M
Moaz El.Zoz
زائر
الجزء الاول
حصريا علي منتدي ميلفاات
(عزيزي القارئ معلومة مهمة كل شخصية في القصة كتبت هي شبه مين من الممثلين المصريين علشان تتخيل نفس ردود الافعال بتاعتهم و تعبيرات وجوهم و شكرا لك عزيزي القارئ و اتمني لك قرائة ممتعة)
في قصر كبير من القصور الفخمة التي تدل علي الثراء الفاحش لاصحابها
شخص 1 : ده الكلام الي عندي و الي مش عجبه مع الف سلامة
شخص 2 : انت ازاي تتجرأ و تكلمنا كدا انت اجننت ولا نسيت نفسك... اوعي تنسي انت مين ....وامك مين
شخص 3 : بمقاش غير ابن الخدامة الي هيمنعنا من حقوقنا
شخص 4 : اكيد جرا لعلقك حاجة و لا يمكن تكون في وعيك ابدا
شخص 5 : طبعا ياخويا يا حبيبي انا مليش دعوة و اكيد انت هتديلي حقي
شخص 6 : انا راضية ياخويا بالي هتقوله و موافقة عليه ولو عاوز تاني اديلك انت عارف انا مش محتاجة
شخص 1 : محدش هياخد حاجة من الاملاك و كل واحد فيكم له مرتب شهري ولا اكتر و لا اقل لو مشيتوا عدل زي الوصية ما بتقول و معنديش كلام غير ده
شخص 2 : (طلع مسدس من جمبه ) انت شكلك مش عاوز ترجع عن الي في دماغك انا هريحك و اريحهم كلهم و ضربه بالنار
في وقتنا الحالي ،،،،،،،
في بيت بسيط في احد المناطق الشعبية،،،،
في تمام الساعة الخامسة صباحا
الاب : الحج سالم 67 سنة شبه الفنان محمود حميدة مهتم بنفسه و رياضي و عنده انضباط و انتظام و كل حاجة بمواعيد
و اثناء أذان الفجر وقف الاب في صالة المنزل و هو لابس جلبية بيضة و في ايده السبحة و علي يمينه حجرتين و علي يساره حجرتين و بصوت قد يكون عالي نوعا ما
راااائد ،، هشاااااام ،،، سليييييم،،،فااااايز صباح الخير يا ولاد (حصريا علي منتدي ميلفاااات)
(ايوة يا صديقي دول اولاده شباب زي الفاكهة )
رائد: (شاب 30 سنة چان و وسيم و معظم لبسه بدل و شبه احمد عز محامي استئناف و دماغه حلوة و بيشتغل في مكتب محاماه كبير )
رائد : صباح الخير يا بابا باس ايده و دخل الحمام خمس دقايق بالظبط و خرج
هشام : (28 سنة شبه عمرو يوسف مهندس برمجيات و شغال في شركة انترناشونال للبرمجة دماغه شغالة مبتنمش و استاذ في مجال البرمجة و ال I T و حماية انظمة الشركات ) صباح الخير يا بابا و باس ايده و دخل الحمام و خمس دقايق بالظبط و خرج
سليم : (سليم 26 سنة باسل الخياط خريج كلية تجارة و شغال محاسب في شركة استيراد و تصدير دماغه الة حاسبة حياته كلها ارقام في ارقام ) صباح الخير يا بابا و باس ايده و دخل الحمام خمس دقايق بالظبط و خرج
فايز : ( 24 شبه كريم محمد عبد العزيز خريج فنون جميلة و رسام موهوب جدا لدرجة انه كان بيرسم الفلوس و يضحك بيها علي اخواته و اصحابه و كان صعب ان حد يشك فيها ) صباح الخير يا بابا و باس ايده و دخل الحمام و خمس دقايق بالظبط و خرج (حصريا علي منتدي ميلفاات
اتجمع الاربعة امام ابوهم و فرشوا سجادة الصلاة و صلوا الفجر جماعة ،،،نزلوا الدور الي تحت (عبارة عن دور ارضي مجهز بالادوات الرياضية ) بدا الخمسة في ممارسة رياضة الصباح لمدة نص ساعة و بعدها طلعوا جهزوا الفكار مع بعض و فطروا
الاب : ها وراكم اي النهاردة يا ولاد
رائد : عندي النهاردة جلسة مهمة فيها نطق بالحكم ادعيلي يا بابا
الاب : **** يوفقك يا ابني
هشام : المعتاد يا بابا هروح شغلي و الفترة ديه شغال علي برنامج لو اكتمل انا هبقي في حتة تانية خالص دعواتك يا بابا و كل شئ هيتحل
الاب : هشام اوعي يكون برنامج يضر الناس و لو هتكسب من وراه ملايين
هشام : لا طبعا يا بابا ده برنامج هيفيد الناس جدا
الاب : اذا كان كدا **** يوفقك يا ابني
سليم : عندي تقفيل حسابات الشهر علشان مرتبات الموظفين يا بابا ادعيلي **** يقدرني و ادي كل واحد حقه
الاب : **** يقويك يا ابني
فايز مداري وشه) عندي معرض النهاردة يا بابا بجهزله بقالي شهر (حصريا علي منتدي ميلفااات)
الاب : انا احترت فيك كل اما اقول عقل و يعتمد عليه ترجع تخيب تاني يابني حرام عليك الشخبطة الي مفيش منها فايدة ديه نفسي تركز في شغلك بقي
فايز : يا بابا يا حبيبي حضرتك قولتلي شوف شغل و اشتغل و انا اتفقت مع حضرتك ان مش هبطل رسم علشان ديه الحاجة الي بحبها و حضرتك وافقت و دلوقت انا لقيت شغل في شركة كول سنتر و شغال الحمد *** و المعرض ده هيطلعني منه مبلغ محترم بس دعواتك ليا و علشان خاطري يابابا تبقي راضي عني و مش زعلان
الاب : **** يوفقك يا فايز مقدرش ازعلك يا اخر العنقود
شربوا الشاي و لموا السفرة و روقوا البيت لابوهم و لبسوا هدومهم و نزلوا من البيت و ركبوا عربيتهم هي قديمة بس بتقضي الغرض
الاب : اخيرا شوفتكم رجالة و يعتمد عليكم انا عارف ان قسيت عليكم و كنت شديد معاكم و لازم تبقوا شداد و تفوتوا في الحديد بس **** يعلم انه غصب عني علشان تعرفوا تعملوا الي ابوكم مقدرش يعمله **** يوفقكم يا ولاد
_____________________________________
رائد راح وصل المحكمة بعد اما وصل اخواته و ديما بيكون هناك بدري علشان بيخلي اسمه ديما في اول الرول (الرول ده هي قائمة القضايا ) و قابل زميلته ليلي ( عندها 25 جميلة و رقيقة و شبه ياسمين صبري بيحبها بس مش بيعرف يبين و هيا كمان بتحبه بس عوزاه ينطق )
رائد : صباح الخير يا استاذه ليلي اتأخرتي خمس دقايق ينفع كدا يعني(حصريا علي منتدي ميلفااات)
ليلي : صباح النور يا استاذ رائد حرام عليك دول خمس دقايق انت الي بتيجي بدري اعمل ايه طيب
رائد : الجلسة ديه مهمة ولازم نراجع ورقها مع بعض لان جلستنا في اول الرول
ليلي : بقولك ايه تيجي نفطر و نشرب قهوة علشان مصدعة
رائد : اقولك جلسة مهمة تقوليلي فطار و قهوة اديلك في وشك دلوقت و اخود فيكي ست شهور
ليلي : قول انك بخيل و مش عاوز تعزمني
رائد : انتي عارفة مش بخرج من البيت من غير فطار ده كان بابا قام عليا الحد
ليلي : اممممم اوك خلاص نشرب قهوة
رائد : لا طبعا مينفعش تشربي قهوة من غير فطار ،،،انت يابني هاات سندوتشين و اتنين قهوة
بتاع الشاي : حاضر يا استاذ رائد
رائد : ها مبسوطة دلوقت
ليلي : مكنش سندوتيشن يعني و بعدين خود هنا مش قولنا بلاش رسميات بينا ولا انا لازم ازعق
رائد بصلها و مشي و هو ماشي ) زعقي بقي براحتك انا مش فضيلك(حصريا علي منتدي ميلفاات)
ليلي في سرها : ياربي يوم اما احب احب واحد جلياط زي ده
و دخلت ليلي قاعة المحكمة و وقعدت جمب رائد و دخل خصم رائد في القضية و هو وليد تعلب و هو فعلا تعلب و مش اول مرة يقف قصاد رائد و زي ما يكون بينهم تار و بيدخلوا تحدي مع بعض
ليلي : حبيبك وصل قابل بقي
رائد : عارف من امبارح انه اخد القضية بس معايا الي يرجعه بيتهم لابس طرحة
ليلي : مغرور اوي
الحاجب : محكمة
دخل القاضي و المستشارين و قعد القاضي و قال انده علي القضية الاولي
القضية الاولي رقم 8793 المتهم توفيق مراد
القاضي : الدفاع يتفضل (كسمك يالي هتسرقها)
رائد : اشكرك يا سيادة الريس انا قولت مرافعتي كل كلها فيما سبق و ارجو من سيادتكم اعطائي الحق في الرد و التعقيب و اثبات ذلك في محضر الجلسة و شكرا لعادلتكم
وليد تعلب : سادة القاضي حضارات المستشارين
ده مستند بيفيد ان توفيق مراد كتب من شهرين برج يتألف من 12 طباق و كل طابق يتألف من 6 شقق لزوجته سعاد السيوفي مما يعادل 36 مليون جنيه فكيف لا يمكنه سداد مبلغ 12 مليون جنيه قيمة الشيكات ؟
و شكرا يا سيادة الريس
القاضي : استاذ رائد تحب تقول حاجة
رائد : طبعا يا ريس دا انا جاي النهاردة علشان ارد علي زميلي الاستاذ وليد حضرتك ده عقد بيع بين السيدة سعاد السيوفي و توفيق مراد بالارض الي مقام عليها البرج و ده ورقة ضد من سعاد السيوفي تضمن بيها حقها لحين الانتهاء من اعمال البناء يعني يا سيادة الريس الحق رجع لصحابه ارضها و برجها رجعهم ليها و كمان حضرتك ديه شهادة صحية لموكلي تثبت انه تخطي سن الستين و ظروفه الصحية لا تسمح بتواجده في السجن و بنطلب من عدالتكم الامر باعادة جدولة القروض و اعطاء فرصة مناسبة لمواعيد السداد و لاثبات حسن النية ده شيك بمبلغ 5 مليون جنيه و الامر متروك لعادلتكم و شكرا سيدى الرئيس
القاضي : الحكم بعد الاستراحة
وليد تعلب : رائد متفكرش انها انتهت
رائد : ديه انتهت و شبعت موت
ليلي : انت عملت كدا امتي و ازاي دا انت طلعت جامدو انا معرفشانت كان ناقص تقول كلنا فاسدون زي الاستاذ احمد زكي في ضد الحكومة
الحاجب : محمكة(حصريا علي منتدي ميلفاات)
دخل القاضي و المستشارين
القاضي : بعد الاطلاع علي مستندات القضية و بعد اثبات حسن النية من المتهم توفيق مراد امرت المحكمة باعادة جدولة القرض مرة اخري و الافراج عن توفيق مراد اذ لم يكن مطلوب علي زمة قضايا اخري رفعت الجلسة
رائد : تعيش و تاخد غيرها يا تعلب
ليلي : انت جبت الشيك منين و ازاي
رائد : لما تكبري هقولك و يلا علشان نخلص الاجرائات و نطلع الراجع
_______________________________
هشام وصل شغله و اول اما دخل الشركة قابلته صاحبته سالي( هو ديما يقولها تسالي عندها 24 سنة شبه لباليبو نجمة التيك توك )
سالي: ديما كدا كاسفنا فين الكرافتة يا باش مهندس
هشام : بقولك ايه يا تسالي مش ناقصة علي الصبح صداعك روحي هاتيلي النسكافيه بتاعي بسرعة
سالي : هو انا علشان بساعدك هتفكري الشغالة بتاعتك لا فوق يا بابا (باسم يا علق القصص لو سرقتها هنيكك)
هشام : (ضربها علي قفاها ) يلا بسرعة
سالي : تسلم ايدك يا سيد المعلمين ثواني و النسكافيه يكون عندك
دخل هشام مكتبه و حط اللاب بتاعه و فتحه و بدا يراجع البرنامج بتاعه الي هيعرضه علي المدير و بعد خمس دقايق جت سالي بالنسكافيه
سالي : انت متاكد من البرنامج ده ولا هتفضحنا
هشام :تسالي مش وقتك خالص انزلي من علي دماغي
سالي: بقولك ايه انت هتطلب ايدي امتي مش كفاية بقي
هشام : يا تسالي يا حبيبتي انا و انتي مينفعش نتجوز
سالي: ليه بقي ان شاء **** مشبهش يعني ولا مشبهش
هشام : ما انا و انتي لو اتجوزنا هنجيب عيال متخلفة عقليا
و اثناء حديث هشام و سالي رن جرس تليفون المكتب
هشام : الوووو
المدير : تعالي يا هشام عاوزك
هشام :حاضر يا فندم اقل من خمس دقايق و هكون عندك
( بص هشام لسالي ) عاوزك بقي تروقي و ترشي مية علي اما اجيلك
سالي : حاضر ماشي،،،، ايه ايه ايه انت بتقول ايه طب و **** لما تيجي لازم اعضك ،،،،كتك نيلة و انت زي القمر كدا
هشام وصل عند مكتب سكرتيرة المدير
هشام :صباح الخير يا سرسور
سارة : يابني 100 مرة اقولك اسمي سارة سارة (بتشد في شعرها)
هشام : انتي حالتك بقت صعبة اوي مينفعش تسكتي علي نفسك كدا لازم تكشفي
سارة : (مسكت السكينة الي بتفتح ظرف الجوابات ) ادخل يا هشام للمدير و اخفي من وشي حالا
هشام : باب المكتب فين ،،،،،،يا ساتر
و خبط علي الباب(
المدير : اتفضل
هشام : صباح الخير علي احلي مدير شركة في مصر
المدير : يابني نفسي تبطل طريقتك ديه و تتعامل زي البشر
هشام : وهما البشر بيتعاملوا ازاي حضرتك
المدير بصلة بصة بغيظ ،،،و هشام لحق نفسه
هشام : اتفضل ياعم الكوكب البرنامج اهو خلصان و تمام
المدير : سيب اللاب و اطلع برة يا هشام
هشام : حاضر يا فندم
بدا المدير يتفقد البرنامج و عجبه جدا لدرجة انه نسي نفسه و هو شغال عليه
المدير في سره : يخربيت دماغك يا هشام فعلا مهندس موهوب بس لو تلم لسانك هتبقي في حتة تانية خالص **** يهديك و يصبرني عليك
__________________________________
وصل سليم الشركة الي بيشتغل فيها سليم و دخل مكتبه و بدا يطلع ملفات حسابات العاملين في الشركة و بدا ينزل مرتباتهم في الفيزا و اثناء شغله دخل عليه زميله مصطفي
مصطفي : صباح الخير يا سليم ديما زي عوايدك بتيجي قبل ميعادك و اول واحد بيحط بصمه علي الجهاز
سليم: صباح النور يا مصطفي النهاردة غير اي يوم انت عارف ان الموظفين بتستني يوم القبض بفارغ الصبر و كل واحد وراه التزاماته
مصطفي : **** يعينك يا صاحبي المهم عاوزك تخلص بسرعة الي بتعمله علشان فيه كام ملف لازم يتراجعوا قبل اجتماع بكرا و الريس موصي عليهم بنفسه
سليم : كله هيبقي جاهز في ميعاده متقلقش
دخلت روان المكتب و هي زميلة سليم في قسم الحسابات
روان: (23 سنة خريجة كلية تجارة شبه امينة خليل و مرتبطة هي و سليم و بيحبوا بعض )صباح الخير يا استاذ سليم
سليم : (وهو مركز في الكمبيوتر و من غير ما يبصلها)صباح النور يا استاذة روان هبعتلك فايل علي الميل دلوقت عاوزك تشتغلي عليه و تخلصيه النهاردة
روان: طب استني اخود نفسي و اشرب القهوة بتاعتي
سليم : براحتك طبعا بس مش هتروحي الا لما تخلصيه
روان : انت هتفضل زعلان مني كدا كتير ،،،، قولتلك مش هتتكرر تاني و ****
سليم : اعتقد ان ده مكان شغل و مينفعش نتكلم في المواضيع ديه هنا
روان: ما انت مش بترد عليا لما برن عليك
سليم : علشان بعد كدا لما اقولك بلاش تلبسي ضيق تسمعي الكلام
روان : خلاص و **** مش هتتكر تاني ،،،متبقاش رخم بقي انت وحشني
سليم : بصلها و رجع بص في الكمبيوتر تاني ،،،قولنا مش في الشغل لما اروح البيت هكلمك
روان: اوووف انت زودتها يا سليم بس اعمل ايه اتنيلت علي عيني و بحبك
سليم : بيضحك ضحكة بسيطة،،، بتقولي حاجة يا روان
روان : بغيظ لا مش بقول
سليم : طب يلا خلصي شغلك بسرعة علشان تروحي بدري ها
روان : حاضر
__________________________________
فايز و صل مكان المعرض بتاعه و طلع لوحاته و بدأ يحطها في مكان العرض
شهد : (خريجة فنون جميلة عندها 24 سنة هنا الزاهد و كانت دفعة فايز و ديما ناقر و نقير مع بعض زي الديوك )
فيزو عامل ايه نفسي النهاردة تلاقي حد يشتري منك لوحات مش كل مرة تيجي و تمشي بيهم زي ما هما
فايز : معاكي كيس فاضي
شهد : اشمعنا !!؟
فايز : عاوز الم العسل الي بينقط منك
شهد : ابو تقل دمك
فايز : يلا يابت من هنا علشان هنرش مية
شهد : طب ماشي ياعم الظريف لما نشوف هتعمل ايه
فايز : اتقل تتكيف تستعجل تتليف ويلا بقي من غير مطرود (في سره )مش عارف انا بحب فيها ايه دي بس نقدرش اعدي يوم من غير ما اشوفها و استحمل تقل دمها
شهد: (و هي ماشية بتتكلم في سرها ) امتي يحس علي دمه و يجي يقولي بحبك ولا هو مش بيحبني و انا بزودها معاه كل مرة و فعلا مش طايقني ،،ما انا فعلا كلامي معاه سم هيحبني ازاي يعني
المعرض بدأ و ناس كتير اعجبت بشغل فايز جدا و اشتروا كل اللوحات بتاعته و اتفاجئ فايز باخواته التلاتة داخلين عليه و فرح اوي فايز و جري عليهم و خدهم في حضنه
فايز : ديه احلي مفاجاة في حياتي
رائد : انت متخيل اننا هنسيبك في يوم زي ده
فايز : بس عملتوها ازاي و اجمعتوا و جيتوا
هشام : (موجه كلامه لرائد ) هتحكيلوا و لا احكيلوا انا
سليم: انا هحكيلوا
،،،،،،،،،،،،،،،فلاش باااااك،،،،،،،،،،،،،،،،،،،
رائد : يلا اركبوا علشان متتأخروش لاني مستعجل
هشام: رائد متجيب اسوق انا
سليم : علشان بابا يعملها قصة و يعاقبنا كلنا
فايز :طب يلا بسرعة بقي وصلوني الاولي
رائد ساق و وصل فايز للمعرض و هو ماشين
رائد : كلنا لازم نتجمع و نروح لفايز نقف معاه و ندعمه لانه لازم يحس بانه مهم بالنسبة لينا ومهما كان ده اخونا الصغير
هشام : طبعا ده اخونا حبيبنا و لازم ندعمه معنويا و ميحسش انه لوحده
سليم : يبقي نخلص شغل و نتجمع نروحله و توفيرا للوقت كل واحد هيطلع من شغله علي المعرض و نبقي نروح بالعربية
رائد : تمام اتفقنا (حصريا علي منتدي ميلفاات)
،،،،،،،،،،،،،،،،،عودة من الفلاااش باااااك،،،،،،،،،،،،،،،،،،
فايز : بجد انا فرحت اوي **** يخليكم ليا و متحرمش منك يا احلي اخوات في الدنيا ،،،،انا الحمد *** **** كرمني و بعت اللوحات كلها
شهد (بتبص من بعيد )مين دول اكيد اخواته ما شاء **** زي القمر هي امهم كانت اي مصنع حلويات
هشام : مين الموزة الي مركزة معاك ديه يا فيزو
فايز : دي بت رخمة اسمها شهد بس مكدبش عليكم انا معجب بيها
رائد : و**** و كبرت و بقيت تعجب و تحب
سليم : و فيها ايه المهم تكون كويسة و بنت حلال
فايز : قصدك تعجب بابا الاول
رائد : طب يا فيزو يلا لم دنيتك و يلا علشان نروح
فايز : انا فعلا خلصت و يلا بينا
و ركبوا الاربعة العربية و اتجهوا للبيت و اول اما وصلوا لقوا ،،،،،،،،،،،،،،،،،،يتبع،،،،،،،،،،،،،،،،،
حصريات ميلفاات
كدا انتهي الجزء الاول و اتمني انه يعجبكم
رأيك و دعمك يهمني متبخلش علي اخوك الذوذ
الجزء الثاني :::::::::::::::::
انتهي الجزء الي فات علي (الاخوة الاربعة اتجمعوا في المعرض و خلصوا و اتحركوا علي البيت)
وصل الاخوة الاربعة البيت و اول اما دخل دخلوا اتصدموا من وجود ضيف عندهم و ديه حاجة من النوادر لما تحصل
الاب : تعالوا يا ولاد سلموا علي عمكم شفيق صديق عمري
(شفيق عواد محامي كبير عنده 67 سنة متجوز و عنده بنتين و ولد و يبقي صاحب المكتب الي بيشتغل فيه رائد و كمان يبقي والد ليلي )
رائد : اهلا و سهلا استاذ شفيق حضرتك شرفتنا بزيارتك الكريمة
هشام : اهلا و سهلا بحضرتك نورت يا فندم
سليم : اهلا و سهلا شرفتنا بزيارتك الكريمة يا فندم
فايز : ازيك يا اونكل حضرتك نورتنا بزيارتك
شفيق : اهلا بيكم يا ولاد ما شاء **** يا سالم عرفت تربي **** يبارك ليك فيهم
سالم : تسلم ياخويا ما هما يعتبروا ولادك بردو
شفيق : طبعا يا رائد مستغرب سر وجودي هنا و كمان مستغرب ان اعرف والدك و كمان صحاب،،،،، هقولك و اريحك علشان عارفك مش هتهدي الا لما تعرف. حصريات ميلفاات
رائد : اتمني حضرتك تشرحلي و تفهمني ده لو مش هيدايق حضرتك
شفيق : انا و ابوك صحاب من زمان حتي من قبل اما يتجوز امكم **** يرحمها،،،،نعرف بعض من ابتدائي لغاية اما وصلنا للجامعة و هو دخل صيدلة و انا دخلت حقوق ابوكم كان شاطر و ملتزم عني بكتير
سالم : (قاطعه في الكلام ) مقولتليش صحيح ليلي بنتك عاملة ايه و نجلاء مراتك
شفيق : بخير الحمد *** بيسلموا عليك و نجلاء بعتالك الهدية دي معايا (طلع علبة من جيبه فيها خاتم منقوش نقشة يدوية باحتراف عالي) امسك يا سيدي
سالم : سلملي عليها كتير و قولها سالم مش بينسي وعده و هنتمم الموضوع بالنسب هناخد ليلي لرائد ابني انا عارف انه بيحبها و هي بتحبه بس الاتنين تقلانين علي بعض
رائد مصدوم) بابا
سالم : (قاطعه في الكلام) هو انت مفكر ياض انك كبرت و هتعرف تخبي عليا حصريات ميلفاات
الاخوات التلاتة حضنوا اخوهم رائد و كلهم في نفس واحد مبروك ياخويا و عقبالنا احنا كمان
سالم : يلا خوشوا غيروا هدومكم الاكل جاهز و جهزوا السفرة علشان عمكم شفيق هيتغدا معانا
شفيق : لا انا يدوبك الحق اروح نجلاء هتعلقني و متنساش بكرا بقي
سالم : (بصله فيما معناها اسكت) ان شاء ****
و مشي شفيق و طبعا الاولاد واقفين مش فاهمين حاجة ومحدش فيهم قدر يسال عن سبب علاقتهم ببعض و الاب و ولاده اتغدوا و شربوا الشاي و كل واحد حكي لابوه عمل ايه في شغله و فرح بفايز انه نجح وباع لوحاته بمبلغ 30 الف جنيه و الي عمله اخواته معاه (بعينك يا مينا زوبرانجي)
لانهم ايد واحدة و طبعا كل واحد بيدخل اوضة الا رائد عنده فضول يسال باباه عن كذا حاجة
رائد : بابا ممكن اكلم معاك شوية
سالم : تعالي يا رائد اقعد جمبي و اتكلم براحتك طبعا عاوز تسال عرفت حبك ل ليلي ازاي و اي علاقتي باستاذ شفيق
رائد : ده فعلا الي كانت حابب اكلم حضرتك فيه
سالم : انا عارف بحبك ليها من ساعة اما شوفت صورتها في كتابك بالصدفة و استنيتك تيجي تحكيلي بس محصلش و حبيت افرحك و اعملهالك مفاجاة و اطلب ايدها من ابوها قدامك زي ما فرحت اخوك فايز و انت الي اشتريت اللوحات انت و اخواتك بترتيب منك
رائد : (بزهول) حضرتك عرفت ازاي
سالم : انت ناسي ان حسباتكم في البنك مشتركة بيني و بينكم يعني اي مبلغ هيتسحب هيجيلي رسالة علي الموبايل و لما فايز قال باع لوحاته ب 30 الف جنيه اتاكدت انكم عملتوا كدا من غير ما يعرف و فرحت جدا بالي حصل (هنيكك يا باسم لو سرقتها)
اما بخصوص موضوع استاذ شفيق فخلي كل حاجة لوقتها و انت هتفهم
رائد : حاضر يا بابا و **** يخليك لينا **** (باس ايده و قام دخل اوضته)
سالم (في سره) : اخيرا رجعت مصر يا صالح و كمان راجع في الوقت المناسب الي هكون جاهزلك فيه
_________________________________________
تاني يوم و هو يوم الجمعة طبعا الاولاد صحيوا من النوم كالعادة علي صوت ابوهم و صلوا الفجر و نزلوا لعبوا رياضة و جهزو الفطار و فطروا و كله تمام و كل واحد منهم خرج يجيب مستلزمات البيت الي بتكفيهم اسبوع
رائد بيروح يجيب اللحوم و الفراخ و السمك
هشام بيروح يجيب المنظفات و الادوات الشخصية زي مكن حلاقة شامبوهات و البرفنات و معجون الاسنان الخ
سليم بيروح يجيب الخضار و الفاكهة
فايز بيروح يجيب طلبات السوبر ماركت حصريات ميلفاات
و بيخلصوا و لازم يرجعوا البيت قبل صلاة الجمعة بنص ساعة علي الاقل علشان يجهزوا نفسهم للصلاة و بعد الصلاة بيرجعوا للبيت يرتاحوا و يتغدوا و يخروجوا يتفسحوا و بباهم بيروح المشاور الي بيروحه كل جمعة بعد الصلاة و محدش فيهم يعرف هو بيروح فين و بيعمل ايه و طبعا يأسوا من السؤال لان كل مرة بيسالوا فيه بيكون الرد واحد و هو (من تدخل فيما لا يعنيه سمع ما لا يرضيه)
__________________________________________
اتصل رائد علي ليلي و طلب انه يقابلها في مكان عام يتكلم معاها شوية و هي وافقت
هشام اتصل علي سالي و قلها تقابله في الكافيه الي متعودين يقعدوا فيه حصريات العنتيل
.سليم اتصل علي روان و طلب يقابلها و هي فرحت جدا
فايز قعد في اوضة الرسم بتاعته يرسم و يجهز لوحات للمعرض الجديد
و سالم طبعا يا صديقي عارف هو راح فين،،،ايوة صح راح للاستاذ شفيق و نجلاء مراته في المكان الي بيتقابلوا فيه كل جمعة بعد الصلاة و هي شقة في المقطم محدش يعرفها غيرهم
سالم وصل للشقة و دخل ملقاش فيها حد فضل قاعد مستني لغاية اما الباب اتفتح و لقي شفيق و نجلاء داخلين عليه
سالم : حمد *** علي السلامة اتاخرتوا ليه يا جماعة
شفيق : معلش الطريق كان زحمة و خصوصا بعد الصلاة
نجلاء : (جريت علي سالم و حضنته )وحشتني اوي ياخويا ،،، طمني عليك و علي صحتك
سالم : انا بخير يا نجلاء و زي الفل الحمد ***
نجلاء : و العيال عاملين و اخبارهم ايه
سالم : كويسين و بخير و هانت يا نوجا كلها كلها ايام و هنبقي نسايب حصريات ميلفاات
نجلاء : بجد يا محمود هنخطب العيال لبعض اخيرا
محمود : ايوة يا نجلاء عاوزين نفرح بقي و علشان كدا لازم ننهي الي بداناه و نرجع حقنا صالح خلاص رجع مصر و جاي معاه بنته و مراته و لازم الحق يرجع لصاحبه
شفيق : دلوقت انا معايا ملف مهم جدا و فيه ورق يدمر يدمر سعاد السيوفي و توفيق مراد بضربة واحد و يبقي ارتحنا منهم
محمود : لازم نجمع ورقنا كله و نعرف الاولاد هيعملوا ايه بالظبط انا مينفعش اظهر في الصورة
شفيق : يا محمود كل حاجة ماشية زي ما انت عاوز متقلقش بس انت هتفاتح الاولاد امتي
نجلاء: و**** انا ما خايفة غير عليهم هتدخلهم جحر التعابين بايدك يا محمود (حصريات العنتيل)
محمود : متقلقيش يا نجلاء عيالي ميتخفش عليهم انتي متعرفيش انا عملت ايه في 30 سنة معاهم و ربتهم ازاي كنت قاسمي معاهم شوية علشان اخشنهم بس عمري ما زعلتهم مني ،،،،،، شفيق عاوزك تجهز فيلا اكتوبر خلاص وقتها جيه يوم الجمعة الجاية الاقيها جاهزة
شفيق : اعتبرها جاهزة
محمود : انا همشي دلوقت علشان متأخرش علي الولاد
سلم علي اخته و جوزها و مشي رجع البيت و في اثناء ما كان معاهم حصل حاجات مع ولاده لازم نعرفها ولا ايه يا صديقي تعالي اقولك عليها
______________________________________
في احد الكافيهات في وسط البلد كان موجود رائد و ليلي و هشام و سالي و سليم و روان قاعدين مع بعض علي طربيزة واحدة و بيضحكوا و يهزروا و هما كلهم يعرفوا بعض من فترة (حصريات ميلفااات)
رائد : بقولكم ايه يلا كفاية كدا علشان نلحق نروح
سالي : اي ده انتو لحقتوا
هشام : يلا يا تسالي ما انتي امك مش بتعملك تحقيق لما بتروحي
سليم : يابني بلاش ترخم عليها سيبها براحتها
روان : و انت المحامي بتاعها ولا ايه
ليلي : (بتوجه الكلام لرائد ) كلها كدا هتقلب خناقة بين روان و سليم و انت السبب
رائد : اهبطي انت بس و بلاش تولعيها ،،،، سليم خف شوية علي روان البت بتحبك و بتغير عليك و ده طبعها و مش هتغيره
سليم : مفيش حاجة يا رائد هي عارفة اني بحبها و مش هعرف احب او اشوف واحدة غيرها
روان : ( بكسوف ) **** يخليك ليا يا حبيبي (بعينك يا مينا زوبرانجي)
سالي: (توجه كلامها لهشام ) شوف و اتعلم بقي هتلضل كدا لحد امتي
هشام : تسالي خفي علشان تعرفي تعومي و (ضربها علي قفاها ) بلاش شغل التلنكات ده معايا
سالي : تسلم ايدك يا سيد المعلمين
رائد : طب يلا نمشي ،،،،،،ساب الحساب علي الطربيزة و قاموا مشوا
و هما ماشين قابلوا 4 شباب من ال عيال السيس الي عاملة استشوار و مسقطين البنطلون عاكسوا ليلي و سالي و روان بكلام سخيف
هشام : فيه ايه يا شبح وشك كدا و بص علي قدك
شخص منهم : فيه اي ياعم حد كلمك
سليم : هو احنا لسة هنستنا لما تتكلم و ضربه في وشه و التاني جيه يهجم عليه ضربه بالرجل في بطنه نطره ورا مترين
رائد : طب خلصوا و خصلوني انا في العربية (حصريات ميلفاات)
هشام : و هو ماسك واحد بيضربه في وشه روح انت و هنخلص و نحصلك و مسكت التاني اداله بالنص رقده علي وشه
سليم : بقي بتعاكس خطيبتي طب خود و راح مديله في روسية في منخيرة وقع مقامش تاني و الواد التاني اداله بوكسين و داخ و وقع
هشام : (خلص علي الي معاه )اما عالم تلنكات بصحيح،،،يلا سليم كفاية عليهم كدا
روان : يا رائد انت هتسيب اخواتك كدا عادي (لو سرقتها هنيكك يا باسم)
رائد : متخافيش عليهم اخواتي رجالة و سدادين لوحدهم ولو روحت معاهم هيبقي افتره
ليلي : و النبي يا روان بلاش رائد علشان مش بيشوف قدامه و ضربه وحش و ممكن يمتهم ولا انتي مش عوزاني احوز ولا ايه
سليم : انتو لسة مركبتوش يلا يا ليلي خودي معاكي روان و سالي و صليهم في طريقك
هشام : يلا نظبط هدومنا قبل اما نروح البيت علشان بابا لو شافنا كدا هينفخنا (بعينك يا باسم )
رائد : فتح شنطة العربية و طلع لكل واحد منهم طقم يلبسه
(معلومة رائد متعود ديما يبقي فيه كقم اختياطي لكل واحد من اخواته في شنطة العربية علشان لو حصل موقف زي ده يعرفوا يغيروا هدومهم من غير ما باباهم يعرف)
و صلوا البيت بعد اما غيروا هدومهم طبعا لقوا فايز و باباهم مستنيهم علي السفرة و خلصوا اكل و بيلموا الاطباق
وقفلوا التلاتة انتباه و في نفس واحد احنا اسفين علي التأخير يا بابا
سالم : هسامحكم المرة ده بس لكن لو اتكررت تاني هيبقي مفيش اكل زي ما انتوا عارفين ،،،،، اتفضلوا كل واحد يجيب طبقه من المطبخ و خلصوا اكل و تعالوا علشان عاوزكم في موضوع مهم (هنيكك لو سرقتها)
خلصوا الاكل و غسلوا اطباقهم و غيروا هدومهم و قعدوا علي السفرة مع ابوهم
سالم : بصوت يا ولاد فيه كلام مهم لازم تعرفوه و خبيته عليكم السنين الي فاتت ديه و محتاج منكم تسمعوني و بعدها نفتح باب المناقشة (حصريات ميلفاات)
الاولاد : اتفضل يا بابا مع حضرتك
سالم : انا مسميش سالم انا اسمي محمود حجاج السيوفي
الاولاد : في حالة زهول و بيبصوا لبعض باستغراب من غرابة الي سمعوه لان الاسم نزل عليهم زي الساعقة
سالم : متستغربوش انا هفهمكم كل حاجة ............يتبع
كدا خلص الجزء التاني و اتمني انه يعجبكم
و متبخلش عليا بدعمك و رايك علشان يهموني كتير
معاذ ناروتو
الجزء الثالث:::::
و قفنا الجزء الي فات ان سالم طلع اسمه محمود حجاج السيوفي و قرر انه يعرف اولاده كل حاجة تعالو معايا نشوف ايه الي حصل بعدها
__________________________________
محمود : متستغربوش انا هحكيلكم كل حاجة بس اتمني ان محدش يقاطعني
الاولاد : حاضر يا بابا اتفضل
محمود : زي ما قولتلكم اسمي محمود حجاج السيوفي ابن حجاج السيوفي رجل الاعمال المشهور و صاحب مجموعة السيوفي الي بالتاكيد عارفيها بحكم شغلكم فيها و طبعا عارفين ولاده الي هما اخواتي عاصم و عادل و عزت و كامل و نجلاء و سعاد مشكلتي معاهم بدأت من يجي اربعين سنة لان انا أخ غير شقيق انا من ام و هما من ام تانية ما عدا نجلاء هي اختي الشقيقة و طبعا كل الاملاك الي كان بيملكها حجاج السيوفي السبب فيها امي (دولت الاسيوطي) لانها اديتله ورثها كله و هو اشتغل و كبره يعني هي صاحبة الفضل عليه و كانت هي نقطة التحول في حياته و بعد اما والدتي توفت بسبب الكانسر والدي قرر انه يتزوج بعدها علشان تاخد بالها مننا انا و اختي و بالفعل اتجوز (داليا طلعت عزام) و اخت ( مراد طلعت عزام) وده يبقي والد ( توفيق مراد ) زوج عمتكم سعاد السيوفي و بنت (طلعت عزام) صاحب مجموعة عزام للتجارة و المقاولات و خلفت من والدي بقية اخواتي و كانت الاول بتعاملني انا و اختي نجلاء كويس لغاية اما بعد سنة خلفت عاصم كان وقتها عندي 6 سنين و اختي نجلاء 4 سنين و بعدها بسنتين خلفت عادل و بعدها بسنتين خلفت عزت و بعدها ب 3 سنين خلفت سعاد و بعدها بسنة خلفت كامل و من هنا اتغيرت المعاملة تماما و بقت تعاملني انا و نجلاء اختي بقسوة و قلة اهتمام و طيعا والدي كان مشغول بشغله و سفرياته الكتير و كنت انا و اختي لينا اوضة واحدة في الفيلا القديمة الي في اكتوبر و لما **** كرمنا نقلنا في قصر السيوفي الي موجود حاليا في القطامية بصعوبة جدا اديتني اوضة و اختي اوضة لانها كانت كبرت و مينفعش نبقي في اوضة واحدة بعد اما والدي قالها كل واحد منهم في اوضة البيت كبير و يكفي و يفيض و فضلنا بنتعامل معاملة الابن و مرات الاب بابشع صورها و كل ده طبعا والدي ميعرفش عنه حاجة و مكنتش اقدر اتكلم انا و اختي علشان عارفين انها هتعاقبنا بعد اما يسافر و خلصت كلية الصيدلة و اختي كانت لسة في الجامعة و طيعا عارفين الاستاذ توفيق عواد المحامي الكبير و المستشار القانوني لمجموعة السيوفي دا صديق عمري و كتف بكتف معايا و طلب ايد اختي نجلاء و اتجوزها و والدي اداله فيلا اكتوبر هدية جوازهم و كتبها بأسمه و هقولكم كتبها بأسمه ليه بعدين لغاية اما حصلت حاجة زادت النار في قلب مرات ابويا و اخواتي
،،،،،،،،،،،،،،،،،،فلاش باااااك،،،،،،،،،،،،،،،،
في قصر السيوفي و في الصباح كالعادة الكل بيتجمع علي الفطار و دائما اول شخص بينزل هو انا
انا : صباح الخير يا بابا
حجاج : صباح الفل يا قلب بابا امال فين بقيت اخواتك
انا : نازلين ورايا
حجاج : مقولتليش انت متشيك كدا و رايح فين
انا : بصراحة يا بابا رايح اقدم علي شغل في شركة ادوية ما انا مينفعش افضل قاعد كدا من غير شغل انا بقالي 4 سنين
حجاج : يا محمود مش كنا اتكلمنا في الموضوع دا و قولنا تشتغل في المجموعة معانا و كلها سنتين و اخوك يخلص و يبقي معانا
انا : يا بابا يا حبيبي انا مش بفهم في شغلكم و كمان بحب مجالي و تخصصي و مش عاوز اشتغل غيرهم
حجاج : سهلة و بسيطة افتح شركة ادوية و اضمها للمجموعة و تبقي انت مديرها و من النهاردة هبدأ في تنفيذها
انا : بجد يا بابا يعني هتعملي شركة ادوية
حجاج : طبعا يا روح بابا و كلها شهر بالكتير و تكون قاعد علي مكتبك و وريني همتك و انت و شطارتك بقي
انا : اوعدك يا بابا هتكون اكبر شركة ادوية في مصر كلها (قومت حضنت والدي )
داليا: **** **** اي الحب دا كله يا محمود شكلك مبسوط فرحوني معاكم
انا : بابا قرر يفتحلي شركة ادوية
داليا : نععععععم دا الي هو ازاي يا حجاج،،،ازاي تعمل شركة كبيرة زي شركة وية لعيل صغير دا انت مرضتش تغير عربية عاصم ،،،،،تقوم تفتح شركة بملايين لمحمود
حجاج : يلا يا محمود روح انت تجهز الناس الي هتشتغل معاك و روح لمكتب ديكورات و اختار التصميمات الي تعجبك انت و علي زوقك و ابقي خود الواد الفاشل جوز اختك معاك و قوله بابا هيملص ودانك علشان مورتوش وشك من خمس ايام ..
محمود : حاضر يا بابا استأذن انا بعد اذنك يا طنط داليا
داليا : طنط!!انا مش قولتلك مليون مرة انا مش اسمي طنط انا اسمي دووولي
محمود : ضحك بخبس و قالها حضرتك كبرتي علي الدلعه ،،سبيه لاحفادك يا طنط
حجاج : ههههههههههههههههههه المرة ديه مش هحوش عنك اختفي انت دلوقت
محمود : طب سلام عليكم انا بقي
و مشي محمود و حجاج كشف عن وجهه الاخر و بص لداليا بصة كانت هتحرقها
حجاج : انا قولتلك قبل كدا ملكيش تدخل في اي حاجة اعملها لمحمود و نجلاء فااااهمة،،،، الخير الي انتي عايشة فيه دا يا بنت طلعت عزام يبقي بتاع امهم الدهب و المجوهرات و الهدوم الي بتيجي من لندن دي بفلوسهم ابن عاصم الفاشل الي مش عارف يجيب تقدير غير مقبول في جامعة بدفعلها كل سنة شوال فلوس ديه من فلوس و العربيات الي بتركبوا و الحفلات الي بتعملوها و الرحلات بتاعة اوروبا كل ده من فلوسهم و فلوس امهم **** يرحمها و انا عارف من زمان معاملتك الوحشة ليهم لكن من النهاردة انا خلاص مش كسافر تاني و هفضل قاعد احقق احلامهم و بس و متخلنيش اقلب عليكي يا دوولي و عقابا ليكي انتي و ولادك مفيش سفر السنة دي و لا فيه رحلات ولا حفلاو لا تغيير عربيات مفيش غير اكلمك و شربكم و مصاريفك الاساسية فقط
داليا : يا حجاج لا..... قطعها حجاج
حجاج : انا رايح الشركة و ارجع الاقيكي انتي الي طابخة و مجهزة الاكل والا ورقتك هتوصلك
(ساعتها كان عاصم واقف سامع كل الكلام ده و بقي هيولع من الي قاله ابوه و غله و حقده من يمة اخوك كبر اكتر من الاول كتير )
نزل عاصم بعد اما ابوه مشي : معلش يا ماما متعطييش هو بابا هيفضل طول عمره كدا بيحب محمود و نجلاء اكتر مننا
داليا : متجبليش سيرتهم علشان انت علي اخري منهم و خصوصا محمود الزفت ده ،،،،فين بقيت اخواتك
عاصم : نايمين يا ماما
داليا : طب وسع يا اخرة صبري اما اقوم اصحيهم بالجزمة
(و طبعا زي اي ام مصرية مهما كانت بنت زوات بتمسك الشبشب لان ده سلاح الام الفتاك) و مسكت الشبشب و طلعت لكل واحد اوضته و بالشبشب
و قاموا كلهم زي الفرخة الداخية مش شايفين قدامهم و خصوصا سعاد لانها مدلة اوي زيادة عن اللازم لان البنت الوحيدة لداليا و كانت مدلعاها اوي.. انا معاذ يا كسمك يالي هتسرق القصة..المهم كل واحد راح علي كليته و الي راح علي مدرسة و محمود راح فيلا اكتوبر عند نجلاء اخته يقابل شفيق علشان يشوفوا هيعملوا ايه في حوار الشركة
وصل فعلا و رن جرس الباب
الشغالة : اتفضل يا محمود بيه
محمود : ازيك يا فايزة عاملة ايه و عيالك عاملين ايه
فايزة : بخير يا سيدي عايشين بحسك
محمود : (مد ايده في جيبه و طلع شوية فلوس ) امسكي دول و هاتي حاجة حلوة للعيال و انتي مروحة امال فين شفيق و نجلاء
فايزة : **** يطعمك ما يحرمك يا سيدي،،،،ستي نجلاء و سيدي شفيق بيفطروا عند البيسين
محمود : مش قولنا مليون مرة بلاش ستي و سيدي دي انتي زي اختنا بالظبط،،بلاش تقوليها تاني لازعل منك،،انا هروحلهم و انتي اعمليلي فنجان قهوة من ايدك يظبط دماغي
فايزة : (في سرها ) و نعم الادب و التربية يا ابن الاصول **** يجبر بخاطرك زي ما انت بتجبر بخاطر الغلابة قادر يا كريم
محمود : (راح محمود علي البيسين عند شفيق و نجلاء)
عاملة ايه يا حبيبتي وحشتيني اوي و خدها في حضنه و باسها من خدها
نجلاء : انا بخير يا حبيبي طول ما انت بخير وانت كمان وحشني اوي
شفيق : ايوة ياعم سلم و بوس براحتك ما هي اختك و انا ابن البطة السودة
محمود : هو انت عاوز تتباس ولا ايه ,, انتي مقصرة معاه ولا ايه يا نوجا
نجلاء : دا طلع مية من تحت تبن و انت كنت بتقولي دا صاحبي و محترم
شفيق : اي يا نوجا هو اخوكي جيه هتقلبي عليا ولا ايه
محمود: اوعي تكون مزعلها و **** ما حد هيقفلك غير حجاج السيوفي بنفسه انت متعرفش هو بيعزها اد ايه
نجلاء : اه مزعلني( و تبص لشفيق و تطلع لسانها)
شفيق : انتوا اتفقتوا عليا ولا ايه يا ولاد السيوفي
محمود و نجلاء في نفس واحد: اه اتفقنا عليك
شفيق : و ماله بس متنسوش انا ابن مين بردو
محمود : طب اخلص يلا عاوزك في موضوع مهم و مستعجل جدا
شفيق و نجلاء بخضة: خير في اي
محمود : متقلقوش دا خير جدا ،،اخيرا بابا هيفتحلي شركة ادوية و انا و انتي و الاخ ده الي هنديرها
شفيق : يابني انت ناسي ان انا عندي مكتبي و شركة ابويا بص اخرك معايا امسكلك الشئون القانونية او اكون مستشارك القانوني اكتر من كدا مقدرش
نجلاء : و انا معاك في اي حاجة يا قلب اختك و معاك ايد بايد
محمود : خلاص كدا اتفقنا ،،،انا هشوف اصحابي الي كانوا دفعتي و انتي شوفي الناس الي تنفع من صحباتك و شفيق هيمسكلنا الشئون القانونية ،،،و انتي هتيجي معايا نروح لمكتب تاجير عقارات نشتري مقر للشركة و نروح مكتب ديكور يشطبه علي مزاجنا
نجلاء : تمام يا محمود اتفقنا انا هطلع اجهز و انزل معاك
محمود : و انا مستنيكي يلا بسرعة
شفيق : انا كمان هلبي و اروح اجهز اوراق الشركة الجديد علشان التراخيص و الذي منه
محمود : تمام يا شفيق بس و حياة ابوك تنجز ،،،اه صحيح بابا كان عاوزك تعدي عليه
شفيق : خير فيه حاجة
محمود : مش عارف هو بيقولي ابعتلي الصايع جوز اختك
شفيق: ماشي يا ابن السيوفي
و نزلت نجلاء كانت لابسة و متشيكة و خرجت هي و محمود علشان يروحوا يجهزوا كل حاجة
_________________
شفيق طلع من بيته و راح علي مجموعة السيوفي علشان يقابل حجاج السيوفي و يشوفه عاوز ايه لانهم متفقين لما يبقي عاوزه ضروري هيخلي محمود يقوله بابا عاوز يا صايع
وصل شفيق للشركة و كلع لمكتب سكرتارية حجاج السيوفي و طلب يقابله و دخله
شفيق : عمي حجاج وحشتني اوي
حجاج : (وشه مقلوب و غير عادته و باين عليه الزهق و الضيق) اهلا يا شفيق عامل ايه و مراتك عاملة ايه،،، اتفضل اقعد
شفيق : بخير ياعمي الحمد *** ،،مالك باين انك مدايق
حجاج: قوم اقفل باب امكتب بالمفتاح عاوزك في حاجة مهمة (مسك التليفون وطلب السيكرتارية) متدخليش عليا حد نهائي مهما كان مين
شفيق: بقلق خير ياعمي فيه ايه انا كدا قلقت
حجاج : انا عاوزك تعمل الي هقولك عليه بالحرف الواحد و بدون ما حد يعرف حتي مراتك نجلاء و ده سر و امانة هسألك عليها يوم الدين
شفيق : حاضر ياعمي بس اي الموضوع انت قلقتني اوي
حجاج : انا عاوزك تكتب املاكي كلها بأسم محمود ابني و هنكتب وصية نوصيه فيها هيعمل ايه لو حصلي حاجة و هنحط معاها كل العقود الي تثبت ملكيته لكل اموال و شركات و اصول حجاج السيوفي بيع و شراء و تكون وثقتها في الشهر العقاري علشان نبقي في السليم و الظرف ده ميتفتحش الا لو حصلي حاجة فاهم يا شفيق؟؟،،لو كلمة واحدة طلعت من الكلام ده انا هقتلك،،،يلا قوم روح خلص الي قولتلك عليه خلال اسبوع من النهاردة يكون كل حاجة خلصانة فاهم يا شفيق
خرج شفيق من مكتب حجاج السيوفي و هو زي الي مخبوط علي دماغه و مش مستوعب غير ان حجاج السيوفي لو حصله حاجة محمود هيبقي في خطر من اخواته و مرات ابوه و بقي زي التايه خايف يخون الامانة و خايف علي صاحب عمره و اخو مراته و خال عياله في نفس الوقت
____________________________________
في قصر طلعت عزام والد داليا
داليا : يا بابا انا مبقتش قادرة استحمل دا لغاية النهاردة مكتبش عربية حتي باسمي و جبتله خمس عيال علشان يكتبلي حتي القصر محصلش
طلعت : اهدي يا داليا و خلينا نفكر ،،،جوزك عضمة جامدة و مش قليل في البلد و يقدر ينسفنا من علي وش الارض
مراد : يعني هنعمله ايه يا بابا ما هو واقف معانا و احنا ماسكين شغل المقاولات بتاعه كله
طلعت : بس يا ابن امك اسكت خالص كلامك بيعصبني
داليا : مفيش قدامي غير حل واحد بس
طلعت : اي هو يا داليا
داليا : هفكر فيه الاول و ابقي اقولكم هنعمل ايه
مراد : دم لا يا داليا بلاش غضبك يعميكي
طلعت : انتي ناوية علي ايه يابت انتي
داليا : مفيش غير انه يموت و اورثه انا و عيالي
طلعت: يابت االفالحة ما عنده محمود و نجلاء هيورثوا معاكم
داليا : محدش فيهم هياخد حاجة ولا جنيه واحد
مراد : لا يا داليا بلاش محمود طيب بس مش سهل زي ما انتي متخيلة
داليا : يبقي خلاص نخلص منه الاول و بعد كدا ابوه هيموت وراه بحصرته علي ابنه
طلعت : نفسي اعرف دماغ الشياطين ديه جبتيها منين
داليا و الكل ضحكوا
داليا يلا انا هروح مشوار و بعد كدا اروح سلام
_________________________________
راحت داليا شقة كانت مأجرها مفروش في اكتوبر
داليا وصلت الشقة و فتحتها بالمفتاح و دخلت
داليا : حبيبي انا اسفة اتاخرت عليك،،،الطريق كان زحمة اوي
الشخص : انتي اتاخرتي عليا بقالك ساعتين يا هانم
داليا : حقك عليا متبقاش رخم بقي دا انا حتي عملالك مفاجاة
الشخص : مفاجاة ايه ديه الي هتضحكي بيها عليا زي العيال الصغيرة
داليا : طبعا صغير و زي القمر كمان ولا انت نسيت يا وائل انك صاحب عاصم ابني
وائل : لا منستش و قبل اما يحصل بينا اي حاجة قولتلك انا من صاحب ابنك و انتي الي كسك نقح عليكي
داليا: تصدق انك رخم بقي فيه واحد قمر زيك يقول لواحدة قمر زي كسك نقح عليكي و ضربته علي كتفه ،،طب هتريح كسي ولا هتسيبه كدا تعبان
قام و كان هيهجم عليها و هيا هربت منه
داليا : لا محبكش و انت كدا استني خمس دقايق هدخل اجهز المفاجاة و اطلعلك ودخلت الاوضة غيرت هدومها و لبست مايوه بيكيني قطعتين (تخيل داليا شبه دينا الرقاصة)
و هو اول اما شافها صفر و قالها احب المانجة
و راح وائل نازل علي شفايفها بوس و مص لغاية اما قطعها و عمال يقفش في بزازها و يحسس علي جسمها و هي واقفة و مرة واحدة قالتله تعالى بقى انت تعبتنى اوى وطلعت بيه على اوضة اول ما دخلوها وائل لزق جسمها فى حيطه وبقا يبوس فيها بنهم وهى بقت تبادله البوس وايدها بتقلعه هدومه ومرة واحدة نزلت داليا على ركبتها ونزلت بنطلون وائل واندفع زبر وائل امام وشها وقالت فى شهوة: ايوه بقا ومسكته بايديها حطته فى بوقها تمص فيه بخبرة شديدة كانت بتبلعه فى بوقها بلع وائل رفع راسه لفوق وبقى يتاوه من كتر الشهوة و داليا تمص فى بتاعه بقوة وتقوله بتاعك جامد اوى وترجع
تمص فيه تانى وائل وقف داليا وشالها بين ايده نيمها على السرير ومسك الاندر بتاع المايوه قطعه من كتر حماسه وفتح رجلها وبقا يمص فى كسها وهى تصوت ااااه يا وائل براحه انت حتعورنى مالك ماشوفتش كس جميل كده
وائل : ماشوفتش وراح طلع على قطعة المايوة اللى بتدارى بزاز داليا قطعها واندفع صدر داليا فى وش وائل اللى هجم عليه يمص في حلماته ويقرص فيها داليا بلغت ذروة شهوتها وبصت لوائل بشراسة وقالتله بصوت مخيف نيكنى بقا انا تعبت نام وائل بين فخاد داليا ودفع زبره فى كسها دفعه واحدة اطلقت داليا صرخة سمعتها مدينة اكتوبر كلها
وائل حط ايده على فم داليا :يخربيتك حتلمى علينا الناس
داليا بشبق وشهوة :طز فى كل الناس كل فى العالم طز فى البشر كلهم المهم انى مبسوطة اويييييي وانك ممتعنى اوى اويييي وائل كان كلام داليا بيهيجه بطريقة رهيبة ده لان نبرة صوتها طبيعتها مميزة كمان اندفع بكل قوته يغرز زبه ليمزق جدران كس داليا دخولا وخروجا بحركات سريعة ومتتاليه وصدرها الملبن طالع نازل مع رزع وائل فيها و داليا كانت تصرخ بلا اى اعتبار لاى احد فى المكان اااه اااااه ااااه يا كسسسى اااه وهى تدعك زنبورها بحركات دائرية لتحاول ان تصل لاعلى ذروة شهوتها واثنت ركبتها لتصل الى كتفها بحركة رشيقة جدا لاتخرج الا من امراءة متمرسة فى عالم الجنس امسك وائل قدمى داليا المرفوعة لاعلى بايده وزاد من سرعة ترزيعه فيها اسرع لتنطلق صرخات وتاوهات وتشجيعها لوائل اكتر واكتر نيك يا وائل اقوى عايزة اقوى من كده مالك يا واد انت خسعت ولا ايه استفزت داليا، وائل بكلامها قام تانى رجل داليا جنب كتفها على المخدة ونزل نام بجسمه فوقها ليدخل داخل اعماقها اكثر،،،داليا بقت تصرخ من شهوتها باعلى صوت عندها وجسمها ينتفض وعينها تنقلب وتتحول بحركات شهوانية جدا وبقت تغرز ضوافرها فى ضهر وائل تقربه اكتر منها لدرجة انها عورته وسال الدم من ضهرة وبقت تعضه بقوه من رقبته ولكن داليا فجاة صرخت بقوة مع اندفاع ماء شهوتها وارتخى جسمها شوية كانها نامت لكن وائل كان مكمل واستمر ينيك فيها لكن بصلها قالها : مالك
داليا بصوت هادى : مفييييش كمل انا حندمج معاك تانى حالا
وائل قام يغير الوضع وشد داليا وقالها :مافيش راحه ابقى اندمجى براحتك وقعد على كرسى موجود سند ضهرة عليه وخلى داليا تقعد على حجره بس بضهرها وفتح رجلها ودخل ايده بين رجلها ورفعهم لحد ما وصلو لرقبتها ومسكهم من ورا قفاها شبكهم فى بعض وضهرها كان ساند على صدر وائل ودخل زبره فى كسها فى وضعية جنسية بتكون صعبة جدا على اى واحدة ست
داليا :ده انت مفترى بقا
وائل : مش طلبتى العنتيل اللى جوايا استحمليه بقا ودخل وائل بتاعه فى كس داليا اللى صرخت وقالت طيب واحدة واحدة و وائل مالتفتش لاى كلمة منها وبقى يدخل بتاعه بقوة وسرعه و داليا تقوله اااااااه اااااااه حموت ااااااه امممم انت بتنيك حلو اوى ااااااه بس بتاعك خلاص هري كسي كفاية ااااااااه مش قادرة اااااح كفاية هموت اوووووف كمان
استمر وائل ينيك فى داليا كده زيادة عن تلت ساعة و داليا كانت اتفشخت بجد وتعبت وبقت تصوت : لا تعبت مش قادرة مش قادرة ابوس رجلك كفاية الوضع ده
وائل:موافق بوسي
داليا : دا انت رخم و ضربته في كتفه و نزلت تمص زبه و كانت تمص فيه بقوة وراحت قاعده على حجر وائل وفتحت رجلها والصقت صدرها بصدره تركب فوقه فى وضعية الفارسة وبدات تتنطط على زبر وائل وتصوت وتتغنج وائل كان خلاص بقي على اخره قالها انا خلاص حجيبهم نزلت داليا بسرعة مسكت زبر وائل فى بقها وتقوله نيكنى فى بقى مسك وائل دماغ داليا وبقى بيقربها ويبعدها عن بتاعه وارتعش جسم وائل كله وانطلقت حمم منيه داخل بوق داليا الى بلعتهم كلهم جوه بقها ارتخى الاتنين وراحو على السرير يلتقطو انفاسهم
خلصت داليا و روحت البيت و اول اما دخلت ..........يتبع
دي نهاية الجزء الثالث اتمني منكم الدعم و التقدير
اخوكم معاذ ناروتو
الجزء الرابع ::::::::
انا اسف جدا علي التاخير و لكن غصب عني و اتمني لكم قراءة ممتعة و متنساش دعمك ياخويا انت و هي
داليا داخلة البيت عادي مبسوطة و فرحانة بالنيكة التمام الي كانت مع وائل و اول اما دخلت البيت لقت عاصم ابنها مضروب و دراعه مربوط و راسه ملفوف عليها شاش
داليا : (بخضة جامدة و بتخبط علي صدرها) يا لهوي اي،،، الي حصلك يا عاصم ،،، مالك يا حبيبي،،،مين الي عمل فيك كدا.
عاصم : مفيش يا ماما حادثة بسيطة و انا خارج من الكلية متقلقيش
داليا: دي مش حادثة يا عاصم،،،فيه حد ضربك قولي مين و انا بشرفي هندمه
عاصم : يا ماما قولتلك حادثة فيه ايه بقي زهقتيني و انا تعبان انا هطلع اوضتي ارتاح و محدش يصحيني
داليا: يادي المصايب طب هقول ايه لحجاج دا لو عرف هيخرب الدنيا،،،خود يا حيلة امك تعالي متطلعش،،هتروح عند خالك تقعد لغاية اما تخف و وشك يتصلح و انا هتصرف مع ابوك
محمود : حصل ايه فيه ايه يا طنط ماله عاصم و ايه الي عمل فيه كدا ،،،سلامتك ياخويا الف سلامة
داليا : عمل حادثة يا محمود و هو خارج من الكلية و خايفة ابوك يفكر انه اتخانق
محمود : متقلقيش انا هتصرف
عاصم : هتتصرف ازاي يا ابو العوريف
محمود: انت هتقول لبابا انك اتصلت عليا اجيلك اوديك مستشفي بعد الحادثة و كدا بابا هيصدق و مفيش مشاكل
داليا : يعني ابوك هيصدقك انت و يكدب ابني،،،متشكرين لخدماتك و دخل حجاج فجاة
حجاج: خدمات ايه الي بتتكلمي عنها يا داليا
محمود : اص اص اصل عاصم عمل حادثة و روحتله المستشفي
حجاج : انت كداب يا محمود و اتفضل اطلع اوضتك و حسابنا بعدين
داليا: فيه اي يا حجاج كفاية الي الواد فيه
حجاج : انتي تخرصي خالص ،،،ايه الي عمل فيك كدا يا عاصم و بدون كدب والا هكمل عليك
عاصم : بصراحة يا بابا و انا خارج من الكلية عربية خبطتني
حجاج : مرة واحدة نزل علي وشه بالقلم ،،،، كدااااب انطق بالحقيقة و الا هكسر عضمك انطق
عاصم : اتخانقت في الكلية و اضربت من كام عيل هناك
حجاج : و سبب الخناقة ايه بقي اكيد بنات و صرمحة و زفت علي دماغك مش كدا
داليا : خلاص يا حجاج اخر مرة و مش هيعمل كدا تاني
حجاج : انتي تخرسي و تطلعي اوضتك،،هات مفتاح العربية و دفتر الشيكات الي معاك حطهم هنا و تطلع مشوفش وشك تاني
داليا : خلاص يا حجاج فيه ايه لدا كله ابنك مش بتاع بنات ولا صايع و بعدين بتكلمني كدا ازاي قدام ابنك ميصحش كدا
حجاج: امال اي الي يصح يا بنت طلعت عزام،، تخرجي بدون اذني و مش بس كدا مهملة في تربية عيالك ،،عارفة ابنك اضرب ليه يا هانم ،،اقولك انا ابنك اضرب علشان كان بيعاكس بنت و الواد صاحبها مسكه ضربه و لولا تدخل الامن كانوا موتوه عارفة الواد الي ضربه ابن مين و اهله مين اقولك انا دا يبقي ابن فتحي الخشن عارفة هو مين ولا اعرفك
داليا : يا نهار اسود ابني كدا ضاع يا حجاج اهله مش هيسكتوا لو ابنهم اتخدش
حجاج : الواد سليم مفيش فيه حاجة بس ابعدي ابنك عنهم علشان دول تجار سلاح و اقل كلمة عندهم بطلقة
______________________________
عاصم في اوضته بيكلم وائل في التليفون
عاصم : كنت فين يا كسمك
وائل : فيه ايه يا خول مالك كان معايا موزة و مش فاضي
عاصم: حسن ابن فتحي الخشن اتلم عليا هو و اصحابه و ضربوني و عاوز انتقم منه.
وائل :انت اتجننت ازاي يعني انت عارف ده ابن مين ولا اهله مين لا يا عم انا بعيد مليش دعوة
عاصم : عاوز منك سلاح و ملكش دعوة
وائل : سهلة اجيلك سلاح بس بو انا مليش دعوة ،،،بليل يكون عندك بس هيبقي حراق شوية
عاصم : متقلقش الفلوس سهلة بس بليل يكون عندي
وائل : خلاص ماشي
محمود كان واقف عن الباب و سامعه و قلق علي اخوه و مش عارف يتصرف ازاي
بليل خرج عاصم من الفيلا ركب تاكس و راح علي ديسكو .
و محمود ركب عربيته و طلع وراه و اول اما عاصم وصل الديسكو لقي حسن قدام منه و لسة حسن رايح يتريق عليه طلع عاصم السلاح و ضربه بالنار و جت في كتفه و عاصم جري و مبقاش عارف يروح فين لقي محمود واقف قدامه بالعربية و بيقوله اركب ركب عاصم العربية و طلعوا جري
__________________________
و راح عند اخته نجلاء
خبط الباب و الكل اتخض لما شافوهم
نجلاء : مالكم في ايه اي الي حصل
شفيق : في ايه يا محمود مالك انت و عاصم
محمود: مصيبة يا شفيق البيه ضرب حسن ابن فتحي الخشن بالنار و مش عارف الواد ماله
شفيق : ايييييييه انت عارف انت بتقول ايه .
نجلاء : يا نهار اسود دا لو مات هتبقي حرب هيروح فيها ناس كتير و لو عايش و اتعور اهله مش هيكفيهم رقبة عاصم يا لهووووي
عاصم : يعني عاوزني اسيب حقي ما هو الي عمل فيا كدا
محمود : انت تخرس خالص انا لازم اعرف ابوك حالا،،نجلاء اطلبيلي بابا بسرعة ولازم اخفي الواد ده في اي حتة بس هعرف بابا الاول بالي حصل
نجلاء : حاضر يا محمود ثواني بس انا مش قادرة امسك اعصابي ،،،راحت نجلاء مسكت التليفون و قبل اما تطلب الرقم لقت التليفون بيرن
نجلاء : الو ...معاك يا بابا اتفضل
حجاج: اخواتك محمود و عاصم عندك يا نجلاء الدنيا مقلوبة عليهم
نجلاء : اه يا بابا موجود هو حضرتك عرفت الي حصل
حجاج : عرفت يا نجلاء،،، احنا في مصيبة مع عيلة الخشن ابنهم دلوقت في العمليات ولو حصله حاجة اخوكي هيروح فيها ،،،اديني محمود يا نجلاء
نجلاء: حاضر يا بابا **** يسترها انا مرعوبة ،،،محمود بابا عاوزك
محمود: (مسك سماعة التليفون) الوو ،،،تمام يا بابا ،، حاضر ،،حاضر يا بابا متقلقش هعمل كل الي قولت عليه ،،متقلقش يا بابا اخويا في عيني ،،حاضر هخلص و اجيلك حاضر ،،،مع السلامة اتفضل حضرتك
محمود : شفيق انا عاوز مفاتيح الشقة بتاعتك القديمة الي كنا بنذاكر فيها
شفيق: دي مقفولة بقالها سنين يا محمود و لا تصلح لاي معيشة ،،،طب اي رايك الشاليه بتاعنا في اسكندرية
محمود : لا يا شفيق مش هينفع الشقة بتاعتك محدش هيتوقع انه فيها عشان محدش يعرف اصلا زي ما بابا قال
شفيق : زي ما تحب ،،هجبلك المفاتيح من المكتب دقيقة واحدة
محمود : ماشي بس بسرعة ،،،عاصم هات السلاح الي معاك و هنروح الشقة و هروح انا لبابا و هتفضل مكانك اوعي تتحرك و هجبلك كل طلباتك متقلقش من اي حاجة و عاوزك تطمن و محدش يعرف انك هناك و بعدين تعالي هنا مين الي جبلك السلاح ده
عاصم : مش هروح في حتة و مش عاوز منك حاجة و ملكش دعوة مين الي جابلي الزفت
محمود : يا عاصم الموضوع كبير و حاجة من الاتنين لتموت لتتحبس تحب تروح في انهي واحد ياريت تسمع الكلام وبلاش تنشف دماغك انت في مصيبة كبيرة و مش انت لوحدك لا دا العيلة كلها
نجلاء : اسمع كلام اخوك الكبير يا عاصم يا حبيبي و بلاش تعند كلنا خايفين عليك علشان خاطري روح معاه و راحت وخداه في حضنها و طبطبت عليه و النبي يا عاصم روح مع اخوك و اسمع كلامه
عاصم : ماشي يا نجلاء بس ميكلمنيش كدا تاني
نجلاء : اخوك خايف عليك يا عاصم مش اكتر و انت عارف محمزد بيحبك و خايف عليك
شفيق : المفاتيح اهي يا محمود و انا هكلم البواب يطلع ينضفها كدا اي حاجة لغاية الصبح
محمود: ماشي يا شفيق ،،انت لبست ليه هتروح فين
شفيق : مينفعش اسيبك في المشكلة دي لوحدك يا صاحبي
محمود : تسلم يا صاحبي ،،، يلا علشان اتاخرنا
____________________________________
خرج محمود و شفيق و عاصم و راحوا الشقة و جابوا اكل و طلبات لعاصم تكفيه يومين تلاتة لغاية اما يخلصوا المشكلة الي هما فيها و بعد كدا راح محمود و شفيق علي قصر حجاج وصصلوا القصر لقوا حجاج و داليا و طلعت و مراد
محمود: كله تمام يا بابا و عاصم في امان دلوقت
حجاج : تسلم يابني راجل زي ابوك ،،،،اي الي جاب شفيق معاك و خليته يسيب اختك لوحدها
شفيق : ازاي يا عمي اسيبكم في موقف زي ده انت عارف محمود زي اخويا مش نسيبي بس و عاصم زي اخويا الصغير انا معاكم في اي حاجة و هكلم وحيد الخشن ده عميل عندي في المكتب و احاول افهم اي الموضوع بالظبط
حجاج : لا متكلمش حد احنا هنروح المستشفي دلوقت لابن فتحي
محمود : عين العقل يا بابا عاوزين نحاول نلم الموضوع قبل اما يكبر
شفيق : و انا موافق علي الاقتراح دا يا عمي
داليا و طلعت : ازاي انتوا رايحين للنار برجليكم
حجاج:خليكم انتوا هنا محدش يتحرك انا رايح انا و محمود و شفيق بس
_____________________________
اتحرك حجاج و محمود و شفيق علي المستشفي و وصل لقي الدنيا هناك مقلوبة حراسة و سلاح و الكل هناك شايط و علي اخره و الكل في حالة جنون
حجاج : دخل و معاه ابنه و شفيق و حراسته ،،، الف سلامة علي ابنك يا فتحي
فتحي : (بصله بصة غضب شديدة) ابنك ضرب ابني بالنار يا حجاج الدم بالدم و مش هسيبك حق ابني
حجاج: بلاش يعملوها الصغار و يقع فيها الكبار ،،احنا اخوات و اصحاب من زمان و عيلة السيوفي و عيلة الخشن مفيش مشاكل بينهم و الكل عارف اننا حبايب خلينا نحلها بالعقل يا فتحي و المهم ابنك يقوم بالف سلامة و بعدها الي يرضيك هنعمله
فتحي : رقبت ابنك ترضيني يا حجاج ساعتها نبقي اخوات و حبايب غير كدا انسي
حجاج: انا هعتبر كلامك ده ساعة غضب مش اكتر و لما تهدي نتكلم
وحيد : ابنك ضرب ابننا بالنار يا حجاج و انت عارف ضفر من اي حد في عيلة الخشن برقبة عيلة بحالها
حجاج : وحيد انت متتكلمش متنساش زمان لما انت عملت مشكلة و انا الي حلتها و كانت هتكير فيها رقبتك مع عيلة الببلاوي و ساعتها اخوك قالي ليك عندي واحدة
فتحي : حصل يا حجاج بس مش الوحدة دي تبقي رقبة ابني و يسيح في دمه
محمود: من فضلكم ممكن اتكلم ،،انا شايف دلوقت اهم حاجة ان حسن يقوم بالسلامة و نطمن عليه و بعدها يبقي نقعد و نتكلم و مهما حصل احنا حبايب من زمان و عمر العيلتين ما يخسروا بعض بسبب مشكلة بين عيلين طايشين ،،،احنا هنفضل موجودين لغاية اما حسن يفوق و يطلع بالسلامة
ممرضة : يا جماعة محتاجين دم بسرعة و فصيلة حسن مش متوفرة محتاجين متبرع حالا فصيلة دمه O-- الحالة بتروح مننا
محمود : انا نفس الفصيلة و ممكن اتبرع ،،انا جاي معاكي
شفيق : و انا كمان نفس الفصيلة اقدر اتبرع انا كمان
الممرضة : سبحان **** دي معجزة نلاقي اتنين فصيلتهم O-- ،،،اتفضلوا معايا يا حضرات
فتحي و وحيد : واقفين مصدومين و في نفس واحد الحمد *** ****
حجاج : اهدي يا فتحي ابنك هيقوم بالسلامة و متخفش اديله انت بس
فتحي : بقي ابنك يضرب ابني بالنار و الي ينجده ابنك و جوز بنتك
حجاج : ولادي هما ولادك يا فتحي و احنا اخوات من زمان و مهما حصل هنفضل اخوات اهدي انت بس و كله هيبقي تمام
اتبرع محمود و شفيق بالدم و حسن اتنقله الدم و العملية نجحت و طلعوا الرصاصة و ودوه اوضة العناية المركزة و الحالة مستقرة و تخطتت مرحلة الخطر و فضل حجاج و محمود و شفيق معاهم لغاية اما حسن فاق و اطمنوا عليه و دخلت عليهم بنت زي القمر تبقي اخت حسن الصغيرة اصغر منه بسنتين اسمها نجاة
نجاة : (بصت لحجاج و محمود و شفيق ) ان مكنش ابنكم يدفع التمن غالي مبقاش نجاة الخشن
حجاج : اهدي يا نجاة و اكلمي بادب متنسيش اني كنت بشيلك علي دراعي و كنتي بتعمليها عليا و **** رجلك شالتك و بقيتي تعرفي تهددي ،، عيالي الي جمبي هما الي لحقوا اخوكي من الموت و عموما احنا اطمنا علي حسن ،،فتحي عقل بنتك و لما تفوق من الي انت فيه نقعك و نتكلم ،،سلام عليكم يلا محمود انت و شفيق
_____________________________
و بعد اسبوع اتعملت قاعدة في بيت فتحي الخشن و حسن خرج بالسلامة من المستشفي و الكل موجود حجاج و محمود و شفيق و طلعت و مراد و عواد والد شفيق و فتحي و وحيد و ياسر و خمسة كمان من عيلة الخشن
و الوضع صعب و متوتر و محدش قادر يحل الموضوع لغاية اما كل المحاولات فشلت و الكل كان في صمت رهيب
لغاية اما محمود كسر الصمت ده
محمود : انا عندي اقتراح يحل الخلاف و ينهي العداوة و يجدد العلاقة بينا من جديد و هو ان ..............يتبع
انتهي الجزء الرابع
اخوكم معاذ ناروتو
الجزء الخامس
انتهي الجزء الي فات علي القعدة الي كانت مقامة بين عيلة الخشن و عيلة السيوفي لحل مشكلة عاصم السيوفي و حسن الخشن و محمود كان عنده حل للمشكلة
اثناء ما كان الوقع متوتر و الدنيا قايمة و كان ممكن يحصل مصايب بسبب الي عمله عاصم كان فيه ركن محدش واخد باله منه و هو ان نجاة كانت واقفة بتبص عليهم من بعيد و كانت معجبة بمحمود جدا و بهدوئه و قاعدته زي الاسد و كمان كانت معجبة بطريقة كلامه و احترامه لابوه و الموضوع قلب معاها بسرحان و اتخيل ان هي و محمود بيتجوزا و قاعدين في الكوشة و هي لابسة فستان ابيض و قلبها بيدق اوي و هي سرحانة ايوة يا صديقي دي دقات الحب حبته فعلا و في عز سرحنها لقت حد مسكها من كتفها و اتخضت و بصت لقت مامتها امها ست طيبة جدا و ملهاش في المشاكل عايشة علشان تربي عيالها و بس و في نفس الوقت عيالها بيحبوها جدا و بيسمعوا كلامها مش علشان هي امهم و ده الطبيعي لا خالص كانت بتعاملهم كصديقة و اخت قبل اما تعاملهم كأم (و دي نصيحة مني لكل أم و لكل أب حاول تتقرب من عيالك و تصاحبهم و تعاملهم كاخ اكبر او صديق صدقني الموضوع هيفرق كتير جدا ) ام حسن و نجاة اسمها فايزة (و معلومة علي الماشي محمود سمي ابنه فايز علشان خاطر الست ديه و هتعرفوا بعدين ليه )
فايزة : انتي واقفة عندك كدا ليه يا مفعوصة انتي
نجاة : ايه يا ماما خضتيني ،،،، انا بتفرج اشوفهم بيقولوا ايه
فايزة: بقي يا مفعوصة انتي عاوزة تضحكي علي ماما بردو
نجاة : ا ا ا اي اي يا ماما هيكون فيه ايه يعني ما انا بشوف حق اخويا هيرجع ولا لا
فايزة : يعني انتي عاوزة تفهميني انك بتسمعي هما بيقولوا ايه و سرحانة كدا و وشك محمر و عينك بتلمع و قلبك بيدق كدا من الي سمعتيه ولا علشان الواد الحليوة الي هناك ده ابن حجاج يا عين امك
نجاة : ايه بقي انا ابص لدا انا نجاة بنت فتحي الخشن يعني مش ده الي يعجبني ولا حتي ابصله
فايزة: اه تصدقي الواد طول بعرض و عينه ملونة و شعره بني و زي القمر و من عيلة و دكتور و اي بنت تتمناه و كمان عاقل و هادي و كلامه راسي و في ضهر ابوه ديما يبقي هتبصيله ليه يا بنت الموكوسة ،،،دا انتي عينك هتطلع عليه
نجاة : بصراحة يا ماما الواد قمر و عجبني اوي مع اني مش طايقهم بس باين عليه كويس اوي
فايزة : يبقي وقعتي يابنت العبلة و محدش سمي عليكي طب يلا ياختي تعالي نطلع فوق علشان لو حد شافنها سواء فتحي او وحيد انتي عارفة هيحصل ايه
نجاة : يوووووه يا ماما بقي طايب روحي و انا جاية وراكي
فايزة مسكتها من قفاها) يلا موكوسة قدامي بدل اما انده لابوكي
نجاة : اووووف بقي حاضر جاية معاكي اهو
____________________________________________
نرجع القاعدة و للحوار الي دار بين العيلتين
محمود قام : انا عندي اقتراح يحل الخلاف و ينهي العداوة و يجدد العلاقة بينا من جديد و هو ان عاصم يجوز نجاة و بكدا جددنا العلاقة بينكم و بينا و المشكلة اتحلت
حجاج : ابتسم فعلا راجل من ضهر راجل انا موافق علي الاقتراح ده و تبقي مجرد خطوبة لغاية اما يخلص جامعته قولت ايه يا فتحي
فتحي : و النسب بتاعكم ده هيرجع حق ابني و يعوضه عن الي عمله ابنكم
حجاج : يا فتحي متنساش ان الي لحق ابنك في المستشفي ابني و جوز بنتي و الدم الي بيجري في جسمه ده دم الني و الي عمله عاصم صلحه محمود و كمان بنزود العلاقات بينا و نبقي نسايب و رعاصم و حسن يبقوا اخوات زي محمود و شفيق كدا
فتحي : و انا موافق يا حجاج مش هلاقي احسن منك اناسبه و عيالي هما عيالك ولجل الي عمله محمود مش رد كلمته يلا نقرأ ....
نجاة : وهي فوق هما بيقرأو ....ليه مش فاهمة حاجة يا ماما
فايزة : شكلهم بيقراو فتحتك علي محمود حبيب القلب
فتحي: مبروووك يا حجاج مبروك يا محمود الف الف مبروك و **** يكملك بعقلك يابني و نفرح بيك قريب
محمود : بصراحة ياعمي الرأي كان رأي بابا و اقتراحه بس انا اتسرعت و قولته
حجاج : بص لابنه و ابتسم علشان ابنه كبره قدام فتحي
فتحي : و نعم التربية يا حجاج عرفت تربي بصحيح ياريت الخايب ابني زي محمود ابنك **** يخليهولك ياخويا
و خلصت القاعدة و الكل مبسوط و فرحان و المشكلة خلصت و اتفقوا علي كل حاجة و اتحددت الخطوبة الخميس الي جاي
___________________________________
فتحي خلص و طلع لبنته خبط علي الباب و دخل
فتحي: انتي صاحيةانا كنت فاكرك نمتي
نجاة : لا يا بابا صاحية خير في ايه
فتحي : احنا قرأنا فتحتك علي ابن حجاج
نجاة : (بفرحة شديدة و كانت هتقع من علي السرير )بجد يا بابا محمود طلب ايدي و كمان قرأتو ....
فتحي : محمود مين يا نجاة ،،،احنا قرأنا فتحتك علي عاصم
نجاة : عاصم مين ده ،،لا انا مش موافقة مبقاش الا عاصم الي اجوزه ،،،انا مستحيل اجوز عاصم
فتحي : بتقولي ايه يا مفعوصة انتي خلاص قريناها و خلصت و مش عاوز نقاش و الخطوبة الخميس الي جاي يدوبك تجهزي نفسك والا يا نجاة هتشوفي وش تاني مش هيعحبك
فايزة دخلت بسرعة علي صوت زعيق فتحي
فايزة : في ايه يا فتحي حصل ايه
فتحي : بنتك عندك اساليها و عقليها علشان ميبقاش ايامها سودة معايا
فايزة :طب روح انت ارتاح و انا هفهم فيه ايه منها
نجاة (بتعيط بحرقة ) واول اما ابوها خرج اترمت في حضن امها و قعدت تعيط ،،يا ماما عاوزيني اجوز عاصم بتاع البنات الفاشل الصايع
فايزة : يا بنتي بطلي عياط عاوزة افهم اهدي الاول و نتكلم
نجاة : يا ماما عاوزني اجوز عاصم ،،، عارفة عاصم ده بيشرب مخدرات و بتاع بنات و كل يوم مشكلة علي بنت و سبب مشكلته الاساسية مع حسن انه عاكسني و مرضتش اقول كدا علشان بابا كان هموت حسن انه مضربوش بالنار ساعتها دا غير صفاته الوحشة كتير اوي يا ماما
فايزة : طب بس يابنتي اهدي و انا هكلم مع ابوكي و ان شاء **** خير
نجاة : و **** انا هموت نفسي لو اجوزت عاصم انا مش عاوزة الزفت ده
________________________
حجاج و محمود وصلوا الفيلا و لقوا عاصم هناك و فرح
لانه هيتجوز نجاة لانه عينه منه و بيحبها و كان ديما بيحصل مشاكل بينه و بين حسن بسبب الموضوع ده
عاصم : بجد يا بابا هتجوز نجاة و لسة مكملش الكلمة و لقي قلم نزل علي وشه من حجاج ،،،ليه يا بابا انا عملت ايه
حجاج : لسة جاي يضربه القلم التاني محمود خد عاصم ورا ضهره
محمود : يا بابا خلاص علشان خاطري ،،،هو عرف غلطه و متكسرش فرحته
حجاج : دا عيل صايع زبالة لا يمكن يكون ده ابني دا وقعني في مشاكل مكنتش اتخيل ان اسمع عنها مش اننا اروح احلها
محمود : يا بابا عاوزين ننسي الي فات بقي و نفرح بعاصم
حجاج : نفرح بالخايب ده
داليا :خلاص يا حجاج في ايه لده كله و الموضوع خلص خلاص
حجاج : خلص خلاص اه ما هو دلوعة امه لازم يبقي خلص لو كان محمود مكانه مكنتيش سكتي ،،لولا محمود مكناش خلصنا الحوار و الفكرة ديه فكرة محمود يا هانم و ابني **** يباركله مكسفنيش و قال للراجل ان الاقتراح كان بتاعي انا علشان ميصغرنيش و صغر نفسه ،،ياريتك تتعلم من اخوك كتك القرف اخفي من وشي يا حيوان ،،،وانتي يام الشملول روحي جهزي لخطوبة ابنك الحيلة علشان خطوبته يوم الخميس الي جاي
محمود : خلاص يا بابا هدي اعصابك و ننسي الي فات علشان خاطري و نفرح و نفرحه و يمكن بعد الخطوبة يتعدل الي لاحظته ان نجاة شخصيتها قوية و هو بيحبها و هي اكيد هتخليه انسان تاني و تغيره
حجاج: هو مفكر اني زعلان من الي عمله انا زعلان من الجوازة ديه يا محمود
محمود : ليه كدا يا بابا بالعكس انا شايف انها جوازة كوبسة و البنت محترمة و متعلمة و اهلها ناس كويسين
حجاج: انت عارف عيلة الخشن و خصوصا فتحي بيشتغل في ايه يا محمود ،،،اقولك علشان متعرفش بيشتغلوا في الاثار و بيبعوها مقابل صفقات السلاح الي بيدخلوها و ازيدك من الشعر بيت طلعت حماياا شريكهم من الباطن و محدش يعرف و شركة المقاولات بتاعته غسيل اموال مش اكتر ،،،لو حصل خلاف بينهم اخوك هيتضر و لو اخوك زعل بنتهم هيتضر و لو احنا نسبناهم هيتقال علينا شركاتهم و سمعتنا هتتأثر بس للاسف مكنش فيه حل غير ده علشان احمي اخوك و ساعتها فكرت بقلب الاب الي خايف علي ابنه و ما صدق انه لقي قشاية يتعلق بيها
محمود : انا اسف يا بابا اني اتسرعت و عملت حاجة بدون اذنك بس انا كنت خايف علي اخويا
حجاج : لا يابني انت مغلطش و دا كان الحل الوحيد علشان نكسر سم فتحي غير كدا مكنش فيه حل
و انتي الليلة الطويلة و طلع حجاج علشان يرتاح و هو داخل الاوضة سمع صوت داليا و هي بتقول حاضر يا حبيبي هجيلك بكرا مع السلامة يا حبيبي
حجاج فتح الباب بسرعة و دخل عليها و مسكها من شعرها كنتي بتكلمي مين يا واطية يابنت الكلب و تقوليله حبيبي
قالتله في ايه يا حجاج كنت بكلم اخويا في ايه
قالها طيب اتصلي علي اخوكي
داليا : انت بتشك فيا يا حجاج انا مسمحلكش
حجاج : ضربها بالقلم و قالها اتصلي حالا علي اخوكي و من غير نقاش
داليا اتصل علي اخوها و كانت المفاجاة ..........يتبع
و بكدا انتهي الجزء الخامس
اخوكم معاذ ناروتو
اتمني منكم الدعم شكرا ليكم
التعديل الأخير: