بساطه كدا
انا : عارف انه غباء
كيرا : لا مش غباء دا رعب ... انت بتعمل ايه
كان معايا قطعة فلوس معدن وبخبط بيها على الطربيزه
انا : انا متأكد ان مكتبها بيودي على الدور اللي تحت من فتحه او سلم مخفي وبديها قطعة فلوس هي كمان

كيرا : ودي اعمل بيها ايه
انا : هتسدي بيها الباب علشان ميقفلش ولما الكل ينام هنطلع ندور عليه


الساعه ١٢ بالليل بفتح الباب وبشيل العمله بسرعه وبخبط على الباب بتاع كيرا وهي بتفتحه والعمله بتقع على الارض بتعمل صوت بس بمسكها بسرعه
كيرا بسخريه : وكمان نينجا

بنروح مكتب ايفا وبندور على المخرج لحد مبلقيه وبيكون مودي على الدور المقفول ( بتاع خزين المواد الكيميائية زمان ) وبندخل من باب والدور عامل زي المستشفى

كيرا : سام انا مش حابه المكان دا
وبفتح اوضه وبلاقي نسخه من كل حاجه موجوده في الاوضه بتاعتي
انا : هي الصوره بتاعتي بتعمل ايه هنا
كيرا : تعالى بص كدا ... بلاقي شاشه مراقبه على الاوضه بتاعتي وفيه تسجيلات بكل حاجه عملتها في الاوضه
انا : هم بيراقبونا ليه
كيرا : لا دول بيدرسونا ... كل حاجه بنعملها ... بطلع من الاوضه وبدخل اوضه تانيه وبتكون زي اوضتة برني

انا : يلا نخرج من هنا ....

وبنسمع صوت ايڤا بتتكلم مع جريف
ايفا : احنا كدا معانا كل حاجه علشان نخرج للعالم
جريف : بوافقك فعلا ... ممكن نرتب النهايه دلوقتي ... وبيقبلو دكستر
دكستر : دي الملاحظات النهائية بتعتي
جريف : كويس ... ودي النسخه الوحيده
دكستر : طبعا زي مطلبت
جريف : انا عايز اقولك ان شغلك هنا كان مذهل ... بقول وبكل احقيه ان محدش يقدر يعمل اللي انت عملته .... شغلك هيغير العالم
دكستر : دا لطف منك دكتو ...... ايفا طلعت سكينه ودبحته

ساعتها مسكت بوق كيرا علشان متصوتش

جريف : خليهم ينظفو الفوضى دي ... مين اللي عليه الدور بكرا
ايفا : كيرا
جريف : كويس ... خلصي العمليه بكرا
وكيرا واقفه مرعوبه وانا واخدها في حضني

تاني يوم الصبح في غرفة الاكل بيكون ارراش وبرني ولورا قاعدين يكلو مع بعض

وانا وكيرا قاعدين في جنب
انا : انتي لازم تكلي حاجه
كيرا : مش قادره
انا : احنا لازم نتصرف طبيعي علشان محدش يشك فينا
كيرا بسخريه : لو كنت بعرف اعمل كدا مكنش زماني هنا اصلا

وبيقطع كلامنا دخول جيمس
انا : جيمس ... كنت فين ..... ولكنه مبيردش وبيقعد معاهم

ارراش : شعور مختلف مش كدا
جيمس : دا شعور حلو اوي

انا : ايه اللي حصلك يجيمس
جيمس : حاسس بشعور وحش مش كدا ... انكو تكونو الاقليه هنا
ارراش : متخفش وقت التغيير بتعهم قرب
برني : دي حاجه بتحزن فعلا ...انك تشوف شخص بيتمسك بحاجه فارغه

كيرا بتقوم وتطلع برا من الغضب والخوف ... ولقيت جيمس بيقرب مني
جيمس : هتعمل ايه .. هتهرب زيها
انا : وانت شايف ايه
جيمس : انا شايف ان الهروب مش الحاجه اللي المفروض تعملها ... قمت انا كمان علشان زعلان باللي حصل لجيمس


في مكتب جريف
ايفا : انا دورت في كل المعلومات الاساسيه عن عائلة ديفيد كارل والسيده كرستين وملقتش الولد دا موجود في صورة تانيه ( اللي هو احمد )

جريف : زائرنا بيقول انه خدها من ايد واحد ميت ... مش مهم دلوقتي المهم ان كريس مايكل موجود دلوقتي في لندن وعمل انقلاب وخد كل شركات ابوه ... يعني الشركات دي تحت تصرفنا

ايفا : كلامك صحيح يدكتور
جريف : اه صحيح ابقي هاتي كيرا بعد الحصه متخلص .. كل ما خلصنا بدري كان افضل
ايفا : طبعا


بروح المطبخ عند كيرا
انا : انت كويسه
كيرا : وانت شايف ايه .... احنا شوفنا دكستر بيتقتل امبارح ... لورا اتجننت ... ودلوقتي جيمس ... وانا اللي عليها الدور ... فلو بتسأل انا كويسه ولا لا فانا مش كويسه خالص

انا : طيب وهنعمل ايه
كيرا : جيمس كان عندو حق .. لو فضلنا هنا يبقى حكمنا على نفسنا بالموت ... احنا لازم نهرب
انا : بس انا مش هقدر ..مش دلوقتي
كيرا : وليه لا ...يعني الموضوع بخصوص اللي اسمه خالد دا ... بص اعمل اللي انت عايزه وانا هعمل اللي انا عايزاه ...



بعد الحصه
ايفا : ممكن تحصليني على المكتب يكيرا وبتمشي
انا : انتي مستحيل تهربي ... كدا هتموتي برا ... احنا خدنا كل الارقام السريه فممكن تستخبي
كيرا : هيدورو في كل حته
انا : مش هيدورو ... انا عايز ساعه واحده بس .. احنا شوفنا ايه اللي موجود في الدور المقفول ودلوقتي لازم اشوف ايه اللي تحت الارض ... كل الاجوبه هناك
كيرا : انا معنديش ساعه ... انا مش مهتمه بالاجوبه بتعتك
انا : كيرا معلش انا بترجاكي ... هتعملي ايه
كيرا : من الاحسن انك متعرفش علشان لو لقوك ميعرفوش مكاني


بعد دقايق بتسحب للدور اللي تحت الارض وبلاقي فيه غرفة عمليات كبيره ومجهزه باجهزه كتير وبلاقي ورق كتير وبفتح مستند بلاقي فيه كل معلومات عن جسمي وعن شعري وكل حاجه وهكذا في كل الورق عن الطلاب التانيين


عند ايڤا بتسأل لورا
ايفا : مشوفتيش كيرا
لورا : لا
ايفا : طب دورو عليها كلكم

وكيرا سعتها كانت عند باب خلفي فتحته وجريت على برا وسط التلج

عندي انا كنت بدور على اوض تانيه ودخلت نفق طويل بيوصل لاوضه زي سجن
وبلاقي صوت لورا من بعيد
لورا : سام ... الحقنا يسام .... بجري عليهم وبشوف جيمس وارراش وبرني

جيمس : الحقنا يسام انت لازم تخرجنا من هنا .... دول هيقتلونا

وبلاقي واحد بيتكلم : انا اسمي كريس مايكل .. ابويا هيدفعلك اي مبلغ انت عايزه لو خرجتني من هنا

وانا واقف مصدوم مش عارف اتحرك

عند جريف
ايفا بتدخل عليه وتعرفه كل حاجه عني
جريف : انتي عرفتي المعلومات دي منين
ايفا : داروين قال ان السيطره بتعتنا طلعت وهميه وكان لازم يتدخل
جريف : يبقى كدا احنا عندنا خرق امني ... اعملي حالة الطوارئ فورا


ايفا بتطلع وبتلاقي جيمس وارراش : احنا مش لقيين كيرا
وواحد من الامن بيكلمها : فيه اختراق ... الباب الخلفي تم اختراقه
ايفا : دي هتموت كدا لو فضلت برا
جريف : عايزه ترهني على كدا ولا ايه .... دول شافو الحقيقه بطريقه ما وشكلها اترعبت وحاولة تهرب .... طلعي دوريه بحث انا عاوزه حيه او ميته

عندي انا
انا : انا مش فاهم حاجه
كريس مايكل : دول عملو نسخ مننا وكانو بيرقبونا كل الفتره دي وتعلمو كل حاجه
انا : اه صحيح انا شوفت الدور المقفول .. عندهم شاشات مراقبه وكل حاجه
جيمس : مش بس كدا دول بييجو هنا ويبصو في عنينا زي الحيوانات ... وبيسؤلونا عن كل تفصيله في حياتنا ولو مجوبناش بيعزبونا ... انت لازم تهربنا من هنا

انا : وبعدين هنخرج من هنا ونروح ليهم برجلينا .. اكيد هيموتونا ..دول معاهم اسلحه ... انتو هنا امان ليكو .. انا هخرج واتصرف

وبسمع صوت باب بيفتح فبطلع اجري بس بلاقي دكتور جريف وايفا في وشي

جريف : وليد الشاذلي ... واو بعد كل السنين دي يكون عندنا ابن الشاذلي
........................................................................




الجزء التاسع



في الفيلا عند سمر
سمر نازله على السلم بتلاقي شروق قاعده تحت وماسكه صورة خالد وبتعيط

سمر : هو فيه ايه ... وبتعيطي على خالد كدا ليه
شروق بتفوق من التوهان : معلش .... اصل افتكرت اخويا .... كان هو اللي ممكن ينقذنا من الموقف دا

سمر : هو مسافر ولا ايه
شروق : لا هو متوفي .... معلش بقى فكرتك بالمواجع
سمر : ولا يهمك .... بس ايه اللي فكرك باخوكي من الصوره
شروق : يمكن اخويا لو كان عايش كان هيكون قد خالد كدا في السن وخصوصا اسمه كان خالد كمان

وبتقطع الكلام غاده
غاده : فيه ايه يماما .... انتي هتفضلي تعيطي طول اليوم ... لا احنا لازم نمسك نفسنا علشان نعدي المرحله دي

شروق : لا انا كويسه يحبيبتي ... انا بس افتكرت خالك كان هو اللي ممكن ينقذنا
غاده : يماما ايه اللي فكرك بس .... خالو مات من زمان اوي ... دنا مكنتش اتولدت سعتها
شروق : خلاص يستي انا بقيت كويسه .... اطلعي بقى صحي يمنى علشان المدرسه
غاده : حاضر ... بس هنروح ازاي ... دا المدرسه بعيده
شروق : هطلب اوبر لما تجهزو
سمر : اوبر ايه انتي كدا بتشتميني ... انا هوديهم في طريقي
شروق : بس احنا كدا بنتقل عليكي جامد يسمر
سمر : تتقلو ايه بس دا انا طايره من الفرحه علشان ونستوني وخصوصا في غياب وليد

شروق : هو صحيح باباه ولا مامته فين
سمر : دول متوفيين وهو لسه صغير خالص وانا وخاله اللي ربناه
شروق : يعني يعتبر زي ابنك
سمر : ابني بس ... دا كل حياتي ... انا وخالد مخلفناش واعتبرنا وليد ابننا من يومها

شروق : طب هو هيجي امتى
سمر : معاد رجوعه قرب .........



عندي انا في المدرسه
متكتف على سرير في اوضتة العمليات اللي شوفتها في الجزء اللي فات وبحاول افك نفسي بس واحد من الحرس كتف جسمي بحبل وبرضه بحاول اتحرك

ايڤا : انت كدا بتهدر طاقتك ... وتربط راسي بحبل في السرير ... كل صحابك حاولو يفكو نفسهم ومعرفوش

جريف : بس انت مش زي حد فيهم مش كدا ... انت كذبه
انا : منتا اكيد عارف الكذب من الحقيقه .... علشان عندك مدرسه مليانه بيهم
جريف : بس ولادي مش مزيفين .... ولادي عظماء
انا : ولادك
جريف : اشك انك تفهم اللي انا بعمله .... بس العالم محتاج قائد ..... صوت واحد يحكم .... صوتي انا من خلالهم

انا : يعني هو دا مشروع جماعة العنقاء مش كدا
جريف : يعني كنت بدور كويس وعرفت معلومات مهمه ..... دلوقتي دوري انا علشان اعرف كل حاجه

وايفا كانت ماسكه حقنه وبتديها ليا في رقبتي


عند كيرا
فيه فرق بحث بدور عليها في وسط التلج بالزلاجات بتعتهم بس مش لقينها

عند مونيكا في المقر
مساعد : فيه حركه مش طبيعيه حوالين المدرسه
مونيكا : حركة ايه
مساعد : فيه زلاجات كتير متشكله في فرق
مونيكا : اكيد دي فرق بحث ... فيه حد هرب .... خلي كل الفرق تستعد


عندي انا
بعد ما اخدت الحقنه بقيت زي اللي تايه ودماغي مش متوازنه

جريف : اسمك ايه
انا بصوت ضعيف : سام
جريف : اسمك الكامل
انا : سام ديفيد كارل ... من مؤسسة كارل ...
جريف بعصبيه : اسمك ايه
انا : سام كارل

جريف : انتي حقنتيه بالجرعه المظبوطه
ايڤا : اه ... شكله بيحاربها

جريف : وليد انت بتكذب ..... اسمك هو وليد الشاذلي ...قولي الحقيقه مين اللي بعتك

انا بتوهان : ليه قتلته ... ليه قتلت خالي ...ليه ...ليه قتلت خالد

جريف : خالد مين
انا : انت مش عارفه
جريف : مين خالد
انا بتوهان : انت ازاي مش عارف .... هو فيه حد تاني مشترك معاكو ... هلاقيه

جريف : مين اللي بعتك هنا .... مين اللي عارف المدرسة
انا بتوهان : بعد كل اللي عملته ... كل الطريق اللي مشيته وفي الاخر انت مش عارفه

جريف : جاوب على السؤال ... مين اللي بعتك هنا
انا بتوهان : والا ايه ... هتفتح عليا المايه .... هتشغل اغاني عليا ... انا مش هساعدك ابدا ...

ايفا بتبص لجريف في خوف وهو بيسألني كل شويه من اللي بعتك هنا وانا بدأت اغني بصوت عالي جدا

بعد دقايق
ايفا : انا مش فاهمه ... المفروض ميقدرش يحارب الحقنه كدا خالص
جريف : طب وايه اخبار كيرا
ايفا : الطريق اللي خدته اخره موت في الغابه ....
جريف : طيب افرضي قدرت تهرب ... هتروح فين
ايفا : هي ملهاش صحاب او اي حد تثق فيه ... فاكيد هترجع على اهلها


في مكتب جريف
بيفتح جواب مقفول ويطلع منه رقمين وبيتصل على الرقم الاول
جريف : (بيقول الرقم الامني بتاعه ) انا عايز خدمه مستعجله .... عمليه قتل ... في سنغافورة .. ( اندريه فاشينكو ...نونو تشاو ) دول اهل طالب عندي ... هحول الفلوس حالا



عندي انا
بحاول افك نفسي بس مش قادر وبسمع صوت داخل
انا بغني بصوت اعلى : مش هتقدر تاخد مني حاجه

كيرا : بس صوتك وحش اوي في الغنى
انا بفرحه : كيرا ... ازاي
كيرا : عارفه ... انا سعات بفاجئ نفسي
انا : طيب فكيني بسرعه ..... بتفك راسي وبتسكت
كيرا : هكمل بس الاول تقولي انت مين فعلا
انا : ايه
كيرا : لو مش هنثق في بعض يبقى هنموت
انا : محاوله حلوه ... نفس شكلها ونفس صوتها ... عيزاني اثق فيكي واحكيلك كل حاجه
كيرا : انت بتقول ايه
انا : كيرا المزيفه ... الجزء الناقص من مجموعة دكتور جريف
كيرا : اسمع ... دي انا فعلا ... فوقف اللي بتعمله دا
انا : انتي مش كيرا ... كيرا الحقيقيه مميزه
كيرا : بس بقى ...( بتحررني ) قولتلك دي انا ... الدور المقفول بتاع النسخ ... الارقام السريه اللي سرقناها ... لما قتلو دكستر ... دي انا فعلا
انا : فكرتك هربتي
كيرا : انا فعلا هربت لحد الغابه ورجعت من طريق تاني وكدا هيدورو عليا كتير .... انا كنت مستخبيه في الدور المقفول وبسمع كل حاجه من اللاسلكي دا

انا بعد مفكتني : شكرا
كيرا : اه صحيح ... انت بتعتقد ان اننا مميزه
انا : انا كنت بقول اي حاجه عشوائيه وخلاص
كيرا : طيب يلا بينا
انا : كيرا لحظه واحده ..... انا مش مليونير من عيلة كارل ... انا جيت هنا علشان اعرف مين اللي قتل خالي انا اسمي وليد

كيرا : طيب يلا بينا


عند جريف و ايفا
جريف : مفيش سبب للتأخير ... لازم نبعت كل النسخ لاهاليهم فورا
ايفا : والاصليين
جريف : ملهمش لازمه .... اخلصي منهم قبل منمشي
وبيدخلو اوضته العمليات بيلقوها فاضيه


عندي انا
كيرا : يعني انت زي الجاسوس
انا : مش كدا بالظبط ... كان المفروض اكون كدا زمان ..... بس المهم دلوقتي انا كنت ببعت رسايل من جهاز والجهاز دا اختفى لما خدوني اول مره
كيرا : اول مره
انا : الحلم اللي كلنا حلمناه دا حقيقه

كيرا : والمفروض تبعت رسايل دلوقتي ... طب خد اللاسلكي دا
انا : مش هينفع علشان قصير المدى .... لو عرفنا نخرج من هنا ... مكالمه واحده بس وهيكون لينا الاغلبيه
كيرا : بس مستحيل نعرف نعدي التلج .... وبعدين فيه دوريات بحث كتير بتدور عليا ... واحنا مش معانا ولا زلاجات او اي حاجه

انا : ممكن اعمل لوح تزلج ... وبجيب طربيزه طويله وبكسرها وبخلي لوح خشب طويل على شكل زلاجه

كيرا : انت بتهظر مش كدا .... قلي انا دا تأثير المخدر اللي خدته .... انت لسه بتعاني من التوهان

انا : هينجح متقلقيش .... عملتها قبل كدا
كيرا : طيب وهنعمل ايه في الباقيين .... لو ظهرت مع المساعده اكيد جريف هيقتلهم
انا : هو هيقتلهم النهارده كدا كدا .... فلازم اجيب المساعدة بسرعه ..... وبنسمع صوت الانذار بيضرب

كيرا : انا هجيب الباقي لهنا وانت تجيب المساعده

عند الباب كيرا بتلبسني الجاكت بتعها كمان وبتقرب مني جامد
انا : لازم تكوني هنا وانتي كويسه .... دا وعد لازم تنفذيه
كيرا بتهز دماغها : وانت هترجع تاني ... فبهز دماغي وبسبها وبطلع اجري

بجري وسط التلج لحد موصلت لمنطقه عاليه وبلبس النظاره وبضغط على زرار فيها وبلاقي واحد من الحرس راكب زلاجه وبيبلغ الباقي باللاسلكي فبركب على اللوح وبنط على المنحدر

وبعد شويه بلاقي زلاجتين كمان قربو مني وبيدربو نار وانا بتفادها وبدخل الغابه

واتنين دخلو ورايا وواحد لف من بعيد

دخلت في منطقة فيها شجر كتير وعديت من تحت شجره وسحبت جزء منها وسبتها بسرعه فخبطت واحد ووقع على الارض وكملت انا لحد موصلت لطريق جبلي مسفلت وفيه عربيه خبطتني فجأه ووقعت على الارض

الحرس اللي بيطاردوني
حرس ١ : حول ... الهارب مات في حادثه .. بكرر الهارب مات في حادثه
ايفا : اتأكد
حرس ١ : فيه ناس كتير عند الجثه ... الاسعاف بتحاول تنعشه .... مفيش رد .. بكرر مفيش رد ... الهارب مات
ايفا : تمام .... خلي الدوريه تدور على الطالبه بسرعه


في المستشفى
ايفا بتروح وبتسأل عني وبيقولولها انه في الثلاجه وبتيجي تشوفني وبتلاقيني ميت فبتسيب المستشفى وترجع تاني للمدرسه

بعد ماتمشي ممرضه بتدخل عندي وتفتح باب التلاجه
مونيكا : احنا تمام
انا : طب طلعيني بسرعه انا هموت من التلج
وبخرج من التلاجه وبلبس هدوم الفرعون

انا : بلعت الطعم
مونيكا : هو فيه حد هيسلم منك برضه


في المدرسه
ايفا بتدخل غرفة الاجتماعات وبيكون فيها دكتور جريف وكل النسخ
ايفا : الحاله ماتت واتأكدت
جريف : برافو .... دلوقتي مفيش غير البنت بس
ايفا : مفيش اثر ليها لحد دلوقتي .... اخر اثر ليها كان في الغابه ... بس متقلقش الليل داخل لليوم التاني ومستحيل تعيش للصبح

جريف : حتى لو عرفت تهرب ... مش هتعرف ترجع البيت تاني ... علشان مفيش بيت ترجعله اصلا

ايفا : يبقى كدا احنا جاهزين نبعتهم من بكرا

جريف : بس اهم حاجه تخلصي من النسخ الاصليه النهارده
ايفا : تمام



عندي انا في المقر
مونيكا : ايه الخطه
انا : الاول لازم اعرفكو بالمداخل والتخطيط الهندسي للمدرسه وكل اماكن الحرس اللي عارفها
مونيكا : طيب انت هتساعدنا بالمعلومات دي وانت هنا
انا : انتي عبيطه ولا ايه .... انا لازم اروح بنفسي
مونيكا : انت اللي مجنون .. انت لسه عامل حادثه وممكن يكون عندك ارتجاج في المخ
انا : ولو عندي مفيش حاجه هتوقفني ... انا هنا القائد ... جهزي كل الفرق علشان هقولكم على الخطه

وبفتح اللاب بتاعي وبتواصل مع مياده
مياده بلهفه : انت كويس ... ايه اللي حصل ... وليه مش بتبعت بقالك كام يوم
انا : اول حاجه الجهاز اتاخد مني .... تاني حاجه اسمعي كويس علشان مفيش وقت .. كل اللي خرج من المدرسه عباره عن نسخه والاصليين محبوسين هناك

مياده برعب : ينهار اسود ... نسخ .... طب ازاي
انا : قولتلك مفيش وقت .... انا بره المدرسه وبحاول اهرب الباقي ... انا قولت اعرفك بالمعلومه دي علشان لو حصلي حاجه

مياده : هيحصلك ايه بس ... وبعدين هتهربهم ازاي ... ومين معاك

انا : متقلقيش عليا .... مفيش وقت للكلام دلوقتي ...سلام


وبنزل تحت في الدور الارضي بلاقي الفرق اللي بعتها تيريون والفرقه اللي قولتله عليها

انا : مرحب بالقائد
قائد فرقة الكوماندو ( اللي عزبوني قبل كدا ) : مرحب بالفرعون
انا : هو تيريون عرفك ولا ايه
القائد : اكيد عرفني ... بقى تطلع قائد اخطر فرقه في العالم

انا : مش وقتو الكلام دلوقتي .... الخطه كالتالي


عند الظابط داروين
واحده في التليفون : تقرير الحاله
داروين : انا بعتقد ان عملية جريف في خطر ... ومن خلال كدا ممكن يكتشفو اننا اللي قتلنا خالد ... وممكن يوصلو لينا

الست : طيب وبتقترح ايه
داروين : الاحتواء ... الحد من الضرر ... انا بدأت فعلا
الست : واحنا بنتفق معاك .... كمل شغلك


عندي في المقر
مونيكا : الحرس رجعو للمقر تاني
انا : كدا حلو اوي ... هنتحرك على الساعه ١٢ بالظبط


الساعه ١٢ ونص واحنا بنقرب من المدرسه وبوزع اماكن القناصه وبعدين بنكمل وبكلم كيرا على اللاسلكي

انا : كيرا ... حول .. لو سمعاني اجهزي ...هنيجي من عند المنحدر ...حول


كيرا سمعت الرساله وطلعت من المخبأ بتعها على السجن

وصلنا للركن الشمالي من المبنى
قناص ٤ : فيه هدف بيتحرك نحيتك على بعد ١٠ امتار ..حول
انا : هحاول اسحبه لنقطة واضحه .. جهز الضربه
وخدت حجر ورميته على سلم حديد واضح للقناص والهدف اتحرك على السلم

انا : اضرب خلال ٣..٢..١..اضرب
القناص : تم القضاء على الهدف

واتحركنا على السلم وبنطلع لفوق وبنوصل للمدخل وبندخل

انا : لازم نخلص من النسخ الاول
القائد : تمام

وبنوصل لغرف النوم
انا : اتنين هنا واتنين هناك
القائد : اتحرك ... اتحرك ...
وبيدخل القائد بفرقته واحنا بنأمن بره وبعد دقيقه طلع القائد ومكتف كل النسخ وحاطط قناع على الوش علشان ميتكلموش

باخد الفرقه اللي معايا على مكتب جريف
انا : ٣ بس اللي يروحو والرقم السري ١٨٨٩ ... واحنا هنأمن السلم

لسه هيكتب الرقم لقينا ضرب نار من الدور اللي تحت وكمان على السلم والانذار ضرب

وزعت الفرقه الباقيه على كذا مكان والكل بقى يضرب نار


عند جريف
ايفا : هو فيه ايه ....وليه الانذار بيضرب
جريف : عندنا اختراق ......
ايفا : لازم نخرجك فورا ...
جريف : لا استني مش قدامنا وقت ..لازم ندمر كل حاجه ..الملفات والبيانات ..كل حاجه
ايفا : بس المشروع
جريف : المشروع هنا وبيشاور على دماغه ... احنا هنبدأ من تاني في مخبأ احسن ...فاهمه ... دلوقتي انزلي للدور اللي تحت الارض ودمري كل حاجه

ايفا بتنزل من سلم مخفي على الدور اللي تحت الارض وبتروح للسجن بتلاقيه فاضي


عندنا في ضرب النار
وقعنا حرس كتير بفضل التشكيله المتوزعه في كل مكان بس بسمع حد بيقول محتاج دعم اكتر من مره فبقول للي معايا يروح ويسيب مكانه وبفضل لوحدي

لقيت كيرا بتجري عليا
كيرا : وليد .. الحقنا بسرعه ...عايزين مساعدتك

بروح معاها وبنزل من السلم الخلفي وبنقف عند باب مصفح ولقيت كيرا بتكتب رقم سري
انا : انت عرفتي مني ... وكيرا زقتني جوه وقفلت الباب ...ولسه هلف وشي لقيت ايفا رزعتني بالطفايه على دماغي


ايفا : ازاي ولد صغير زيك يعمل فينا كل دا وبتضربني بالرجل


في الوقت دا القائد دخل مكتب جريف
جريف رفع ايده : انا ممكن اخليك غني جدا لو اتعاونت معايا
القائد : اسكت وإلا هضربك بالنار


وباقي الفرقه بترجع ليا مش بيلاقوني فبيدورو عليا لحد موصلو للباب الحديد ولقو كيرا
مساعد : افتحي الباب
كيرا : لا مش فاتحه حاجه
مساعد بيكتفها وبيحاولو يكسرو الباب

عندي انا
ايفا بترمي ازايز كحول وبتولع في الورق وبفوق في الوقت دا

ايفا : انت عارف انت ايه ... انت مجرد حشره ..زي ابوك لما قتلناه زمان ..وزي خالك ...كلكو حشرات ..ورمت ازازه كحول عملت نار جنبي

بصيت في النار دي وافتكرت
فلاش باك قبل موت خالي بشهر
قاعد انا وخالي بنعمل كامب في الصحرا وخالي بيولع النار
انا : بقولك يخالو ...مفيش يوم عدى عليك كدا ونسيت امي وابويا

خالي كب بنزين على الخشب والنار شعللت
خالي : شايف النار دي ... كل ما قلبي يلين حبه او عقلي حب ينسى ... باجي هنا وافضل اولع نار بالسعات ... انت لو شفت قلبي بيغلي ازاي علشان مش عارف مكان اختي ممكن تتحرق منها ... ولو شفت روحي بتولع ازاي علشان مش عارف اخد حق صحبي واخويا مش هتعرف تعيش تاني ... النار هي اللي بتحركني ...النار هي اللي بتفكرني


بفوق من الفلاش باك وانا باصص على النار وبقف على رجلي
انا : انتي عارفه انك غلطتي لما زودتي النار دي ...بس عارفه اكبر غلطه عملتيها في حياتك ايه ...( ووشي قلب لغضب الفرعون )

ايفا برعب : ايه ...
انا : لما ضربتيني بالكف اول يوم هنا
وجريت عليها وهي بتضربني بخشبه مسكتها وكسرتها على ايدها ومسكت ايدها التانيه وفضلت بلف فيها لحد مكتفها اتخلع

ايفا : ارجوك سامحني ... ارجوك متقتلنيش

انا : سواريز فين
ايفا : سواريز مات من زمان والمسؤال عن كل دا هو دكتور جريف

انا اتصدمت من الكلام دا : طب وايه اللي يثبت كلامك
ايفا : اسأل بنفسك رئيسك خيري

ولقيت اسطوانات الاكسجين بدأت تطلع نار فجريت على الباب وخرجت بسرعة والاسطوانات انفجرت وولعت في كل حاجه

وفي الوقت دا كان وصل جزء من فريقي لكيرا وكانت مستخبيه هي والنسخ الاصليه في المطبخ

مساعده : كيرا هنا
كيرا بتقف : اه انتي مين
مساعده : وليد بيقولك انتي مميزه فعلا


بعد ساعه في المقر بكلم مياده
انا : كل النسخ الاصليه والمزيفه معانا ودكتور جريف كمان وايفا ماتت ......

مياده : انت بدأت العمليه دي من غير اذن
انا : ايوا عملت كدا ومش منتظر منك اذن ... وبلغي خيري انه لعب بالنار ... سلام


بلغت تيريون في الحصن يبعت الطيارات علشان ننقل بسرعه

في حصن فيلين
تيريون : يعني كدا مفيش اثر لسواريز
انا : الكلام دا لسه هعرفه من خيري ..... بس اللي اعرفه ان الجماعه لسه موجوده
مونيكا : وهتنزل مصر امتى
انا : لازم انزل النهارده .. بس هرجع تاني متقلقيش......... لسه في خيوط كتير مش مفهومه ...بس انا متأكد ان خيري هو اللي هيقفلها


بعد شوية لقيت تشارلي داخل عليا الاوضه بتعتي
انا : عملت ايه
تشارلي : اولا الجاسوس اتقتل وكان اسمه يحيى الصمدي وفيه خبر تاني بس مش عارف حلو ولا وحش

انا : متقول يبني
تشارلي : من كام يوم خيري قابل وحده ست وبعد شويه كلام عرفت انها امك ... وخيري خلاها تختفي تاني

انا اتصدمت : طب ومكانها فين
تشارلي : هي اختفت من المكان دا تاني يوم

انا : كدا حسابك كبر اوي يخيري


بسافر مصر وبتقابلني مياده في المطار
مياده بعد السلام : النسخ فين والدكتور كمان فين
انا بجديه : عاوزك تبلغي خيري ان معادنا النهارده الساعه ٨
مياده : ابلغه بمعاد ايه ... رد عليا النسخ فين
انا : قولتلك المعاد الساعه ٨ .....وركبت العربيه وهي ركبت بعدها ووصلت قدام الفيلا

انا : انتي كنتي بتحبي امي
مياده : بحبها .... دي كانت زي اختي ...انا لو اعرف مكانها مكنتش سبتها يوم واحد

انا : ولو قولتلك ان خيري لسه مكلمها من كام يوم وخلاها تختفي تاني هتعملي ايه

مياده : لا كدا كتير ... انا مستحمله خيري من زمان بس كدا كتير اوي ...لازم نقف في وشه

انا : محدش هيقف في وشه غيري انا .. سلام


نزلت من العربيه...... والعربيه مشيت بصيت على الفيلا وعيني دمعت
انا لنفسي : جبت جزء صغير من حقكو
نفسي : ولسه الجزء الاكبر
انا : لسه كتيييييير .....بس اهم جزء هو امي


وبخبط على الباب لقيت غاده اللي بتفتح
غاده اتسمرت : انت... .. انت ....... انت جيت ونطت في حضني
انا : وحشتيني موووووت
غاده بتبعد عني : انا مش هكلمك تاني على فكره
انا : ليه بس يا غوغو
غاده : علشان مكلمتنيش ولا مره .. وبعدين ايه غوغو دي
انا : دا دلعك ايه وحش ... وبعدين مش سمر قالتلك مينفعش اكلم حد في التليفون

ودخلنا جوه واول ما سمر شفتني صوتت وجريت عليا
سمر بتبوس كل حته فيا وخدتني حضن طويل : وحشتني يقلبي ... وحشتني يروحي ... اوعى تسبني تاني

انا رفعتها عليا من ظهرها : انا اللي مستحيل اسيبك تاني ... دول كانو اوحش كام اسبوع في حياتي


بلاقي شروق ويمنى قاعدين في الصالون فسلمت عليهم بس لقيت كمية حزن مش طبيعيه

انا : خير يجماعه فيه ايه
شروق : مش وقته يوليد انت راجع من السفر تعبان اطلع ارتاح شويه وبعدين نتكلم
بيعدي شوية وقت وقلتلهم انا طالع انام


عندي الساعة ٨ بالليل
خيري بيوصل وبيدخل الصالون وبيتفاجأ

.........................................................................................................................................................................................................................................................
الجزء العاشر والاخير


وانا في الاوضه بعد مطلعت
بكلم مونيكا : ايه الاخبار عندك
مونيكا : احنا خلاص يعتبر رجعنا كل النسخ الاصليه لبيوتهم ...بس ...

انا : سكتي ليه متكملي
مونيكا : كنت بدور على اهل كيرا علشان اكلمهم .. لقيتهم اتقتلو
انا بصدمه : اتقتلو .... يبقى جريف هو اللي عمالها ساعة مهربت .....طب وهي عامله ايه

مونيكا : لسه معرفتش
انا : طيب كويس .... وجريف لسه متكلمش
مونيكا : هو شكله مش هيتكلم .... دا قاعد بكل ثقه مشوفتهاش قبل كدا

انا : انا هخليه يتكلم لما ارجع .... الحقيقه اللي هعرفها من خيري هتخلي جريف يتكلم
مونيكا : طب خلي بالك من نفسك ... خيري شيطان وافعاله مش متوقعه
انا : انا جاهز لكل حاجه ..... سلام يحبيبتي



نمت وصحيت على ٥ المغرب ... خدت شاور ولبست هدومي ونزلت تحت لقيت شروق وغاده ويمنى لسه قاعدين مع سمر بس بهدوم بيتي

انا مستغرب : اذيكو يجماعه
سمر : تعالى يوليد .... مين اللي هيحكيلو
انا : يحكيلي عن ايه
غاده : طب اقعد واحنا هنفهمك ......بقعد معاهم
شروق : الحكايه يسيدي هي ( وحكتلي اللي حصل لهم ) وسمر قالتلي نقعد هنا لحد منشوف هنعمل ايه

انا قاعد مندهش ازاي يخسرو كل املاكهم بالطريقه دي

انا : طيب انتو هتقعدو هنا لحد منتصرف
شروق : طيب وهنتصرف ازاي ... انا خايفه اشتري بيت والحكومه تحجز عليه وممكن الفلوس تخلص ومش هنعرف نعيش

انا : متقلقيش من الفلوس خالص .... وانا هكلم مدير خالي بتاع البنك وهو هيتصرف في الموضوع

شروق : طيب هتكلمو امتى .... معلش انا عرفه اني متقله عليك جامد

انا : متقوليش كدا يشوشو ... انتو غاليين عندي اوي ..... ومدير خالي جاي بليل علشان موضوع البعثه بتعتي وهكلمه

شروق : طيب ... هنسيبك لوحدك بقى ونطلع احنا
انا : تروحو فين .... انتي هتقابليه معايا وتفهميه الموضوع
غاده : طبعا يوليد ... مش كدا يماما

الساعة ٨ عندي في الفيلا
قاعد انا وغاده وشروق وسمر في الصالون والباب بيخبط
انا بفتح الباب وبيكون خيري : اتفضل
خيري : لا انا هخدك ونمشي نروح مكان فاضي
انا : طب الاول ادخل ... فيه ناس عايزينك

خيري بيدخل الصالون وبيتفاجأ
خيري بقلق : مدام شروق انتي بتعملي ايه هنا
شروق بتتفاجأ : استاذ خيري ... حضرتك اللي بتعمل ايه هنا

انا بتدخل : هو انتو تعرفو بعض
خيري : سيف بيه جوز مدام شروق كان عميل كبير عندنا في البنك
انا : اه .... يعني تعرفو بعض من زمان
شروق : والمعرفه اتقطعت تقريبا من بعد موت سيف .... يعني استاذ خيري هو مدير خالك

انا : اه هو ... طيب طالما عارفين بعض يبقى تحكيله الموضوع على طول

خيري : موضوع ايه ..... وحكتله شروق كل حاجه
خيري فهم : طيب انا هحاول اعمل اللي اقدر عليه .... بس مينفعش تقعدو هنا ولا ايه
شروق : معاك حق فعلا ...اول ماقدر اتصرف في الفلوس هشتري شقه وهمشي

انا : وليه تشتري منتو قاعدين معانا لحد مكل حاجه ترجع

خيري بيبص لشروق بقلق وهي كمان

خيري : طب يلا بينا احنا يوليد .... وبطلع على مبنى المخابرات


عند سمر وشروق
سمر : انتي عايزه تمشي ليه بس ... ما وليد معندوش مشكله انكو تقعدو هنا
شروق : مش عارفه بقى حاسه اني متقله عليكو جامد
سمر : متقوليش كدا


عندي في مبنى المخابرات داخل مكتب خيري ومعانا مياده
خيري : النسخ والدكتور فين يوليد
انا : امي فين
خيري : ما قولتلك قبل كدا انها هرب ...
ولسه هيكمل قاطعته : انا عارف انك قبلتها من يومين وخليتها تختفي تاني

خيري برعب : انت عرفت منين ... المكان اللي كانت قاعده فيه محدش يعرفو من ١٥ سنه

انا : امي راحت فين
خيري : معرفش لسه ... هي قالت لما ابني يرجع هظهر تاني

انا : طيب انا رجعت وهي لسه مظهرتش
خيري : اديني يومين وهتكون هنا ....المهم النسخ والدكتور فين
انا بتريقه : اديني يومين وهيكونو هنا ....سلام

خيري متعصب : انت مش هتمشي من هنا غير لما تقولي
انا : اعلى ما فخيلك خليه يركبك ..... وبمشي
خيري : يسيد اتحفظ على وليد ومش تسيبه يمشي

ولسه هفتح الباب لقيت سيد ومعاه ٥ عساكر عمالقه حوطوني في النص

انا بهدوء : سبني امشي ومفيش حد هيتأذي

سيد : معلش يوليد بس دا امر من القائد ولازم يتنفذ

وامر ٣ عساكر يكتفوني ... جريت على ١ وخدت منه الكلابشات وبمسكها في ايدي زي القبضه

انا : قولتلك بلاش علشان محدش يتأذي ... ونطيت على مكتب وخبط عسكري على رقبته بالكلبش اغمى عليه على طول .... ٣ بيجري عليا فنطيت فوق دماغه ونزلت وراه ولمست جزء في ضهره ( جزء بيكون الحبل الشوكي في اضعف حالاته ) فاغمى عليه برضه

سيد واقف مذهول هو والعساكر ... وخيري واقف بعيد هو ومياده
خيري : اهجمو كلكو مره واحده انا عايزه عندي هنا

سيد والعساكر بيجرو عليا .... طلعت حبل طويل كان معايا وبقيت بصد بيه ضربات كل واحد واربط ايده لحد مربطتهم كلهم

انا : منا قولتلك بلاش
لقيت خيري سحب المسدس بتاعه وبيهددني

انا بابتسامه صفرا : هتضرب ولا ايه ورحت عليه وبمسك المسدس .... متضرب ..حطيت المسدس على راسي ...متضرب

خيري واقف مش عارف يعمل حاجه
انا : طالما مش هتضرب يبقى نتكلم

خيري بينزل المسدس : هنتكلم في ايه ... مش كنت هتمشي
انا : هو سؤال واحد بس .... مين رئيس جماعة العنقاء دلوقتي
خيري : منتا عارف انه سواريز
انا : لا انا عارف ان سواريز ميت من ٥ سنين

خيري بصدمه : انت عرفت منين
مياده : ينهار اسود ... يعني كنت بتكذب علينا كلنا
انا : انا عايز اعرف كل حاجه

خيري حاطط وشه في الارض : هعرفكو ... هعرفكو كل حاجه

احنا بنتابع الجماعه دي من زمان ... زمان اوي .... وصلنا لمعلومه ان الجماعه هتعمل تجمع كبير ليها في نيويورك .. وفرقة ثنائي الرعب ( ابويا وخالي ) هم اللي اتكلفو بمهمة القضاء عليهم ... وفعلا قدرو يخلصو من ناس كتير بمساعدة csi ولكن سواريز هرب منهم وراح لروسيا ... وبدأ جمع كل الاعضاء الباقيه في موسكو وحاول يلم الدنيا .... وبعد ٥ سنين صنع جماعه اقوى من الاولى بس كان عددهم صغير .... وسر القوى بتعهم ان كل دا كان في الخفاء .... وخلال ٥ سنين عمل جواسيس كتير في العالم ... وواحد من الجواسيس دي كان يحيى الصمدي راجل من رجلتي ....ويحيى عرفه بمكان ابوك و امك ...وابوك عرف يهرب امك قبل مايموت ....وامك جت لحد هنا وللاسف كان فيه ناس متبعينها وفيه ظباط ماتت كتير ... وامك كانت مقتنعه لو رجعتلك جواسيس سواريز هيقتلوك على طول

انا : وعرفت سواريز انه مات ازاي

خيري : بالصدفه ... بس معرفش مين الرئيس دلوقتي او مين الاعضاء


انا : وكذبت علينا ليه طالما عارف
خيري : مكنش ينفع اقول ... وخصوصا لخالك اللي كان عنده عداوه شخصيه بسواريز ...

مياده : طب مقولتش لينا ليه

انا فهمت : علشان لو كان قال كان الحماس والغضب بتعاعكو راح ... والجماعه كان ممكن تسيطر علينا

خيري : فعلا كلامك صح .... دلوقتي بقا النسخ فين والاهم الدكتور

انا : في الحفظ والصون ...اشوف امي هيكونو عندك ....سلام



بروح الفيلا بلاقي الكل نايم في اوضته
بدخل الاوضه وبكلم تيريون
انا : جهز الفرقه وكل الناس .... تكونو هنا بكرا
تيريون : انت مش كنت جاي ايه اللي اتغير
انا : هتعرف بكرا ... اهم حاجه جريف والنسخ تتنقل بامان
تيرون : تمام يزعيم ... هبدأ اجهز وهشوفك بكرا في حصن الفرعون


الصبح في الفيلا
بنزل بلاقي سمر في المطبخ
انا : صباح النور على القمر
سمر : صباح الخير يروحي .... انت جيت امتى امبارح
انا : جيت على الساعه ١١ كدا ... هم لسه نايمين
سمر : اه ... سمر حضرت الاكل ... والكل نزل وخلصنا اكل

انا : هروح مشوار ضروري مش محتاجه حاجه
سمر : لا يحبيبي ... واحنا هننزل السنتر


بسيبهم واركب العربيه وبمشي على المزرعه ( بتاعت خالي اللي كان عاملها مقر ليه )

بوصل المزرعه وبيكون عباره عن مكان كبير في وسط الأراضي بيحاوطه نخل عالي من كل الجهات وتحت النخل بيكون سور عالي محاوط المزرعه من كل حته .....

بوصل عند السور على بعد ١٠ متر وبضغط على التليفون ... بيتفتح باب من السور نفسه .... بدخل وبقفل الباب تاني

المكان من جوه عباره عن ارض زراعيه متقسمه وفيه مبنى خشبي زي مزارع الامريكان كده ..... بروح عند البيت وبضغط على زرار تاني في التليفون بلاقي الارض الزراعيه بتتفتح وبيظهر في النص ارضيه حديد على شكل مربع ....بركب العربيه وبقف في نص المربع وبضغط على التليفون والمصعد بينزل بيا والارض بتقفل تاني ....

المكان عباره عن ١٠ ادوار تحت الارض كل دور ليه حاجه زي مثلا دور للتدريب ودور للمراقبه وهكذا

بنزل لدور المراقبه وبيكون متجهز باحدث الكمبيوترات والاجهزه


بكلم تيريون : انتو فين دلوقتي
تيريون : قدامنا ساعه ونوصل ....كل حاجه تمام

بعد مرور ٥٥ دقيقه بعطل الدفاع الجوي بتاع الحصن ( عامل دفاع جوي في الاراضي الزراعيه اللي حوالين المكان ب ٢٠ كيلو )

وبيظهر مدرج طيارت فوق الارض داخل المزرعه وتيريون بيهبط ويتحرك على المربع وبينزلو تحت

في دور الطيارات
طلعت ليهم لقيت مونيكا نزلت جري ودخلت في حضني
مونيكا : وحشتني مووت
انا : وانت كمان يقمر وخدتها في بوسه ...
تشارلي بيقاطعنا : متدخلو الاوضه تريحو شويه .... مش وقتو الكلام دا

تيريون بيكون جايب معاه ٣ فرق (٣٠ عسكري ) وبينزلو النسخ المزيفه ومعاهم دكتور جريف

انا : اهلا بيك يادكتور في حصن الفرعون
جريف : انت هتموت ... هتموت .... مستحيل هيسكتو باللي عملته

انا : لسه على الكلام شويه ... خدوهم على دور رقم ٥

لقيت كيرا اخر واحده نزلت من الطياره
انا : اخيرا طلعتي .... انتي مخضوضه كدا ليه
كيرا : وانت عايزني ابقى ازاي ... من يومين توديني على اكبر حصن في العالم ودلوقتي في حصن تاني ... انت ايه بالظبط

انا : هفهمك كل حاجه بس تعالي اوديكي اوضتك ترتاحي شويه

نزلت انا وكيرا على الدور اللي فيه الغرف ( الغرفه جناح ٥ نجوم ) وكيرا مزهوله من كل حاجه

انا : مبسوطه
كيرا : مبسوطه بس ....دنا هتشل من الفرحه
انا : ممكن اسألك حاجه
كيرا : اسأل
انا : هو انتي مروحتيش ليه ... دا انتي حتا مطلبتيش بكدا
كيرا : وهروح لمين ... اهلي اللي باعوني ... ولا بلدي اللي معنديش فيها حد يخاف عليا

انا : يعني فضلتي هنا علشان كدا بس
كيرا : علشان مكدبش ... انا فضلت هنا علشان اقتل جريف بنفسي بعد اللي عملو فينا
انا : جريف هياخد جزاته مني .... انا عايز اقولك على حاجه بس خايف من رد فعلك

كيرا : خايف مني انا ... تصدق ضحكتني
انا : مش خايف منك .. انا خايف عليكي لما تسمعي الحاجه دي
كيرا : قول متخفش
انا : اهلك ماتو من يومين

كيرا ببرود : وخايف من كدا .... انا بتمنى موتهم كل يوم ... كل ليله وانا في المدرسه بتعذب كنت بتمنى اللحظه اللي اشوفهم ميتين فيها

انا : بس دول مماتوش عادي ... جريف امر بقتلهم لما انتي هربتي

كيرا بغضب : يعني جريف خد مني الحاجه الوحيده اللي كنت بتمناها ... خد اللحظه اللي بتمناها كل يوم .. انا لازم اقتله

انا : بس دا مش الحل ... الحل اننا نوقف مخططات الجماعه دي ....نوقفهم قبل محد تاني يتأذي

كيرا : جماعة ايه ...
انا : جريف يعتبر عضو من اعضاء جماعة العنقاء

اول ما كيرا بتسمع جماعة العنقاء بتترعب
كيرا : انت بتقول جماعة العنقاء ... هم مش كانو اتقتلو في امريكا
انا : في واحد منهم هرب وجمع اللي لسه عايش ورجعو الجماعه تاني

كيرا : انا معاك ... لازم نوقفهم قبل ميأذو حد تاني


بسيبها وبنزل للدور اللي فيه دكتور جريف وبدخل عليه
انا : اخبارك ايه يا دوك
جريف : انت عارف ان انا مش هتكلم فلخص واقتلني
انا : مش بالسرعه دي احنا لسه متكلمناش .... كل اللي عايز اعرفه هو مين الرئيس بتاعك .... مين اللي مسك بعد سواريز

جريف : .... عايزني اعرفك ... انت بتحلم

انا : فعلا بحلم .... بطلع شنطه طبيه وبخرج منها حقنه .... فاكر الحقنه دي يادوك ... الحقنه اللي اديتهالي في المدرسه ومشتغلتش عليا ...عارف ليه ..علشان انا بتدرب عليها بقالي سنتين ... بس يترى انت هتحاربها ولا ايه ... وبديله الحقنه في رقبته

بعد شوية دقايق
انا : الحقنه اشتغلت ولا ايه ..مش بيرد ... طيب كويس اوي نبدأ بقى .... اسمك ايه
جريف : جريف سولي بترسبيرك
انا : مش مهم .... احكيلي كل حاجه عن جماعة العنقاء .. ومن البدايه

جريف : جماعة العنقاء اتأسست على يد جوزيف ستالين ... بتتكون من ٥ وزراء كل واحد فيهم في قاره والرئيس بيكون في روسيا .... كل وزير بيكون ليه المساعدين بتوعه ...
بعد سقوط الاتحاد السوفيتي الجماعه حصل ليها انكسار .... بعد ٥ سنين من التعب والجهد وافق الاعضاء على اجتماع في نيويورك ...
حصل غدر هناك وتم قتل معظم الاعضاء ومنهم الوزراء .... سواريز كان الوزير الخاص باوروبا وهو الوحيد اللي قدر يهرب من الاجتماع ...
رجع لروسيا وجمع الاعضاء العايشين وعمل وزراء تانيين بس في الخفاء وقعد يبني في الجماعه من جديد وبعد ٥ سنين عرف مكان الظابط المصري اللي قتل الوزراء ...
امر بقتل الظابط دا وكل اللي تبعه ..... فعلا قدرو يقتلوه بس مراته هربت ورجعت مصر ... الجواسيس بتوعنا قدرو يعرفو مكانها وقتلو كام ظابط مصري ....
بس الدعم وصل ليهم وقتلو كل جواسيسنا ... والست هربت ومنعرفش مكانها من سعتها ....

انا : ومين الرئيس الحالي

جريف : الرئيس الحالي مش مهم علشان فترة الحكم بتاعته هتخلص وهيكون فيه انتخابات من كل الاعضاء .... وفي الفترة دي بتكون فيها العاب قتال ... واللي بيفضل عايش فيها بيكون الوزير التالي ....

انا : ازاي نشارك في الالعاب دي

جريف : الوزراء الحاليين هيجتمعو في ايطاليا علشان يحددو الالعاب وازاي هيختارو الاعضاء

انا : والاجتماع دا فين بالظبط

جريف : في مدينه فينس ( البندقية ) ... وعرفني المكان

انا : وانت اكيد كنت رايح ومعاك دعوه

جريف : لا الوزراء بس اللي بيحضرو
انا : طيب ومين وزير اوروبا دلوقتي ... جريف بيعرفني مين هو

انا : وانت دورك ايه في الجماعه

جريف : دوري اني ادخل كل الشركات الكبيره واسيطر عليها ... وعملنا كدا عن طريق المدرسه باننا بنبدل النسخ وبنخليها تقتل الاهل وتتحكم هي في الشركه

انا : اخر سؤال ... مين هو الظابط داروين
جريف : انا معرفهوش شخصيا .... بس هو من اهم الجواسيس في الجماعه .... وفيه ظباط زيه كتير في امريكا وأوروبا والشرق الاوسط والصين



انا : كويس اوي .... انا بشكرك على المعلوات القيمه دي ...سلام


وبسيبه وبطلع لدور المراقبه
انا : اكيد سمعتو كل حاجه
تيريون : وانا اللي فاكر اننا خلصنه منهم
مونيكا : دا الموضوع كبيييبر
تشارلي : كبير على مين ... مش كبير على فرقة الفرعون ..صحصح منك ليها

انا : جدع يا تشارلي .... احنا قدامنا فرصة لعب حلوه اوي ... انا عايزكو تجهزو علشان احنا داخلين على حجات كتييير ....


بعد ساعه
انا : عايزك تجيب سيزار ابراهيموفيتش عندك في الحصن
سنو : ليه ... وبعدين دا راجل كبير اوي في لندن ( عرفته ان دا وزير الجماعه في اوروبا )

سنو : علشان كدا هو مهم بالدرجه دي ... طيب انت عايزه ليه برضه

انا : علشان انت اللي هتحضر مكانه في اجتماع الوزراء ..وعرفته كل حاجه جريف قالها ليا

سنو : انت شكلك هتلعب بالنار ... ويأما هتبهر الدنيا يأما النار هتحرقك

انا : متقلقش انا عندي خطه ... المهم انا مش عايز حد ياخد باله انه مخطوف

جريف : طيب ابعتلي تشارلي واحنا هنتصرف

انا : تشارلي في الطريق فعلا ... لما تخلص كلمني


بروح لدور المراقبه وبقولهم اني لازم اروح الفيلا


عند خيري في مطعم
خيري : لازم تقابليه بكرا
امي : تفتكر هيسامحني
خيري : مش عارف ... بس مش هيرجع لينا النسخ غير لما يشوفك
امي : هو صحيح وداهم فين
خيري : مش عارف ... مبقتش عارف خالد عمل في ابنك ايه بالظبط
امي : بكرا نعرف ....


عندي في الفيلا بليل
بنتعشى كلنا وكل واحد بيطلع اوضته وبعد شويه بروح عند غاده
غاده : فيه حاجه يوليد
انا : ممكن اقعد معاكي شويه
غاده : اه طبعا تعالى
انا بقعد جنبها على السرير : وحشتيني مووت على فكره
غاده بتيجي في حضني : الكام اسبوع دول حسسوني اني من غير ضهر تاني ... اوعى تسبني يحبيبي تاني

انا بمسك وشها نحيتي : انا اللي مستحيل اسيب القمر دا ..

وخدت شفايفها في بوسه طويله وبعدين نزلت الحس رقبتها وهي بتزوم ومش ممانعه فكملت ونزلت اقفش في بزازها وطلعتهم من البرا ونزلت لحس ومص فيهم وهي بتزوم اكتر

نزلت تحت وخلعتها البنطلون وبعدين الاندر وهي مش ممانعه ونزلت لحس في زنبورها ولقيتها بتتشنج وبتنزل عسلها

قلبتها على بطنها ونزلت لحس في طيزها وهي بتزوم ودخلت صباعي لقيتها واسعه شويه
انا : هي طيزك واسعه كدا ليه
غاده : بدخل فيها خياره من الهيجان كمل لحس بليييز .... كملت لحس ودخلت صباع تاني وهي بتأن

عدلتها ليا وطلعت زبي اللي نطر في وشها
غاده : ايه كل دا ..هيدخل فيا ازاي ..دنا بدخل الخياره بالعافيه

انا خليتها تمصه وكانت بتتعلم وبعد شويه عدلتها دوجي ونزلت بزبي واحده واحده لحد مدخل كله
انا : طيزك ناااار ... وفضلت انيك شويه بشويه لحد موسعت فبقيت ارزع واهبد وهي بتصوت في المخده وعملنا كذا وضع لحد مجبت اخري

انا هنزل عوزاهم فين
غاده : جوا طيزي ... فجرت طيزها ببركان وهي فضلت توحوح

ونمنا مع بعض لحد الفجر

صحيت الفجر ورحت على الاوضه بتعتي لقيت رساله على التليفون من خيري بيقول معادنا النهارده ٥ العصر عنده



في مبنى المخابرات الساعه ٥ العصر

بدخل مكتب خيري وبيكون خيري ومياده هم اللي جوه بس
انا : امي فين
خيري : خمس دقايق وهتكون هنا .... اهم حاجه النسخ والدكتور فين
انا لحظه واحده بطلع التليفون وبكلم تيريون : طلعهم حالا

انا : خلي الحرس يدخلوهم
خيري امر الحرس انهم يسيبوهم : هم مين الناس دي
انا : هتعرف دلوقتي

تيريون ومونيكا و ١٠ عساكر ومعاهم كل النسخ والدكتور بيدخلو جوا وفيه ٢٠ عسكري باقي من الفرقه برا

تيريون : تمام يفرعون الكل هنا

خيري ومياده بيقفو من الزهول : انت بتقول لمين يافرعون
مونيكا بتضحك : انتو كان معاكو اقوى جاسوس في العالم ومش عارفين ... اومال عاملين نفسكو انكو اقوى قسم مخابرات ازاي بس

خيري : يعني انت الفرعون المصري اللي قالب الدنيا بقاله كام سنه

انا مش مهتم : امي فين
خيري بخبث : هو انت مأمن مني كدا ليه ... افرض اني خليتها تمشي من غير متشوفك

انا : علشان انت ذكي ... ومش في حاجه انك تواجهني او تواجه فرقة الفرعون ... ولاخر مره هسألك امي فين


خيري بيكلم امي في التليفون : اطلعي يا مي
مي بتطلع لينا وبتدخل المكتب وانا مزهول ان دي مي.
اضرب يا ميلفاااااااوي حبيبي و****
 

الميلفاوية الذين يشاهدون هذا الموضوع

أعلى أسفل